دوری از خانواده چه تجربیاتی به همراه دارد؟

مسیر زندگی همه ما با چالش های مختلف همراه است، چالش هایی که هر یک به تنهایی می توانند توان رفتن را از ما گرفته و به نا امیدی بینجامند.

در این میان وجود خانواده یکی از موهبت های ارزشمندی است که در فراز و نشیب های این مسیر، دلگرمی فوق العاده ای به آدم ها می بخشد و بارها از زمین خوردن ها، عقب رفتن ها، نا امید شدن ها و یک جا نشستن ها جلوگیری می کند.

ما در طول زندگی به رخدادهای کوچک اما سراسر عشقی که با خانواده خود تجربه می کنیم دل خوش هستیم، رویدادهایی که شاید به سادگی تبریک تولد پدر، تبریک روز مادر یا حضور در مراسم ازدواج خواهر و برادر باشد.

خانواده در بسیاری از سختی های زندگی همراه و تکیه گاه ما است اما چه می شود اگر چالشی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم دوری از همین خانواده همیشه همراه باشد؟!

عوامل مختلفی در زندگی وجود دارد که می تواند آدم ها را از خانواده دور کرده و باعث شود فاصله های موقتی یا دائمی بین آن ها بیفتد.

تغییر شغل یا ماموریت های کاری، ادامه تحصیل یا صرفا تمایل به مسافرت کردن به نقاط مختلف جهان تنها چند مورد از هزار و یک دلیل این مسئله می باشد.

شما چطور؟! آیا تجربه دوری از خانواده عزیزتان را داشته اید؟

اگر چنین است خوب می دانید که در چنین زمان هایی حس دلتنگی و شاید تنهایی به سراغ آدم خواهد آمد، به خصوص اگر برای اولین بار باشد که از خانواده خود دور شده و قبلا تجربه چنین موضوعی را نداشته باشید.

جالب این که برخی افراد راحت تر با این مسئله کنار می آیند و بسیار سریع تر می توانند بر حس دلتنگی و تنهایی غلبه کنند اما برخی به سختی و شاید هرگز نتوانند این مسئله را هضم کنند.

در این مواقع ممکن است نیاز باشد معنای اصطلاح خانواده را دوباره در ذهن بررسی کرده و به این نکته نیز واقف باشید که هر کجا بروید بخشی از روح خانواده همیشه با شما خواهد بود.

با این دیدگاه و این افق دید حتی دوری از خانواده نیز فواید خودش را خواهد داشت. مثلا باعث می شود نکات بیشتری درباره خانواده خود کشف کرده و بیشتر از قبل قدر حضور آن ها را بدانید.

اما دوری از خانواده چه تجارب دیگری به شما می دهد؟ در ادامه قصد داریم به برخی از شایع ترین احساسات و موضوعاتی که در دوری از خانواده مطرح می شود صحبت کنیم:

کم کم یاد می گیرید افکار مستقل داشته باشید

خانواده همچون ستون است و اعضای یک خانواده حمایت احساسی و معنوی لازم را به یکدیگر می دهند تا هر یک به فرد بهتری تبدیل شوند اما زمانی که شما از چنین شبکه پشتیبانی دور می شوید شروع می کنید به دیدن هر چیز از یک دیدگاه کاملا مستقل و مجبور می شوید به مسائل زندگی تان به تنهایی رسیدگی می کنید.

این اتفاق نوعی استقلال معمولا مطبوع به شما و افکارتان می دهد.

احتمالا بسیاری از مناسبت ها و رخدادهای خانوادگی را از دست می دهید

اگر فاصله جغرافیایی بین شما و خانواده تان بسیار زیاد باشد ممکن است نتوانید در مراسمی همچون ازدواج خواهر و برادرتان حضور داشته باشید یا در روز سالگرد ازدواج والدین تان کنار آن ها باشید.

اگرچه با پیشرفت تکنولوژی، امروزه می توانید رخدادهایی همچون تولد مادرتان را از شبکه های اجتماعی تبریک بگویید اما بی تردید حداقل بخشی از شادی حضور واقعی در کنار عزیزان را از دست خواهید داد.

هر تعطیلات به دیدن آن ها می شتابید

بسیاری از افراد از تعطیلات به عنوان فرصتی مناسب برای گذراندن اوقاتی به دور از خانواده بهره می برند و سعی می کنند در کنار دوستان و رفقا خوش باشند اما این مسئله برای شما فرق می کند!

شما از این به بعد برای تعطیلات لحظه شماری می کنید تنها به این امید که بتوانید اوقاتی را در کنار خانواده خود سپری کنید.

طبیعی است که در هیچ یک از این تعطیلات از بودن با خانواده تان سیر نمی شوید و احساس می کنید هرگز زمان کافی برای لذت بردن از کنار آن ها بودن نخواهید داشت.

رپورتاژ

سازگار می شوید

دوری از خانواده و احساس دلتنگی و تنهایی هر چقدر هم که سخت باشد اما در نهایت مجبور می شوید خودتان را سازگار کرده و در محیط جدید احساس راحتی داشته باشید.

به مرور که دوری از خانواده برای شما راحت تر شود خودتان را به عنوان انسانی که می تواند دور از خانواده در هر جای دنیا زنده بماند خواهید شناخت و از شخصیت مستقل، جسور و قوی شما رونمایی می شود.

گاهی دلتنگ می شوید

هر کس تعریف خودش را از واژه دلتنگی دارد اما به طور کلی هر چقدر هم که از خانواده خود دور شده باشید و در محیط جدید احساس راحتی و سازگاری داشته باشید هنوز هم مکان زندگی خانواده تان احتمالا همان جایی خواهد بود که آن را خانه می نامید.

طبیعی است هر از گاه دل تان برای غذاهای مادر، خنده های کودکانه خواهر و برادر، دورهمی های شبانه و محیط زندگی تان تنگ خواهد شد و از صمیم قلب می خواهید دوباره در کنار عزیزان خود باشید.

بله! برای تحقق بخشیدن به اهداف و آرزوها گاهی به فداکاری نیاز است تا این احساس را حداقل برای مدتی به طور کامل مهار کنید.

معنای خانواده را درک می کنید

طبیعی است زمانی که به اعضای خانواده نزدیک هستید و هر زمان بخواهید به آن ها دسترسی دارید، همه چیز بدیهی به نظر رسیده و حتی به مهربانی های آن ها عادت کنید.

اما در دوری ها، وقتی که دل تان برای حمایت و محبتی که هرگز از شما دریغ نکردند تنگ می شود معنای عمیق خانواده را درک خواهید کرد.

در این شرایط است که خاطرات و لحظات خوشی که با آن ها تجربه کرده اید ارزشمند می شوند و وقتی با افرادی آشنا می شوید که منعکس کننده شخصیت خانواده تان هستند قدر آن ها را بیشتر می دانید.

گاهی به انتخاب های خود شک می کنید

ممکن است هر از گاه نگاهی به عقب انداخته و با بررسی انتخاب های خود و زندگی فعلی که دارید به این فکر کنید که آیا دوری از خانواده واقعا تصمیم درستی بود؟ آیا ارزشش را داشته است؟

به مرور به شرایط فعلی خود به عنوان مرحله جدیدی از زندگی نگاه می کنید و با پاسخ مثبت دادن به این سوالات، متوجه می شوید که باید خود را با تنهایی و تحمل چالش ها بدون کمک خانواده وفق دهید.

تفاوت بین افراد و مکان ها را درک می کنید

هنگامی که از خانواده دور هستید به تدریج متوجه می شوید این آدم ها هستند که خانواده را تعریف می کنند نه مکان ها و سعی می کنید تا جایی که می توانید با آن ها در ارتباط باشید.

حقیقت این است که مکان ها هرگز به اندازه بودن در کنار خانواده یا تماس گرفتن با آن ها اهمیت نخواهند داشت.

رابطه شما با خانواده به مرور رشد می کند

به این فکر کنید که اگر همیشه کنار خانواده می ماندید هرگز رابطه تان با آن ها رشد نمی کرد.

در واقع زمانی که خود را از سایر اعضای خانواده جدا می کنید رابطه شما با آن ها تغییر می کند و شکل جدیدی به خود می گیرد.

حتی ممکن است والدین دیگر نه به عنوان فرزند بلکه همانند یک دوست صمیمی یا خواهر یا برادر خود با شما رفتار کنند.

برگرفته از: lifehack

نوشته‌های مرتبط