8 شیوه کمک به درمان عصبانیت و پرخاشگری نوجوانان

سال‌های نوجوانی همان‌قدری که ممکن است برای خود نوجوان دشوار باشد، می‌تواند برای والدین هم دشواری‌ها و سختی‌هایی داشته باشد. اگر دوران نوجوانی‌تان را به یاد داشته باشید حتما در ذهن‌ دارید که چه‌قدر خسته‌کننده و آزاردهنده بود. به نظر می‌رسید که بعضی از چیزها کاملا از کنترل شما خارج شده‌اند و چیزهای جدیدی وجود دارند که باید در مورد آن‌ها نگران باشید. حتی زمانی که می‌دانستید احتمالا منطقی عمل نمی‌کنید، باز هم نمی‌تواستید کمکی به خودتان بکنید. نوجوانان با تغییرات هورمونی فراوان و موقعیت‌های جدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند، چیزهایی که قبلا در زندگی آ‌ن‌ها وجود نداشته‌است. اما امیدهایی در این رابطه وجود دارد. در این نوشتار با ۸ شیوه کمک به درمان عصبانیت و پرخاشگری نوجوانان آشنا خواهید شد. اگر شما هم در خانواده‌تان نوجوان دارید، بهتر است این نوشتار را تا انتها بخوانید!

درمان عصبانیت و پرخاشگری نوجوانان

۱. یک نمونه‌ی خوب برای آن‌ها باشید

اولین کاری که می‌توانید برای کمک به حل مشکل نوجوان‌تان که با خشم دست و پنجه نرم می‌کند، انجام بدهید این است که نمونه‌ی خوبی برای او باشید. اگر خودتان نمی‌دانید که چگونه خشم و عصبانیت‌تان را کنترل کنید، او هم هرگز این را نخواهند آموخت. به احتمال خیلی زیاد قرار نیست که فرزندتان شیوه‌ی کنترل خشم و عصبانیت خود را به طور اتوماتیک یاد بگیرد. دقت کنید که خودتان هم باید نحوه‌ی کنترل عصبانیت‌تان را بدانید یا در صورتی که این کار را بلد نیستید، بکوشید آن را بیاموزید. در صورتی که به طور مداوم واکنش‌های بد ناشی از عصبانیت دارید، این رفتار را به نوجوان‌تان هم یاد می‌دهید. بنابراین اول از همه و مهم‌تر از همه این است که یک نمونه‌ی خوب برای فرزندتان باشید.

۲. حواس‌تان به دوستان آن‌ها باشد (کسانی که روی آن‌ها تاثیر می‌گذارند)

نگاهی داشته باشید به کسانی که نوجوان‌تان وقت‌اش را با آ‌ن‌ها سپری می‌کند. مهم است که دقت کنید و ببینید که دوستان‌شان چه کسانی هستند. نوجوانان به آسانی رفتار دوستان‌شان و کسانی که بیش‌تر وقت‌شان را با آن‌ها می‌گذارند، تقلید می‌کنند، به این معنی که فرزند شما که هرگز مشکل خشم و عصبانیت نداشته، ممکن است این عادت بد را از یک دوست جدید بردارد. در حین این‌که به آن‌ها برای مدیریت خشم کمک می‌کنید، بهتر است اطرافیان فرزندتان را نیز مد نظر داشته باشید.

۳. قوانین و مرزهای روشنی را تعیین کنید

گاهی ممکن است عصبانیت و پرخاشگری نوجوانان در موقعیتی رخ دهد که به دلیل انجام دادن کاری اشتباه مجازات شده‌است. در حالی که مهم است که اطمینان حاصل کنید آن‌ها مسئولیت کارهای خود را بر عهده می‌گیرند، اطلاع از انتطارات شما از سوی آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد.

دقت کنید که قواعد و مرزها را خوب به نوجوان‌تان تفیهم کرده‌اید. زمانی که آرام هستید، کنار فرزندتان بنشینید و در مورد قوانین به طور واضح و روشن با او صحبت کنید. در واقع شما باید مطمئن شوید که آن‌ها به درستی متوجه قوانین و مرزهای مشخص‌شده هستند و بعد خودشان هم باید تصدیق کنند که همه‌ چیز را خوب فهمیده‌اند.

در مرحله‌ی، مهم است که آن‌ها مجازات و عواقب عدم رعایت قوانین و عبور از مرزهای مشخص را بدانند. هنگامی که برای گفتگو در رابطه با قوانین وقت می‌گذارید و آن‌ها دقیقا می‌دانند چه انتظاری دارید، دیگر نمی‌توانند از تنبیهی که برای‌شان در نظر گرفته‌اید شاکی شوند. و این موضوع هم چیزی است که باید در مورد آن با فرزند نوجوان‌تان گفتگو کنید‍. هنگامی که آن‌ها قوانین را می‌دانند و از عواقب عدم رعایت آن‌ها اطلاع دارند، این‌که آیا آن‌ها را رعایت کنند یا نه کاملا بستگی به خودشان دارد.

۴. یک گوش شنوا برای فرزندتان باشید

گاهی اوقات نوجوان شما به یک گوش شنوا نیاز دارد. اگر رابطه‌ی خوبی با فرزندتان داشته باشید، این شانس وجود دارد که خود شما را به عنوان فردی که همیشه آماد‌ه‌ی شنیدن حرف‌های‌شان است انتخاب کند. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها می‌دانند شما قطعا برای شنیدن حرف‌های‌شان تمایل دارید و هر زمانی که نیاز دارند چیزی را با کسی در میان بگذارند، آدم معتمدی هستید. اگر موفق شوید که چنین رابطه‌ای را با فرزندتان بسازید، آن وقت است که وقتی نوجوان‌تان در اثر چیزی لبریز از خشم و عصبانیت می‌شود، قادر خواهد بود که برای صحبت در مورد موضوع پیش آمده، نزد خودتان بیاید. به این ترتیب می‌توانید به آن‌ها یاد بدهید که چه‌طور این حالت را پشت سر بگذارند و چگونه باید با احساسات‌شان دست و پنجه نرم کنند. با این حال، اطمینان حاصل کنید که زمان مناسبی برای دادن مشاوره و نشستن کنار فرزندتان و گوش دادن به حرف‌های‌اش پیدا کنید!

۵. به آن‌ها کمک کنید که راه‌حل مشکلات را پیدا کنند

هنگامی که نوجوان شما در حال گذر از شرایطی است که موجب عصبانیت‌اش می‌شود، باید به او کمک کنید تا به دنبال راه‌حلی برای مشکل موجود بگردد. این به آن‌ها مهارت‌های حل مشکلات مهم را می‌دهد، مهارتی که می‌توانند آن را در طول زندگی‌شان استفاده کنند. کنار آمدن با خشم و افرادی که عصبانی می‌شوند چیزی نیست که فقط در سال‌های نوجوانی برای آدم‌ها رخ بدهد. این جریان در تمام طول زندگی شما اتفاق خواهد افتاد. بنابراین یادگیری نحوه‌ی حل مشکلات در چنین شرایطی و پیدا کردن راه‌حلی که می‌تواند کمک‌کننده باشد، یک موفقیت بسیار بزرگ است.

۶. آن‌ها را بسازید و قدرت‌شان را توسعه دهید

رپورتاژ

ممکن است فکر کردن در مورد ساختن نوجوان‌تان و قوی کردن او آن هم هنگامی که به نظر می‌رسد دائما نگرش و خلق و خوی بدی دارند دشوار باشد، اما این کار نه تنها می‌تواند راه مهمی باشد برای کمک به آن‌ها تا با خشم خود مقابله کنند، بلکه روش بسیار خوبی برای عشق دادن به‌ آن‌ها است. سال‌های نوجوانی شامل طیف گسترده‌ای از احساسات است. این احساسات می‌توانند هیجان‌انگیز یا ناامیدکننده باشند و در طول این سال‌ها ممکن است اتفاقات آسیب‌زننده و بدی رخ بدهد.

به طور معمول هنگامی که در رسانه‌ها در مورد نوجوانان صحبت می‌کنند، معمولا ذهنیتی منفی در رابطه با این دوران وجود دارد. مردم جوک‌های مختلفی راجع به رفتار نوجوانان نقل می‌کنند. و هرچند برخی از این موارد ممکن است درست باشد، مهم است که وقت خود را برای ساختن نوجوان‌تان و شکوفایی او صرف کنید. در صورتی که کار درستی انجام می‌دهند اجازه بدهید آن‌ها بدانند و کمک‌شان کنید که مهارت‌ها و استعدادهای‌شان را بدانند.

اگر فقط روی جنبه‌های بد شخصیت نوجوان‌تان تمرکز داشته باشید، برای آن‌ها هم تمرکز کردن روی چیزهای بد آسان‌تر خواهد بود. به آن‌ها کمک کنید که در مورد هورمون‌ها و احساساتی که در حال حاضر دارند بدانند تا بتوانند اعتماد به نفس را در خودشان رشد دهند.

۷. کمی به آن‌ها آزادی عمل بدهید

ممکن است پدر و مادر به سختی متوجه شوند که نوجوان‌شان نیاز به فضای بیشتری دارد. زمانی که آن‌ها کوچک هستند، کمک کردن به آن‌ها برای شکل دادن رفتار درست و مورد خطاب قرار دادن نگرش و حالات‌شان آسان است، اما وقتی فرزند شما رشد می‌کند و به یک نوجوان و تبدیل می‌شود، باید یاد بگیرد که چگونه برخی از این موارد را به تنهایی انجام بدهد.

گاهی اوقات بهترین کاری که برای یک نوجوان عصبانی می‌توانید انجام دهید این است که فقط به آن‌ها اجازه بدهید فضای مورد نیاز خود را برای پردازش احساسات‌شان داشته باشند. زمانی که خودشان هم تمایل و آمادگی دارند، کنارشان باشید اما هرگز آن‌ها را مجبور به انجام این کار نکنید.

۸. آن‌ها را تشویق کنید که یک دفتر روزنگار داشته باشند

نوشتن خاطرات و اتفاقات رخ داده، یک راه عالی برای مقابله با عصبانیت و پرخاشگری نوجوانان و سایر احساسات آزاردهنده است. برای فرزندتان یک دفتر خاطرات و یک قلم مخصوص بخرید و او را تشویق کنید تا هر زمان که دوست دارد در آن بنویسد. نوشتن در این دفتر می‌تواند راهی عالی برای سر و سامان دادن افکار، احساسات و عواطف‌تان باشد. این کار در عین حال یک راه عالی برای خالی کردن ذهن‌تان و روی کاغذ آوردن همه چیز است، به این ترتیب شما قادر به فراموش کردن رخدادها خواهید بود. شما باید به فرزندتان آموزش دهید که احساسات و عواطف خود را در وجود‌ش حبس نکند. اگر آن‌ها برای در میان گذاشتن افکار و احساسات‌شان با شما یا دیگران راحت نیستند، نوشتن یک جایگزین عالی است.

به دنبال سایر علائم و نشانه‌ها باشید

هرچند بسیاری از آدم‌ها از این موضوع اطلاعی ندارند، اما افسردگی اغلب می‌تواند خود را به عنوان خشم، به ویژه در مردان، پنهان کند. اگر فرزند شما سطح خشم بالایی را تجربه می‌کند، دقت کنید و ببینید که آیا دیگر علائم افسردگی نیز در آن‌ها دیده می‌شود یا نه. ممکن است علائم، بیش از آن‌چه تصورش را می‌کنید باشد.

بنا به تحقیقات صورت گرفته، “بیست درصد نوجوانان قبل از این‌که بالغ شوند، افسردگی نوجوانی را تجربه خواهند کرد.” افسردگی می‌تواند به عواقبی مانند آسیب زدن به خود، رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد مخدر یا مصرف الکل و حتی خودکشی منجر شود. اگر فکر می‌کنید که نوجوان شما علائم افسردگی را تجربه می‌کند، مهم است که بلافاصله به او کمک کنید و به افراد حرفه‌ای مراجعه کنید.

آن‌ها را نزد یک درمانگر ببرید

اگر کودک شما با مشکل خشم و عصبانیت رو در روست، گفتگو با یک درمانگر یا رفتن به کلاس‌های مدیریت خشم می‌تواند برای‌اش کمک‌کننده باشد. اگر شما به دنبال یک درمانگر برای نوجوان‌تان هستید، دقت کنید که یک فرد حرفه‌ای را پیدا می‌کنید که دارای تخصص و تجربه در زمینه‌ی کار با نوجوانان است. شما باید کسی را پیدا کنید که سطح سنی آن‌ها را درک کند و بفهمد که نوجوان‌تان چه شرایطی را پشت سر می‌گذارد.

شما می‌توانید به دنبال یک درمانگر محلی در منطقه‌ی خودتان باشید که متخصص کار با نوجوانان است. یا اگر نوجوان شما ۱۸ سال یا بیش‌تر باشد، می‌توانید به او کمک کنید که با یک درمانگر آنلاین که می‌تواند به آن‌ها در مقابله با خشمش یاری برساند، هماهنگ شوند. اگر فرزندتان در حال حاضر به مدرسه می‌رود و با خشم و چالش‌های دیگر مانند اضطراب مواجه است، اورا تشویق کنید تا با یک مشاور مدرسه در مدرسه گفتگو کنند.

و به خاطر داشته باشید که برای اکثر آدم‌ها، چیزهایی که در طول سال‌های نوجوانی تجربه می‌کنند، فقط یک مرحله‌ی گذرا است. آن‌ها از این مرحله عبور می‌کنند و از آن می‌گذرند درست مانند همه‌ی مراحل دیگری که سپری کرده‌اند. یادتان باشد که برای فرزند نوجوان‌تان وقت بگذارید تا درک کنند که دوست‌شان دارید و همیشه برای کمک به آن‌ها و پشتیبانی از آن‌ها حاضر هستید. به دنبال راه‌هایی باشید برای این‌که به آن‌ها مهارت‌های مقابله‌ای را برای دوره‌هایی که همه چیز سخت به نظر می‌رسد، یاد بدهید.

نوشته‌های مرتبط