طراحی مد: 9 توصیه عالی که یک طراح مد موفق باشید

آیا به یافتن توصیه‌ها و راهکارهایی در مورد تبدیل شدن به یک طراح مد موفق فکر می‌کنید؟ طراحی مد حرفه‌ای است که آدم‌ها را از همان سنین پایین به خود جلب می‌کند. اما، عوامل بسیار و دانش فراوانی در رابطه با این حرفه وجود دارد که برای موفق شدن در حوزه‌ی مد و طراحی مورد نیاز هستند. برای آنکه یک طراح مد باشید، به خصوص طراح مد موفق، سوای داشتن چشمانی تیزبین در زمینه‌ی رنگ و شکل، یا مهارت‌های طراحی به تلفیقی از مهارت‌های برش الگو و دوخت و دوز هم نیاز داردی. همچنین باید قادر باشید گرایشات و نیازهای روز جامعه را سریعا شناسایی کنید. این مقاله برای آن نوشته شده است که تمام اطلاعاتی که برای تبدیل شدن به یک طراح مد موفق نیاز دارید به شما ارائه کند تا بتواند به شما کمک کند کسب و کار طراحی مد را در آینده‌ای نزدیک آغاز کنید.

موفقیت در طراحی مد

۱. به تحصیل و مطالعه در این حوزه بپردازید

تبدیل شدن به یک طراح مد لزوما به داشتن مدرک دانشگاهی خوب نیاز ندارد؛‌ اما راهی سریع برای هر طراح مد است که به سرعت و با صلابت به موفقیتی که مد نظرش است دست پیدا کند. پرسش این است که آیا مدرک دانشگاهی برای موفق شدن طراح مد ضروری است یا نه؟ به نوعی، بله. فارغ از اینکه چقدر با استعداد هستید، دنیای مد بسیار رقابتی است؛ در نتیجه، تحصیل شما در این زمینه شما را نسبت به طراحان هم‌طرازتان برجسته‌تر نشان می‌دهد.

تعداد طراحان مدی که مدرک تحصیلی ندارند و در این عرصه موفق هستند بسیار اندک است. در واقع، چندین طراح مد معروف هستند که مدرک لیسانس طراحی مدشان را با مدرک بازاریابی یا کسب و کار ترکیب کرده‌اند. به ویژه، اکثر طراحان همیشه به هدف راه‌اندازی فروشگاه خرده فروشی یا برند خود دست می‌یابند. در نتیجه، نقش مدرک تحصیلی در به موفقیت رسیدن یک طراح مد بسیار مهم است. سوای آنکه این حرفه را به شما یاد می‌دهد، یک دانشکده‌ی حرفه‌ای می‌تواند به رزومه‌ی شما اعتبار ببخشد.

دانشگاه‌های فراوانی وجود دارند که دانشجویان طراحی را تعلیم می‌دهند، که فقط چند تایی از آن‌ها به شهرت رسیده‌اند. تحصیل کردن در آن دانشگاه‌ها می‌تواند به پیشرفت سریع‌تر حرفه‌ی شما کمک کند. بدیهی است، به منظور وارد شدن به این دانشگاه‌ها، باید در رقابتی شدید شرکت کنید چون این دانشگاه‌ها در گزینش دانشجو بسیار سخت‌گیر هستند. کارل مانگو می‌گوید: «ما نمی‌توانیم به شما خلاق بودن را بیاموزیم، پس باید خلاقیت‌تان را با خود به نزد ما بیاورید و بگذارید ما آن را هدایت و شما را راهنمایی کنیم.

۲. دوره‌ی کارآموزی بروید

در حقیقت، طراحان مد می‌توانند مهارت‌های لازم را از طریق کارآموزی در کارخانه‌های تولید یا طراحی یاد بگیرند. بسیاری از طراحان می‌توانند از کار کردن در خانه‌های مد به عنوان یک خیاط یا متخصص مد شخصی تجارب ارزشمندی کسب کنند. از طریق این تجارب، می‌توانید توانایی‌های بازاریابی و مهارت‌های فروش خود را در حین اینکه سبک‌ها و انواع پارچه‌های مناسب برای افراد مختلف را می‌آموزید توسعه دهید. طراحان می‌توانند با ورود به رقابت‌های آماتور خودشان را در معرض دید کارفرمایان احتمالی (در آینده) قرار دهند. به خاطر صنعت مد جهانی، کسب تجربه در مراکز مد بین‌المللی و معروف، مانند پاریس و میلان، برای شما بسیار مفید خواهد بود. برای آنکه طراح مد موفقی بشوید به توصیه‌های مفید بیشتری از سوی پیشتازان مد نیاز دارید؛ کسانی که می‌توانند برای‌تان شرح دهند چگونه می‌توان یک کسب و کار مد موفق را شروع و اداره کرد.

تاثیر دکوراسیون در محیط کار، چرا طراحی دکوراسیون اداری مهم است؟

۳. نمونه‌کارهای تاثیرگذاری درست کنید

برای درست کردن نمونه کارهای تاثیرگذار و جذاب، طراحان مد باید در زمینه‌ی طراحی تجربه داشته باشند. شما می‌توانید در کلاس‌های هنری شرکت کنید تا نسبت به تناسب و فرم به درک کافی برسید. بهترین شیوه‌ی درست کردن نمونه‌کارها تمرکز کردن بر هر یک از پروژه‌های‌تان و کامل کردن آن‌ها به نحوی است که گویی قرار است آن‌ها را به یک کارفرمای کاربلد ارائه کنید. به کارهای‌تان در دانشکده به عنوان فرصتی ایده‌آل و منحصر به فرد برای تحریک مهارت‌ها و خلاقیت‌تان نگاه کنید.

نمونه‌کارها همچنین قدرت و حس زیبایی شناختی شما را نشان می‌دهند، حس تناسب و تعادل، و درک‌تان از زیبایی را. برای آنکه طراح مد موفقی باشید، مهارت‌های تعاملی قوی و مهارت‌های فروش فوق‌العاده ضروری هستند تا اینکه بتوانید مشتری‌تان را به خریداری طرح‌های‌تان ترغیب کنید. بنابراین، نمونه‌کارهای‌تان باید نشان دهنده‌ی درک عمیق شما از حس ارتباط و تعاون نیز باشد. با ذکر این نکته، پرتفوی کاری در کمک به طراحان مد برای به دست آوردن شغلی خوب نقش مهمی ایفا می‌کند.

۴. افق دیدتان را توسعه دهید

شما هرگز قادر نخواهید بود به جایگاهی که می‌خواهید برسید مگر آنکه همیشه از منطقه‌ی امن خود فاصله بگیرید. توصیه‌های نهایی در مورد نحوه‌ی تبدیل شدن به یک طراح مد موفق که همه‌ی شما لازم است بدانید رشد و توسعه‌ی دانسته‌های‌تان است. یعنی اینکه باید در کلاس‌های خیاطی یا برش الگو شرکت کنید تا مهارت‌های‌تان را در برنامه‌های نرم‌افزار طراحی توسعه دهید، به کارگاه‌های آموزشی و سمینارهایی که به موضوع مَد نظر شما مربوط می‌شوند بروید. روند و گرایشات روز را پیگیری کنید، وبسایت‌های مختلف را بگردید تا بفهمید اخیرا در دنیای مد چه مباحثی مطرح است، فرهنگ عامه چیست، و چیزهایی دیگر. با وجود این، لازم است بین ایده‌های خلاقانه و گرایشات جدید تعادل برقرار کنید. این مسئله به طرز شدیدی در نحوه‌ی تبدیل شدن به یک طراح مد موفق حائز اهمیت است. لازم است بدانید وارد چه عرصه‌ای شده‌اید و باید با چه رقبایی دست و پنجه نرم کنید. صنعت مد ممکن است پر زرق و برق به نظر برسد، اما نیازمند سخت کوشی زیاد است.

۵. یک استراتژی انتخاب کنید

راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای توسعه‌ی حرفه‌ی خود استفاده کنید چون سبک‌های طراحی بسیار زیادی هم وجود دارند. امپرواطوری Polo رالف لارن بر مبنای یک مجموعه‌ی کراوات کوچک ساخته شد که بعدا به شرکت بلومینگدیلز فروخته شد. صاحب آن در کنار هلموت لانگ، طراح و هنرمند، نتوانست تی‌شرت‌ّهای مورد نظرش را تولید کند، در نتیجه برای خودش یک فروشگاه لباس باز کرد. بنابراین، برای شما لازم است که برای رسیدن به موفقیت تصمیم بگیرید هدف و منظور مورد نظرتان چیست.

به ویژه، لازم است تعیین کنید چه نوعی طرحی را می‌خواهید برای همیشه پیش بگیرید. هر سبک و مدی طرفداران و مخالفان خودش را دارد که لازم است قبل از گرفتن تصمیم نهایی در مورد اینکه کدام راه را انتخاب کنید خوب فکر کنید. به طور مفصل اگر بگوییم، در صورت لزوم، باید حوزه‌های فرعی برای طراحی‌ّهای خود انتخاب کنید. در مرحله‌ی اول بیش از حد به کارتان شاخ و برگ ندهید؛‌ فقط سعی کنید در یک حوزه تخصص پیدا کنید، بعد اگر در این بازار قدم مستحکمی برداشتید، می‌توانید به حوزه‌های دیگر هم ورود کنید. به عنوان مثال:

– پوشاک روز برای زنان/مردان

– لباس شب برای مردان/زنان

رپورتاژ

– البسه ورزشی/تفریحی/ تناسب اندام

– لباس بافتنی

– لباس عروس

– لوازم تزئینی

– لباس‌های ویژه‌ی طراحی شده برای فیلم‌ها، تئاتر، خرده فروشی‌ها

۱۰ نکته برای تزیین و تغییر دکوراسیون آشپزخانه با کمترین هزینه

۶. تصمیم بگیرید که می‌خواهید تنها کار کنید یا شغل شرکتی داشته باشید

این موضوع واقعا از هر چیز دیگری مهم‌تر است. وقتی تصمیم گرفتید که می‌خواهید به عنوان یک طراح مد آزاد کار کنید یا برای یک مالک کسب و کار، لازم است نقاط مثبت و منفی هر یک را دسته‌ بندی کنید. وقتی شروع کردید، آنگاه آموختن از مربی‌تان می‌تواند برای شما فایده‌هایی به همراه داشته باشد.

اگر برای یک خانه‌ی طراحی مد کار می‌کنید، ضرب‌العجل‌هایتان یک عامل اجتناب ناپذیر در دنیای مد خواهند بود، بنابراین، لازم است که سلامت احساسی و عاطفی و توانایی مدیریت فشار وارده را برای دستیابی به هدف‌تان فراهم آورید.

اگر رییس خودتان هستید، پس کنترل خلاقانه‌ی بیشتری خواهید داشت و در کار انعطاف‌پذیرتر خواهید بود. به عبارت دیگر، این نیز مسئولیت‌های مختلفی به همراه می‌آورد که لازم است برای انجام عالی آن دانش و تجربه‌ی کافی را کسب کنید.

۷. به لحاظ مالی باهوش باشید تا بتوانید یک کسب و کار در حوزه طراحی را اداره کنید

ممکن است شما به طرز خارق‌العاده‌ای خلاق باشید؛ با وجود این، باید مطمئن باشید که اگر یک برند مد را اداره می‌کنید، لازم است در کسب و کار نابغه باشید. داشتن درک درستی از اعداد، داده‌ها، و فاکتورهایی که روی میز کارتان روی هم جمع می‌شوند برای کسانی که می‌خواهند با اداره‌ی کسب و کار خودشان یک طراح مد موفق باشند حیاتی است. در صورتی که از این جنبه بدتان می‌آید، به دنبال کاری بگردید که در آن به عنوان یک طراح مد برای خانه‌ی مد کار کنید به جای آنکه برند مخصوص خودتان را داشته باشید. اما، دیر یا زود، اگر می‌خواهید به موفقیت‌ها واقعی و عالی دست پیدا کنید، فرصت افتتاح برند و نام خود را از دست ندهید.

بنابراین، پرسش اکنون این است که چه نوع معامله‌گری می‌خواهید باشید؟ ممکن است شراکتی باشد، معامله‌ی انفرادی، در قالب شرکت، و غیره. بر مبنای فایده‌ها و مضرات مشخص هر یک، باید با مشاور مالی و قانونی خود صحبت کنید تا بتوانید تصمیم درست را بگیرید.

۸. درک کردن کسب و کار

متاسفانه، برای موفق شدن به عنوان طراح مد، توانایی خلاق بودن به تنهایی کافی نیست.

چون روند مد و فشن هر روز شرکت محورتر می‌شود، بنابراین، آگاهی از وضعیت کسب و کار و همچنین ساز و کار فنی نهفته در پس آن امری ضروری است. وقتی کسب و کار خودتان را دارید، باید به روشنی و عمیقا بدانید چگونه بر سر قراردادها مذاکره کنید، یا چگونه یک شریک کسب و کار انتخاب کنید که رویای طراح مد حرفه‌ای شدن‌تان به حقیقت بپیوندد. ممکن است بگویید که تعدادی از طراحان مد واقعا موفق امروزی مانند تام فورد، و کلوین کلین هر دو در جنبه‌های مختلفی از کسب و کار  وارد شده‌اند – از طرح‌های مجوز دادن تا استراتژی‌های تبلیغاتی برای طراحی واقعی البسه.

۹. صبور باشید و جا نزنید

و آخر از همه و یکی از مهمترین توصیه‌ها این است که، پرورش و گسترش حرفه‌ی طراحی مد شما یک شبه میسر نخواهد شد و زمان زیادی طول خواهد کشید و تلاش زیادی از جانب شما می‌خواهد تا به موفقیت برسد. یادتان باشد، یک طراح مد معروف شدن مستلزم تعهد و اشتیاق است، اما سخت کوشی همیشه می‌تواند کاستی در آن حوزه‌ّها را نیز جبران کند. با طرح‌های عالی، کارها و مهارت‌های اجتماعی صحیح در مسیر اثبات خودتان به عنوان یک وبلاگ نویس قرار خواهید گرفت.

تبدیل شدن به طراح مد کار ساده‌ای نیست به ویژه اگر بخواهید یکی از آدم‌های موفق در این حوزه باشید. دنیا دنیای رقابت است؛ اما، با ایثار و تعهد، یقینا موفقیت و شانس در خانه‌ی شما را خواهد زد. این توصیه‌ها در مورد تبدیل شدن به یک طراح مد موفق که در فوق ذکر شد از صحبت با طراحان مد بسیار معروفی گردآوری شده است که در این حوزه تجربه‌ی بسیار زیادی دارند و دوست داشتند به طراحان جوانی که اشتیاق رسیدن به موفقیت در این حرفه را دارند مشاوره و راهنمایی بدهند. امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله برای شما مفید واقع شود و مسیر تبدیل شدن به یک طراح مد حرفه‌ای را برای شما هموار کند.

نوشته‌های مرتبط