خواص بابونه: 50 مهمترین فواید بابونه برای سلامتی و درمان + مضرات بابونه

خواص بابونه در بسیاری فرهنگهای سراسر دنیا شناخته شده است و از این گیاه مفید استفاده های خوبی می‌شود. گل های خشک شده بابونه که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و همه‌کاره‌ترین داروهای گیاهی شناخته شده‌ برای انسان به شمار می‌رود، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های ضد بیماری نظیر ترپنوئید و فلاونوئید، دارای تاثیرات فراوان و گسترده‌ای بر سلامت انسان است. سایت بازده در این نوشتار به بررسی خواص بابونه برای سلامتی می‌پردازد. با ما همراه باشید!

آنتی‌اکسیدان‌های حیاتی موجود در بابونه در روغن‌های قدرتمند این گیاه یافت می‌شوند، و به عنوان دلیل عمده‌ای برای خواص درمانی طبیعی این گیاه دارویی به شمار می‌روند. بابونه به عنوان داروی جایگزین موثری که تقریبا عاری از تاثیرات جانبی منفیِ شناخته شده‌ای است، نزدیک به ۵،۰۰۰ سال به صورت دمنوش معمولی، عصاره‌ی گیاهی، و به شکل مواد آرایشی جهت ایجاد آرامش، سرزندگی، جوان‌سازی، و طول عمر به کار رفته است.

تاریخچه بابونه

گیاه بابونه جزء گیاهان بومی غرب اروپا و شمال آفریقا است، ولی این روزها در سراسر جهان، در نواحی معتدل مختلفی رشد می‌کند. امروزه، صادرکننده‌های عمده‌ی بابونه عبارت هستند از بلژیک، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، لهستان، و آلمان. بابونه‌ی آلمانی که به صورت گسترده‌ای برای کاربردهای پزشک در دسترس است، از لحاظ زیست‌شناختی با انواع بابونه‌ی رومی و انگلیسی تفاوت دارد. فواید موجود در همه‌ی انواع بابونهْ مشابه‌ی یکدیگر است، ولی طعم انواع مختلف بابونه اندکی با هم تفاوت دارد.

طبق سوابق تاریخی، خواص بابونه دست‌کم از ۲،۰۰۰ سال پیش شناسایی شده‌اند، و برای مقاصد دارویی و آرایشی کاربرد دارند. آلمانی‌ها دست‌کم از سده‌ی اول میلادی از بابونه جهت درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌کردند؛ طبق شواهد تاریخی، مصریان باستان این گیاه را پرستش می‌کردند و به خاطر خواص درمانگری این گیاه، جشنواره‌هایی را برگزار می‌کردند. گفته می‌شود زنان نجیب‌زاده‌ی مصری گل‌های بابونه را خرد می‌کردند و به پوست‌شان می‌مالیدند تا جوانی و درخشندگی پوست‌شان را حفظ کنند و به طور طبیعی نشانه‌های پیری را به تعویق بیندازند.

بابونه نخستین بار حدود قرن شانزدهم در سطوح وسیع پرورش داده شد.

برخی منابع تاریخی نشان می‌دهند رومی‌ها نخستین قومی بودند که بابونه را در سطح وسیع کشت دادند، ولی سایر منابع تاریخی این مسئله را به گیاه‌شناسان بریتانیایی نسبت می‌دهند. رومی‌ها از بابونه جهت طعم دادن به نوشیدنی‌ها و افزودن به بخورها، و هم‌چنین به عنوان یک گیاه دارویی جهت مبارزه با بیماری و افزایش طول عمر استفاده می‌کردند. ویژگی‌های درمانگری بابونه در سراسر اروپا گسترش یافت، و در نهایت گیاه بابونه از طریق بریتانیا به آمریکای شمالی نیز راه پیدا کرد.

پزشکان در سراسر اروپا و شهرهای اولیه‌ی آمریکا بابونه را در سبد دارویی‌شان قرار می‌دادند، زیرا این گیاه دارویی می‌تواند درد، التهاب، آلرژی (حساسیت)، و مشکلات گوارشی را به طور کامل و طبیعی، و بدون عوارض جانبی معالجه کند. هم‌چنین، برخی آدم‌ها از بابونه به عنوان خوشبو کننده‌، شامپو، و عطر طبیعی استفاده می‌کردند.

در ادامه با خواص بابونه که اثبات شده اند بیشتر آشنا می‌شویم

گیاه بابونه یکی از اعضای خانواده‌ی کاسنیان / مرکبان است. امروزه از دو نوع رایج بابونه به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شود: بابونه‌ی آلمانی (Matricaria chamomilla) و بابونه‌ی رومی (Chamaemelum nobile). دمنوش (چای) بابونه و عصاره‌های دارویی این گیاه که امروزه برای مصرف انسان در سراسر جهان به فروش می‌رسند، از گل‌های خشک شده‌ی گونه‌ی بابونه‌ی آلمانی تهیه می‌شوند.

یک فنجان از چای (دمنوش) بابونه حاوی دو کالری، دو میلی گرم سدیم، و عاری از کلسترول است. بابونه عموما دارای خواصی است که از آن  برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها و وضعیت‌های مختلف استفاده می‌شود، از جمله:

الف. مبارزه علیه اضطراب و افسردگی
ب. مبارزه‌ی طبیعی علیه آلرژی (حساسیت) یا التهاب مخاط بینی آلرژیک 
پ. خواص ضد التهابی
ت. درمان اسپاسم ماهیچه‌ها
ث. درمان طبیعی سندرم پیش از قاعدگی و سایر اختلالات مربوط به قاعدگی
ج. درمان بی‌خوابی
چ. درمان اختلالات پوستی
ح. کمک به درمان زخم معده
خ. کمک به التیام زخم‌ها
د. تسکین اختلالات روده و معده
ذ. درمان طبیعی آرتروز و تسکین درد روماتیسمی
ر. درمان خانگی هموروئید (بواسیر)

چگونه یک داروی گیاهی می‌تواند این همه کار انجام دهد؟ بابونه فواید زیادی دارد که از راه‌های گوناگونی می‌توان از این فواید بهره برد؛ از این گیاه دارویی برای آرامش دادن به بدن استفاده می‌شود، چه برای کاهش درد ناشی از بیماری یا زایمان باشد، و چه جهت مبارزه با ناراحتی‌های پوستی و کمک به کاهش اضطراب.

فهرست راه‌های استفاده از عصاره‌ی بابونه جهت درمان بیماری‌ها و وضعیت‌های مختلف، به طور شگفت‌آوری طولانی است؛ برخی از روش‌های درمانی محبوب و کاملا طبیعی با استفاده از بابونه عبارت هستند از، انتشار بخار حاوی بابونه در فضای خانه جهت کمک به خواب؛ مالیدن روغن بابونه بر روی پوست جهت التیام گزیدگی حشرات و خارش، و برای درمان طبیعی اگزما؛ افزودن بابونه به خمیر دندان یا مایع دهان شویه جهت کاهش دندان درد و التهاب؛ مصرف خوراکی بابونه برای پاکسازی کبد و درمان مشکلات گوارشی؛ و بسیاری دیگر.

در ادامه برترین خواص بابونه ( شامل چای ، برگ،‌و روغن) برای سلامتی آمده است

۱. منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان

ترکیبات عمده‌ی آنتی‌اکسیدانی که از گل‌های بابونه استخراج می‌شوند، آنتی‌اکسیدان‌های گروه ترپنوئید هستند که شامل کامازولن و مشتقات استیلن می‌شوند. از آن‌جا که این ترکیباتْ حساس و ناپایدار هستند، به نظر می‌رسد آن‌ها را به بهترین شکل می‌توان در تنتور الکلی یا به صورت ‌”‌روغن گیاهی‌“‌ نگهداری کرد. از دیگر مواد تشکیل دهنده‌ی اصلی گل‌های بابونه می‌توان به ترکیبات مختلف فنولیک، در درجه‌ی اول فلاونوئیدهایی نظیر آپیجنین، کوئرستین، پاتولتین، و هم‌چنین گلوکوزیدهای گوناگون اشاره کرد.

این ترکیبات با مبارزه علیه آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از جهش سلولی باعث کاهش التهاب می‌شوند. فواید بابونه با آنتی‌اکسیدان‌هایی شروع می‌شوند که با بهبود کارکرد ایمنی بدن، کاهش میزان اختلالات خلقی، کاهش درد و تورم، و بهبود سلامت پوست، مو، ناخن‌ها، دندان‌ها، و چشم‌ها در ارتباط هستند.

۲. مبارزه علیه اضطراب و افسردگی

طبق نتایج پژوهشی در مجله‌ی درمان‌های جایگزین در بهداشت و پزشکی و فارماکوگنوزی، بابونه، چه به صورت دمنوش یا تنتور، و چه به شکل روغن گیاهی، یکی از بهترین داروهای گیاهی برای مبارزه علیه استرس و افزایش میزان آرامش بدن به شمار می‌رود. غالبا توصیه می‌شود برای درمان طبیعی اضطراب و افسردگی‌های عمومی، بخار روغن طبیعی بابونه را استنشاق کنید؛ به همین خاطر هم روغن بابونه به عنوان ماده‌ی محبوبی برای ساخت شمع‌ها، محصولات رایحه درمانی، و حمام درمانی به شمار می‌رود.

از عصاره‌ی بابونه نیز غالبا به عنوان یک داروی آرام‌بخش ملایم جهت آرام کردن اعصاب و کاهش اضطراب استفاده می‌شود، زیرا بخارات آن مستقیما به بخش بویایی مغز می‌روند، تنش را آرام می‌کنند و واکنش بدن را به استرس کاهش می‌دهند. به همین دلیل، متخصصان از بابونه جهت تسکین موثر علائم اضطراب و استرس مزمن نظیر هیستری، کابوس، بی‌خوابی، و مشکلات گوناگون گوارشی استفاده می‌کنند.

رایحه‌ی بابونه مستقیما به مغز می‌رسد، و به عنوان یک محرک هیجانی عمل می‌کند. دستگاه عصبی احساسی یا لیمبیک این محرک حسی را ارزیابی می‌کند، و آن را به صورت لذت، درد، خطر، یا امنیت ثبت می‌کند؛ سپس باعث هدایت واکنش هیجانی‌مان می‌شود؛ مثلا احساس ترس، خشم، و مجذوبیت. بدن‌مان در واکنش به برخی رایحه‌های خاص باعث ایجاد هیجان‌های اساسی و تعادل هورمونی‌ می‌شود. رایحه‌ها مسیر مستقیمی به سمت حافظه و هیجان‌های‌مان طی می‌کنند. عطرها، مانند عطر بابونه، باعث تسکین درد می‌شوند و به طور کلی، بر شخصیت و رفتارمان تاثیر می‌گذارند. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند استفاده از روغن‌های معطر یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رسیدن به نتایج روانی دلخواه‌مان است.

۳. بهبود وضعیت گوارشی

بابونه که به عنوان ملین گوارشی قدرتمندی شناخته می‌شود، می‌تواند برای درمان اختلالات گوارشی گوناگونی از جمله نفخ، علائم رفلاکس اسید، سو هاضمه، اسهال، بی اشتهایی، بیماری سفر، حالت تهوع، و استفراغ به کار رود. عصاره‌ی بابونه می‌تواند به کوتاه شدن دوره‌ی ابتلا به اسهال و کولیک در کودکان، و هم‌چنین تسکین علائم مربوط به این وضعیت نظیر درد و اضطراب کمک کند. به علاوه، روغن بابونه حاوی ترکیبات آنودین است که باعث کاهش اسپاسم، گرفتگی، یبوست، و سایر دردهای معده می‌شود.

بسیاری از این فواید ناشی از تاثیرات آرامش‌بخش طبیعی بابونه هستند. از آن‌جا که مغز و دستگاه گوارش از طریق عصب واگ مستقیما با یکدیگر در ارتباط هستند،‌ هر قدر ذهن آرام‌تر باشد، بیماری‌های گوارشی نظیر سندرم نشتی روده راحت‌تر درمان می‌شوند؛ از این رو، می‌توان نتیجه گرفت علائم وضعیت‌های مزمنی نظیر سندرم نشتی روده، سندرم روده‌ی تحریک پذیر، و سایر مشکلات مربوط به معده از این طریق کاهش می‌یابند. فواید بابونه نظیر اثر آرام‌بخشی‌اش باعث شده‌اند این گیاه دارویی به گزینه‌ای عالی برای زنان باردار تبدیل شود که برای آرامش مجاری گوارشی و درمان طبیعی حالت تهوع‌شان از آن استفاده کنند.

۴. دارای توانایی‌های قوی ضد التهابی و کاهش درد

گاهی اوقات بابونه را “‌آسپیرین گیاهی‌”‌ می‌نامند، زیرا قرن‌ها است که به عنوان داروی خانگی محبوبی برای کاهش درد شناخته می‌شود. برای کاهش درد، احتقان، تورم، و قرمزی پوست گل‌های بابونه را به تنهایی یا به همراه سایر مواد غذایی ضد التهاب مصرف می‌کنند. این داروهای خانگی و طبیعی برای کاهش تورم‌های صورت، ناراحتی‌های پوستی، دندان درد، درد ناشی از عفونت‌ها و مشکلات نهفته در التهاب بسیار موثر هستند. به همین دلیل نیز معمولا عصاره‌ی بابونه را به محصولات زیبایی نظیر لوسیون‌های صورت یا بدن، خمیر دندان‌ها، و صابون‌های حمام اضافه می‌کنند.

به علاوه، بابونه به طور طبیعی می‌تواند درد ناشی از آرتروز، جراحات، کمر درد، تب، و بارداری را کاهش دهد. در واقع، از خواص کاهش درد موجود در این گیاهی دارویی برای آرام کردن بدن و ذهن مادران پس از زایمان استفاده می‌شود. برای مثال، در برخی بخش‌های دنیا نظیر مکزیک، بعد از زایمان به مادران دمنوش (چای) بابونه می‌دهند تا ماهیچه‌های شکم‌شان آرام شوند و بتوانند استراحت کنند.

۵. کمک به مبارزه علیه سرطان

به تازگی، مطالعات متعددی درباره‌ی فعالیت‌های ضد سرطانی بابونه به عمل آمده‌اند. شواهد نشان می‌دهند بابونه در توقف رشد تومورهای سرطانی تاثیر مثبتی دارد و به عنوان درمان طبیعی سرطان عمل می‌کند. گفته می‌شود خاصیت مهار سلول‌های سرطانی در بابونه به خاطر وجود آنتی‌اکسیدانی به نام آپیجنین است؛ این آنتی‌اکسیدان‌ها اجزای زیست‌فعالی (بیواکتیو) هستند که ظاهرا به مبارزه علیه سرطان‌های پوست، پروستات، پستان، و تخمدان کمک می‌کنند.

طبق نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در مجله‌ی فدراسیون انجمن‌های آمریکایی برای زیست شناسی تجربی منتشر شد، به نظر می‌رسد عصاره‌های بابونه تاثیر اندکی بر مهار رشد سلول‌های طبیعی و سالم بدن دارند، ولی در عین حال، به طور قابل توجهی می‌توانند سلول‌های سرطانی را در انسان کاهش دهند؛ به ویژه سلول‌های سرکش آندروژن که غالبا باعث ایجاد سرطان پروستات می‌شوند.

۶. تسکین احتقان

از آن جا که بابونه دارای خواصی است که از طریق آن‌ها می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند و احتقان مخاط را کاهش دهد، از این داروی گیاهی در ساخت بسیاری از اسپری‌ها و قطره‌های بینی استفاده می‌شود. دمنوش (چای) بابونه نیز گزینه‌ی خوبی برای مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا، یا عفونت سینوس‌ها است؛ از این رو، وقتی به این بیماری‌ها مبتلا شدید، چای بابونه بنوشید. مطالعات نشان می‌دهند استنشاق بخار عصاره‌ی بابونه برای درمان سرماخوردگی معمولی مفید است. برخی آدم‌ها حتی جهت مبارزه علیه التهاب غشای مخاطی درون دهان و بینی دمنوش (چای) یا عصاره‌ی بابونه را غرغره می‌کنند.

۷. بهبود سلامت پوست

آیا از آکنه، خشکی، ناراحتی، چین و چروک، و قرمزی پوست رنج می‌برید؟ روغن بابونه را با لوسیون‌تان ترکیب کنید. بابونه به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتری و ضد التهابی باعث بهبود سلامتی و نرمی پوست و تسکین ناراحتی‌های پوستی می‌شود. فلاونوئیدها و روغن‌های طبیعی موجود در بابونه به زیر سطح پوست، لایه‌های عمیق‌تر پوست، نفوذ می‌کنند و به حفظ جوانی، زیبایی، و سپر دفاعی آن کمک می‌کنند. بابونه به عنوان یک داروی باستانی، قرن‌ها است به عنوان راه درمانی برای التیام زخم‌ها، جراحات، اگزما، نقرس، ناراحتی‌های پوستی، کبودی‌ها، سوختگی‌ها و آفت دهان استفاده می‌شود.

امروزه می‌دانیم، فواید و کاربردهای بابونه به کاربردهای گذشته‌ی آن محدود نمی‌شوند – بابونه برای خلاصی از شر نشانه‌های افزایش سن نظیر لکه‌های سیاه و خطوط ظریف روی پوست، کاهش طبیعی شوره، درمان سریع آبله مرغان، و از بین بردن جای زخم‌ها نیز کاربرد دارد. به علاوه، بابونه درمان طبیعی بسیار عالی برای بثورات ناشی از بستن پوشک به شمار می‌رود، و حتی می‌تواند برای مبارزه علیه عفونت‌ها و گل مژه‌های اطراف چشم‌ها نیز کاربرد داشته باشد.

۸. حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها

بابونه علاوه بر قابلیت التیام پوست و مجاری تنفسی، دارای توانایی مبارزه علیه عفونت‌های باکتریایی گوناگونی در محفظه‌ی دهان، دندان، و لثه‌ها است. بابونه به کاهش درد ناشی از آفت‌های دهانی، زخم‌ها و دندان دردها، و هم‌چنین مبارزه علیه باکتری‌های مضری کمک می‌کند که در داخل فضای دهان زندگی می‌کنند.

۹. بهبود سلامت قلب

به تازگی، دانشمندان به ارتباط میان بابونه و حفظ سلامت دستگاه قلبی و عروقی پی برده‌اند. بابونه‌ی موجود در ترکیبات مواد غذایی، به دلیل وجود سطح بالای فلاونوئید، می‌تواند باعث کاهش خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری در مردان سالمند شود. طی مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی لنست به چاپ رسید، مصرف فلاونوئید میان ۸۰۵ مردِ ۶۵ الی ۸۴ ساله ارزیابی شد؛ دانشمندان در این مطالعه دریافتند مصرف بالاتر فلاونوئید از مواد غذایی و گیاهان دارویی به طور قابل توجهی با مرگ و میر ناشی از بیماری سرخرگ کرونری رابطه‌ی معکوس دارد.

دستورالعمل‌های درمان خانگی با استفاده از بابونه

علاوه بر نوشیدن چای (دمنوش) بابونه، راه‌های ساده‌ای برای استفاده‌ی درمانی از روغن طبیعی بابونه در خانه وجود دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱۰. رایحه درمانی جهت کاهش اضطراب

روغن‌های معطر بابونه و اسطوخودوس را در فضای خانه‌تان منتشر کنید تا احساس استرس و تنش‌تان کاهش یابد. هم‌چنین این روغن‌ها می‌توانند کمک‌تان کنند به آسانی به خواب بروید.

۱۱. درمان ناراحتی پوستی

تاول‌های پوستی را با ترکیب دو قطره روغن درخت چای و بابونه درمان کنید؛ این ترکیب روغنی را دست‌کم پنج بار در روز به تاول‌ها بزنید.

۱۲. تسکین آفتاب سوختگی

روغن اسطوخودوس یا بابونه را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را با استفاده از تکه‌ای پنبه روی پوست‌تان بمالید تا تورم و درد ناشی از آفتاب سوختگی کاهش یابد.

۱۳. روشنایی معنوی

هنگام نماز گزاردن، مراقبه کردن، یا دعا خواندن مقداری روغن بابونه را به همراه روغن صمغ کندر در فضا پخش کنید تا حضور معنوی و آرامش ذهنی‌تان افزایش یابد.

۱۴. اسکراب حمام

نصف فنجان جوش شیرین، نصف فنجان سرکه، و پنج قطره روغن بابونه و ترنج را با یکدیگر مخلوط کنید. این ترکیب را به ماهیچه‌های‌تان بمالید و سپس بخشی دیگر از آن را در وان حمام بریزید و حداقل ۱۵ دقیقه در آن بخوابید تا ذهن‌تان آرامش یابد و دردهای ماهیچه‌ای‌تان تسکین یابند.

۱۵. لوسیون صورت شبانه

دو الی چهار قطره روغن طبیعی بابونه، اسطوخودوس، و نعناع فلفلی را روی گیجگاه‌تان بمالید تا با اثر خنک کنندگی و آرام‌بخشی‌اش باعث آرامش سریع و کمک به خواب‌تان شوند.

۱۶. بهبود افسردگی

جهت بهبود خلق و خو و تسکین افسردگی روغن بابونه و روغن گل رز را به آب حمام اضافه کنید، یا آن را در سراسر فضای خانه‌تان پخش، و آن را استشمام کنید.

۱۷. تسکین بی‌قراری کودکان

با مالیدن روغن اسطوخودوس و بابونه به اسباب بازی‌ها یا پتوی کودک به تسکین بی‌قراری و حفظ آرامش کودکان کمک کنید.

۱۸. تسکین سندرم پیش از قاعدگی

دو قطره از روغن‌های بابونه، مریم گلی، ریحان، و رزماری را با هم مخلوط کنید، و سپس در آب گرم بریزید، حوله‌ای را به آن آغشته کنید و روی شکم‌تان بمالید تا علائم سندرم پیش از قاعدگی تسکین یابند.

۱۹. تسکین بیماری سفر (یا حرکت)

جهت کاهش علائم بیماری سفر روغن‌های بابونه، نعناع فلفلی، اسطوخودوس، و زنجبیل را استشمام کنید.

۲۰. تسکین درد ماهیچه‌ها

روغن بابونه را با روغن‌های اوکالیپتوس، وینترگرین، و سرو، و هم‌چنین لوسیون غیر معطر یا روغن نارگیل مخلوط کنید و با فشار ملایمی روی ماهیچه‌های دردناک‌تان ماساژ دهید.

خواص چای بابونه

۲۱. خاصیت ضد عفونی کننده دارد

ممکن است تعجب کنید که چای بابونه چطور می‌تواند برای موهای‌تان مفید باشد. این موضوع به این حقیقت مربوط می‌شود که چای بابونه مواد مغذی فوق‌العاده‌ای دارد که سوخت و ساز بدن را بهبود می‌بخشد. در نتیجه، به بهبود رشد موهای‌تان نیز کمک خواهد کرد. فقط همین نیست، چای بابونه خواص ضد عفونی کننده نیز دارد که به از بین بردن سلول‌های پوستی کف سر و ته موها کمک می کند. در نتیجه رشد موها را نیز بهبود می‌بخشد. فایده‌ی بی‌نظیری است، نه؟

۲۲. رشد مو را تحریک می‌کند

اولین فایده‌ی چای بابونه برای موها تحریک رشد آن‌ها است. این موضوع به مواد مغذی موجود در آن مربوط می‌شود. در حقیقت، این گیاه حاوی ویتامین‌های A، C، E،  D و ویتامین ب کمپلکس است. آن‌ها نقش خود را در بدن به خوبی ایفا می‌کنند و سلامتی سلول‌ها و رشد موهای سر را بهبود می‌بخشند. در نتیجه، اگر به طور منظم چای بابونه بنوشید، در آن صورت از فایده‌هایی که مصرف آن برای سلامتی‌ موهای‌تان دارد بهره‌مند خواهید شد.

۲۳. خشکی مو را درمان می‌کند

اگر موهای‌تان خشک و وزوزی شده باشد واقعا ناراحت کننده است. برای مبارزه با این مشکل، می‌توانید از چای بابونه استفاده کنید. در این صورت، وجود مواد مغذی ضروری موجود در بابونه به تغذیه‌ی موهای‌تان کمک خواهد کرد. پس اگر می‌خواهید خشکی موهای‌تان را درمان کنید، بهترین راه شستن موها با چای بابودنه است. کمی وقت بگذارید و موهای‌تان را با آن ماساژ بدهید، سپس از مشاهده‌ی نتایج آن شگفت زده خواهید شد.

۲۴. موخوره را درمان می‌کند

یکی از بهترین فایده‌های چای بابونه برای موها کاهش موخوره است. این چای برای رفع خشکی موها نیز مفید است. در نتیجه، باور بر این است چای بابونه توانایی درمان موخوره را دارد. با شستن موهای تان به طور منظم با مخلوط چای بابونه و ماء الشعیر، می‌توانید به طور قطع موخوره را درمان کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد موهای‌تان را با مواد مغذی فراوانی تغذیه کنید که برای مبارزه با مشکل موها بسیار قدرتمند هستند.

۲۵. شوره را درمان می‌کند

چه کسی از شوره بیزار است؟ این نوع مشکل مو واقعا هر کسی را عذاب می‌دهد. برای برطرف کردن آن، مردم اغلب پول زیادی را صرف درمان می‌کنند. چیزی که آن‌ها نمی‌دانند این است که درمان طبیعی بهترین راه حل است. در این زمینه، چای بابونه به کمک‌ ما می‌آید. این چای می‌تواند به کاهش شوره‌ سر، خارش پوست سر و حساسیت پوست کمک کند. برای بهره بردن از فایده‌های این ماده، می‌توانید از چای بابونه برای شستن موهای‌تان استفاده کنید. برای آنکه بهترین نتایج را بگیرید فراموش نکنید که آن را با چای یخ مخلوط کنید.

۲۶. درخشندگی موها را افزایش می‌دهد

وقتی صحبت از بهبود درخشندگی موها می‌شود، محصولات بسیاری در بازار وجود دارد که چنین فایده‌ای برای موها دارند. اما، چای بابونه حاوی بهترین مواد مغذی است که باعث درخشندگی و سلامت موهای‌تان می‌شود. به طور قطع می‌توان گفت که هیچ ماده‌ی مضری ندارد. در این زمینه، شما می‌توانید از چای بابونه برای درخشان‌تر کردن موهای‌تان استفاده کنید. به واقع، می‌توانید با استفاده‌ی از درمان‌های طبیعی مثل چای بابونه می‌توانید همان نتایج رنگ موهای شیمیایی را بگیرید. پس، برای بهره‌مندی از این مزیت، می‌توانید موهای‌تان را با مخلوطی از چای بابونه و رنگ مو شستشو دهید.

۲۷. از آکنه جلوگیری می‌کند

رپورتاژ

چای بابونه، با داشتن خاصیت و اثر آنتی اکسیدانی، در کاهش آکنه پوست سر و همین طور بدن نقش دارد. بنابراین، حتما برای شستشوی موهای‌تان از چای بابونه استفاده کنید.

۲۸. لکه‌های تیره پوست را از بین می‌برد

برای از بین بردن لکه‌های سیاه، کیسه‌های چای بابونه را مدتی روی چشم‌های تان بگذارید. می‌توانید برای بهره‌ی حداکثری این درمان را ۵-۱۰ دقیقه طول بدهید.

۲۹. کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

فایده‌ی عالی دیگر چای بابونه برای سلامتی آن است که کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. در این زمینه، این چای می‌تواند از بی‌خوابی پیشگیری کند چون دارای خواص آرامبخش است. در نتیجه اگر به دنبال داشتن کیفیت خواب بهتری هستید، پس توصیه می‌شود به طور منظم چای بابونه بنوشید.

۳۰. دردهای دوره پریود را درمان می کند

نوشیدن یک فنجان چای بابونه می‌تواند کمک واقعا موثری برای درمان دردهای پریود باشد. این چای به رفع گرفتگی‌های عضلانی و آرامسازی عضلات نیز کمک می کند.

۳۱. سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می‌کند

خب، این که چای بابونه در تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است را همه می دانند. با نوشیدن چند فنجان چای بابونه می‌توانید به مبارزه با مشکلات سلامتی خاص کمک کنید.

۳۲. مشکلات گوارشی را درمان می کند

۳۳. فرایند التیام زخم‌ها و بهبود وضعیت بدن را بهتر می‌کند

۳۴. پوست را مرطوب می‌سازد

۳۵. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

روغن بابونه

دستورالعمل‌های درمانی شگفت‌انگیز با استفاده از روغن بابونه

دستورالعمل‌های بسیاری را می‌توان پیدا کرد که در آن‌ها از روغن بابونه استفاده می‌شود؛ زیرا روغن بابونه فواید بسیاری برای سلامتی انسان به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم به چند دستورالعمل شگفت‌انگیز اشاره کنیم که در آن‌ها از روغن بابونه استفاده می‌شود:

۳۶. حمام و لایه‌برداری از پوست، تسکین درد ماهیچه‌ها

مواد مورد نیاز

الف. نصف فنجان جوش شیرین
ب. نصف فنجان سرکه سیب
پ. ۵ قطره روغن بابونه
ت. ۵ قطره بالنگ (ترنج)

دستورالعمل

الف. تمام مواد بالا را در یک ظرف شیشه‌ای با هم ترکیب کنید.
ب. این ترکیب را روی پوست بدن‌تان بمالید، و آن نواحی از بدن را که دچار درد ماهیچه‌ای شده‌اند، با این ترکیب به آرامی ماساژ دهید.
پ. سپس به مدت ۱۵ دقیقه در وان حمام، یا زیر دوش آب قرار بگیرید تا جسم و ذهن‌تان آرامش یابند.
ت. در صورت تمایل، می‌توانید این کار را هر روز انجام دهید.

۳۷. لوسیون صورت، هنگام خواب

مواد مورد نیاز

الف. ۱۵ قطره روغن بابونه
ب. ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس
پ. ۱۵ قطره روغن نعناع فلفلی
ت. یک چهارم فنجان روغن زیتون
ث. یک چهارم فنجان روغن نارگیل
ج. یک چهارم فنجان موم زنبور عسل
چ. یک چهارم فنجان کره‌ی شیا
ح. ۲ قاشق غذاخوری ویتامین E

دستورالعمل

الف. روغن نارگیل، موم زنبور عسل، روغن زیتون، و کره‌ی شیا را در یک کاسه‌ی شیشه‌ای بریزید.
ب. ظرفی را پر از آب کنید و روی اجاق بگذارید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و کاسه‌ی شیشه‌ای را بر روی ظرف بگذارید تا حرارت بخار آب مستقیما به آن برخورد کند و مواد داخل آن ذوب شوند. این مواد را دائما هم بزنید.
پ. وقتی این مواد به خوبی مذاب و با یکدیگر مخلوط شدند، کاسه را از روی ظرف بردارید و بعد از این‌که حرارت آن کاهش یافت، آن را به مدت یک ساعت (یا تا زمانی که کاملا جامد شود) در یخچال بگذارید.
ت. کاسه را از داخل یخچال بیرون بیاورید.
ث. با استفاده از یک دستگاه هم‌زن، مواد داخل کاسه را آن‌قدر بزنید تا نرم شود.
ج. اکنون روغن‌های گیاهی و ویتامین E را به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید. محصول نهایی را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
چ. این ترکیب را قبل از خواب روی صورت‌تان بمالید و کمی ناحیه‌ی گیجگاه‌تان را با آن ماساژ دهید، تا بتوانید به خوبی بخوابید و ذهن و جسم‌تان آرامش یابند.

۳۸. کمک به درمان سندرم پیش از قاعدگی

مواد مورد نیاز

الف. ۲ قطره روغن بابونه
ب. ۲ قطره روغن مریم گلی
پ. ۲ قطره روغن ریحان
ت. ۲ قطره روغن رزماری

دستورالعمل

الف. تمام روغن‌های گیاهی بالا را در کاسه‌ای با هم ترکیب کنید.
ب. سپس آن‌ها را روی یک حوله‌ی گرم و مرطوب بریزید و آن را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه (یا بیش‌تر) روی شکم‌تان بگذارید تا درد، التهاب، و گرفتگی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی‌تان بر طرف شود.

۳۹. مرهم آفتاب سوختگی

مواد مورد نیاز

الف. ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس
ب. ۶ قطره روغن بابونه
پ. ۴ قطره روغن نعناع فلفلی
ث. حدود ۱۱۵ گرم روغن نارگیل تجزیه شده

دستورالعمل

الف. روغن نارگیل را روی حرارت بگذارید تا ذوب شود.
ب. بعد از آن‌که روغن نارگیل ذوب شد، آن را از روی حرارت بردارید و سایر روغن‌های گیاهی را به آن اضافه کنید.
پ. تمام مواد را خوب به هم بزنید.
ت. سپس، ترکیب نهایی را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و اجازه دهید خنک شود.
ث. این مرهم یا پماد آفتاب ‌سوختگی را حداقل روزی دو بار، بر حسب نیاز، بر روی نواحی آسیب دیده بمالید.

۴۰. شامپو بدن روغن بابونه

مواد مورد نیاز

الف. ۱ فنجان آب
ب. دو سوم فنجان صابون مایع کاستیل
پ. ۳۰ قطره روغن بابونه
ت. ۱ قاشق چای خوری ویتامین E
ث. ۲ قاشق چای خوری روغن حامل به انتخاب خودتان (روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن کنجد، روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا، روغن هسته‌ی انگور، روغن ماکادمیا)

دستورالعمل

الف. تمام مواد بالا را در یک بطری شیشه‌ای بریزید و به خوبی با هم ترکیب کنید.
ب. پیش از هر بار مصرف، بطری را خوب تکان دهید.

در انتها، سه روش دیگری را نیز برای‌تان معرفی می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید از فواید روغن گیاهی بابونه بیش‌تر بهره‌مند شوید:

الف. جهت کمک به تسکین علائم اضطراب و افسردگی چند قطره روغن بابونه و روغن رز (گل سرخ) را در آب وان حمام، یا دستگاه بخور (جهت پخش بخار آن‌ها در فضای اتاق) بریزید.
ب. به منظور کمک به درمان بیماری سفر، ترکیب روغن‌های گیاهی بابونه، نعناع فلفلی، اسطوخودوس، و زنجبیل را استنشاق کنید.
پ. برای کمک به کاهش استرس، اضطراب، و افسردگی مقداری دمنوش (چای) بابونه بنوشید. این کار هم‌چنین می‌تواند به تسکین و آرامش معده نیز کمک کند.

خواص بابونه برای سلامت باروری

۴۱. چای بابونه کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

بابونه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند کیفیت خواب را بهبود بدهند، و به همین خاطر نوشیدن چای بابونه نیز کیفیت کلی خواب را افزایش می‌دهد. این آنتی اکسیدان بخصوص که خواب را بهتر می‌کند آپیژنین نامیده می‌شود که به گیرنده‌های مغزی بخصوصی می‌چسبد تا باعث شود فرد به راحتی بخوابد و از شدت بیخوابی‌اش کاسته شود.

۴۲. چای بابونه وضعیت گوارش را بهبود می‌دهد

ماهیت ضد التهابی چای بابونه از مصرف کنندگان آن در برابر مشکلات گوارشی رایج مانند اسهال، نفخ، باد معده، و زخم معده محافظت می‌کند. این مشاهدات بعد از انجام چندین مطالعه به دست آمد که اثر مصرف بابونه را بر گوارش موش‌ها آزمایش کرده بودند.

۴۳. چای بابونه از بدن در برابر انواع مختلفی از سرطان‌ها محافظت می‌کند

از طرفی هم آنتی اکسیدان‌ها موجود در چای بابونه، مانند آپیژنین به پایین آوردن التهاب‌ها که شامل چند نوع سرطان نیز می‌شوندکمک می‌کنند. مطالعات بالینی انجام شده نشان داده‌اند که این چای برای دور راندن سرطان‌های سینه، پوست، دستگاه گوارش، پروستات و همین طور رحم مفید است.

۴۴. چای بابونه سطح قند خون را کنترل می‌کند

اثرات ضد التهابی چای بابونه می‌تواند سطح قند خون را به خوبی کنترل کند، به ویژه وقتی که با وعده‌های غذایی صرف شود. در بلند مدت، از لوزالمعده نیز محافظت می‌کند چون یک لوزالعمده‌ی خراب نمی‌تواند انسلوینی که برای کنترل سطح قند خون نیاز است را تامین کند.

۴۵. چای بابونه برای سلامت قلب و عروق خوب است

نوع دیگری از آنتی اکسیدان‌های موجود در چای بابونه فلاون است که به کاهش فشار خون و کلسترل کمک می‌کند که این مسئله برای داشتن قلب و عروقی سالم بسیار حیاتی است.

۴۶. چای بابونه درمانی قدیمی و سنتی برای سرماخوردگی و آنفولانزا است

نوشیدن یک فنجان چای بابونه‌ی داغ می‌تواند به عنوان درمانی برای سرماخوردگی و آنفولانزا عمل کند که این به خاطر چند علت است. اول اینکه چای بابونه یک نوشیدنی ضد باکتریایی است که می‌تواند برای مبارزه با عفونت‌هایی که موجب سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند مثل یک سلاح مفید عمل کند. دوما، بخار حاصل از چای بابونه می‌تواند مخاط را نرم و آب بینی را روان کند. و سوما، سیستم ایمنی با خوردن آن تقویت می‌شود که همین امر باعث می‌شود دیگر احساس بیماری نداشته باشید.

۴۷. چای بابونه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

چای بابونه از طریق مبارزه با باکتری‌های مضر سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، که در نهایت این مسئله می‌تواند از عفونت‌ها پیشگیری کند و ایمنی را بهبود ببخشد. داشتن سیستم ایمنی قوی برای هر کسی ضروری است چون به عنوان سپری در برابر انواع بیماری‌ها عمل می‌کند.

۴۸. چای بابونه را می‌توان برای مراقبت‌های پوستی استفاده کرد

به طرق مختلفی می‌توان از چای بابونه برای مراقبت از سلامت پوست استفاده کرد، مثلا برای رهایی از آکنه، کاهش لکه‌های سیاه پای چشم‌ها، درمان آفتابسوختگی، به عنوان ماده‌ی ضد پیری، روشن‌کننده‌ی پوست، درمان بریدگی‌ها، زخم‌ها و ناراحتی‌های مشابه. چای بابونه را هر کسی که به دنبال راه حلی سریع و طبیعی برای مراقبت از پوست خود است می‌تواند درست و از آن استفاده کند.

۴۹. چای بابونه برای موها خوب است

چای بابونه برای موها خوب است چون از بروز شوره جلوگیری می‌کند. چای بابونه خارش و حساسیت پوست سر را که باعث شوره می‌شود واقعا تسکین می‌دهد. شاید این درمان برای هر کسی که از استفاده‌ی شامپوهای ضد شوره خسته شده است مفید فایده باشد.

۵۰. چای بابونه ضد اسپاسم و گرفتگی رحم است

ضد اسپاسم یعنی این که از وقوع اسپاسم (گرفتگی) عضلانی جلوگیری می‌کند. در مطالعه‌ای که در ژورنال کشاورزی و شیمی به چاپ رسیده آشکار شده است که چای بابونه خواص ضد درد و ضد اسپاسمی دارد و این کار را از طریق شل کردن رحم و کاهش تولید پروستاگلاندین‌ها انجام می‌دهد. پروستاگلاندین‌ها ترکیب‌های هورمون مانندی هستند که باعث التهاب و درد می‌شوند.

نحوه‌ی خریداری و استفاده از بابونه

امروزه، بابونه به طور گسترده در دسترس است و معمولا اشکال گوناگونی از آن، نظیر چای (دمنوش)، روغن گیاهی، پودر خشک، یا تنتور استفاده می‌شود. انتخاب نوع محصول بابونه به نحوه‌ی کاربرد آن بستگی دارد. معمولا متخصصان طب سنتی، پودر خشک و عصاره‌ی گل‌های بابونه را بسیار توصیه می‌کنند، زیرا این اشکال بابونه قوی‌ترین شکل آنتی‌اکسیدانی بابونه را فراهم می‌کنند. اگر قصد خرید پودر بابونه را دارید، باید به دنبال محصولی بگردید که از برگ‌های خالص گل بابونه (بخشی که حاوی روغن است) ساخته شده باشد، و از خرید پودر بابونه‌ی حاوی ناخالصی‌های ریشه یا سایر قسمت‌های این گیاه خودداری کنید.

در بیش‌تر بخش‌های دنیا، مصرف دمنوش (چای) بابونه محبوب‌ترین روش برای بهره‌مندی از اثرات آرامش‌بخش این گیاه است. چای بابونه را تقریبا از همه‌ی فروشگاه‌های مواد غذایی می‌توانید تهیه کنید، ولی برای بهره‌مندی از تمام فواید این گیاه باید به دنبال محصول ارگانیک و تهیه شده از برگ‌های خالص بابونه باشید. از آن‌جا که روغن‌های بابونه آن‌چنان در آب محلول نمی‌شوند، دمنوش (چای) بابونه به اندازه‌ی روغن طبیعی، پودر، یا تنتور بابونه قدرتمند نیست، ولی هم‌چنان می‌تواند بعد از یک روز طولانی تحمل معده درد، به رفع و تسکین آن کمک کند.

اگر می‌خواهید بابونه را روی پوست‌تان بمالید، یا این‌که آن را در حمام یا در ترکیب با سایر محصولات زیبایی و آرایشی‌تان استفاده کنید، باید عصاره‌ی بابونه‌ای را تهیه کنید که حاوی ۵۰ درصد الکل و عصاره‌ی استاندارد ۱.۲ درصد آپیجنین باشد (این ماده یکی از موثرترین عوامل زیست فعال به شمار می‌رود.)

هم‌چنین، روغن طبیعی بابونه را می‌توانید از عطاری‌ها و فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید. این روغن به عنوان یک درمان عالی برای حل مشکلات پوستی و کاهش درد به شمار می‌رود؛ به علاوه، می‌توانید جهت تسکین تنش، رسیدن به آرامش، و خواب راحت بابونه را به روش رایحه‌ درمانی در هوا بسوزانید.

دستورالعمل تهیه‌ی مایع شستشوی بدن خانگی با استفاده از بابونه

بیش‌تر شامپوها یا صابون‌های شستشوی معمولی حاوی مواد شیمیایی سمی هستند. در عوض، توصیه می‌کنیم از مایع شستشوی طبیعی و خانگی که در این بخش به معرفی دستورالعمل آن می‌پردازیم، استفاده کنید. این مایع پوست‌تان را تمیز می‌کند و هم‌زمان با نابودی باکتری‌ها، به تامین مواد مغذی و ویتامین‌ها، و هم‌چنین آبرسانی به پوست کمک می‌کند.

مواد مورد نیاز

الف. یک فنجان آب
ب. یک چهارم فنجان عسل
پ. دو سوم فنجان صابون مایع کاستیل
ت. ۳۰ قطره روغن اسطوخودوس، بابونه، یا شمعدانی
ث. یک قاشق چای خوری ویتامین E
ج. ۲ قاشق چای خوری روغن جوجوبا
چ. ظرف پلاستیکی عاری از بیسفنول آ (BPA) مخصوص صابون مایع یا یک ظرف شیشه‌ای با سر مخصوص

دستورالعمل

تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آن‌قدر هم بزنید تا به مایع غلیظ و نرمی تبدیل شود؛ سپس آن را به ظرف منتقل کنید.

هشدارها و مضرات بابونه

چنان‌چه قصد استفاده از روغن طبیعی بابونه را دارید، باید به خاطر بسپارید که این روغن فقط برای مصرف موضعی روی پوست تولید می‌شود و مصرف خوراکی ندارد. پیش از استفاده‌ی کامل از این روغن، کمی از آن را روی بخش کوچکی از پوست‌تان بمالید و ببینید آیا بدن‌تان به روغن‌های گیاهی واکنش منفی نشان می‌دهد یا خیر.

افراد مبتلا به علائم حساسیت فصلی، نظیر حساسیت به آمبروسیا (کهنه‌واش) و هم‌خانواده‌های‌اش، نباید از روغن بابونه استفاده کنند، زیرا ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی (آلرژیک) شود. چنان‌چه مکررا به التهاب مخاط بینی آلرژیک، کهیر یا درماتیت (التهاب پوست) مبتلا می‌شوید، بهتر است از محصولات بابونه دوری کنید، یا دست‌کم پیش از مصرف با یک پزشک مشورت کنید.

نکته‌ی دیگری که باید درباره‌ی محصولات بابونه به خاطر بسپارید، این است که گفته می‌شود این محصولات به طور خفیفی باعث تحریک رحم می‌شوند، از این رو، چنان‌چه باردار هستید، پیش از مصرف خوراکی عصاره‌های بابونه با یک متخصص مشورت کنید (دمنوش بابونه‌ی ضعیف مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد).

نوشته‌های مرتبط