تعویض شناسنامه قدیمی به جدید: مراحل، هزینه ها و مدارک مورد نیاز در ۱۴۰۲

تعویض شناسنامه قدیمی به جدید موضوع مهم و داغی است که این روزها پس از تاکید جدی رییس سازمان ثبت احوال کشور مبنی براینکه همه شهروندان کشور باید در سریع ترین زمان ممکن برای تعویض شناسنامه های قدیمی و اخذ شناسنامه جدید اقدام کنند چرا که در آینده با شناسنامه‌های قدیمی برای دریافت خدمات با مشکل مواجه می‌شوند، درباره آن بحث می شود. از این رو در این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره روند تعویض شناسنامه‌ها، مدارک مورد نیاز تعویض شناسنامه، هزینه هایی که باید برای تعویض شناسنامه پرداخت کرد و محل مراجعه برای این کار نکات مهم و کاربردی را بدانید.

اولویت تعویض شناسنامه با چه کسانی است؟

  • شناسنامه هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده اند
  • شناسنامه هایی که به علت مرور زمان عکس ملصق به آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد
  • شناسنامه های دو برگی که صاحبان آن به سن پانزده سال تمام رسیده باشند
  • شناسنامه هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی‌صلاح را دارد
  • همه شناسنامه های قدیمی ( جلد قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه ها تبدیل نشدند

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه قدیمی و گرفتن شناسنامه جدید

  •  اصل شناسنامه
  •  سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید ( بدون کلاه و عينک، با زمينه سفيد و برای بانوان با حجاب کامل اسلامی)
  •  پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری
  • چنان‌چه شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود، فاقد عکس باشد ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکس‌دار (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی‌نامه عکس‌دار محصلین از سوی محل تحصیل یا کارت شناسایی عکس‌دار کارمندان دولت با ذکر مشخصات سجلی) الزامی است. اصل مدارک پس از تطبیق با تصویر مدرک، مسترد خواهد شد.
  • به همراه داشتن شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان برای تکمیل فرمهای مربوطه نیز الزامی است. در صورتی که ازدواج یا طلاق در شناسنامه فعلی ثبت نشده ارائه اصل سند ازدواج و طلاق نیز لازم خواهد بود.

هزینه تعویض شناسنامه ۱۴۰۲

هزینه صدور شناسنامه جدید ۵۰ هزار تومان است. ثبت احوال بابت گم کردن شناسنامه و صدور شناسنامه جدید ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و اگر برای بار دوم این کار را انجام بدهید، باید ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنید.

هزینه های صدور شناسنامه در ۱۴۰۲

  • در سال 1402، در صورتی که در مهلت قانونی که در گواهی ولادت ذکر شده برای دریافت شناسنامه مراجعه کنید، هزینه آن ۴۰ هزار تومان و ثبت ولادت بعد از مهلت قانونی (تا سه ماه) به همراه صدور شناسنامه ۴۵ هزار تومان خواهد بود
  • هزینه صدور شناسنامه مجدد ۵۰ هزار تومان، صدور شناسنامه مجدد ناشی از گم شدن در نوبت اول ۱۰۰ هزار تومان، در نوبت دوم ۱۵۰ هزار تومان و در نوبت سوم و پس از آن ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.
  • در لایحه بودجه تغییر نام و نام ‌خانوادگی با تجویز مراجع ذی صلاح، ۳۵۰ هزار تومان، تغییر نام با حکم محاکم قضایی ۴۰۰ هزار تومان و تغییر نام و نام خانوادگی برای بار دوم و بازگشت به نام و نام خانوادگی اولیه ۴۰۰ هزار تومان هزینه خواهد شد.
  • صدور گواهی تجرد ۸۵ هزار تومان، صدور گواهی ازدواج و طلاق، ۸۵ هزار تومان، ثبت ازدواج به موجب اقرارنامه ۶۰ هزار تومان، انتقال ازدواج از دفاتر رسمی ازدواج در اسناد هویتی ۱۲ هزار تومان و انتقال طلاق ۲۴ هزار تومان خواهد بود.

تعرفه های خدمات سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۴۰۲

تعویض شناسنامه چند روز طول میکشد؟

رپورتاژ

در تهران: ۷ تا ۱۵ روز کاری

در شهرستان: ۱ تا ۲ روز کاری

مراحل تعویض شناسنامه

بسیاری از افراد به دنبال روش غیرحضوری و اینترنتی تعویض شناسنامه خود هستند که متاسفانه فعلا امکان این کار وجود ندارد. از این رو شما باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز که در بالا ذکر کردیم به یکی از دفاتر پیشخوان یا اداره ثبت احوال شهر محل زندگی مراجعه کرده و فرم تعویض را درخواست کنید. پس از ثبت درخواست، باید مدتی منتظر ماند تا صحت اطلاعات شما تایید شده و تطبیق اطلاعات انجام شود. در انتهای این فرآیند (در صورت نبود مشکل در مدارک) یک شناسنامه جدید برای فرد به چاپ رسیده و سازمان ثبت احوال از طریق پیامک فرد را مطلع می‌کند.

  • افراد کمتر از ۱۸ سال دارای حکم رشد، پدر یا جد پدری، با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه ( فرد کمتر از ۱۸ سال ) باشد با ارائه شناسنامه خود و سرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال سراسر کشور(به دفاتر پیشخوان) نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی به لحاظ فقدان یا از بین رفتن آن اقدام نمایند.
  • برای اشخاص زیر ۱۸ سال، افرادی که شناسنامه خود را گم کرده‌اند، شناسنامه جدید طبق درخواست صاحب شناسنامه یا متقاضی حسب مورد، با ارائه مدارک مثبته از جمله قیم نامه، امین نامه، وصیت نامه و حکم رشد با مراجعه به دفاتر پیشخوان صادر می‌شود.

دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال در تهران

فرم تعویض شناسنامه

در این فرم اطلاعات شناسایی کامل (تمام اطلاعاتی که در شناسنامه هست) به‌علاوه اطلاعات دیگری مثل آدرس و میزان تحصیلات از متقاضی تعویض شناسنامه خواسته می‌شود.

فرم تعویض شناسنامه

 فرم اظهارنامه درخواست صدور شناسنامه المثنی ناشی از فقدان

فرم درخواست صدور شناسنامه بالای ۱۵ سال

مدارک لازم برای صدور شناسنامه گم شده

  • اصل و تصویر مدارک عکسدار یا معرفی نامه عکسدار محصلان از سوی مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنند.
  • مدارک ازدواج و طلاق (حسب مورد) واطلاعات هویتی فرزندان.

چگونگی تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه

متقاضیان تغییر نام یا نام خانوادگی در وهله اول باید نسبت به کسب راهنمایی از کارشناسان دفاتر پیشخوان یا ادارات ثبت احوال اقدام نمایند. تا با توجه به شرایط و تعیین این که شامل کدام بخش از قوانین و مقررات می‌شوند؛ نسبت به انجام مراحل بعدی اقدام شود.

تعرفه‌های خدمات سازمان ثبت احوال کشور در سال جاری نیز از اینجا قابل دسترسی است.

نوشته‌های مرتبط