۱۳ نکته درباره مذاکره حقوق و دستمزد که همه باید بدانند

وقتی یک کارفرما یک پیشنهاد شغلی ارائه می‌دهد، معمولا به صورت شفاهی یا کتبی مطالبی را نیز در مورد بسته‌ی پاداش و مزایا، و هم‌چنین حقوق پیشنهادی ارائه می‌دهد. اگر احساس می‌کنید این میزان از پرداخت با میزان تحصیلات، سطح حرفه‌ای، مجموعه‌ی مهارت‌ها و تجربه‌های‌تان متناسب نیست، می‌توانید برای افزایش میزان پول دریافتی‌تان به مذاکره حقوق و دستمزد بپردازید. هم‌چنین، می‌توانید روش‌های دیگری را نیز برای جبران خدمات‌تان پیشنهاد دهید، مثلا دریافت سهام یا مزایای اضافی نظیر افزایش روزهای تعطیلی.

آگاهی از نحوه مذاکره حقوق و دستمزد مهارت ارزشمندی است که می‌تواند خیال‌تان را بابت جبران منصفانه‌ی خدمات و تلاش‌هایی که برای شرکت انجام می‌دهید، راحت کند. با وجود این، درست مثل هر مهارت دیگری، تسلط بر این مهارت نیز نیازمند آماده‌سازی و تمرین است. در این مقاله، نحوه‌ی مذاکره درباره‌ی حقوق درخواستی‌تان را طی ۱۰ مرحله، به همراه نمونه‌هایی از نحوه‌ی شروع مذاکره برای‌تان بازگو می‌کنیم.

چرا مذاکره حقوق و دستمزد مهم است

فکر کردن به مذاکره برای یک پیشنهاد شغلی و بحث درباره‌ی میزان دریافتی‌تان ممکن است شما را دچار ترس و ناراحتی کند، ولی شما در این مورد تنها نیستید. طی یک نظرسنجی اخیر، بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان (۵۸ درصد) ادعا کردند هرگز، یا به ندرت درباره‌ی میزان دریافتی‌شان مذاکره کرده‌اند. با وجود این، اجتناب از بحث کردن درباره‌ی حقوق و مزایا می‌تواند تاثیر منفی بر میزان درآمد بالقوه‌تان در تمام طول زندگی داشته باشد. برای مثال، اگر میانگین افزایش سالانه‌ی حقوق در ایالات متحده ۳ درصد باشد، و حقوقی را شما که در شروع کار پذیرفته‌اید، ۱۰ درصد کم‌تر از حد انتظارتان باشد، بیش از دو سال طول خواهد کشید تا بتوانید به درآمد مورد نظرتان برسید.

شاید شنیدن این مسئله کمی از استرس‌تان را کم کند؛ کارفرمایان معمولا انتظار دارند متقاضیان کار درباره‌ی حقوق و مزایای درخواستی‌شان با آن‌ها مذاکره کنند. نتایج یک نظرسنجی نشان دادند، ۷۰ درصد از مدیران انتظار دارند افراد متقاضی درباره‌ی حقوق و مزایا با آن‌ها به مذاکره بپردازند. بنابراین، با این‌که صرفا ایده‌ی گفتگو درباره‌ی حقوق درخواستی می‌تواند استرس‌زا باشد، معمولا انجام مذاکره در این مورد لازم است – و اگر این کار به درستی انجام شود، می‌تواند درآمد بالقوه‌تان را در طول زندگی در مسیر درستی قرار دهد.

چه وقت باید درباره‌ی حقوق مذاکره کرد؟

معمولا، بهترین زمان برای مذاکره درباره‌ی حقوق، دقیقا پس از دریافت پیشنهاد کار است – نه طی مراحل اولیه‌ی فرایند مصاحبه‌ی شغلی. پس از آن‌که توانایی‌تان به عنوان بهترین متقاضی کار برای کارفرما به اثبات رسیده باشد و شما نیز به طور کامل از انتظارات کارفرما آگاه شده‌ باشید، شما بیش‌ترین اهرم را برای مذاکره در اختیار خواهید داشت. مذاکره‌ی زودهنگام ممکن است به فرصت‌های‌تان برای محکم‌تر کردن این پیشنهاد شغلی آسیب وارد کند.

شما فقط یک یا حداکثر دو بار فرصت دارید با پیشنهاد کارفرما مخالفت کنید. هم‌چنین، باید از انجام مذاکره‌ی مجدد درباره‌ی بسته‌ی حقوق و دستمزدی که بر سر آن به توافق رسیده‌اید، پرهیز کنید. با این کار نشان می‌دهید شما برای وقت کارفرمای‌تان احترام قایل هستید و درباره‌ی هر آن‌چه پذیرفته یا نپذیرفته‌اید حد و مرز دارید.

اگر پیشنهاد اولیه از طریق تلفن به شما ارائه شود، شما این حق را دارید که زمانی را برای پردازش اطلاعات در اختیار داشته باشید. در صورت لزوم، بگذارید کارفرما متوجه شود بابت این پیشنهاد از وی سپاسگزار هستید و این فرصت برای‌تان هیجان‌آور است. سپس، از وی زمانی را برای بررسی موضوع درخواست کنید و ظرف همین چارچوب زمانی معین – که بهتر است بیش‌تر از ۴۸ ساعت نشود – پاسخ‌تان را ارائه دهید. اگر تصمیم به مذاکره داشته باشید، بهتر است این کار را به وسیله‌ی تلفن انجام دهید تا از بروز سوء تفاهم پیشگیری کنید. هم‌چنین، اگر به صورت تلفنی احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید درخواست مذاکره را از طریق ایمیل نیز ارسال کنید.

۱۳ نکته در مورد آماده‌سازی برای مذاکره حقوق و دستمزد

۱. کارتان را با ارزیابی آن‌چه باید پیشنهاد بدهید، آغاز کنید

پیش از آن‌که فرایند مذاکره را درباره‌ی حقوق با کارفرما آغاز کنید، لازم است دقیقا بدانید چه ارزشی را می‌توانید برای شرکت به همراه داشته باشید. عوامل فراوانی وجود دارند که می‌توانند بر حقوق و مزایای‌تان تاثیرگذار باشند، از جمله:

  • موقعیت جغرافیایی: هزینه‌های زندگی را در موقعیت جغرافیایی‌تان مد نظر قرار دهید. برای مثال، حقوق دریافتی‌تان در ازای مجموعه‌ی مشابه‌ای از مسئولیت‌ها در سانفرانسیسکو باید بیش‌تر از مینیاپولیس باشد، زیرا هزینه‌های زندگی عموما در سانفرانسیسکو بیش‌تر است.
  • سوابق و تجربیات در صنعت مورد نظر: اگر در توضیحات مربوط به این شغل به ۳ الی ۵ سال تجربه اشاره شده است، و تجربه‌ی شما بیش از این‌ها است، شاید بهتر باشد درخواست حقوق بیش‌تری کنید.
  • سوابق رهبری و مدیریتی: درس مانند سوابق صنعتی، اگر کارفرما داشتن مهارت‌های رهبری را ترجیح می‌دهد یا الزامی می‌داند، و شما می‌توانید انتظارات‌اش را به همان اندازه یا بیش از آن برآورده کنید، درخواست برای حقوق بیش‌تر مسئله‌ای منطقی است.
  • سطح تحصیلات: داشتن مدرک کارشناسی، ارشد، دکتری، یا برخی مدارک تخصصی مربوط به شغل مورد نظر، بسته به نقش شما یا صنعتی که در آن مشغول هستید، می‌تواند بر میزان حقوق‌تان تاثیر بگذارد.
  • سطح حرفه‌ای: به طور کلی، هر چه از لحاظ حرفه‌ای پیشرفت بیش‌تری داشته باشید، انتظارتان برای افزایش حقوق باید بیش‌تر باشد.
  • مهارت‌ها: مهارت‌های خاص یا فنی که به دست آوردن‌شان زمان زیادی می‌طلبد، می‌توانند علت مهمی برای افزایش حقوق باشند.
  • مجوزها و گواهینامه‌ها: شاید کارفرما داشتن برخی مجوزها یا گواهینامه‌های خاص را ترجیح دهد یا الزامی بداند. اگر شما پیش‌تر موفق به کسب آن‌ها شده باشید، در جایگاه خوبی برای درخواست حقوق بیش‌تر قرار دارید.
    وقتی مذاکره‌ درباره‌ی حقوق را آغاز می‌کنید، حتما تصریح کنید چرا برای شرکت مورد نظر ارزشمند خواهید بود، و از عوامل بالا برای توجیه علت درخواست حقوق بالاتر استفاده کنید

۲. درباره‌ی میانگین بازار تحقیق کنید

در اختیار داشتن این داده‌ها می‌تواند در رسیدن به موفقیت در مذاکره به شما کمک کند – می‌توانید این داده‌ها را با یک جستجوی ساده در اینترنت به دست بیاورید. آگاهی از میانگین بازار می‌تواند مبنای خوبی را برای درخواست حقوق در اختیارتان بگذارد – حتی از این اطلاعات می‌توانید به عنوان توجیه برای درخواست افزایش حقوق استفاده کنید. البته برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید از همکاران سابق و آشنایانی که در صنعت مورد نظرتان مشغول به کار هستند، در این مورد پرس و جو کنید. برخی از پرسش‌هایی که هنگام شروع تحقیق بازار باید مطرح کنید، عبارت هستند از:‌

  • میانگین حقوق در کشورتان برای این جایگاه شغلی چه‌قدر است؟
  • این میانگین در موقعیت جغرافیایی و شهرهای اطراف‌تان چه‌قدر است؟
  • شرکت‌های مشابه‌ در نواحی اطراف، به کارمندانی در جایگاه شما چه‌قدر حقوق می‌دهند؟

۳. موضوعات مورد بحث را از پیش آماده کنید

هنگام تهیه‌ی یادداشت‌های مربوط به مذاکره‌تان، شاید بهتر باشد پاسخی برای پرسش‌ زیر پیدا کنید و آن را به عنوان چارچوبی برای گفتگوی‌تان در نظر بگیرید: چرا احساس می‌کنید مستحق حقوق بیش‌تری از آن‌چه کارفرما پیشنهاد داده، هستید؟ پیش از تماس با کارفرما، موضوعات مورد بحث را از پیش آماده کنید، و تا آن‌ جا که می‌توانید دقیق و صریح حرف بزنید. این جزییات ممکن است شامل اطلاعات زیر باشند:

  • نتایج و موفقیت‌های محقق شده‌تان در نقش‌های قبلی، از قبیل اهدافی که به آن‌ها رسیده‌اید، درآمدهایی که به کمک شما افزایش یافته‌اند، یا جوایزی که به دست آورده‌اید. در صورت امکان، از اعداد و ارقام واقعی استفاده کنید.
  • میزان تجربه‌ی کاری‌تان در صنعت مورد نظر، به خصوص اگر میزان تجربه‌تان بیش‌تر از مقداری است که کارفرما به عنوان حداقل سابقه در نظر گرفته.
  • مهارت‌ها یا گواهینامه‌ها، به خصوص اگر این‌ها دارای ارزش بسیار بالایی در صنعت مورد نظرتان باشند.
  • میانگین حقوقی پیشنهادی توسط کارفرمایان مشابه برای نقش‌های مشابه.

۴. زمانی را برای بحث درباره‌ی حقوق تعیین کنید

با مسئول گزینش یا مدیر استخدام شرکت تماس بگیرید و زمانی را برای صحبت کردن تلفنی با وی تعیین کنید. با این‌که مذاکره از طریق ایمیل نیز قابل قبول است، اکیدا توصیه می‌شود گفتگوی‌تان را از طریق تلفن انجام دهید. صحبت کردن از طریق تلفن یا به صورت حضوری به شما امکان می‌دهد نقطه نظرات‌تان را رد و بدل کنید، مراتب احترام و قدردانی‌تان را ابراز کنید، به طور شفاف به بیان خواسته‌های‌تان بپردازید. سعی کنید محترمانه و شفاف سخن بگویید تا مسئول گزینش یا مدیر استخدام شرکت به همان فردی تبدیل شود که در جلسه‌ی تصمیم‌گیری درباره‌ی حقوق، از شما حمایت می‌کند.

۵. با کمک یک دوست قابل اعتماد، روش‌های مذاکره را تمرین کنید

تمرین‌ کردن روش‌های بیان مطالب مورد نظر می‌تواند در کسب اعتماد به نفس و شناسایی نقاطی که باید اصلاح بشوند، به شما کمک کند. بهترین راه برای تمرین این است که در برابر یکی از دوستان یا همکاران قابل اعتمادتان، شروع به صحبت کنید و از وی بخواهید بازخوردهای مفیدی به شما ارائه کند. هم‌چنین، می‌توانید حرف‌های‌تان را با کمک یک دوربین ضبط کنید یا در مقابل یک آینه حرف بزنید.

این مرحله از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا گاهی اوقات صحبت کردن درباره‌ی پول می‌تواند معذب‌مان کند، ولی هر چه بیش‌تر تمرین کنید، وقتی زمان گفتگو فرا می‌رسید، با آسودگی خاطر بیش‌تری می‌توانید به مذاکره بپردازید.

۶. اعتماد به نفس داشته باشید

انجام مذاکره با اعتماد به نفس می‌تواند به اندازه‌ی حرف‌هایی که به زبان می‌آورید، اهمیت داشته باشد. هر شما اعتماد به نفس بیش‌تری از خود نشان دهید، کارفرما نیز در بررسی بازخورد شما اعتماد به نفس بیش‌تری خواهد داشت. اعتماد به نفس، به معنی درک و پذیرش توانایی‌ها و ویژگی‌های‌تان، نباید با غرور، به معنی احساس اهمیت اغراق شده، اشتباه گرفته شود. هم‌چنین، فقدان اعتماد به نفس می‌تواند باعث ارائه‌ی توضیحات بیش از اندازه یا احساس پشیمانی از درخواست‌تان شود، و هر دوی این‌ها در موفقیت مذاکرات‌تان تاثیر منفی خواهند داشت. در عوض، میزان حقوق درخواستی‌تان به شکل ساده و با اعتماد به نفس بیان کنید و مطالبی مختصری را نیز برای توجیه این درخواست ارائه دهید.

به خاطر داشته باشید، شما قرار است مجموعه‌ای از مهارت‌ها و تجربه‌های مهمی را به همراه خود وارد این سازمان کنید. میزان حقوق پیشنهاد کارفرما باید با ارزشی که شما به سازمان اضافه می‌کنید، متناسب باشد. اگر احساس می‌کنید حقوق پایه‌ی پیشنهادی کارفرما پایین‌تر از میزان ارزش مهارت‌ها و تجربه‌های‌تان است، اطلاعاتی را درباره‌ی میزان حقوق معمول بازار و داده‌هایی را در خصوص ارزش شخصی‌تان فراهم کنید، و از این‌ها برای پشتیبانی از درخواست‌تان استفاده کنید؛ هم‌چنین، در خصوص تصمیم‌تان برای درخواست افزایش حقوق اعتماد به نفس داشته باشید.

۷. علاقه و سپاسگزاری‌تان را بابت پیشنهاد کار بروز دهید

از ابتدای این فرایند تا لحظه‌ی انتخاب شدن‌تان، احتمالا زمان و انرژی زیادی صرف مراحل مختلف مصاحبه‌های شغلی صرف کرده‌اید. کارفرما نیز بخشی از وقت خود را به این فرایند اختصاص داده است؛ بنابراین، ابراز احترام و سپاسگزاری به خاطر ارائه‌ی این فرصت بسیار مهم است. دلایل خاصی را که این پیشنهاد شغلی باعث هیجان‌تان شده است – مثلا این‌که به فرهنگ سازمانی یا محصولات تولیدی این شرکت علاقه‌مند هستید – برای کارفرما بازگو کنید.

حتی اگر در نهایت این پیشنهاد را نپذیرید، باز هم لازم است این مسئله را به شیوه‌ای دوستانه و حرفه‌ای بیان کنید. گذشته از این‌ها، شما هرگز نمی‌دانید این شغل در آینده ممکن است چه فرصت‌هایی را در اختیارتان بگذارد.

رپورتاژ

۸. بالاترین حد ممکن را درخواست کنید

یک قاعده‌ی اساسی برای مذاکره درباره‌ی حقوق این است که همیشه مبلغ پیشنهادی‌تان را اندکی بالاتر از میزان مورد نظر اعلام کنید. به این ترتیب، اگر کارفرما توانست در حین مذاکره مبلغ پیشنهادی‌تان را کاهش دهد، در نهایت به همان مبلغی برسید که از ابتدا در ذهن خود متصور بودید. برای مبلغ پیشنهادی‌تان حداقل و حداکثر تعیین کنید – به طوری که حداقل مبلغ هم‌چنان برای‌تان قابل قبول و منصفانه باشد؛ به این ترتیب، حتی اگر کارفرما گرایش به انتخاب حداقل حقوق را داشته باشد، باز هم شما به خواسته‌ی خود رسیده‌اید.

۹. هزینه‌های شغلی‌تان را نیز بازگو کنید

یکی دیگر از دلایلی که باید از کارفرمای‌تان بخواهید حقوق پیشنهادی‌اش را افزایش دهد، ‌این است که بتوانید هر گونه هزینه‌‌ای را که به خاطر انتخاب این شغل متحمل می‌شوید، پوشش دهید. برای مثال، اگر برای این شغل مجبور باشید به یک شهر جدید بروید، باید هزینه‌های جا به جایی و هم‌چنین، هر گونه هزینه‌ی مربوط به فروش یا اجاره‌ی خانه قبلی را نیز پرداخت کنید. اگر محل کارتان از خانه شما بسیار دور باشد، باید هزینه‌های رفت و آمد نظیر هزینه‌ی بلیط قطار، بنزین، و استهلاک خودروی‌تان را نیز در نظر بگیرید. معمولا متقاضیان چنین شغل‌هایی از کارفرما می‌خواهند حقوق‌شان را به گونه‌ای در نظر بگیرند که هزینه‌های مربوط به پذیرش این شغل را نیز پوشش بدهد.

۱۰. خود را برای سوال‌‌های سخت آماده کنید

مسئولان گزینش و مدیران استخدام شرکت‌ها دائما با افراد مختلف در حال مذاکره هستند، بنابراین، طبیعی است همیشه برای مذاکره آماده باشند و برای تشخیص میزان انگیزه‌تان، گاهی اوقات سوال‌هایی سخت و ترسناک مطرح کنند. هرگز نباید به خاطر این سوال‌ها اعتماد به نفس‌تان را از دست بدهید، و همواره باید صداقت‌تان را حفظ کنید. برخی از سوال‌هایی که انتظار می‌رود از شما پرسیده شوند، عبارت هستند از:

  • آیا ما در صدر گزینه‌های‌تان قرار داریم؟
  • اگر با حقوق درخواستی‌تان موافقت کنیم، آیا شما فورا این شغل را می‌پذیرید؟
  • آیا پیشنهادهای شغلی دیگری نیز دارید؟

۱۱. انعطاف‌پذیر باشید

حتی اگر کارفرما قادر نباشد با حقوق درخواستی‌تان موافقت کند، ممکن است بتوانید خدمات‌تان را به شیوه‌های دیگری نیز جبران کند. برای مثال، شاید قادر باشید در مورد گزینه‌هایی نظیر دریافت سهام، افزایش تعطیلات، پاداش امضای قرارداد، یا انجام برخی امور به صورت دورکاری – برای اجتناب از رفت و آمدهای طولانی مدت به خانه و محل کار – با کارفرما مذاکره کنید. خودتان را آماده کنید که اگر کارفرما فورا عدم توانایی خود را برای پذیرش حقوق درخواستی‌تان اعلام کرد، بتوانید گزینه‌های جدیدی روی میز بگذارید. در برخی موارد، ارزش این گزینه‌ها ممکن است حتی به اندازه‌ی دریافت پول نقد باشند (یا حتی بیش‌تر).

۱۲. سوال بپرسید

چنان‌چه فرد مقابل‌تان در مذاکره کمی متعجب به نظر رسید، واکنش منفی از خود نشان داد، یا فورا با پیشنهاد شما مخالفت کرد، اعتماد به نفس و خونسردی‌تان را حفظ کنید. در مقابل واکنش‌ آن‌ها، سوال‌هایی با جواب باز (یعنی سوال‌هایی که فقط با بله یا خیر پاسخ داده نمی‌شوند) از آن‌ها بپرسید تا اطلاعات بیش‌تری از وی به دست بیاورید و گفتگو را هم‌چنان ادامه دهید.

برخی از این سوال‌ها عبارت هستند از، “‌بودجه‌ مربوط به این شغل بر چه اساسی تامین می‌شود؟‌”‌، “‌برای تصمیم‌گیری نهایی چه اطلاعات دیگری از من می‌‌خواهید؟‌”‌، یا “‌آیا در کنار حقوق معمول، گزینه‌های قابل مذاکره‌ی دیگری نیز در اختیار دارم‌؟‌”‌

۱۳. بدون نگرانی، پیشنهاد را رد کنید

در برخی موارد، کارفرما شاید قادر نباشد حداقل حقوق درخواستی‌تان را بپذیرد یا نتواند مزایای دیگری را به شما پیشنهاد دهد که بتوانند کمبود حقوق‌تان را جبران کنند؛ یا این‌که کارفرما حقوق پیشنهادی اولیه‌ی خود را افزایش دهد، ولی نه به آن اندازه که مد نظر شما بوده است. در این شرایط، باید تصمیم بگیرید آیا پذیرش این شغل به دریافت حقوقی پایین‌تر از میزان مورد نظرتان می‌ارزد یا خیر.

اگر این شغل از شغل فعلی‌تان کم‌استرس‌تر، نزدیک‌تر به خانه‌تان یا دارای انعطاف‌پذیری بیش‌تر یا اوقات فراغت بیش‌تر باشد، شاید ارزش آن را داشته باشد که میزان دریافتی‌ کم‌تر آن را نیز بپذیرید. با وجود این، در غیر این صورت، باید این شغل را فراموش کنید و به دنبال فرصت‌های شغلی دیگری بگردید.

نمونه‌ی مذاکره حقوق و دستمزد از طریق ایمیل

در این بخش، به شما نشان می‌دهیم اگر بخواهید فرایند مذاکره را از طریق ایمیل آغاز کنید، روش کارتان باید چگونه باشد:

خانم جکسون،

بابت ارائه‌ی بسته‌ی شغلی پیشنهادی‌تان برای جایگاه مدیریت بازاریابی از شما سپاسگزارم. مایل هستم بار دیگر اعلام کنم چه‌قدر بابت این پیشنهاد هیجان‌انگیز به خود افتخار می‌کنم، و بابت ارائه‌ی این جزییات نیز از شما سپاسگزار هستم.

پیش از آن‌که بتوانم پیشنهادتان را بپذیرم، مایل‌ام درباره‌ی حقوق و مزایای پیشنهادی‌تان کمی بحث کنم. همان‌طور که پیش‌تر به مدیر گزینش شرکت گفتم، من بیش از ۱۰ سال سابقه در بازاریابی دیجیتالی دارم و طی ۶ سال گذشته، به عنوان مدیر مشغول به کار بوده‌ام. من در آخرین نقشی که داشتم، موفق شدم شمار مشتریان راغب متاثر از بازاریابی را، سال به سال، نزدیک به ۴۰ درصد افزایش بدهم و به افزایش ۲۵ درصدی درآمد سالانه‌ی شرکت کمک کنم. با توجه به تجربه و تخصص این‌جانب، من به دنبال حقوقی در محدوده‌ی ۱۲۵،۰۰۰ الی ۱۳۰،۰۰۰ دلار هستم که البته، کمی بیش‌تر از رقم پیشنهادی شما، یعنی ۱۱۵،۰۰۰ دلار، است.

من مطمئن هستم می‌توانم ارزش بالایی برای شرکت‌تان داشته باشم و کمک‌تان کنم در سال جاری درآمدتان از حد انتظار بالاتر برود. لطفا به بنده بگویید چه زمان می‌توانیم درباره‌ی حقوق پیشنهاد صحبت کنیم.

من منتظر شنیدم پاسخ‌تان هستم!

با سپاس،
الیور پرز

نمونه‌ی گفتگو در مذاکره برای حقوق

در پایان، به شما نشان می‌دهیم اگر بخواهید به صورت تلفنی یا حضوری مذاکره کنید، روش کارتان باید چگونه باشد:

“‌بابت ارائه‌ی بسته‌ی شغلی پیشنهادی‌تان برای شغل مدیر فروش منطقه‌ای از شما سپاسگزارم. پیش از هر چیز، می‌خواهم تکرار کنم چه‌قدر بابت فرصتی که به من داده‌ایم، هیجان‌زده هستم. من به محصول‌تان باور دارم، و مطمئن‌ام می‌توانم در رسیدن به نتایج بهتر به شما کمک کنم.

پیش از پذیرش این پیشنهاد، می‌خواهم درباره‌ي حقوق پیشنهادی نیز صحبت کنم.

همان‌طور که در طول مصاحبه‌ها گفتم، من بیش از ۱۲ سال در زمینه‌ی فروش تجربه دارم، از جمله ۸ سال تجربه در فروش تجهیزات پزشکی؛ این میزان سابقه‌ی مدیریتی، ۲ سال بیش‌تر از آن چیزی است که در تشریح این شغل توضیح داده‌اید. در آخرین تجربه‌ی شغلی‌ام، میزان فروش ماهانه‌ی تیم تحت نظارت این‌جانب، برای دو سال پیاپی، ۱۵ درصد افزایش یافت، و این میزان جزء سه رکورد برتر در تاریخ این شرکت به حساب می‌آید.

با توجه به سوابق این جانب، من به دنبال حقوقی در محدوده‌ی بین ۱۴۵،۰۰۰ الی ۱۵۰،۰۰۰ دلار هستم. من قطعا آماده‌ی مذاکره در خصوص روش‌های جایگزین جبران خدمت، نظیر فرصت‌هایی برای گزینه‌های سهام اضافه یا افزایش مزایای مبتنی بر عملکرد هستم. بنده مشتاق شنیدن نظرات‌تان نیز هستم.‌”‌

مذاکره درباره‌ي حقوق مرحله‌ی بسیار مهمی از فرایند استخدام است. با اختصاص زمانی برای بحث در خصوص این‌که چرا فکر می‌کنید مستحق حقوق و مزایای بیش‌تری هستید، می‌توانید کارفرما را متقاعد کنید ارزش بالایی برای شرکت خواهید داشت. درست مانند هر مهارت دیگری، هر چه بیش‌تر مذاکره کنید، توانایی‌تان بهتر می‌شود و فرایند مذاکره نیز برای‌تان آسان‌تر خواهد شد. با استفاده از نکات بالا برای مذاکره درباره‌ی حقوق، می‌توانید با اعتماد به نفس و آمادگی بیش‌تری گفتگو را شروع کنید، و به حقوق و مزایایی که شایسته‌ی آن هستید، برسید.

نوشته‌های مرتبط