اصطلاحات کسب و کار: پیشنهاد کسب و کار یا بیزینس پروپوزال (business proposal) چیست؟

پیشنهاد کسب و کار یا بیزینس پروپوزال (business proposal) یک سندی است که برای متقاعد کردن یک سازمان به خرید یک محصول یا خدمات طراحی می‌شود و راه حل پیشنهادی برای یک مشکل یا فرصت را برای یک مشتری یا مشتری بالقوه ترسیم می کند. این پیشنهادنامه معمولاً شامل اطلاعات دقیق در مورد محصول یا خدمات ارائه شده، مخاطبان هدف، بودجه پیشنهادی و نتایج مورد انتظار است.

هدف از یک بیزینس پروپوزال یا پیشنهاد کسب و کار متقاعد کردن مشتری یا مشتری بالقوه برای انتخاب شرکت شما نسبت به رقبا با نشان دادن تخصص، تجربه و ارزش شما است. باید به خوبی سازماندهی شده، واضح و مختصر باشد و مزایای راه حل پیشنهادی شما را برجسته کند و به هر گونه اعتراض یا نگرانی احتمالی رسیدگی کند.

پروپوزال های کسب و کاری می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله اسناد مکتوب، ارائه ها یا حتی طرح های ویدئویی. آنها اغلب در پاسخ به یک درخواست از یک مشتری بالقوه استفاده می شوند، اما همچنین می توانند فعالانه به عنوان راهی برای ایجاد فرصت های کسب و کاری جدید نیز ارائه شوند.

به طور کلی، یک پیشنهاد کسب و کاری موفق نیاز به تحقیق، برنامه ریزی و ارتباطات دقیق دارد تا به طور موثر توانایی های شرکت شما را منتقل کند و مشتریان بالقوه را به دست آورد.

فرق بین طرح کسب و کار با پیشنهاد کسب و کاری

پروپوزال کسب و کار سندی است که محصول یا خدمات خاصی را که یک کسب و کار به مشتری یا مشتری بالقوه ارائه می دهد، تشریح می کند، در حالی که طرح کسب و کار(بیزینس پلن) سندی جامع است که استراتژی های کلی، اهداف و عملیات یک کسب و کار را مشخص می کند.
یک طرح کسب و کار معمولاً شامل اطلاعاتی در مورد ماموریت و چشم انداز شرکت، تجزیه و تحلیل بازار، پیش بینی های مالی و ساختار مدیریت است. در حالی که یک پیشنهاد کسب و کار بر یک محصول یا خدمات خاص متمرکز است، یک طرح کسب و کار یک نمای کلی از کل کسب و کار را ارائه می دهد. یک پیشنهاد کسب و کار اغلب برای تضمین فروش یا قرارداد خاص استفاده می شود، در حالی که یک طرح کسب و کار برای هدایت مسیر کلی و رشد کسب و کار استفاده می شود.
رپورتاژ

عناصر یک پیشنهادنامه کسب و کار

درحالی‌که پیشنهادنامه کسب و کار می‌تواند شکل یک نامه‌ی پیشنهادی کمتر-ساخت‌یافته را به خود بگیرد، اما اغلب اسناد طولانی هستند که ممکن است شامل هرچیزی از مستندات فنی تا فهرست‌های تجهیزات برای نیروی انسانی پروژه بشوند، بسته به آن‌ چه در درخواست‌نامه‌ی مشتری تقاضا می‌شود.

فروشندگانی که به  درخواستها پاسخ می‌دهند باید همیشه قالبِ ترجیحی و اعلام شده‌ی خریدار را در طرح پیشنهادی خود دنبال کنند. عناصر مشترکِ مورد تقاضا، که می‌توانند در طرح‌های پیشنهادی هم استفاده شوند، اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • نامه‌ی پوششی(کاور لتر)
  • جلد(کاور پیج)
  • خلاصه‌ی اجرایی
  • فهرست مطالب
  • بررسی اجمالی یا خلاصه‌ی مشکل یا نیاز
  • راهکار یا شیوه‌ی حل مسئله
  • فنون نمایشگر
  • مدارک شرکت
  • جدول زمانی
  • بهایا

طرح‌های پیشنهادی کسب‌وکار می‌توانند کوتاه باشند یا به حدی که برای انتقال اطلاعات مورد نیاز ضروری است بلند باشند.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط