اصطلاحات کسب و کار: خرده فروشی یا Retail چیست؟

خرده فروشی یا Retail زمانی رخ می‌دهد که یک کسب و کار یک کالا یا خدمت را به یک فرد مصرف کننده برای استفاده‌ی خود او می‌فروشد. خودِ تراکنش می‌تواند از طریق کانال‌های فروش متفاوتی رخ دهد مانند برخط، در یک ویترین فروشگاه خشت و ملات (Brick-and-Mortar به شرکتهایی اطلاق می‌گردد که در اصطلاح از خشت و گل تشکیل شده اند یعنی وجود خارجی دارند)، از طریق فروش مستقیم، یا ایمیل مستقیم. جنبه‌ای از فروش که آن را به عنوان یک تراکنش خرده فروشی حائز شرایط می‌کند این است که استفاده کننده‌ی نهایی خریدار است.

انواع کسب و کار خرده فروشی

برآوردی 3.7 میلیون تاسیس خرده فروشی در ایالات متحده وجود دارد، از فروشگاه‌ها تا رستوران‌ها تا سالن‌ها تا پمپ بنزین‌ها، تامین کنندگان آفت‌کش‌ها و مکانیکی‌های خودرو. آن کسب و کارها نزدیک به 42 میلیون نفر را تحت استخدام دارند، که خرده‌فروشی را به بزرگترین کارفرمای بخش خصوصی کشور تبدیل می‌کند.

چهار دسته‌ی عمده‌ی خرده‌فروشی وجود دارد:

  • کالاهای سخت- چیزهایی که مدتی طولانی دوام می‌آورند مانند لوازم، خودرو، و مبلمان
  • کالاهای نرم یا مواد مصرفی- چیزهایی مثل لباس، کفش، و لوازم آرایش
  • غذا- چیزهایی مثل گوشت، پنیر، محصولات، و محصولات پختنی
  • هنر- چیزهایی مثل هنرهای زیبا، و همچنین کتاب‌ها و آلات موسیقی

در میان آن دسته‌ها انواع مختلفی از فروشگاه‌های خرده فروشی را نیز خواهید یافت. بعضی از رایج‌ترین انواع شامل موارد زیر می‌شود:

رپورتاژ
  • فروشگاه‌های بزرگ- قدیمی‌ترین، و اغلب بزرگ‌ترین، مکان برای مصرف کنندگان برای خریدِ انواع گوناگونی از محصولات زیر یک سقف. تارگت و مکیز دو مورد از مثال‌های این دسته هستند.
  • سوپر فروشگاه- خرده‌فروشی‌های اصلی که در یک نوع محصول متخصص هستند، مثلا لوازم الکترونیکی. بِست‌بای و بِد بِث دو نمونه از این دسته هستند.
  • فروشگاه‌های تخفیف- فروشگاه‌های بزرگ که اقلام تخفیف داده شده و بندهای کم قیمت‌تر را ذخیره می‌کنند. والمارت و کی.مارت دو نمونه از این دسته هستند.
  • فروشگاه‌های انبار- این انبارهای ساده اغلب شما را ملزم می‌کنند که یکی از اعضایی باشید که به قیمت‌های پایین آن‌ها دسترسی دارند.
  • فروشگاه‌های بابا-و-مامان- فروشگاه‌های کوچک‌تر و اغلب دنج که توسط مالکان کسب و کار کوچک اداره می‌شوند. این‌ها فروشگاه‌های سر نبش و نماهای محلی هستند.
  • خرده‌فروشان الکترونیکی- خرده فروشی‌های برخط که از طریق اینترنت اقدام به فروش می‌کنند و محصولات را درب منزل به شما تحویل می‌دهند. آن‌ها نوعا فروشگاه‌های فیزیکی ندارند. آمازون و اِتسی دو نمونه از این دست هستند.

امور مالی خرده فروشی

زنجیره‌ی تامین خرده‌فروشی عموما از چهار بازیگر تشکیل می‌‌شود: تولیدکنندگان که کالاها را تولید می‌کنند، عمده‌فروشان یا توزیع‌کنندگان که از تولید کننده خرید می‌کنند و به خرده‌فروشان می‌فروشند، و خرده‌فروشان که از عمده‌فروشان می‌خرند و سپس به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. در هر مرحله در این زنجیره یک افزایش قیمت، یا حاشیه‌ی سود، وجود دارد که برای خرید به وجود می‌آید. تولیدکنندگان بهای تولید یک محصوب را محاسبه می‌کنند و سپس یک درصد سود را قبل از فروش به عمده فروشان اضافه می‌کنند. عمده‌فروشان همان کار را انجام می‌دهند، افزودن یک درصد سود به آن‌چه برای محصولات پرداخته‌اند. و خرده‌فروشان حاشیه‌ی سود خودشان را به بهای محصول، قبل از فروش آن به مشتری نهایی‌شان، مصرف کننده، اضافه می‌کنند.

پس یک محصول که 1 دلار بها دارد، ممکن است به عمده فروشان به بهای 2 دلار فروخته شود. عمده فروشان آن را به قیمت 2 دلار می‌خرند و سپس آن را به خرده‌فروشان 4 دلار می‌فروشند. و سپس خرده فروشان آن 4 دلار می‌خرند و به خریداران 8 دلار می‌فروشند. به این ترتیب است که همه‌ی کسانی که در این مسیر قرار دارند کسب درآمد می‌کنند.

نقطه‌ی فروش

برای به انجام رساندن یک فروش، فروشگاه‌های خرده‌فروشی مشتریانی داشته‌اند که خریدهای آن‌ها را پای صندوق می‌آورد، جایی که یک متصدی بهای کل را حساب می‌کند و فروش را به ثبت می‌رساند. امروزه، بعضی از سوپرمارکت‌ها خطوطِ خودکنترل دارند، جایی که مشتریان می‌توانند اقلامشان را اسکن کنند و با استفاده از کارت اعتباری یا پول نقد حساب کنند. مشتریانی که از مغازه‌های برخط روی صفحه‌ی کامپیوترشان خرید می کنند، برای انتخاب محصولی که می‌خواهند کلیک می‌کنند، و سپس برای تکمیل فروش اطلاعات کارت اعتباری‌شان را وارد می‌کنند.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط