مدیریت زمان و قدرت جادویی ۱۴۴۰ که معجزه دقیقه ها است

موضوع ۱۴۴۰ چیست؟ مدیریت زمان چقدر در زندگی اهمیت دارد و چه ارتباطی با این عدد جادویی دارد؟ در این نوشتار به شما می گوییم.

زمانی که من “روش سریع مدیریت زمان ” را تدریس می کردم، هدفم این بود به افراد کمک کنم تا راز دو عامل تسلط بر بهره‌وری‌شان را درک کنند: (۱) بدانند چه کار انجام دهند، و (۲) چگونه آن کار را انجام دهند.
قریب به اتفاق پاسخ‌هایی که دریافت می کردم به نوعی شبیه به این بود “لطفاً فهرستی از نکته‌های مربوط به زمان را به من بدهید تا بتوانم کارهای زیادی را انجام دهم”!
اما چه می‌شود اگر راز بهره‌وری نهایی یک نکته، تاکتیک، یا مهارت نباشد؟

سال‌ها پیش زندگی‌ام با یک جرقه تغییر کرد، و این‌گونه شد که اتفاق افتاد. یک پرسش چهار کلمه‌ای تحولی در من ایجاد کرد” یک دقیقه وقت دارید؟”.

مدیریت زمان و قدرت جادویی ۱۴۴۰

من مؤسس و رییس یک شرکت فناوری با رشد سریع بودم، که هر سال درآمدش دو برابر میشد و همراه با آن تمام چالش‌های مربوطه هم دو چندان می‌شد: استخدام، فروش، راه‌اندازی محصولات، افزایش بودجه، و خیلی چیزهای دیگر. اشتیاق “فرو نشاندن” این وضعیت، به ویژه وقتی که صدای ضربه‌ی در دفتر کارم به گوش می رسید و متعاقب آن می‌شنیدم “یک دقیقه وقت دارید؟”، چند برابر می‌شد.

مشکل از افرادی نبود که از من مشاوره یا کمک می‌خواستند. من به سیاست در باز معتقدم. می‌خواستم مفید و کمک‌کننده باشم. شاید برخی بگویند من تمام جزییات را مدیریت می‌کنم که افراد را تشویق می‌کند به دفعات برای کنترل امور به من مراجعه کنند.

کم کم هر روز من با اولویت‌ها و مشکلات دیگران صرف شد، به‌طوری‌که جلسات یک‌دقیقه‌ای به ۳۰ دقیقه یا بیشتر تبدیل شد. اولویت‌های من- اولویت‌های استراتژیک شرکت- با جزر و مد مداوم “یک دقیقه وقت دارید”ها، محو شد.

بالاخره، یک ۱۴۴۰ بزرگ را روی یک قطعه کاغذ چاپ گرفتم و آن را پشت درِ دفترم نصب کردم.

بدون هیچ کلمه‌ی دیگری. هیچ توضیحی. فقط “۱۴۴۰” با فونت اریال (Arial)، بولد، با اندازه‌ی فونت ۳۰۰.

در هر روز ۱۴۴۰ دقیقه وجود دارد.

در درجه‌ی اول، آن علامت ۱۴۴۰ به معنای یک یادآوری کننده‌ی مداوم به من بود که زمان با ارزش‌ترین دارایی من است. هر باری که به اتاق خودم وارد می‌شدم آن یادآوری‌کننده‌ی بزرگ را می‌دیدم. تیک، تیک، تیک. نمی‌خواستم از دقیقه‌های خودم غافل باشم.

اما ‌چنین چیزی وقتی افراد پشت در می‌ایستادند و می‌پرسیدند ” یک دقیقه وقت دارید؟” و من می‌گفتم بله اتفاق می افتاد، چون آنها بی‌درنگ می‌پرسیدند”موضوع۱۴۴۰ درباره‌ی چه چیزی است؟”.

توضیح می‌دادم این یک یادآوری‌کننده‌ی ساده درباره‌ی ارزش زمان به من و چگونگی نیاز به سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ی هر دقیقه از روزم است.

همیشه فکر می کردم این نشانه را برای خودم ساخته ام، اما ناگهان طول جلسات “یک دقیقه وقت دارید” کوتاه‌تر شد. کارمندان شروع به حل مشکلات خودشان کردند. آنها یاد گرفتند تا به جای اجازه گرفتن، طلب یاری کنند. یک فرد توضیحات من را شنید و جواب داد”میدونی چیه، دیگه نیاز به صحبت بیش‌تر نیست، می‌تونم صبر کنم تا جلسه‌ی تیم شنبه برگزار شود”.

رپورتاژ

ابزار مدیریت زمان نهایی: ذهنیت شما

مهم‌ترین و تنهاترین چیزی که به زمان و بهره‌وری مربوط می‌شود یک تاکتیک یا شگرد نیست- تغییر ذهنیت است.

میلیونرهای مستقل، ورزشکاران المپیک، دانش‌آموزان معدل الف و دیگر افراد به شدت موفق درباره‌ی زمان متفاوت فکر می‌کنند. آنها زمان را متفاوت تجربه می‌کنند.

پول از دست می‌رود و دوباره به‌دست می‌آید. دوستان نزدیک اغلب می‌روند و دوستان جدید جایگزین‌شان می‌شوند. می‌توانیم بیمار شویم و سلامتی را دوباره به‌دست بیاوریم، و اگر بیماری ما واقعاً به ایستگاه آخر رسیده است از لحاظ احساسی ویران‌کننده است زیرا زمان بسیار کمی باقی مانده است.

زمان بی‌همتا یا منحصر به فرد است. هیچ‌گاه نمی‌توانید زمان را از دست بدهید و دوباره به‌دست آورید. نمی‌توانید زمان را مصرف کنید و بروید بیرون و زمان بیش‌تری کسب کنید. نمی‌توانید آن را بخرید، اجاره کنید یا قرض کنید. زمان مهم‌ترین دارایی ما است.

به این فکر کنید چه قدر به پول خود اهمیت می‌دهید. به پول خیلی فکر می‌کنید، زمان را صرف این می‌کنید تا یاد بگیرید چگونه آن را سرمایه‌گذاری کنید، و هر چه را لازم باشد انجام می‌دهید تا از آن محافظت کنید. هیچ‌وقت کارت خودپرداز بانکی و رمز آن را به افرادی که نمی‌شناسید نمی‌دهید، یا کیف جیبی پر از پول و مدارک خود را وقتی در مکانی عمومی نشسته‌اید ول نمی‌کنید و بروید.

و با این حال، ما معمولاً کم‌تر درباره‌ی زمان خود فکر می‌کنیم. چند بار زمان خود را رایگان به افرادی می‌دهید که به‌ندرت می‌شناسید فقط برای این‌که آنها می‌خواهند عقیده‌ی شما را بدانند، یا “ایده‌ای را شما بگویید”، یا حتی بدتر، فقط به “شبکه‌ی” آنها بپیوندید.

چرا دقایق از ثانیه‌ها مهم‌تراند.

عدد جادویی که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد ۱۴۴۰ است. دریابید که فقط ۱۴۴۰ دقیقه در یک روز وجود دارد. شما هیچ‌گاه آنها را پس نخواهید گرفت.

چرا من روی ۸۶۴۰۰ ثانیه‌ی یک روز تمرکز نمی‌کنم؟ زیرا ثانیه‌ها به آسانی می‌توانند از دست بروند. اما دقایق…
تنها به تمام چیزهایی فکر کنید که می‌توانید در یک دقیقه صرف کنید! می‌توانید یک متن تشکر بنویسید، ۳۰ بشین پاشو انجام دهید، ایده‌ی خوبی داشته باشید، یک نفس آتشین یوگا انجام دهید، یا خود را به یک غریبه معرفی کنید. وقتی از برخی دوستانم پرسیدم چگونه می‌توانم یک دقیقه‌ی خود را صرف کنم، پاسخ‌های خلاقانه‌ی آنها شامل این‌ها بود:

  • مادرت را بغل کن
  • گربه‌ ات را نوازش کن
  • یا دلت بشکند یا دل کسی را بشکن
  • موسیقی بنواز
  • گزارش روزانه بنویس
  • سیب بخور
  • یک لیوان آب بنوش
  • یادداشتی به فردی که به او فکر می‌کنی بفرست
  • نماز بخوان یا مراقبه انجام بده
  • زیر آفتاب بایست
  • سه چیز را که سپاسگزار آن هستی بنویس
  • برای ترک سیگار تصمیم بگیر
  • عذر خواهی کن
  • عکسی بگیر که به خاطره تبدیل شود
  • قسمتی از برنامه‌ی خود را انجام بده

افرادی که در سطح بالایی موفق هستند عبور و گذشت زمان را احساس می‌کنند. آنها ظرفیت هر دقیقه را می‌دانند و هزینه‌ی “از دست دادن” حتی یک دقیقه را نیز می‌دانند.

وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید و شروع می‌کنید شمارش معکوس روزانه را احساس کنید-۱۴۴۰، ۱۴۳۹، ۱۴۳۸ و… – طفره و تعویق از بین می‌رود، گفتن “نه” به دیگران و “بله” به خودتان آسان می‌شود، تمرکز آسان و بی‌دردسر می شود و بهره‌وری شما افزایش خواهد یافت و مدیریت زمان در زندگیتان میسر می شود.

زندگی شما چگونه تغییر می‌یافت اگر هر روز و تمام روزها ۱۴۴۰ دقیقه‌ی خود را به درستی احساس می‌کردید.

نوشته‌های مرتبط