9 مهمترین علائم بیماری هاشیموتو + روش درمان هاشیموتو

بیماری تیروئیدیت هاشیموتو نوعی التهاب مزمن تیروئید است که به علت نوعی بیماری خودایمنی به وجود می‌آید و در آن انواعی از سلول‌ها و پادتن‌ها در پاسخ ایمنی دخالت دارند. همچنین تحت عنوان تیروئیدیت خودایمن یا “هاشی” نیز شناخته می­شود. در ادامه با ما همراه باشید تا علائم بیماری هاشیموتو و روش های تخشیص و درمان آن را بشناسید .

بیماری هاشیموتو چیست؟

زمانی­ که به بیماری هاشیموتو مبتلا باشید بدن­تان پاسخی ایمنی را فعال می­کند که در آن پادتن­هایی ساخته می­شوند که به سلول­های تیروئی آسیب می­زنند، و منجر به عملکرد ضعیف تیروئید طی زمان می­شوند. به عبارت دیگر، این یک مورد شناسایی اشتباه است که به وسیله­‌ی ان تیروئیدتان توسط یک سیستم ایمنی بیش­ فعال مورد تهاجم قرار می­گیرد. این بیماری نخستین بیماری خودایمنی است که در سال ۱۹۱۲ به وسیلهٔ هاکارو هاشیموتو در آلمان کشف شد.

علائم بیماری هاشیموتو

انرژی کم، ضعف، عدم تمرکز، پوست خشک، احساس سرمای همیشگی، برخی از علائم آن هستند. از آن­جایی که هاشیموتو می­تواند به شدت کیفیت زندگی­ و سلامت عمومی ­تان را تحت تاثیر قرار دهد، اجازه دهید نگاهی به سه سوال برتری بیندازیم که برای درک بهتر این موضوع مطرح می­کنم:

چرا هاشیموتو را اغلب در زنان مسن می­بینیم؟

هاشیموتو رایج­ترین دلیل تیروئید کم­کار برای زنان امریکای شمالی است. سیستم ایمنی بدن­تان به غده­ی تیروئید حمله می­کند، ابتدا باعث تولید بیش از حد هورمون­های تیروئیدی شده، و بعد عدم تولید آن هورمون­ها را در پی خواهد داشت زیرا تیروئیدتان به مرحله­ی “فرسودگی” رسیده است.

اغلب هاشیموتو را در زنان مسن می­بینیم زیرا زمانی­که به مراحل پیش­یائسگی و یائسگی می­رسید تیروئید کم­کار بسیار شایع ­تر است. اما از آن­جایی­ که این وضعیت به‌تدریج و طی زمان بروز می­یابد، ممکن است در سنین پایین­تر هاشیموتو داشته باشید ولی تا زمان تشدید علائم در سال-های بعد زندگی­تان آن را تشخیص ندهید. و در حالی­که مردان نیز می­توانند به هاشیموتو مبتلا شوند، تعداد زنان تشخیص داده شده با این وضعیت ۲۰ درصد بیش­تر است.

برخی از مهمترین علائم هاشیموتو چه هستند؟

همان­طور که پیش­تر ذکر کردم، علائم هاشیموتو اغلب می ­توانند مبهم باشند، اما ممکن است برخی از موارد زیر را تشخیص دهید:

۱. تورم جلوی گلو ( گواتر)

۲. افزایش وزن

رپورتاژ

۳. خستگی مزمن

۴. احساس سرمای همیشگی

۵. درد مفاصل

۶. خونریزی ماهیانه­ی شدید یا عادت نامنظم

۷. افسردگی

۸. موهای نازک و شکننده

۹. یبوست

دقت کنید که علائم هاشیموتو با توجه به شدت عدم تعادل هورمونی، می­تواند به شدت متفاوت باشند.

از کجا بدانیم به آن مبتلا هستیم؟

­هاشیموتو با آزمایش خونی قابل تشخیص است که مقدار پادتن­های ضد تیروئید را بررسی می­کند: پادتن­های تیروئید پروکسیداز و پائتن­های آنتی­تیروگلوبولین. گاهی اوقات ترک گلوتن به تنهایی هاشی را درمان کرده است، و نیمی از افراد دارای عدم تحمل گلوتن، عدم تحمل لبنیات نیز دارند.

درمان بیماری هاشیموتو

درمان هاشیموتو ممکن است شامل داروی تیروئیدی شود، پس مهم است که با پزشک­تان صحبت کرده و دستورالعمل­ها را به خوبی رعایت کنید. تعدادی ریزمغذی و ویتامین هم برای عملکرد درست تیروئید اهمیت دارند، بنابراین ممکن است به صورت طبیعی نیز قادر به درمان هاشیموتو باشید.

پروتکل کلی در درمان تیروئید کم ­کار معمولا شامل این موارد می­شود: ویتامین دی، زیرا کمبود این ویتامین در افراد مبتلا به تیروئیدیت خودایمن رایج­تر است؛ ید، که برای سوخت­ وساز وعملکرد عادی تیروئید مهم است؛ مس، زیرا تیروئید به این عنصر حساس است (گوشت­ها، ماکیان و تخم‌مرغ منابع غنی از مس هستند)؛ هم­چنین روی، سلنیوم، ویتامین آ و آهن، که همگی برای عملکرد مناسب تیروئید مهم هستند. به یاد داشته باشید استرس یکی از دلایل قابل توجه فرسودگی تیروئیدی است. درمان هاشیموتو و بازگردانی تعادل تیروئیدی احتمالا نیازمند تغییراتی در بخش سبک زندگی خواهد بود.

نوشته‌های مرتبط