اصطلاحات کسب و کار: بازده دارایی یا ROA چیست؟

بازده دارایی یا ROA که مخفف Return on Assets است، نسبت مالی است که سودآوری یک شرکت را با مقایسه درآمد خالص با کل دارایی های آن اندازه گیری می کند. ROA نشان می دهد که یک شرکت چقدر کارآمد از دارایی های خود برای ایجاد سود استفاده می کند. ROA بالاتر نشان می دهد که یک شرکت به ازای هر دلار دارایی سود بیشتری ایجاد می کند، در حالی که ROA کمتر نشان می دهد که یک شرکت سود کمتری به ازای هر دلار دارایی ایجاد می کند. بازده دارایی اغلب توسط سرمایه گذاران و تحلیلگران برای ارزیابی عملکرد یک شرکت و مقایسه آن با رقبا استفاده می شود.

به عبارت بهتر بازده دارایی نمایه‌ای از چگونگی مدیریت دارایی‌های موجود توسط کسب و کار هنگام درآمدزایی است. اگر ROA کم باشد مدیریت ممکن است ناکارآمد باشد در حالی که یک رقم ROA بالا نشان می‌دهد که کسب و کار به آرامی و کارآمدانه در جریان است.

محاسبه‌ی بازده دارایی برای یک کسب و کار

ROA معمولا در غالب یک رقم درصدی بیان می‌شود. محاسبه آن با تقسیم درآمد خالص یک سال بر کل دارایی‌های کسب و کار انجام می‌شود. مثلا، اگر یک لباس‌فروشی، درآمد خالص سالانه‌ی 1 میلیون دلار و کل دارایی‌های 4 میلیون دلار باشد آن‌گاه ROA برابر است با:

(4$million) × 100 = 25%

با محاسبه‌ی ROA کسب و کار متوجه خواهد شد کجا بر هر سرمایه‌گذاری بازده وجود دارد و آیا مدیریت از دارایی‌های موجود برای آن‌ها بازده کافی تولید می‌کند.

رپورتاژ

مدیریت ROA

مدیریت به دقت به ROA در پایان سال نگاه خواهد کرد. اگر ROA بالا باشد، نشانه‌ی خوبی است از این که کسب و کار از آن چه الساعه در دارایی‌ها دارد نهایت استفاده را برده است. جستجوی ROA با مقیاسی دیگر، بازده سرمایه‌گذاری، ممکن است نشان بدهد که سرمایه‌گذاری بیشتر ارزشمند است و این که کسب و کار توانایی استفاده‌ی موثر از سرمایه‌گذاری را دارد.

آزمایش یک ROA پایین برای اداره‌ی کارآمد یک کسب و کار حیاتی است. اگر ROA پیوسته پایین باشد این امر ممکن است حاکی از این باشد که یا مدیریت استفاده‌ی کافی از دارایی‌های موجود نمی‌برد یا دارایی‌های درون کسب و کار دیگر به هیچ کار نمی‌آیند. لباس فروشی ممکن است متوجه شود که بازده‌های فروش یکسان از یک منطقه‌ی فروش کوچک‌تر ممکن است یا آن فضای اشکوب می‌تواند در تولید فروش بیشتر بهتر استفاده شود.

یک بانک یا سرمایه‌گذار بالقوه به هر دو ارقام ROA و ROI پیش از توسعه‌ی تسهیلات اعتباری یا تمرکز بر سرمایه‌گذاری بیشتر نگاه خواهد کرد. اگر فروشگاه‌های مشابه ارقام بالاتری تولید کنند، آن‌ها ممکن است به جای دیگری نگاه کنند یا این پرسش را مطرح کنند که چرا مدیریت دیگر بازده‌ی ممکن را از کسب‌ و کار به دست نمی‌آورد.

بهبود سود کلی

رقم ROA می‌تواند به مدیریت برای استفاده‌ی بهتر از دارایی‌ها انگیزه بدهد. با درک این که بازده‌ها آن‌گونه که باید باشند نیستند، آن‌ها ممکن است تغییرات لازم را در فروشگاه‌شان ایجاد کنند. همچنین یک رقم ROA می‌تواند نشان دهد که چگونه ممکن است، با مدیریت صحیح دارایی‌های موجود، بهبودهایی در سود کلی حاصل شود. این همیشه جایگزین بهتری برای تزریق پول بیشتر به فروشگاه و امیدوار بودن به کسب بهترین نتیجه است.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط