خواص دارچین: ۶۰ خاصیت دارچین برای پوست، مو و سلامتی+ ۹ مضرات دارچین

دارچین یا “Dalchini” (به زبان‌های فارسی، هندی، گجراتی، مراتی، پنجابی)، “Dalchina Chekka” به زبان تلوگو، “Pattai” به زبان تاملی، “Karuvapatta” به زبان مالایالم، “Lavana Patte ” به زبان کانارایی، و “Darchini” به زبان بنگالی، ادویه‌ای است که از پوست درونی درخت دارچین به‌دست می‌آید. از پوست این درخت روغن‌های معطر شفابخشی تولید می‌شود. این ادویه‌ی معطر به مدت قرن‌ها در طب آیورودا و چینی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، آنفولانزا، و سوء هاضمه استفاده شده‌است. دارچین حاوی فیبر، منگنز، کلسیم، و آهن است و عموما در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. در این مقاله خواص دارچین برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی، سلامتی، و مو را در کنار مضرات دارچین بیان میکنیم که ممکن است تا به حال نشنیده باشید.

خواص دارچین برای پوست

دارچین حاوی خواص ضد میکروبی است که می‌توانند برای پوست مفید باشند. دراین نوشتار با ما باشید تا بیاموزید که این ادویه‌ی متواضع چگونه می‌تواند به تمیز کردن و پاکسازی پوست‌تان بدون نیاز به آب‌گرم‌های گران قیمت و درمان‌های سالنی کمک کند.

۱. آکنه، جوش، و لکه‌ها را درمان می‌کند.

دارچین کمک‌تان می‌کند که از شر آکنه و جوش صورت و بدن‌تان خلاص شوید. این کار با خشک کردن پوست و آوردن خون و اکسیژن به سطح بیرونی پوست انجام می‌شود. دستور تهیه‌ی داروهای پوستی با استفاده از دارچین آسان است، به این ترتیب که سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط می‌کنید. خمیر به‌دست آمده را در مناطق آسیب دیده می‌گذارید و اجازه می‌دهید که شب تا صبح همان‌جا بماند. روش دیگر این است که خمیر دارچین و عسل را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان می‌گذارید و سپس آبکشی می‌کنید. این ماسک را باید هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

۲. پوست خشک را نرم می‌کند.

دارچین به حذف سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند و درخشش و نرمی را به پوست بازمی‌گرداند. با ترکیب نمک دریا، روغن بادام، روغن زیتون، عسل و دارچین یک اسکراب برای مبارزه با خشکی پوست تهیه کنید. خواص دارچین برای پوست عالی است.

خواص دارچین ۳: رنگ چهره را بهبود می‌دهد.

دارچین به لطف ضد قارچ و ضد باکتری بودن‌اش به بهبود رنگ پوست صورت کمک می‌کند. یک موز کوچک را پوره کنید و به آن ماست ساده، دارچین، و آب لیمو اضافه کنید و خمیر نرم و یکدستی تهیه کنید. این خمیر را روی صورت تمیز بگذارید و قبل از شستن آن با آب ولرم اجازه بدهید که به مدت ۱۵ دقیقه بماند. برای از بین بردن اگزما، یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری دارچین را با هم مخلوط کنید. یک لایه‌ی نازک از این خمیر را در مناطق آسیب دیده بمالید. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، درمان را به مدت یک هفته ادامه بدهید.

۴. خطوط ریز را کاهش می‌دهد.

دارچین جریان خون را بهبود می‌دهد و اکسیژن و خون را به سطح بیرونی پوست می‌آورد، و این باعث حجم گرفتن جزئی صورت و یک چهره پرتر می‌شود. با مخلوط کردن چند قطره از روغن معطر دارچین و وازلین، دارویی آماده کنید و آن را در سراسر صورت استعمال کنید، از به کار بردن آن در ناحیه‌ی اطراف چشم بپرهیزید.

۵. از عفونت‌های پوستی جلوگیری می‌کند و زخم و بریدگی را درمان می‌کند.

برای هر نوع عفونت پوستی، از عسل و پودر دارچین به نسبت مساوی خمیری تهیه کنید و آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. همچنین گفته می‌شود که دارچین می‌تواند کچلی قارچی را درمان کند. علاوه بر این، برای درمان بریدگی و زخم‌ها، به سادگی کمی پودر دارچین روی زخم بپاشید تا میکروب‌ها کشته شوند و زخم به سرعت التیام بیابد.

۶. خشکی و ترک پاشنه پا را درمان می‌کند.

دارچین به لطف خواص آنتی‌اکسیدانی‌ فراوان‌اش می‌تواند پوست خشن و خشک را نرم کند. آب پنج لیمو، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک چهارم فنجان شیر کامل، نصف فنجان آب، و دو قاشق غذاخوری دارچین را با هم ترکیب کنید. پاهای‌تان را به مدت ۱۵ دقیقه در این ترکیب خیس بگذارید تا پاهایی نرم و صاف داشته باشید.

خواص دارچین برای مو

از دوران باستان، دارچین ادویه‌ای ارزشمند برای تقویت و زیباتر کردن موها بوده‌است. دارچین گردش خون را در بدن بهبود می‌دهد، و به این ترتیب تضمین می‌کند که ریشه‌ی مو و پوست سر مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز را، که منجر به داشتن موهایی قوی، زیبا و سالم می‌شود، دریافت می‌کنند.

۷. رشد مو را تحریک می‌کند.

یکی از خواص دارچین تحریک رشد موها است. مو‌های‌تان عاشق ترکیب عسل و دارچین خواهد شد! برای این‌که به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست بیابید، از این ماسک مو یک بار در هفته استفاده کنید. یک قاشق چایخوری دارچین، یک قاشق چایخوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید. ماسک را روی موهای‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با یک شامپوی ملایم به طور کامل آبکشی کنید.

۸. پوست سر را پاک می‌کند.

دارچین پوست سر را با رویه‌سایی کردن تغذیه می‌کند. یک قاشق چای خوری دارچین، یک قاشق غذاخوری عسل و یک چهارم فنجان روغن زیتون گرم را با هم مخلوط کنید و آن را روی پوست سر ماساژ بدهید. این کار باعث تمیز شدن پوست سر می‌شود. اجازه بدهید این ترکیب به مدت ۲۰ دقیقه روی موهای‌تان بماند و سپس آن را با شامپوی مخصوص موهای نرمال شستشو دهید.

۹. رنگ مو را روشن می‌کند.

روشن کردن رنگ موها از دیگر خواص دارچین است. در صورت نیاز، می‌توانید رنگ موهای‌تان را با این ادویه روشن کنید. نرم‌کننده‌ی موی سرتان و پودر دارچین را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید. کل موها را با این ترکیب پوشش دهید. ترکیب را به طور مساوی در همه‌ جای موها پخش کنید تا رنک موهای‌تان یکدست شود. موها را شانه بزنید تا به‌هم‌ریختگی‌ها برطرف شود و سپس سرتان را با یک کلاه دوش بپوشانید. اجازه بدهید این ترکیب به مدت یک شب تا صبح روی موهای‌تان بماند و سپس آبکشی کنید. خواص دارچین برای مو عالی است.

خواص دارچین برای سلامتی

دارچین دارای خواص ضد میکروبی است که به جلوگیری از بسیاری از اختلالات سلامتی کمک می‌کند. این ادویه‌ی قوی می‌تواند وضعیت سلامتی‌تان را بهبود بدهد. سعی کنید این ادویه را در رژیم غذایی و زیبایی‌تان بگنجانید تا خواص بی‌نظیر دارچین را درو کنید!

۱۰. باعث کاهش کلسترول می‌شود.

با توجه به پژوهش‌ها، دوز دارچین روزانه به میزان ۱۲۰ میلی‌گرم تا ۶ گرم می‌تواند در کاهش سطح کلی کلسترول، تری گلیسیرید و کلسترول LDL تاثیرگذار باشد، در حالی که HDL یا کلسترول خوب را در بدن‌تان افزایش می‌دهد. وقتی مطمئن شوید که بدن‌تان کلسترول بد زیادی ندارد و به اندازه‌ی کافی کلسترول خوب دارد، مطمئن خواهید شد که سلامت قلب شما نیز بهبود یافته‌است و همچنین، اختلالات مختلف از قلب‌تان دور خواهند ماند. این می‌تواند دلیل خوبی باشد برای این‌که هر روز چای دارچین بنوشید! برای بهبود وضعیت سلامتی‌تان فقط لازم است که روزی یک قاشق چایخوری دارچین مصرف کنید.

خواص دارچین  ۱۱:درد را تسکین می‌دهد.

دارچین معمولا برای درمان درد استفاده می‌شود زیرا روی پروستاگلاندین که در انقباض و شل شدن بافت‌های عضلانی نقش دارد، تاثیر می‌گذارد.

۱۲. سرماخوردگی را درمان می‌کند.

دارچین یک گیاه دارویی گرم‌کننده است که برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزای شایع استفاده می‌شود. با اضافه کردن دارچین به چای زنجبیل یک داروی بسیار عالی برای سرماخوردگی تهیه کنید. روش درمانی دیگر این است که می‌توانید یک چهارم قاشق چایخوری پودر دارچین را به یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. برای دست یافتن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، این ترکیب را دو بار در روز به مدت سه روز مصرف کنید.

۱۳. علائم آرتریت (التهاب مفصل) را کاهش می‌دهد.

آرتریت باعث بروز درد و تورم در مفاصل می‌شود و دارچین به کاهش علائم کمک می‌کند. به یک فنجان آب داغ، دو قاشق عسل و یک قاشق چایخوری پودر دارچین اضافه کنید. این ترکیب را دو بار در روز برای کاهش درد مفاصل بنوشید.

۱۴. به هضم غذا کمک می‌کند.

یکی از خواص دارچین تاثیر مثبتی است ک روی فرآیند هضم دارد. دارچین به شکستن چربی کمک می‌کند و در نتیجه باعث هضم بهتر غذا می‌شود. علاوه بر این، ترکیبی از عسل و دارچین نیز به درمان زخم معده و از بین بردن گاز معده کمک می‌کند.

۱۵. سلامت قلب را بهبود می‌دهد.

پودر دارچین و عسل را با هم مخلوط کنید و یک ترکیب خوراکی تقریبا سفت تهیه کنید. این ترکیب را به جای مربایی که همیشه می‌خورید، استفاده کنید و آن را به صورت روزانه مصرف کنید. این کار خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

۱۶. باعث کاهش وزن می‌شود.

دارچین به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند و توانایی انسولین را برای سوخت و ساز قند خون سه برابر می‌کند. بنابراین این ادویه گرسنگی و ولع خوردن شیرینی‌جات را کاهش می‌دهد، و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

خواص دارچین ۱۷: تاثیر مثبتی روی چرخه‌ی قاعدگی دارد.

مصرف چای دارچین به زنانی که خونریزی شدیدی در دوران قاعدگی دارند، کمک می‌کند.

۱۸. از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.

دارچین دارای خواص ضد سرطان است. مخلوطی از عسل و پودر دارچین و آب تهیه کنید. این معجون را دو بار در روز به مدت سه ماه بنوشید تا سرطان معده و استخوان را درمان کنید.

۱۹. طول عمر را افزایش می‌دهد.

گفته می‌شود که دارچین طول عمر را افزایش می‌دهد. چهار قاشق چایخوری عسل، یک قاشق چایخوری پودر دارچین و سه فنجان آب را با هم ترکیب کنید. اجازه بدهید کمی بماند تا خوب مواد با هم ترکیب شوند. نوشیدن این ترکیب سه تا چهار بار در روز، باعث افزایش طول عمر می‌شود.

خواص دارچین ۲۰: دیابت را درمان می‌کند.

اگر به مدت یک دوره‌ی دو ماهه به میزان یک چهارم قاشق چایخوری دارچین مصرف کنید، سطح قند خون‌تان تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

۲۱. ناباروری را درمان می‌کند.

یکی از خواص دارچین درمان ناباروری است. دارچین حاوی یک ماده‌ی غذایی به نام سینامالدهید است که گفته می‌شود سطح پروژسترون را افزایش و سطح هورمون تستوسترون را در زنان کاهش می‌دهد. تعادل هورمونی احتمال ناباروری را در زنان کاهش می‌دهد.

خواص دارچین ۲۲: از بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

دارچین باعث کاهش التهاب مزمن می‌شود. التهاب مزمن با بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، بیماری پارکینسون، و اسکلروز چندگانه (ام‌اس) مرتبط است.

۲۳. عملکرد مغز را بهبود می‌دهد.

از دیگر خواص دارچین ، تقویت عملکرد مغز است. بو کردن دارچین به طور منظم، به تقویت توانایی‌های شناختی و حافظه‌ی مغز کمک می‌کند.

۲۴. نفس را خوش‌بو می‌کند.

دارچین به مبارزه با بوی بد دهان کمک می‌کند. جویدن چند چوب دارچین یا غرغره کردن با ترکیب آب گرم و دارچین به طور موثری کمک می‌کند که از شر بوی بد دهان خلاص شوید.

خواص دارچین ۲۵:با باکتری‌ها، ویروسها و غیره مبارزه می‌کند.

دارچین می‌تواند با ویروس‌هایی که موجب آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شوند، مبارزه کند. این ادویه همچنین مانع از رشد باکتری‌هایی می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد عفونت ادراری و اشریشیا کلی (E.coli) شوند. دارچین به عنوان یک مبارز علیه عفونت‌هایی نظیر عفونت قارچی کاندیدا به خوبی شناخته شده‌است. زمانی که شما چای دارچین را به صورت منظم بنوشید، می‌توانید با آنفولانزای معده و تعدادی از عفونت‌های بیمارستانی که توسط یک ویروس یا باکتری ایجاد می‌شوند، مبارزه کنید.

۲۶. از سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) و سوء هاضمه جلوگیری می‌کند.

دارچین غنی از آنتی‌اکسیدانی شناخته‌شده به نام کاتچین است. این ماده کمکِ فوق‌العاده‌ای برای فرآیند هضم غذا است و از سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS)، نفخ، یبوست، گاز، و غیره جلوگیری می‌کند. یک فنجان چای دارچین تاثیر بسزایی در رفع درد دارد، به خصوص اگر شما غذاهای خیلی سنگین خورده باشید.

۲۷. سلامت روده‌ی بزرگ را بهبود می‌دهد.

با توجه به پژوهش‌ها، دارچین فوق‌العاده به بهبود سلامت روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. بنابراین، این ادویه می‌تواند از ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان فراوانی که دارد نیز به پیشگیری از این بیماری خطرناک و همچنین سرطان‌های دیگر کمک می‌کند.

خواص دارچین ۲۸: از التهاب مزمن جلوگیری می‌کند.

دارچین به خاطر خواص ضد التهابی‌اش به خوبی شناخته شده‌است. التهاب مزمن به تعداد زیادی از بیماری‌های خطرناک و بیماری‌هایی مانند بیماری کرون، بیماری پارکینسون، آلزایمر، پوکی استخوان، چاقی، ناباروری، و غیره منجر می‌شود. چای دارچین راه خوشمزه‌ای برای مبارزه با تورم و حفاظت از بدن‌تان در مقابل عواملی است که می‌تواند موجب بروز این مشکلات کشنده باشند.

۲۹. سطح قند خون را کنترل می‌کند

برای نشان دادن این‌که چگونه دارچین می‌تواند کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت تحت تاثیر قرار دهد، مطالعاتی صورت گرفته‌است. این مطالعات نشان داده‌اند که سطح قند خون افراد دیابتی که هر روز یک دوز ۶ گرمی از دارچین مصرف کردند، ۱۸ تا ۲۹٪ کاهش می‌یابد. یک فنجان چای دارچین می‌تواند مانع از بالا رفتن ناگهانی قند خون شود و مدولاسیون سطح قند خون را بهبود دهد.

۳۰. گردش خون را بهبود می‌دهد.

این مورد یکی از مهم‌ترین خواص دارچین است. گردش خون نامناسب می‌تواند بدن را به شیوه‌های مختلف تحت تاثیر قرار دهد. این امر می‌تواند به واریس، درد در مفاصل، یبوست، و همچنین طیف گسترده‌ای از دیگر مشکلات سلامتی منجر شود. چای دارچین می‌تواند بدن را به طور طبیعی گرم کند، و همین به افزایش جریان خون در سراسر بدن‌تان کمک می‌کند. بنابراین، این ادویه می‌تواند به بهبود گردش خون‌تان به طور طبیعی کمک کند. دارچین همچنین یک رقیق‌کننده‌ی طبیعی خون است و همین دلیل دیگری است برای این‌که شما باید به طور منظم چای دارچین بنوشید.

۳۱. حافظه و هوشیاری را بهبود می‌دهد.

با توجه به پژوهش‌ها، از خواص دارچین این است که احتمالا اثر مثبتی بر شناخت، هوشیاری و حافظه دارد. یادآوری خاطره و زمان واکنش را می‌توان با مصرف دارچین بهبود داد. اگر شما بیش از حد کار می‌کنید، نوشیدن یک فنجان چای دارچین می‌تواند به شما کمک کند آرام بمانید و همچنان متمرکز باشید. هرچند تحقیقات بیشتری برای اثبات این مطلب مورد نیاز است، اما نوشیدن کمی چای آرامش‌بخش دارچین آسیبی به شما نخواهد رساند زمانی که لازم است هشیار و متمرکز باشید.

خواص دارچین ۳۲: بی‌‌خوابی را درمان می‌کند.

امروزه، فقط بزرگسالان نیستند که از بی‌خوابی رنج می‌برند. بسیاری از کودکان نیز مبتلا به این مشکل هستند. آن‌چه شما نیاز دارید یک درمان طبیعی عالی است برای این‌که خواب شبانه‌تان بهبود بیابد‌. برای این‌که خواب بهتری داشته باشید، هیچ چیز بهتر از یک لیوان شیر دارچین گرم نیست.

۳۳. سطح انسولین را به حالت عادی در می‌آورد

سطح انسولین وقتی بدن نسبت به آن مقاومت نشان بدهد می‌تواند به اوج برسد. اما، با انجام بعضی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که دارچین می‌تواند سطح انسولین را به حالت عادی برگرداند.

۳۴. به سوخت و ساز گلوکز در کبد کمک می‌کند

سوخت و ساز گلوکز کلید تمام ناراحتی های مربوط به دیابت است، وقتی که متابولیسم آن بر هم می‌خورد، اثر مستقیم‌ این وضعیت افزایش ناگهانی سطح قند خون است.

۳۵. راه حلی جایگزین برای انسولین درمانی مصنوعی است

هرچند مطالعات بسیار زیادی برای اثبات این ادعا لازم است اما تحقیقات اخیر نشان دادند که استفاده از دارچین به عنوان راه حلی جایگزین برای انسولین درمانی مصنوعی امکان پذیر است.

۳۶. حاوی آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدانی مانند پلی فنول یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدان‌ها است و جای تعجبی ندارد که با مصرف دارچین می‌توانید به مقدار کافی پلی‌فنول لازم برای بدن خود را تامین کنید.

۳۷. اثرات ضد میکروبی به همراه دارد

خواص ضد میکروبی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند و دارچین مملو از خواص ضد میکروبی است.

۳۸. به طرز موثری با رادیکال های آزاد مبارزه می‌کند

تقریبا همه می‌دانند که دارچین، به عنوان یک ادویه‌ی سرشار از آنتی اکسیدان در مبارزه با رادیکال‌های آزادی که می‌توانند برای بدن انسان مضر باشند نیز موثر باشند.

۳۹. ممکن است از تبدیل شدن اچ آی‌ وی به ایدز جلوگیری کند

مطالعات اخیر نشان داده‌ است که دارچین ممکن است از تبدیل اچ آی وی به ایدز جلوگیری کند چون می‌تواند جلوی عفونی شدن سلول‌های سالم توسط اچ‌ آی وی نوع ۱ را بگیرد، هرچند تا کنون، این نوع درمان فقط به عنوان یک جایگیزین یا کمکی استفاده می‌شود.

رپورتاژ

۴۰. فشار خون را کنترل می‌کند

کنترل فشار خون کار ساده‌ای نیست اما دارچین می‌تواند این کار را به روشی خوشمزه انجام دهد چون فقط کافی است آن را به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید تا فشار خون‌تان را بتوانید به نحو بهینه‌ای کنترل کنید.

۴۱. خطر ابتلا به ناراحتی‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند

خب، عموما دارچین به عنوان ادویه‌ای سرشار از مواد معدنی برای قلب خوب خواهد بود و قادر است خطر ناراحتی‌های مزمن قلبی و عروقی را کاهش دهد.

۴۲. با آلزایمر مبارزه می‌کند

آلزایمر ناراحتی است که اکثر وقتی اتفاق می‌افتد که دژنراسیون سلول‌های مغز دیگر قابل کنترل نیست، و دارچین به عنوان یک ابر خوراکی برای مغز مطمئنا با این بیماری مقابله می‌کند.

۴۳. از پارکینسون پیشگیری می‌کند

اگر آلزایمر به مشکلات حافظه مربوط می‌شود، پارکینسون به مشکلات حرکتی مربوط است. در هر دو مورد یک فرضیه صدق می‌کند چون دارچین قادر است از بیماری پارکینسون نیز پیشگیری کند.

۴۴. هیپرگلیسمی را درمان می‌کند

هیپرگلیسمی وقتی اتفاق می‌افتد که سطح قند خون در مغز بسیار زیاد شود. اما، دارچین حاوی خواصی است که می‌تواند به تنظیم قند خون و کنترل میزان آن در جریان خون، من جمله مغز، کمک کند.

۴۵. خطر کاهش قدرت شناختی را کم می‌کند

کاهش قدرت شناختی معمولا افراد مسن را درگیر می‌کند، و هر چند چیزی نیست که بتوانید از آن پیشگیری کنید اما مصرف دارچین می‌تواند به کند کردن روند آن کمک کند.

۴۶. اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی را درمان می کند

دارچین احتمالا نمی‌تواند به طور مستقیم کاملا این بیماری را درمان کند اما با کاستن از علائم آن درمان ‌‌اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی را آسان‌تر می‌سازد.

خواص دارچین ۴۷: اسهال را به نحو موثری درمان می‌کند

اسهال می‌تواند دردناک باشد و کنترل این ناراحتی کار ساده‌ای نیست. گاهی شما نمی‌توانید کاملا جلوی آن را بگیرید اما لازم است که ریشه اصلی مشکل به طور کلی برطرف کنید. دارچین حاوی عوامل ضد میکروبی است که می‌توانند تمام باکتری‌ها و ویروس‌هایی را که باعث به وجود آمدن این ناراحتی می‌شوند از بین ببرند.

۴۸. به صورت طبیعی با حالت تهوع مبارزه می‌کند

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث این ناراحتی بشود اما تنها یک راه حل دارد که به نحو موثری می‌تواند کمک کند؛ راهی آسان و در دسترس و آن بهره بردن از فایده‌های دارچین است.

۴۹. سوخت و ساز درون روده‌ها را بهبود می‌بخشد

دارچین نسبتا سرشار از فیبر است و راه حلی کامل برای بهبود سوخت و ساز درون روده‌ها و جذب بهینه‌ی مواد مغذی به شمار می‌رود.

خواص دارچین ۵۰: دشمن طبیعی باکتری سالمونلا است

آیا با سالمونلا مشکل دارید چون گاهی سخت می‌شود جلوی این باکتری را گرفت اما اثر آن می‌تواند واقعا دردناک باشد که به ناراحتی مسمومیت غذایی می‌انجامد. خب، از خوش اقبالی شما است که دارچین دشمن طبیعی سالمونلا در دسترس است.

۵۱. با التهاب روده‌ای – معده‌ای مبارزه می‌کند

التهاب روده‌ای – معده‌ای یا همان به زبان علمی گاستروآنتریت  که توسط باکتری‌ها یا ویروس به وجود می‌آید را می‌توان با استفاده از خواص ضد باکتریایی موجود در دارچین کنترل کرد.

۵۲. از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند

پوسیدگی دندان ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد اما مصرف روزانه‌ی دارچین می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک و در عین حال مصرف قندتان را پایین بیاورد.

۵۳. درد دندان را از بین می‌برد

هر کسی ممکن است دچار درد دندان شود اما از آنجایی که دارچین دارای خواص ضد التهابی است می‌تواند به تسکین درد دندان کمک کند دست کم تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید.

۵۴. استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند

دارچین حاوی میزان کافی کلسیم است که برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها بس است.

خواص دارچین ۵۵: تولید کلاژن را تقویت می‌کند

کلاژن در شاداب و درخشان به نظر رسیدن پوست نقشی حیاتی ایفا می‌کند و دارچین دارای خواصی است که می‌تواند تولید کلاژن را تقویت کند.

۵۶. با عفونت‌های ویروسی مقابله می‌کند

ترکیب آنتی اکسیدان، عوامل گرمی‌زا و البته ضد باکتریایی دارچین را به عاملی موثر برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی تبدیل می‌کنند.

خواص دارچین ۵۷: اشتها را کاهش می‌دهد

سوای خوشمزه بودن و طعم دهی بیشتر به غذا، دارچین حاوی خواصی است که می‌تواند اشتهای‌تان را سرکوب کند در نتیجه اگر در حال حاضر یک برنامه‌ی کاهش وزن را در پیش گرفته‌اید می‌توانید از این ادویه نهایت استفاده را ببرید.

۵۸. سوخت و ساز بدن را بهینه می‌کند

داشتن سوخت و ساز بدنی سالم بسیار مهم است چون بر تمامی جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد و دارچین دارای چنان خاصیتی است که به بهینه ساختن سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

۵۹. به صورت طبیعی قوای جنسی را تقویت می‌کند

برای کسانی که در حال حاضر برای تقویت قوای جنسی خود از داروی تقویت نیروی جنسی استفاده می‌کنید، شاید بد نباشد به راه طبیعی ‌تری نیز فکر کنید که استفاده از دارچین است چون تاثیرات مشابهی با آن داروها دارد.

۶۰. نگهدارنده‌ی طبیعی غذاها به شمار می‌رود

دارچین احتمالا ادویه‌ای گران قیت باشد اما در کل می‌تواند طعم بهتری به غذای شما ببخشد. فقط کافی است دارچین را با غلات، نان مورد علاقه یا چای صبحانه‌تان مصرف کنید تا از فایده‌های آن برای سلامتی برخوردار شوید.

مضرات دارچین

هرچند که ممکن است دارچین دارای خواص بسیار زیادی باشد، اما نباید از مضرات دارچین هم غافل شد و باید در مصرف آن احتیاط کرد.

۱. تجمع سموم

همان‌طور که در مورد بسیاری از مواد خوراکی صدق می‌کند، مصرف دارچین در طول دوره‌های طولانی-مدت سبب جمع شدن سطح معینی از سم در بدن شما می‌شود. دوز توصیه‌شده‌ی دارچین با توجه به وزارت بهداشت ایالات متحده، روزانه ۶ گرم به مدت ۶ هفته یا کم‌تر است. به نظر می‌رسد که مصرف این سطح از دارچین برای بیشتر مردم خطری ندارد. توصیه می‌کنیم این دستورالعمل‌ها را همراه با یک هفته عدم مصرف دارچین در میان هر شش هفته (به عنوان استراحت) دنبال کنید. این کار اجازه می‌دهد تا هر گونه سمی از سیستم بدن شما پاک شود. روش دیگر این است که می‌توانید ۵ روز از هفته را دارچین مصرف کنید و ۲ روز تعطیلات آخر هفته را روزهای استراحت در نظر بگیرید.

مضرات دارچین ۲: وضع حمل زود هنگام

زنان باردار نباید دارچین مصرف کنند، به این که دارچین (به خصوص روغن آن) می‌تواند سبب وضع حمل زودرس شود یا انقباض رحم ایجاد کند. در حالی که دارچین به درمان درد معده و گاز ناشی از سوء هاضمه کمک می‌کند، زمانی که حامله هستید، نباید دارچین را برای این مقاصد درمانی مصرف کنید. کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. شاید گاه‌گاهی نوشیدن یک فنجان دمنوش دارچین خطری نداشته باشد، اما چرا باید ریسک کنیم؟ مصرف قرص دارچین یا به خصوص بوییدن روغن دارچین نباید به هیچ وجه صورت بگیرد.

۳. کومارین و دیگر مواد سمی

کسانی که دارچین را به طور روزانه برای رژیم غذایی یا سایر اهداف سلامتی مصرف می‌کنند، باید به دارچین سیلان روی بیاورند که تنها ۰.۰۳ تا ۰.۰۴٪ کومارین دارد. همه‌ی انواع دیگر دارچین دارای سطوح بالایی (حدود ۰.۴ تا ۰.۸٪) از کومارین هستند که در صورت مصرف روزانه در دوزهای بالا می‌توانند باعث نارسایی کبدی شوند. اروپایی‌ها حتی دارچین چینی را به خاطر اثراتی که بر کبد دارد، ممنوع کرده‌اند. دارچین چینی حاوی استایرن، بنزن، ۱،۱′-(۲-butene-۱،۴-diyl)bis-، بنزن، ۱،۱′-(۱،۲-cyclobutanediyl)bis–، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک، ۴-فنیل‌بوتیل کلوراید و (۲،۳-diphenylcyclopropyl) متیل فنیل سولفوکساید است که در دارچین سیلان در مقادیر ناچیز موجود است.

مضرات دارچین :۴. قند خون

دارچین همچنین ممکن است میزان قند خون شما را بسته به میزانی که مصرف می‌کنید، کاهش دهد. هرچند مصرف ۲ قاشق چایخوری از پودر دارچین سیلان یا انداختن چوب دارچین در چای ممکن است تاثیر زیادی بر میزان قند خون نداشته باشد، اما روغن پوست دارچین سیلان ممکن است منجر به کاهش چشمگیری در میزان قند خون شما شود و سبب شود که دچار حالت گیجی شوید. به ویژه اگر در حال مصرف دارو هستید. بنابراین مراقب باشید. اگر بیش از ۲ تا ۳ قطره روغن پوست سیلان دارچین را به چای یا قهوه اضافه کنید، ممکن است احساس سرگیجه کنید. اما عطر و طعمی که از این ماده‌ی خوراکی متصاعد می‌شود باور نکردنی است، هنگامی که در حد اعتدال استفاده شود. احتمالا یکی از دلایلی که کوکا کولا از پوست دارچین سیلان در نوشابه استفاده می‌کند همین است، گرچه این نوشیدنی دارای مقدار زیادی قند است.

۵. رقیق‌کننده‌ی خون

دارچین ظاهرا خون شما را رقیق می‌کند. این خواص رقیق‌کنندگی خون در دارچین چینی بسیار زیاد است، در حالی که به نظر نمی‌رسد دارچین سیلان خون را رقیق کند. این ویژگی رقیق کردن خون که دارچین چینی دارد، سبب می‌شود که این ماده به عنوان یک عامل ضد لخته شدن خون عمل کند، به ویژه برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند. بنابراین لازم است مراقب باشید که دارچین با سایر داروهای رقیق کننده‌ی خون به طور همزمان مصرف نشود. به همین دلیل است که پزشکان مصرف دارچین را در زمانی که دارو به ویژه داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنید، توصیه نمی‌کنند.

مضرات دارچین ۶: آلرژی

درصد بسیار پایینی از مردم ممکن است به دارچین آلرژی داشته باشند، حتی اگر آنها این ماده را قبلا مصرف کرده باشند و دچار هیچ گونه عارضه‌ی جانبی نشده باشند. علائم آلرژی به دارچین معمولا عبارتند از: آبریزش بینی، آبریزش از چشم یا درد چشم، نفس کم آوردن (معمولا در اثر بوی روغن دارچین)، ناراحتی معده، تورم صورت یا دست، آنافیلاکسی (ضربان قلب غیرعادی، سرگیجه، سردرگمی، افت ناگهانی در فشار خون) و تهوع.

در اغلب مواقع آلرژی به دارچین تهدیدکننده‌ی زندگی فرد نیست. در حالی که بزرگسالان بیشتر دچار آلرژی دارچین می‌شوند، اما کودکان کم سن و سال، به خصوص نوزادان و کودکان نوپا ممکن است گاهی اوقات واکنش نشان دهند، در صورتی که مادر دارچین مصرف کرده باشد. اگر مشکوک به آلرژی دارچین بودید، مصرف آن را قطع کنید و هرگونه اثری از آن را به طور کامل از خانه حذف کنید. دارچین در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید هر چیزی که مصرف می‌کنید حاوی دارچین، به ویژه دارچین چینی نیست. هر آزمایش آلرژی‌ای می‌تواند نوع دارچینی را که نسبت به آن حساسیت دارید نشان دهد، به این ترتیب درمان مناسب می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

۷. تحریک پوست

اگر روغن دارچین را بدون رقیق کردن لمس کنید، پوست‌تان تحریک می‌شود و حس سوزش ایجاد می‌شود. تقریبا مانند پودر فلفل قرمز. این امر به ویژه هنگامی‌ که پس از حمل روغن دارچین خالص اندام تناسلی را لمس کنید، بسیار حاد است. بنابراین بهتر است دستکش دست‌تان کنید یا مراقب باشید که چیزی از روغن به دستان‌تان نخورد.

۸. افزایش ضربان قلب

دوز بالای دارچین ممکن است برای افرادی مبتلا به بیماری قلبی خطرناک باشد زیرا دارچین ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب، روغن دارچین رقیق نشده می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب به ویژه در کودکان شود. به یاد داشته باشید که این روغن به طور خاصی قدرتمند است و باید قبل از مصرف، آن را به کم‌تر از ۲٪ رقیق کنید. استفاده از آن در این سطح از غلظت برای بیشتر مردم بدون خطر است.

۹. خطرات ناشی از چالش خوردن یک قاشق دارچین

اخیرا نوجوانان و حتی بچه‌های زیر سیزده سال به انجام یک بازی پرداخته‌اند که طی آن باید بتوانند یک قاشق یا بیش‌تر از پودر دارچین را ببلعند. بلعیدن پودر دارچین بدون آب خطر جدی خفگی ایجاد می‌کند و حتی ممکن است باعث مرگ فرد شود. پودر دارچین می‌تواند به ریه‌های شما نفوذ کند و باعث ایجاد عفونت جدی در قفسه‌ی سینه شود و به این ترتیب عوارض جدی در فرآیند تنفس شما ایجاد کند. ریه‌های شما می‌توانند فروافت کنند و اگر شما به یک هوارسان دسترسی نداشته باشید، قطعا جان‌تان را از دست خواهید داد. این کار همچنین سبب بروز زخم در ریه می‌شود و به این ترتیب مشکلات سلامتی خاصی را بعدها در زندگی‌تان ایجاد خواهد کرد. در واقع هر پودری نه فقط پودر دارچین می‌تواند تمام این عوارض را ایجاد کند.

نکاتی برای استفاده از دارچین / و به کار بردن آن در آشپزی

دستور تهیه‌ی شیر دارچین

درست کردن شیر دارچین آسان است. هنگام تهیه‌ی آن هیچ به هم‌ریختگی یا سر و صدایی ایجاد نمی‌شود!

مواد لازم:

– شیر ۱ فنجان

– چوب دارچین ۱ عدد (شما می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر دارچین نیز استفاده کنید، اما پودر دارچین حل نمی‌شود و می‌تواند باعث بروز ناراحتی در گلو شود)

– عسل ۱ قاشق چایخوری

روش تهیه‌ی شیر دارچین

– نخستین کاری که باید انجام دهید این است که یک فنجان شیر را در یک ظرف گرما بدهید تا زمانی که تقریبا بجوشد.

– هنگامی که شیرتان خوب گرم شد، آن را داخل فنجان بریزید و دارچین را به آن اضافه کنید.

– روی فنجان را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. در نهایت، برای افزودن مزه، کمی عسل به این ترکیب اضافه کنید.

– کودکان شیر دارچین را با کمی عسل ترجیح می‌دهند چرا که کمی شیرینی به آن می‌افزاید؛ اما بیشتر بزرگسالان این نوشیدنی را بدون عسل ترجیح می‌دهند.

یک دستور دیگر نیز برای تهیه‌ی شیر دارچین وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

مواد لازم:

– شیر بادام ۲ فنجان

– عسل محلی ۱ قاشق غذاخوری

– چوب دارچین ۱ عدد

– پودر زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

– روغن نارگیل ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)

– زنجبیل رنده شده و فلفل سیاه – هر یک به اندازه‌ی یک پنس ( مقدار بین دو انگشت)

روش تهیه

تمام کاری که باید انجام بدهید این است که همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بجوشانید، تا زمانی که ترکیب به یک رنگ زرد طلایی زیبا برسد.

آیا این مطلب شما را برای اضافه کردن دارچین به رژیم زیبایی هفتگی‌تان و رژیم غذایی‌تان متقاعد کرد؟ حتما آن را امتحان کنید و اگر دارچین به شما کمک کرده‌است، حتما در قسمت نظرات تجربه‌تان را با ما درمیان بگذرید.

منبع stylecraze  drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط