24 رایج ترین مشکل سلامتی در مشاغل اداری و دفتری

استرس، ساعات کار طولانی، و ماهیت نشسته‌ی مشاغل اداری و دفتری در دنیای مدرن، شما را ذره ذره تحلیل می‌برد و مشکلات سلامتی رایج برایتان ایجاد میکند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۲۴ رایج ترین مشکل سلامتی در مشاغل اداری و دفتری را بشناسید و اگر شما هم دچارش هستید هرچه زودتر در جهت کمک به خودتان برآیید.

و تنها ضرب‌الاجل‌های فشرده، دونات‌هایی که با استرس می‌خورید، و عطسه‌های هم‌کاران نیست که شما را به تدریج فرسوده می‌کند. حتی صفحه‌کلیدتان هم می‌تواند برایتان مشکل ساز شود. از پرینتر گرفته تا سرپرست‌تان، خطراتی که در یک دفتر کار معمولی وجود دارد می‌تواند روی بهداشت و سلامت جسمی و روحی‌تان اثرات واقعی داشته‌باشد. آیا برای بازبینی اساسی عادات‌تان به دلیل احتیاج دارید؟ دیگر لازم نیست جست‌وجو کنید.

رایج ترین مشکل سلامتی در مشاغل اداری و دفتری

۱. تمام روز نشستن می‌تواند عمرتان را سال‌ها کوتاه کند

نشستن به مدت طولانی برای جسم‌تان خیلی بد است. دردها و ناراحتی‌های مزمن کم‌ترین مشکلات ناشی از آن هستند- بیش از حد نشستن می‌تواند منجر به مرگ زودهنگام شود. حتی اگر به‌طور مرتب ورزش کنید، بیش‌تر با خطر اختلالات عضلانی اسکلتی، چاقی مفرط، دیابت، سرطان، بیماری قلبی، و بیماری‌های دیگر رو به رو خواهیدبود.

حدود ۸۶ درصد کارکنان آمریکایی تمام روز در محل کار می‌نشینند. اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید، یک استاد طراحی و ارگونومی در دانشگاه کرنل به نام آلن هج توصیه می‌کند هر ۸ دقیقه حالت بدن‌تان را تغییر دهید، و در هر ساعت حداقل ۲ بار یک “وقت تحرک” ۲ دقیقه‌ای داشته‌باشید.

۲. مرتبا قوز کردن روی صندلی‌تان می‌تواند به بیماری‌های بلندمدت منجر شود

اگر شغل‌تان مستلزم این است که بیش‌تر روز نشسته باشید، بهترین راه این است که برای نشستن ابزاری داشته‌باشید که به شما اجازه می‌دهد حالت بد بدن‌تان را اصلاح کنید. اگر این کار را نکنید، در ایجاد مجموعه‌ای از بیماری‌های مزمن و بلندمدت در خودتان، از جمله آرتروز و بورسیت مشارکت می‌کنید.

۳. استفاده از میز تردمیلی شانس آسیب جسمانی را در شما افزایش می‌دهد

هرچند میز تردمیلی می‌تواند برای مقابله با خطر چاقی مفرط و بیماری قلبی به کارمندان کمک کند، اما در عین حال کسانی که با این میزها کار می‌کنند بیش‌تر مستعد غلط تایپی هستند و ممکن است این میزها بیش‌تر از نشستن روی صندلی سبب افتادن‌تان شوند.

۴. صبحانه نخوردن بدن‌تان را در حالت استرس دائم قرار می‌دهد

آیا همیشه در حال دویدن هستید و وقت ندارید مهم‌ترین وعده‌ی غذایی روز را بخورید؟ اگر این کار را به‌طور مداوم انجام دهید، بدن‌تان را در حالت استرس قرار می‌دهید و سوخت‌وسازتان را دچار اختلال می‌کنید.

خطر فشار خون بالا، اضافه‌وزن، و مشکلات قلبی در آدم‌هایی که صبحانه نمی‌خورند بیش‌تر از کسانی است به‌طور مرتب در ۲ ساعت اول بیداری‌شان صبحانه می‌خورند.

۵. خوردن فست‌فود برای نهار به‌طور مرتب خطر بیماری قلبی را افزایش خواهدداد

اکثر کسانی که کار دفتری دارند گاهی برای یک نهار ناسالم بیرون می‌روند- بعضی‌ها بیش‌تر از دیگران- اما حتی زیاده‌روی گاه و بی‌گاه هم اثرات منفی دارد.

معمولا فست‌فود در مقایسه با همان مقدار غذای مشابه، ۲ برابر بیش‌تر کالری دارد، و اکسید چربی بسیار زیادی نیز دارد، که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

۶. مسیر رفت‌وآمد طولانی می‌تواند منجر به خواب بی‌کیفیت، کلسترول بالاتر، و افزایش خطر افسردگی شود

بر اساس پژوهشی که در مدرسه‌ی پزشکی دانشگاه سنت لوییس و موسسه‌ی کوپر در دالاس انجام شده‌است، طی کردن مسافت بیش از 16 کیلومتر با ماشین می‌تواند منجر به افزایش قند خون و کلسترول شود. هم‌چنین می‌تواند خطر افسردگی، اضطراب، و احساس فلاکت کلی را در شما افزایش دهد.

اما استفاده از سامانه‌ی حمل و نقل عمومی هم اصلا لذت بخش نیست. پژوهشی در انگلیس نشان داده‌است آدم‌هایی که ۳۰ دقیقه با اتوبوس رفت‌وآمد می‌کنند پایین‌ترین میزان رضایت از زندگی را دارند، و حتی دوچرخه‌سواران هم از اثرات منفی مسافت طولانی رفت‌وآمد مصون نیستند.

۷. جلسات انگیزشی می‌تواند آدم‌ها را افسرده کند

ممکن است کارفرمایان برای این‌که کارکنان را برای تحقق ماموریت شرکت به هیجان بیاورند، تمرین‌های تیم‌سازی یا جلسات انگیزشی برگزار کنند.

اما پژوهش‌ها نشان داده‌است وادار کردن آدم‌ها به این‌که نسبت به چیزی احساس مثبت داشته‌باشند که از آن مطمئن نیستند، می‌تواند واقعا “ناراحتی‌شان را مضاعف کند” و نهایتا حتی آن‌ها را افسرده‌تر خواهدکرد.

۸. هوای سمی به چرخش درآمده ریه‌هایتان را پر می‌کند

آژانس حفاظت از محیط‌زیست آن را “سندرم بیماری ساختمان” می‌نامد. هوای داخل ساختمان می‌تواند تا ۱۰۰ برابر آلوده‌تر از بیرون باشد، و شما در معرض انواع گازها و مواد شیمیایی ناسالم هستید.

در سامانه‌ی تهویه‌ی هوا آلاینده‌هایی وجود دارد، همین‌طور ذرات سمی، باکتری‌های خطرناک، و قارچ‌های ذره‌بینی که در محیط پرواز می‌کنند، به‌ویژه در ساختمان‌هایی که به خوبی از آن‌ها نگه‌داری نمی‌شود.

۹. بیش از حد سر و کار داشتن با پرینتر و دستگاه کپی می‌تواند به بیماری ریه منجر شود

اگر فیلتر دستگاه کپی مرتبا تعویض نشود، می‌تواند منبع اوزون باشد که احتمال کشنده بودن دارد، و ممکن است حتی مقدار کمی از آن سبب درد و سوزش قفسه‌ی سینه شود.

پرینترهای لیزری هم این اثرات را دارند، و ذرات تونر را در محیط منتشر می‌کنند. این ذرات می‌تواند وارد ریه‌هایتان شود و به جریان خون راه پیدا کند، که ممکن است به بیماری ریه و بیماری‌های دیگر منجر شود.

۱۰. گذاشتن یک وسیله‌ی داغ روی پا به مدت طولانی  تعداد اسپرم را کاهش می‌دهد

اگر هنگام استفاده از لپ‌تاپ آن را به جای میز روی پایتان می‌گذارید، ممکن است مشکلات پوستی ناشی از حرارت را تجربه کنید، و حتی خبرهای نگران‌کننده‌تری برای آقایان وجود دارد.

پژوهشگران در دانشگاه ایالتی نیویورک پی‌برده‌اند لپ‌تاپ می‌تواند دمای کیسه‌ی بیضه را بالا ببرد، که می‌تواند تعداد اسپرم‌های یک مرد را کاهش دهد.

۱۱. کار کردن بیش از ۱۰ ساعت در روز می‌تواند به حمله‌ی قلبی منجر شود

پژوهشگران اروپایی پی‌برده‌اند آدم‌هایی که هر روز ۱۰ ساعت یا بیش‌تر کار می‌کنند، ۶۰ درصد بیش‌تر در معرض خطر تعداد زیادی از بیماری‌های قلبی عروقی از جمله حمله‌ی قلبی و آنژین هستند.

۱۲. کار کردن برای یک رییس بد می‌تواند در اضطراب،‌ عادات ناسالم، و حتی بیماری قلبی موثر باشد

یک پژوهش که در سوئد انجام شده و واشنگتن پست به آن اشاره کرده‌است، نشان می‌دهد استرس مزمن که به خاطر یک رییس بد است با خطر بیش‌تر بیماری قلبی در ارتباط است- و به نظر می‌رسد هرچه مدت طولانی‌تر برای آن فرد کار کنید، مشکل حادتر می‌شود.

رپورتاژ

این فقط مقدمه است. پژوهش‌های دیگر نشان داده‌است ممکن است کار کردن برای یک رییس بی‌انصاف در ایجاد مجموعه‌ای از ناراحتی‌های دیگر از قبیل افسردگی، مشکلات خواب، فشار خون بالا، و اضافه وزن، موثر باشد.

۱۳. کار کردن در ساعات عجیب می‌تواند سبب اضافه وزن و افزایش هورمون‌های استرس شود

کسانی که اغلب شب‌ها کار می‌کنند-از جمله برنامه‌نویس‌ها- بیش‌تر در معرض خطر ریابت نوع ۲، سرطان، و بیماری قلبی هستند.

بر اساس آزمایشی که پژوهشگران هاروارد در 2009 انجام دادند، آدم‌هایی که دیرتر بیدار می‌شوند شاهد کاهش لپتین، یعنی هورمونی که مسئول مهار اشتها است، و افزایش هورمون کورتیزول هستند که با استرس در ارتباط است.

۱۴. خیره شدن به صفحه‌نمایش رایانه به مدت طولانی به بینایی‌تان آسیب می‌زند

هرچند صفحه‌نمایش‌های رایانه‌ها اشعه ساطع نمی‌کنند، اما فشار ناشی از خیره شدن به مدت طولانی می‌تواند سبب آسیب بینایی‌تان شود،‌البته بسیاری از اثرات آن موقتی است. از این گذشته، ممکن است سردرد و میگرن را نیز تجربه کنید.

۱۵. دریافت نکردن آفتاب به میزان کافی به خواب رفتن و تمرکز هنگام بیداری را دشوارتر می‌کند

زیر عکس: والدینی که دچار مشکلات خواب هستند معمولا شاهد خواب آشفته در فرزندان‌شان هستند.

نور مصنوعی فقط به پوست‌تان هاله‌ی سبز ناخوشایند نمی‌دهد- بلکه ساعت درونی‌تان را نیز به هم می‌ریزد، و باعث می‌شود خواب‌آلود و بی‌تحرک باشید.

پژوهشی در مجله‌ی کلینیکال اسلیپ مدیسن نشانه می‌دهد کارمندانی که هنگام کار در معرض نور طبیعی نیستند در مقایسه با همتایان‌شان که پنجره دارند، به‌طور متوسط هر شب ۴۶ دقیقه کم‌تر می‌خوابند- و خوابی که دارند کم‌تر آرامش‌بخش است.

۱۶. ممکن است بی‌حوصلی مفرط احتمال مرگ‌تان را در اثر بیماری قلبی یا سکته بالا ببرد

این فقط یک اغراق نیست- ممکن است واقعا در حد مرگ بی‌حوصله باشید.

پژوهش انجام‌شده در کالج دانشگاهی لندن حاکی از آن است که کسانی که از بی‌حوصلگی شکایت می‌کنند بیش‌تراحتمال دارد در جوانی بمیرند، و کسانی که سطح بالایی از یکنواختی را گزارش می‌کنند بیش‌تر احتمال دارد در اثر بیماری قلبی یا سکته بمیرند. هم‌چنین بی‌حوصلگی شما را بیش‌تر در معرض خطر حادثه در محل‌کار قرار می‌دهد.  

۱۷. صفحه‌کلیدهای کثیف به اندازه‌ی ای. کولای و کلیفرم خطرناک است

صفحه‌کلیدها، اگر تمیز نشوند، می‌توانند محلی برای تکثیر باکتری‌ها باشند.

میکروب‌شناس‌ها پی‌برده‌اند صفحه‌کلید می‌تواند تا ۵ برابر یک سرویس بهداشتی باکتری داشته‌باشد، و می‌تواند باکتری‌های خطرناکی از قبیل ای. کولای و کلیفرم داشته باشد- که هر دو عموما با مسمومیت غذایی در ارتباط هستند- و همین‌طور استافیلوکوک، که سبب مجموعه‌ای از عفونت‌ها می‌شود.

۱۸. میکروب‌ها همه جای دفتر کار هستند

صفحه‌کلید تنها مزرعه‌ی پرورش باکتری در دفتر کار نیست. دستگیره‌ی در، شیر آب، دسته‌ها، کلیدهای آسانسور و پرینتر، دست دادن و خیلی چیزها دیگر همه کانون باکتری‌ها هستند. میکروب‌ها همه جا هستند، و بعضی از آن‌ها می‌توانند شما را بکشند.

۱۹. تایپ زیاد به نشانگان تونل مچ دست یا سندرم کانال کارپ منجر می‌شود

تایپ کردن بیش از حد علت شناخته‌شده‌ی سندرم کانال کارپ است. این عارضه فشاری دردناک در مچ است که می‌تواند تا ساعدتان کشیده شود. سندرم کانال کارپ می‌تواند به اندازه‌ای حاد شود که سبب آسیب دیدن دائمی عصب‌ها و از بین رفتن عضلات شود.

۲۰. شاید دفتر کارهای باز مد روز باشد، اما احتمال بیمار شدن‌تان را به شدت بالا می‌برد

تقریبا در۷۰ درصد دفتر‌کارها دیوار اتاق‌ها خراب کرده‌اند تا محیطی باز بسازند. اما هرچند ممکن است (ممکن است) این نوع طراحی به نوعی برقراری ارتباط و هم‌کاری را افزایش دهد، اما در عین حال ما را مریض می‌کند.

پژوهشی در دانمارک نشان می‌دهد با افزایش تعداد کارکنان در یک اتاق، تعداد روزهای مرخصی استعلاجی به همان نسبت افزایش می‌یابد- و آدم‌هایی که در دفترکارهای کاملا باز کار می‌کنند ۶۲ درصد بیش‌تر از همتایان‌شان که اتاق جداگانه دارند، بیرون هستند.

۲۱. ضرب‌الاجل‌های فشرده روی یادگیری و حافظه‌تان تاثیر منفی دارد

وقتی مجبور هستید در یک ضرب‌الاجل سختگیرانه کاری را به انجام برسانید دچار استرس زیاد می‌شوید، که بر اساس گزارش دیلی‌ساینس، می‌تواند روی یادگیری و حافظه‌تان تاثیر منفی داشته‌باشد. این نوع استرس کوتاه‌مدت می‌تواند به اندازه‌ی استرسی که هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد بد باشد.

۲۲. نگه‌داشتن ماوس در یک نقطه شما را مستعد آسیب فشار تکراری می‌کند

اگر ماوس‌تان تمام روز در یک نقطه می‌ماند، می‌توانید مستعد آسیب فشار تکراری باشید.

هنگامی که تاندون‌هایتان به مدت طولانی بیش‌تر از مقدار مجاز کشیده می‌شود، آسیب فشار تکراری در اندام فوقانی رخ می‌دهد، که می‌تواند ناشی از حرکت تکراری، تحمل حالت بدن نامناسب، یا فشار دادن سطحی سخت به طولانی‌مدت باشد.

۲۳. ممکن است استفاده‌ی بیش از حد از گوشی هوشمند نهایتا دست‌ها و مچ‌تان را ضعیف کند  

آدم‌هایی که خیلی از گوشی هوشندشان برای ارسال پیام و ایمیل استفاده می‌کنند، مستعد خستگی عضلانی و سندرم دکوروان هستند، که نوعی آسیب فشار تکراری است.

اثرات استفاده‌ی مفرط از گوشی می‌تواند به قدری حاد شود که درد تمام مچ‌تان را فرا بگیرد و متاسفانه می‌تواند دست‌هایتان را ناتوان کند.

۲۴. ممکن است کفش‌های ناراحت نهایتا به آسیب ستون فقرات، گرفتگی عضلانی، و سردرد مزمن منجر شود

شاید آن کفش‌های کم‌وزن برند پاور وُمَن که پوشیده‌اید شما را قدبلندتر نشان دهد و باعث شود اعتماد به‌نفس بیش‌تری داشته‌باشید، اما در عین حال به روش‌های شگفت‌آوری به بدن‌تان آسیب می‌زند.

بر اساس گزارش آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا، بین 2005 و 2009، مراجعه‌ی خانم‌ها به پژشک به خاطر پاهایشان ۷۵ درصد افزایش داشت.

پوشیدن کفش‌های ناراحت می‌تواند به آسیب‌های ستون فقرات، گرفتگی عضلانی، و حتی سردرد مزمن و میگرن منجر شود. از این گذشته، هرچه درد بیش‌تری احساس کنید، بیش‌تر احتمال دارد مدت طولانی‌تری بنشینید، که به نوبه‌ی خود سبب بروز بسیاری از مشکلات سلامتی می‌شود.    

نوشته‌های مرتبط