13 مهمترین خواص مریم گلی برای سلامتی، پوست و مو

مریم گلی در ۲۰۰۱ عنوان گیاه سال را از سوی انجمن گیاهان دارویی بین‌المللی به خود اختصاص داده است. این امر نشان از محبوبیت این گیاه پرخاصیت در دنیا است. از خانواده‌ی نعناعیان است و سرشار است از فنولیک اسید، آنتی اکسیدان‌های مختلف و چندین روغن فرار، که تمام آن‌ها به داشتن پوستی سفت، صاف و نرم کمک می‌کند. حاوی بتا کاروتن است،‌ به همین دلیل یک عامل ضدسرطان محسوب می‌شود. این گیاه معطر با مزایایی که برای پوست دارد جایگاه خوبی در صنعت محصولات زیبایی و آرایشی به دست آورده است. در ادامه با ۱۰ خواص مریم گلی برای سلامتی، پوست و مو آشنا می‌شویم.

خواص مریم گلی برای سلامتی

۱. با افسردگی می‌جنگد

مریم گلی غالبا به‌عنوان درمان طبیعی برای افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود آنتی‌اکسیدان‌های زیاد مانند دیوسمتین، آپژنین، و لوتئولین باعث می‌شوند تا به خوبی با افسردگی و استرس مقابله کند. نوشیدن یک فنجان دم کرده مریم گلی، فرد را شاداب می‌کند، در نتیجه به شما کمک مي‌کند با افکار منفی ناشی از افسردگی مقابله کنید و بر آن‌ها فائق بیایید.

۲. آلزایمر را درمان می‌کند

مریم گلی، اگر به‌طور منظم استفاده شود، به افزایش قدرت حافظه کمک می‌کند. از این‌رو، برای درمان از دست دادن حافظه ازجمله آلزامیر خفیف، توصیه می‌شود. مریم گلی، همچنین ، پردازش اطلاعات را در بین مبتلایان به چنین بیماری بهبود می‌بخشد.

۳. برای دیابتی‌ها مفید است

مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه توانایی پایین آوردن سطح کلسترول و همچنین تری گلیسیرید را در مبتلایان به دیابت نوع ۲ دارد. عصاره‌ی برگ این گیاه، خواص ضد هایپرگلیسمیک دارد. همچنین ثابت شده است که پروفایل چربی مبتلایان به دیابت نوع ۲ را بهبود می‌بخشد. از این رو، مبتلایان به دیابت نوع ۲ می‌توانند از دم‌کرده این گیاه به‌عنوان چای یا از عصاره‌ی برگ‌های آن برای حفظ پروفایل چربی‌شان استفاده کنند.

۴. عامل طبیعی ضدالتهابی است

ثابت شده‌آست آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه به بهبود شرایط التهابی کمک می‌کنند. به همین دلیل است که در موارد التهابی مانند تصلب شرایین (آترواسکلروزیس)، آرتریت روماتوئید، و برونشیت به‌عنوان درمان گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. برای قلب مفید است

۲ قاشق چایخوری مریم گلی حاوی ۲۰ میلی‌گرم کلسیم و حجم خوبی پتاسیم است، که هر دوی آن‌ها برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی و حفظ ریتم ضربان قلم مؤثر و ضروری هستند. این گیاه کلسترول ندارد و سدیم کمی دارد. از این‌رو، کسانی که از مشکلات کلسترول رنج می‌برند می‌توانند از این گیاه استفاده کنند و اختلالات قلبی و عروقی را برطرف کنند.

۶. دیگر مزایای مریم گلی

مریم گلی خواص فراوان دیگری نیز دارد، ولی شواهد اثبات‌شده‌ای برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد. یک درمان مؤثر برای اسهال و آسم است، و مشکل تعریق بیش از حد را برطرف می‌کند. وجود فیبر در این گیاه باعث می‌شود اختلالات گوارشی تسکین یابند.

دارای خواص ضد التهابی و مسکن متوسطی است، به همین دلیل برای درمان التهاب‌ها و دردهای مجاری روده‌ای از آن استفاده می‌شود.

خواص سلامتی مریم گلی برای پوست

۷. از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

روغن برگ مریم گلی گردش خون را بهبود می‌بخشد و موجب احیای سلولی می‌شود. این گیاه سرشار از ویتامین A و کلسیم است، که نقش مهمی در بازسازی سلولی روزانه ایفا می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در مریم گلی با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و در نتیجه، چین و چروک، خطوط چهره و دیگر نشانه های پیری را از بین می‌برد،. خلاصه این‌که، این گیاه بی‌نظیر به حفظ طراوت، پویایی و شفافیت پوست کمک می‌کند.

رپورتاژ

همچنین چین و چروک صورت و قرمزی را از بین می‌برد که باعث می‌شود پوست جوان‌تر به نظر برسد.

۸. درمان طبیعی برای سلولیت است

همان‌طور که در بالا ذکر شد، روغن برگ مریم گلی، گردش خون را افزایش می‌دهد. هرچه گردش خون بهتر باشد، سم‌زدایی بدن بهتر انجام می‌شود. وقتی سموم از بدن دفع شوند، سلولیت کمتر دیده می‌شود. استفاده مداوم از این روغن می‌تواند در جلوگیری از بروز سلولیت کمک کند.

خواص دمنوش مریم گلی: ۱۴ خاصیت چای مریم گلی برای سلامتی و رفع عصبانیت

خواص مریم گلی برای مو

۹. سلامت مو را بهبود می‌بخشد

روغن برگ مریم گلی برای سلامت پوست سر مفید است. ماساژ پوست سر با این روغن برای بهبود جریان خون در سر بسیار مؤثر است. گردش خون بهبود یافته می‌تواند ریزش مو را درمان کند، شکل‌گیری فولیکول مو را بهبود بخشد، و در نتیجه موهای بلندتر و سالم‌تری به شما بدهد.

۱۰. درمان خانگی برای سفیدشدن زودهنگام مو است

موی سفید همواره نشانه‌ی پا به سن گذاشتن بوده است، ولی امروزه حتی در بین کودکان نیز دیده می‌شود. برای حل مشکل سفیدی زودهنگام مو از این روغن استفاده کنید. و اگر روغن خالص مریم گلی در دسترس‌تان نیست، از روغن موی غنی شده با عصاره مریم گلی برای این منظور استفاده کنید.

۱۱. به عنوان تونر (پاک کننده‌ی) پوست های چرب کاربرد دارد

مریم گلی با تنظیم تولید سبوم (چربی پوست) برای پوست‌ چرب به عنوان یک تونر بی‌نظیر مفید است. می‌توانید با جوشاندن یک قاشق مریم گلی در حدود ۲۵۰ میلی لیتر آب یک تونر خانگی تهیه کنید. به مدت ۳۰ دقیقه آن را بخیسانید و بعد ترکیب به دست آمده را صاف کنید. بعد از سرد شدن آن را روی صورت‌تان بمالید.

۱۲. درمانی برای مشکلات پوستی به شمار می‌رود

خواص ضد باکتریایی این گیاه اعجاب انگیز از ابتلا به عفونت‌های پوستی پیشگیری می‌کند. این گیاه همچنین خواص ضد عفونی و ضد التهابی دارد، که به درمان جوش و همچنین برطرف کردن علائم اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند.

۱۳. برای سیستم عصبی مفید است

مصرف منظم مریم گلی می‌تواند حافظه و پردازش اطلاعات را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود ببخشد. این ممکن است به خاطر روغن معطر مریم گلی باشد که دریافته‌اند برای بهبود سطح استیل‌کولین‌استراز در مغز مفید است. آنزیم کولین استراز تمرکز را بهبود می‌بخشد و به درمان کمبود حافظه‌ی ناشی از آلزایمر کمک می‌کند.

مواد مغذی موجود در مریم‌گلی

در زیر ارزش تغذیه‌ای برگ‌های مریم‌گلی را در هر ۱۰۰ گرم می‌بینید:

عنوان ارزش غذایی درصد مصرف روزانه‌ی مجاز
انرژی ۳۱۵ کالری ۱۵.۷۵٪
کربوهیدرات‌ ۶۰.۷۳ گرم ۴۷٪
پروتئین ۱۰.۶۳ گرم ۱۹٪
چربی کل ۱۲.۷۵ گرم ۴۲.۵٪
کلسترول ۰ میلی گرم ۰٪
فیبر رژیمی ۴۰.۳ گرم ۱۰۶٪
ویتامین‌ها
فولات ۲۷۴ میکرو گرم ۶۳٪
نیاسین ۵.۷۲۰ میلی گرم ۳۵.۷۵٪
پیریدوکسین ۲.۶۹۰ میلی گرم ۲۰۶٪
ریبوفلاوین ۰.۳۳۶ میلی گرم ۲۶٪
تیامین ۰.۷۵۴ میلی گرم ۶۸.۵٪
ویتامین A ۵۹۰۰ میلی گرم ۶۸.۵٪
ویتامین C ۳۲.۴ میلی گرم ۵۴٪
ویتامین E ۷.۴۸ میلی گرم ۵۰٪
ویتامین K ۱۷۱۴.۵ میکروگرم ۱۴۲۹٪
مواد معدنی
کلسیم ۱۶۵۲ میلی گرم ۱۶۵٪
مس ۰.۷۵۷ میلی گرم ۸۴٪
آهن ۲۸.۱۲ گرم ۳۵۱٪
منیزیم ۴۲۸ میلی گرم ۱۰۷٪
منگنز ۳.۱۳۳ ۱۳۶٪
روی ۴.۷۰ میلی گرم ۴۳٪
مواد شیمیایی گیاهی
کاروتن α ۰ میکرو گرم
کاروتن ß ۳۴۸۵ میکرو گرم
کریپتوزانتین ß ۱۰۹ میکروگرم
لوستین و زاکسنتین ۱۸۹۵ میکروگرم
الکترولیت‌ها
سدیم ۱۱ میلی گرم <۱٪
پتاسیم ۱۰۷۰ میلی گرم ۲۳٪

 

نوشته‌های مرتبط