اصطلاحات کسب و کار: موجودی یا Inventory چیست؟

موجودی یا Inventory یک اصطلاح مربوط به حسابداری است که به کالاهایی اطلاق می‌شود که در مراحل مختلف آماده شدن جهت فروش هستند، شامل:

  • کالاهای تمام شده(که برای فروخته شدن در دسترس هستند)
  • کارِ در دست انجام(یعنی در پروسه‌ی ساخته شدن)
  • مواد خام(که برای تولید کالاهای تمام شده‌ی بیشتر استفاده می‌شوند)

موجودی عموما بزرگترین دارایی جاری است- اقلامی که انتظار می‌رود ظرف یک سال آینده به فروش برسند- که یک شرکت دارد.

موجودی گرفتن

به منظور حصول اطمینان از این که تمام سوابق حسابداری به روز و دقیق هستند، کسب و کارها در انتهای هر دوره‌ی حسابداری به صورت دستی موجودی می‌گیرد، که نوعا فصلی یا سالانه است. شرکت‌هایی که هر روز موجودی حساب می‌گیرند مدام در حال موجودی گرفتن در نظر گرفته می‌شوند، چون حساب‌شان همیشه جاری است.

هر تفاوتی بین حساب موجودی‌ در ترازنامه‌ی شرکت و آن‌چه در حقیقت موجود است “نقصان” نامیده می‌شود. این موجودی‌ است که، به هر دلیلی، کم است. گاهی موجودی گم می‌شود، گاهی دزدیده می‌شود.

رپورتاژ

موجودی‌به‌موقع

یک روش برای امتحان کردن و کاهش اندازه‌ی موجودی‌ در دسترس‌تان آن است که از یک استراتژی به موقع استفاده کنید. استفاده از یک رویکرد به موقع یعنی آن مواد درست به موقع تحویل داده شوند تا تقاضای جاری مشتری را برآورده کنند. در نتیجه، شما موجودی کمتری در اطراف خود در انتظار تولید یا فروخته شدن دارید.

برای موفق بودن در استفاده از استراتژی به موقع، شما مجبور هستید ایده‌ی درستی از میزان فروش‌تان بین تحویل‌ محصولات داشته باشید. اگر 250 جفت کفش در هفته می‌فروشید و هر جمعه دریافت‌هایی دارید، به طور ایده‌آل برای همگامی با تقاضا این جمعه 250 مورد خواهید داشت. با وجود این، اگر تقاضا بین تحویل‌ها بالا برود یا کاهش پیدا کند، ممکن است پایان کارتان به مشکلاتی بر بخورید.

داشتن موجودی بیش از حد مخاطره‌آمیز است چون شما در معرض ریسک گیر افتادن با کالاهایی هستید که منقضی شده‌اند یا دوران رواج خود را پشت سر گذاشته‌اند. ممکن است برای فروش آن موجودی، قیمتش را کاهش دهید که از این طریق حاشیه‌ی سودتان کاهش پیدا می‌کند.

اما کمتر از حد موجودی‌داشتن، یا کم آوردن، نیز یک مسئله است. تمام کردن یک محصول که مشتریان‌تان خواهان آن هستند می‌تواند منجر به نارضایتی و از دست دادن فروش بشود، به خصوص اگر ترجیح بدهند که از یک خرده‌فروش دیگر خرید کنند که آن قلم را در موجودی‌اش دارد. شما پول از دست می‌دهید چون موجودی لازم را ذخیره نکرده‌اید.

در حالی‌که هدف موجودی‌ به موقع کاهشِ نیاز به موجودی فروشگاه است- به طور ایده‌آل، به محض رسیدن محموله تمام آن فروخته خواهد شد- پیگیری درستِ آن چه برای برآوردن تقاضا نیاز دارید چالش‌برانگیز است، چراکه سلایق مشتری می‌تواند به سرعت تغییر کند.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط