اثر تحریم ها بر لوازم خانگی و افزایش درخواست برای تعمیرات

در هر کشوری بخش صنعت آن کشور از نظر گوناگونی و فراوانی محصولات تولیدی و همچنین قدرت تولید شغل و حرفه‌های مختلف، در تحولات اقتصادی آن کشور نقش بسزا و کلیدی را ایفا می‌کند به نحوی که بخش صنعت امکان رشد و بسط و توسعۀ بخش‌های گوناگون دیگر را مهیا می‌نماید. اقتصاد ایران نیز از این امر مستثنی نیست و این در حالی است که در سال‌های اخیر اجرا و اعمال تحریم‌های مختلف بر چرخه‌ی اقتصاد ایران اثرات ناخواسته و نامطلوبی را بر تولید و همچنین بر رفاه اجتماعی افراد جامعه‌ی ایرانی از خود به‌جای گذاشته‌ است. تعمیر ماشین لباسشویی و سایر لوازم خانگی در این میان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روبراه سرویس نام یکی از این نمایندگی ها است که در این حوزه و بصورت تخصصی برند بوش تخصص دارد.

از جمله‌ی این تحریم‌ها که اثرات نامطلوب آن را افراد جامعه‌ی ایران به خوبی درک نموده‌اند، تحریم بازار لوازم خانگی ایران است به طوریکه در سه سال گذشته با تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران،‌ برخی شرکت‌های لوازم خانگی که بخش عمده‌ای از بازار لوازم خانگی ایران را تامین می‌کردند، بعد از سال‌ها فعالیت، ترک کشور را به حضور و ادامه‌ی فعالیت ترجیح دادند و این امر سبب شد تا بازاری که تا سه سال پیش 60 درصد محصولات آن از طریق واردات تامین می شد، دچار تنش‌های شدیدی شود که از جمله‌ی این تنش‌ها که تا ماه‌ها  بازار لوازم خانگی ایران را تحت الشعاع خود قرار داده بود، افزایش شدید قیمت‌ها و در بسیاری مواقع کمیاب و نایاب شدن این لوازم و یا قعطات آن‌ها بود.

در همین راستا توسعه‌ی داخلی‌سازی لوازم خانگی، در دستور کار دولت قرار گرفت و با وجود مشکلاتی همچون تامین قطعات و ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی جهت واردات قطعات مورد نیاز و از طرفی تورم افسار گسیخته‌ی حاکم بر اقتصاد ایران، با رشد 78 درصدی صنعت لوازم خانگی داخلی روبرو شد و سیطره‌ی برندهای خارجی لوازم خانگی بر بازار ایران جای خود را به کالاهای تولید داخل داد که البته با توجه به ارتقاء کمی و کیفی تولیدات داخلی، جایگاه قابل قبولی در بین مصرف‌کنندگان لوازم خانگی به خود اختصاص داد.

البته افزایش افسار گسیخته‌ی قیمت لوازم خانگی خارجی و عدم اطمینان از اصالت این لوازم  در بازار ایران به دلیل تقلبات گسترده در فروش و ارائه‌ی خدمات پس از آن این لوازم و مناسب بودن قیمت تولیدات داخلی و مناسب بودن خدمات پس از فروش آنان، از دیگر عوامل اشتیاق مردم در خرید لوازم خانگی داخلی می‌باشد.

با همه‌ی این احوال و جایگزینی لوازم خانگی داخلی در سبد خرید لوازم خانگی افراد جامعه‌ی ایرانی، افزایش قیمت گسترده‌ی این لوازم به گونه‌ای بوده که برای خرید چهار قلم از متداول‌ترین این لوازم از نوع داخلی، باید بیش از صد میلیون و از نوع خارجی بیش از 300 میلیون هزینه در نظر گرفته شود و این در حالی است که بسیاری از خانوارهای ایرانی به دلیل درآمد محدود و تورم بیش از اندازه زیاد تحمیل شده بر اقتصاد خانواده، از عهده‌ی این هزینه‌ها بر نیامده و در نتیجه تعمیرات لوازم خانگی خود را به خرید لوازم نو ترجیح  می‌دهند.

جایگزینی تعمیر لوازم خانگی به جای خرید کالای نو و اثر آن در رکود بازار لوازم خانگی

در اقتصاد امروز، نرخ تمام شده‌ی بسیاری از تولیدات، متاثر از نرخ ارز می‌باشد که بازار لوازم خانگی نیز از این امر مستثنی نیست؛ به نحوی که در سال‌های  اخیر، جریان و روال افزایشی نرخ ارز به شدت اثر گذار در روند تولید، عرضه و به خصوص قیمت کالای لوازم خانگی بوده است و همین امر سبب شده تا مردم به جای خرید لوازم خانگی نو، به سمت تعمیر لوازم خانگی گرایش یابند که این امر در کنار نوسان قیمت ارز، رکود بیشتری را برای این بازار به همراه داشته و با خود مشکلات عدیده‌ای را برای اصناف این بخش در پی داشته است. برای تماس با نمایندگی تعمیرات بوش به آدرس روبراه سرویس مراجعه کنید.

رپورتاژ

بازار کار تعمیرات لوازم خانگی و چالش‌های پیش روی آن‌ها

همانطور که در بالا اشاره شد، به دلایل فشارهایی که تحریم و نوسان نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی ایران تحمیل نمود، جایگزینی تعمیر لوازم خانگی به جای تعویض فوری و خرید لوازم جدید از تصمیماتی است که بیشتر افراد جامعه‌ی ایرانی برای تحمل فشارهای هزینه‌های وارد شده بر خود در پیش گرفته‌اند و این امر در کنار تکنولوژی‌های روز به کار رفته در طراحی و ساخت لوازم خانگی و تنوع محصولات، باعث افزایش بازار کار تعمیرات لوازم خانگی شده است که در این بین مهارت در کار تعمیر کار و کیفیت و نوع خدماتی که ارائه می‌دهد تا حدود زیادی به تامین قطعات اصلی و با کیفیت وابسته است.

اما از انجا که تامین قطعات لازم جهت تعمیرات لوازم خانگی به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در واردات آن‌ها وجود دارد، با سختی و چالش همراه است، بسیاری از تعمیرکاران را مجبور به استفاده از قطعات ‌کپی در لوازم خانگی مشتریان می‌نماید که گاها در صورت معتبر نبودن و متقلب بودن فرد یا شرکت انتخاب شده برای تعمیر لوازم خانگی، استفاده از قطعات تقلبی و کپی، خود مشکلات دیگری را برای صاحبان لوازم خانگی به وجود آورده است که در این امر، درایت افراد در انتخاب شرکت و تعمیرکار لوازم خانگی و تحقیق در نوع قطعات فنی و یدکی و جانبی که در لوازم خانگی و شوینده‌ها به کار می‌برند، بسیار مهم می‌باشد تا از دوباره کاری و هزینه‌های گزاف بعدی بر سبد مالی خانواده، جلوگیری شود.

به روز بودن اطلاعات تعمیر کار لوازم خانگی و آشنایی با تکنولوژی‌های جدید بکار رفته در لوازم، یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو برای یک تعمیرکار لوازم خانگی است تا خدماتی که ارائه می‌دهد، منجر به کاهش هزینه‌های تحمیلی بر افراد نیازمند به خدمات آن‌ها شود و تخصصی بودن این حرفه را محرز می‌نماید.

از طرفی فشار حداکثری تحریم بر افزایش قیمت لوازم خانگی و رونق بازار تعمیرات یخچال، تلویزیون و ظرفشویی و … با خود ابعاد منفی دیگری را هم به همراه دارد و آن تعمیر و استفاده‌ی مجدد از لوازم خانگی قدیمی و کم‌بازده است که به‌شدت مصرف برق بالایی دارند و در عین بالا بردن هزینه‌ی برق خانوار، باعث ایجاد فشار بیشتر بر شبکه‌ی توزیع برق کشور نیز می‌شود.

کلام آخر

رشد استفاده از لوازم خانگی در دنیای مدرن امروز، امری نیست که به این راحتی بتوان آن را نادیده گرفت. از طرفی با خروج برندهای خارجی و تلاش مضاعف تولیدکنندگان داخلی به جهت جایگزینی تولیدات داخلی موجب شده، تاحدود زیادی میل و گرایش مردم نسبت به مصرف کالاهای ایرانی رو به افزایش رفته که مقتضی است تا برای حفظ و ارتقا این وضعیت، تلاش روز افزون برای دریافت دانش روز به جهت ارتقا کیفیت تولیدات داخلی صورت بپذیرد و برای رقابتی شدن نرخ‌ها و کاهش قیمت‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم در دستور کار قرار بگیرد تا محصولات لوازم خانگی با قیمت واقعی و مناسب درآمد مردم، در اختیار آنان قرار بگیرد. از طرفی با بروز و ظهور تعمیرکاران سوء استفاده گر نیز به شدت برخورد شده تا تعمیرات لوازم خانگی دستخوش سوء استفاده کنندگان از این حرفه واقع نشود و شرکت‌های معتبر و متخصصان واقعی این حرفه بازار این کار را در دست داشته باشند. در آخر ما به شما شرکت روبراه سرویس (www.roberahservice.com) را بعنوان نمایندگی تعمیرات انواع لوازم خانگی معرفی می کنیم.

نوشته‌های مرتبط