مضرات انگور: 6 عارضه جانبی مصرف زیاد انگور

انگور، دانه های کوچکی و شیرینی هستند که به صورت خوشه‌ای یافت می‌شوند. این میوه‌های کوچک و لقمه‌ای یکی از سالم‌ترین میان وعده‌ها به شمار می‌آیند. انگور، محبوب تمام سنین به ویژه کودکان است. علاوه بر این‌که می‌توان آن را خام خورد، انگور در دسرها  نیز– به صورت تازه یا خشک یا همان کشمش –به کار می‌رود. انگور به طور کلی سالم است و فواید بسیاری برای ما دارد. اما این میوه، بخش تاریکی نیز دارد!! خوردن میزان متعادل انگور مشکلی ایجاد نمی‌کند ( مگر این‌که به آن حساسیت داشته باشید) اما اگر روزانه انگور زیادی مصرف کنید، می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا مضرات انگور را بیشتر بشناسید.

مضرات انگور

برخی از عوارض جانبی مهم انگور را در این‌جا آورده‌ایم:

۱. حساسیت

حساسیت به انگور بسیار نادر است اما مهم‌ترین عارضه جانبی انگور محسوب می‌شود. حتی لمس کردن انگور نیز می‌تواند باعث بروز حساسیت در برخی افراد شود. علائم این حساسیت شامل کهیر، لکه‌های قرمز، خس خس، سختی در تنفس و عطسه می‌شود. در موارد شدید، کمی بعد از خوردن انگور، فرد حساس ممکن است دچار شوک آنافیلاکسی شود. به هر حال، حتی اگر واکنش حساسیتی در شما ایجاد شود به معنای حساسیت شما به انگور نیست.  واکنش حساسیتی ممکن است به خاطر حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌هایی که بر انگور اسپری می‌شود یا کپکی که بر آن رشد می‌کند باشد. برای اطمینان، تست حساسیت بدهید.

خواص انگور: ۳۵ فایده انگور برای سلامتی، پوست و مو

۲. افزایش وزن

کالری انگور پایین است. یک فنجان انگور فقط حدود ۱۰۰ کالری دارد. به هر حال، انگور میوه‌ای کوچک است. بنابراین، خیلی راحت تعداد دانه‌هایی که خورده‌اید را فراموش می‌کنید. همین مسئله باعث دو برابر و سه برابر شدن کالری دریافتی می‌شود. اگر به طور منظم این مقدار انگور بخورید، کالری اضافی به اضافه وزن تبدیل می‌شود. اگر می‌خواهید انگور را به عنوان میان وعده بخورید، به جای خوردن خوشه کامل انگور، تعداد محدودی از آن را در ظرف ریخته و بخورید.

خواص برگ مو: ۲۳ خاصیت اثبات شده برگ انگور برای سلامتی

۳. کربوهیدرات اضافی

رپورتاژ

کربوهیدرات در بدن به گلوکز تبدیل می‌شود و برای رژیم غذایی ضروری است. کربوهیدرات دریافتی روزانه شما باید ۴۵ تا ۶۰٪ کالری مصرفی شما باشد. خوردن تعداد زیاد انگور می‌تواند کربوهیدرات زیادی را به رژیم غذایی شما اضافه کند. بنابراین، انگور باعث کربوهیدرات اضافی می‌شود.

۴. سوء هاضمه

خوردن مقادیر زیاد انگور، خشک یا به صورت کشمش، می‌تواند باعث سوء هاضمه شود. در برخی موارد ممکن است به اسهال نیز منجر شود. افرادی که به عدم تحمل فروکتوز دچار هستند ممکن است علاوه بر سوء هاضمه به دردهای شکمی نیز دچار شوند. این افراد باید از خوردن انگور اجتناب کنند زیرا باعث ایجاد آسیب در عملکرد کبد و کلیه‌ها می‌شود. یک وضعیت خفیف‌تر دیگر، عدم جذب فروکتوز است که همین علائم را دارد اما شدت آن‌ها کمتر است.

خواص انگور سیاه: ۲۰ فایده انگور سیاه برای سلامت و زیبایی که باورتان نمیشود

۵. نفخ

زمانی که بدن انگور را هضم می‌کند، فروکتوز زیادی آزاد می‌شود. دستگاه گوارش فروکتوز را می‌شکند اما بخشی از آن هضم نشده و به روده می‌رود. باکتری‌های موجود در روده بزرگ از این قندهای هضم نشده تغذیه کرده و گاز تولید می‌کنند. این مسئله باعث ایجاد نفخ می‌شود.

۶. استفراغ

اگر به طور منظم فیبر زیادی نخورید، با خوردن میزان زیادی انگور دچار حالت تهوع می‌شوید. زیرا هضم فیبر زیاد انگور برای دستگاه گوارش سخت می‌شود. و این مسئله باعث ناراحتی معده و در نتیجه تهوع و استفراغ می‌شود. برخی مواد نگه‌دارنده در انگور نیز می‌توانند باعث ایجاد چنین واکنشی شوند.

بله، انگور نیز عوارض جانبی دارد اما مصرف متعادل آن باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌شود. انگور تازه بخرید و آن را در یخچال نگه‌داری کنید. می‌توان انگور را به همین شکلی که هست مصرف کرد و یا این‌که برای خوشمزه‌تر شدن، آن را به دسر کاستارد اضافه کرد. به یاد داشته باشید که میزان زیاد خوبی می‌تواند بد باشد! شما انگور را چگونه دوست دارید – خام یا به صورت کشمش؟

امیدواریم این مقاله، مضرات انگور را به خوبی به شما نشان داده باشد.

۲۲ مهمترین خواص سرکه انگور قرمز برای سلامتی

نوشته‌های مرتبط