۵ بهترین درمان خانگی اگزما که فوق‌العاده هستند

با استفاده از درمان‌های خانگی و راه‌های طبیعی می‌توان خارش و خشکی پوست را که بر اثر اگزما ایجاد می‌شوند، تسکین داد. در این مقاله ۵ بهترین درمان خانگی اگزما را بخوانید.

برای پیشگیری از بروز اگزما یا کنترل آن، به خصوص در فصل زمستان که علائم این وضعیت معمولا وخیم‌تر می‌شوند، می‌توان از انواع کرم‌ها و محصولات طبیعی استفاده، و تغییراتی را نیز در رژیم غذایی و سبک زندگی اعمال کرد.

مواد طبیعی نظیر ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل می‌توانند پوست خشک و ترک خورده را نرم و مرطوب کنند. هم‌چنین، این مواد می‌توانند با التهاب و باکتری‌های مضر مبارزه کنند، تورم را کاهش دهند، و از بروز عفونت پیشگیری کنند.

درمان‌های طبیعی نمی‌توانند اگزما را معالجه کنند، ولی می‌توانند به کنترل علائم و پیشگیری از بروز مجدد آن کمک کنند. هر فردی می‌تواند ژل آلوئه‌ورا را مستقیما از گیاه آن خارج کند و از آن استفاده کند.

ژل آلوئه‌ورا از برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا گرفته می‌شود. آدم‌ها قرن‌ها است که از ژل آلوئه‌ورا برای درمان طیف گسترده‌ای از امراض استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای رایج ژل آلوئه‌ورا تسکین اگزما است.

پژوهشگران طی یک بررسی سیستماتیک در ۲۰۱۵ به مطالعه‌ی اثرات آلوئه‌ورا بر سلامت انسان پرداختند. طبق گزارش این پژوهشگران، ژل آووکادو دارای خواص زیر است:

الف. ضدباکتری

ب. ضدمیکروب

پ. تقویت کننده‌ی دستگاه ایمنی بدن

ت. التیام‌دهنده‌ی زخم

اثرات ضدباکتری و ضدمیکروبی آلوئه‌ورا می‌توانند از بروز عفونت‌های پوستی پیشگیری کنند؛ احتمال بروز عفونت‌های پوستی هنگام خشک شدن و ترک خوردن پوست افزایش می‌یابد. خواص التیام‌دهندگی آلوئه‌ورا نیز می‌توانند به تسکین ترک خوردگی پوست و التیام زخم‌ها کمک کنند.

نحوه‌ی استفاده از آن

می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را از فروشگاه‌های مواد بهداشتی یا از طریق آنلاین خریداری کنید؛ هم‌چنین، می‌توانید برگ‌های این گیاه را تهیه کنید و ژل داخل آن را مستقیما از برگ‌های آن خارج کنید.

سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که در آن‌ها از کم‌ترین افزودنی‌ها استفاده شده باشد – سایر محصولات معمولا حاوی مواد نگهدارنده، الکل، اسانس عطری، و رنگ هستند؛ این افزودنی‌ها می‌توانند باعث تحریک پوست‌های حساس بشوند. الکل و سایر مواد خشک‌کننده می‌توانند وضعیت اگزما را وخیم‌تر کنند.

برای بررسی حساسیت پوست‌تان، ابتدا اندکی از ژل آلوئه‌ورا را روی بخش کوچکی از پوست‌تان بمالید. گاهی اوقات، آلوئه‌ورا می‌تواند باعث سوزش یا خارش شود. با وجود این، استفاده از آلوئه‌ورا عموما برای بزرگسالان و کودکان بی‌خطر و موثر است.

آلوئه‌ورا جزء موادی است که در ۵ دستورالعمل ساده برای تهیه اسپری آبرسان پوست طبیعی در خانه به کار می‌رود.

۲. سرکه سیب

سرکه سیب یکی از داروهای طبیعی و خانگی محبوب برای درمان بسیاری از وضعیت‌ها، از جمله اختلالات پوستی است.

طبق گزارش انجمن ملی اگزمای آمریکا، سرکه سیب می‌تواند به درمان این وضعیت کمک کند. با وجود این، آن‌ها توصیه می‌کنند سرکه سیب را با احتیاط استفاده کنید،‌ زیرا اسیدهای داخل آن می‌توانند به بافت نازک پوست آسیب برسانند.

هیچ پژوهش علمی تاکنون تاثیر سرکه سیب را بر کاهش علائم اگزما تایید نکرده است، ولی دلایل زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند، سرکه سیب می‌تواند:

سطح اسیدی پوست را متعادل کند

سرکه به شدت اسیدی است. پوست به طور طبیعی اسیدی است، ولی سطح اسیدی پوست افراد مبتلا به اگزما ممکن است از سایر آدم‌ها کم‌تر باشد. این وضعیت می‌تواند قدرت دفاعی پوست را کاهش دهد.

مالیدن سرکه سیب رقیق شده می‌تواند به حفظ تعادل سطح اسیدی پوست کمک کند، ولی استفاده از سرکه سیب غلیظ می‌تواند باعث ایجاد سوختگی بر سطح پوست شود.

در مقابل، بسیاری از صابون‌ها، مواد شوینده، و پاک‌کننده‌ها قلیایی هستند. این مواد می‌توانند تعادل اسیدی پوست را بر هم بزنند، و آن را آسیب‌پذیر کنند. به همین دلیل نیز شستشوی پوست با برخی از صابون‌ها می‌تواند باعث بروز اگزما شود.

با باکتری‌ها مبارزه کند

مطالعه دریافته‌اند، سرکه سیب می‌تواند با باکتری‌هایی نظیر اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس اورئوس مبارزه کند. مالیدن سرکه سیب بر روی پوست می‌تواند به پیشگیری از عفونت پوست خشک و ترک خورده کمک کند.

نحوه‌ی استفاده از آن

همیشه سرکه سیب را پیش از مالیدن به پوست، رقیق کنید. سرکه سیب غلیظ می‌تواند باعث سوختگی پوست و ایجاد سایر آسیب‌های پوستی شود.

سرکه سیب را می‌توان از طریق پیچیدن باند یا پارچه‌ی مرطوب دور پوست یا داخل حمام استفاده کرد؛ سرکه سیب را می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی یا عطاری‌ها تهیه کنید.

برای استفاده از سرکه سیب در روش باند مرطوب:

الف. یک فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کنید.
ب. یک پارچه‌ی پنبه‌ای یا یک گاز پانسمان را به این ترکیب آغشته کنید.
پ. پارچه یا گاز آغشته به سرکه را داخل یک پارچه نخی تمیز بگذارید.
ت. پارچه نخی را به مدت ۳ ساعت روی پوست‌تان ببندید.

برای استفاده از سرکه سیب در حمام:

الف. دو فنجان سرکه سیب را داخل وان یا تشت بزرگی حاوی آب گرم بریزید.
ب. به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه داخل وان بخوابید.
پ. سپس، بدن‌تان را کامل با آب بشویید.
ت. پس از خروج از حمام، پوست بدن‌تان را با مواد مرطوب‌کننده آبرسانی کنید.

سرکه سیب علاوه بر درمان اگزما، فواید دیگری نیز به همراه دارد؛ مثلا بهتر است از ۷ مهمترین خواص سرکه سیب برای پوست و درمان آکنه و جوش صورت نیز آگاه شوید.

۳. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مفیدی است که می‌توانند به پوست انسان رطوبت ببخشند؛ این خاصیت روغن نارگیل می‌تواند به آدم‌های مبتلا به خشکی پوست و اگزما کمک کند.

هم‌چنین، روغن نارگیل بکر از طریق کمک به مبارزه علیه التهاب و بهبود وضعیت سلامت لایه‌های محافظ پوست می‌تواند از پوست انسان در برابر آسیب‌ها محافظت کند.

پژوهشگران طی یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده، به بررسی اثرات مالیدن روغن نارگیل بکر بر پوست کودکان پرداختند. نتایج این بررسی نشان دادند، استفاده از این روغن به مدت ۸ هفته، بهتر از روغن‌های معدنی، باعث بهبود علائم اگزما شد.

رپورتاژ

نحوه‌ی استفاده از آن

روغن نارگیل بکر به دست آمده با روش پرس سرد را پس از حمام و هم‌چنین، چندین مرتبه‌ی دیگر در طول روز، مستقیما روی پوست بمالید. این روغن را برای حفظ رطوبت پوست در طول شب، پیش از خواب نیز استفاده کنید.

روغن نارگیل فرا بکر عموما در دمای اتاق به صورت جامد است، ولی گرما بدن انسان باعث آب شدن آن می‌شود. روغن نارگیل را می‌توانید در فروشگاه‌های مواد غذایی یا بهداشتی خریداری کنید.

افرادی به که نارگیل حساسیت دارند، نباید از روغن نارگیل نیز استفاده کنند.

علاوه بر این‌ها، توصیه می‌کنیم از ۱۰ مهم‌ترین خواص روغن نارگیل برای مو و پوست سر که معجزه می‌کند نیز آگاه شوید.

۴. عسل

عسل یک عامل طبیعی ضدباکتری و ضدالتهابی است، و برای قرن‌ها آدم‌ها از عسل برای التیام زخم‌ها استفاده می‌کنند.

نتایج یک بررسی تایید می‌کنند عسل می‌تواند به التیام زخم‌ها و بهبود کارکرد ایمنی بدن کمک کند؛ به این ترتیب، بدن می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند.

نتایج یک بررسی دیگر نشان دادند، عسل برای درمان انواع مختلفی از مشکلات پوستی،‌ از قبیل سوختگی‌ها و زخم‌ها، مفید است؛ هم‌چنین، این ماده دارای قابلیت ضدباکتری است.

عسل را می‌توان به طور مستقیم روی پوست مالید؛ این ماده از این طریق می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌ها، مرطوب‌سازی پوست، و افزایش سرعت التیام زخم‌ها کمک کند.

نحوه‌ی استفاده از آن

مقدار اندکی عسل را روی محل آسیب‌دیده‌ی پوست بمالید. عسل مانوکا تاثیر ویژه‌ای بر مراقبت از زخم‌ها و سلامت پوست به همراه دارد؛ این نوع عسل را می‌توانید در برخی از فروشگاه‌های بهداشتی و برخی عطاری‌ها پیدا کنید.

۵. ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی

اگزما یک وضعیت التهابی است؛ یعنی این بیماری باعث بروز التهاب، قرمزی، و سوزش پوست می‌شود.

برخی غذاهای خاص ممکن است باعث افزایش یا کاهش التهاب در بدن شوند، و ایجاد برخی تغییرات کلیدی در رژیم غذایی می‌تواند به درمان اگزما کمک کند.

نمونه‌هایی از مواد غذایی ضدالتهابی عبارت هستند از؛

الف. ماهی

ب. سبزیجات پهن‌برگ

پ. لوبیا و عدس

ت. میوه‌های رنگی

ث. سبزیجات

ج. زردچوبه و دارچین

برخی از مواد غذایی که باعث افزایش التهاب می‌شوند نیز عبارت هستند از لبنیات، تخم مرغ، سویا، و گندم. سعی کنید این مواد غذایی را از رژیم غذایی‌تان خارج کنید؛ هم‌چنین، یک دفترچه یادداشت بردارید و نام غذاهایی را که در شما باعث بروز مشکلات پوستی می‌شوند، در آن یادداشت کنید.

درمان‌های خانگی برای اگزما در نوزادان و کودکان

بسیاری از درمان‌های خانگی برای نوزادان و کودکان مناسب هستند، ولی همیشه پیش از استفاده از این روش‌ها برای کودکان‌تان، در هر سنی، با پزشک مشورت کنید.

درمان‌های خانگی زیر ممکن است به بهبود اگزما در کودکان‌تان کمک کنند:

الف. از پوشاندن بیش از اندازه‌ی نوزاد یا کودکان‌تان پرهیز کنید. تعریق می‌تواند اگزما را وخیم‌تر کند یا باعث عرق‌سوزی شود؛ این مسئله نیز باعث افزایش شدت خارش پوست می‌شود.

ب. برای جلوگیری از خاراندن پوست توسط نوزاد، دست‌های وی را با دستکش بپوشانید.

پ. مرتبا روی ناحیه‌ي آسیب‌دیده از پوست کودک‌تان مرطوب‌کننده‌ی ملایم بمالید؛ مراقب باشید این مرطوب‌کننده‌ها به چشم‌ها یا بینی‌ کودک‌تان وارد نشوند.

ت. صورت نوزادتان را با روسری نپوشانید. پوشش‌های صندلی مخصوص نوزاد در خودروها می‌توانند برخورد هوای سرد بیرون به صورت نوزادتان جلوگیری کنند. دائما مراقب باشید جریان هوا به اندازه‌ي کافی اطراف نوزادتان وجود داشته باشد.

ث. پیش از استفاده از سرکه سیب برای نوزاد یا کودک‌تان حتما با پزشک مشورت کنید.

ج. از حمام کردن مکرر نوزاد یا کودک‌تان پرهیز کنید. بیش‌تر نوزادان یا کودکان فقط هفته‌ای یک یا دو بار به حمام نیاز دارند، مگر آن‌که بدن‌شان به طور مشهود کثیف شده باشد. کاهش دفعات حمام کردن نوزاد ممکن است به پیشگیری از خشک شدن پوست وی کمک کند.

چ. از دستمال مرطوب‌های بدون بو و بدون الکل برای نوزادان‌تان استفاده کنید. بسیاری از دستمال مرطوب‌ها حاوی مواد تحریک‌کننده هستند. به دنبال محصولات بدون بو و بدون الکل باشید؛‌ به خصوص محصولاتی که حاوی مواد تسکین‌دهنده‌ای نظیر آلوئه‌ورا هستند. سعی کنید از دستمال مرطوب‌های مخصوص ‌”‌پوست‌های حساس‌”‌ استفاده کنید.

ح. از شامپو بچه‌های مخصوص کودکان مبتلا به اگزما استفاده کنید. بسیاری از شوینده‌های مخصوص افراد مبتلا به اگزما باعث سوزش چشم‌ها می‌شوند؛ از این رو، به دنبال شامپوهایی بگردید که باعث سوزش چشم نوزاد نمی‌شوند و به دقت از ورود این مواد به چشم‌های نوزادتان جلوگیری کنید.

سخن آخر

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، ولی آدم‌ها معمولا می‌توانند علائم این وضعیت را با استفاده از درمان‌های خانگی، از قبیل ژل‌ها و روغن‌های طبیعی، شوینده‌های دارویی، و اعمال تغییراتی در رژیم غذایی کنترل کنند.

اگر وضعیت اگزما در بدن‌تان یا بدن کودک‌تان وخیم شده است و با هیچ درمان خانگی قابل کنترل نیست، حتما نزد پزشک بروید. اگر نوزاد یا کودک‌تان دچار زخم‌ها یا جوش‌های جدید شود، فورا به پزشک مراجعه کنید.

پزشک ممکن است برای درمان التهاب، کرم‌های استروئیدی یا سایر داروها را تجویز کند.

منبع medicalnewstoday
نوشته‌های مرتبط