۵۰ گام راه اندازی کسب و کار که هر کارآفرین باید بردارد

راه اندازی کسب و کار یکی از چالش‌برانگیزترین و باارزش‌ترین کارهایی است که در زندگی‌تان انجام خواهیدداد. این فرآیند ساده‌تر از آن است که تصور می‌کنید، اما خلاصه کردن آن به 5 یا 10 گام سهل‌گیری یا بی‌انصافی است. در ادامه 50 گام آغاز و راه اندازی کسب و کار آمده است که در اکثر کسب و کارها ضروری هستند، هرچند در بعضی از کسب‌وکارها می‌توان از چند گام گذشت، اما ممکن است در بعضی کسب‌وکارهای دیگر گذشتن از چند گام باعث به‌هم خوردن روال کسب‌وکار شود.

اگر برای راه اندازی کسب و کار تان این گام‌ها را بردارید، به نحوی برای‌تان مناسب خواهدبود :

رپورتاژ
  1. الهام بگیرید اولین گام این است که برای کارآفرینی از کسی یا چیزی الهام بگیرید. این‌که در حال خواندن این مطلب هستید نشان می‌دهد احتمالا قبل الهام گرفته‌اید.
  2. اشتیاق داشته‌باشید. اشتیاق کافی محرک تلاش برای موفقیت است و فقط تعداد کمی از صاحبان کسب‌وکار بدون داشتن این اشتیاق و محرک موفق می‌شوند.
  3. خودتان را آموزش دهید. شما نیازی به مدرک دانشگاهی ندارید، اما باید از ریسک‌ها و واقعیت‌های داشتن یک کسب‌وکار آگاه باشید.
  4. ایده خلق کنید. قسمت سخت کارآفرینی همین است: یافتن ایده‌ای که ظرفیت راه‌اندازی یک کسب‌وکار تمام‌عیار را داشته‌باشد.
  5. قبل از هر چیز درمورد آن ایده تحقیق کنید. گشتی در اینترنت بزنید و ببینید چه‌چیزی پیدا می‌کنید. آیا کسب‌وکارهایی مانند آن وجود دارد؟
  6. با دیگران صحبت کنید. ببینید دوستان و خانواده‌تان درمورد ایده‌تان چه فکری می‌کنند، و پذیرای انتقاد باشید.
  7. ایده را بسط بدهید. برای یافتن همه‌ی ایرادهای احتمالی و مزایای کلیدی بارش مغزی داشته‌باشید.
  8. تحقیق کنید و طرح‌ریزی کسب‌وکارتان را آغاز کنید. اکنون این شانس را دارید بیش‌تر درگیر این کار شوید. رقیب‌های‌تان را پیدا کنید و برای طرح‌ریزی یک کسب‌وکار تمام‌عیار عمیقا تحقیق و بررسی کنید(برای این کار از گام‌های بعدی کمک بگیرید).
  9. بازار هدف‌تان را مشخص کنید. هر کسی مشتری هدف شما نخواهدبود. خلأیی را در بازار پیدا کنید.
  10. از یک مدل مالی استفاده کنید. چه‌قدر قرار است بپردازید؟ راه‌اندازی کسب‌وکار چه‌قدر هزینه دارد؟ تا چه‌حد سودآور خواهدبود؟
  11. از یک مدل عملکرد کنید. برای ادامه‌ی تولید به چه‌کسی و چه‌چیزی نیاز دارید؟
  12. برنامه‌ای برای جذب نیرو طراحی کنید. مشخص کنید برای شروع کارها چه کسانی را باید استخدام کنید.
  13. برنامه‌ای برای فروش و بازاریابی طراحی کنید. این برنامه‌ی بیهوده‌ای نیست. فروش و بازاریابی چیزهایی هستند که کسب‌وکارتان را به سوی رشد سوق می‌دهند.
  14. برنامه‌ای برای رشد طراحی کنید. چگونه می‌خواهید کسب‌وکارتان را در سال اول بسنجید؟ در سال دوم و سوم چه‌طور می‌خواهید بسنجید؟
  15. درمورد ساختار حقوقی کسب‌وکارتان تصمیم بگیرید. هر ساختار حقوقی مزایا و معایبی دارد. بادقت فکر کنید و تصمیم بگیرید چه ساختاری بهتر جواب می‌دهد.
  16. مشخص کنید برای شروع به چه‌چیزی نیاز دارید. درمورد آدم‌ها، منابع، و سرمایه‌ی مورد نیازتان فکر کنید و دامنه‌ی”ایده‌آل” و “حداقل” این منابع و سرمایه را نیز مشخص کنید.
  17. ریسک را به‌طور عینی بررسی کنید. مشخص کنید اگر شرکت‌تان با شکست مواجه شود زیان احتمالی‌تان چه‌قدر خواهدبود.
  18. اگر آماده هستید، شغل فعلی‌تان را ترک کنید. اگر همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسد، دست به‌کار شوید و خودتان را تمام‌وقت وقف سرمایه‌گذاری‌تان بکنید.
  19. سرمایه‌ی مورد نیاز را تامین کنید. پس‌اندازتان را بردارید، از دوستان قرض کنید، سرمایه‌گذار پیدا کنید یا از حد اعتبار بانکی استفاده کنید، یا ترکیبی از همه‌ی این‌ها را به کار بگیرید.
  20. به‌دنبال منبعی برای کمک و حمایت باشید. به یک مرکز توسعه‌ی کسب‌وکارهای کوچک بپیوندید و از منابع در دست‌رس برای موفق شدن کمک بگیرید.
  21. در جست‌وجوی مشتری‌های بالقوه باشید. چشمان‌تان را باز کنید و افراد یا کسب‌وکارهایی را پیدا کنید که ممکن است از شما خرید کنند، هرچه زودتر این کار را بکنید بهتر است. سعی کنید قبل از شروع سرمایه‌گذاری حداقل یک مشتری پیدا کنید.
  22. نام تجاری‌تان را ثبت کنید. این گامی ساده اما ضروری است.
  23. یک شناسه‌ی مالیاتی بگیرید. مسولیت‌های مالیاتی‌تان را فراموش نکنید.
  24. فرم‌های مالیات دولتی و محلی را پر کنید. از این گام مالی غفلت نکنید.
  25. هرگونه مجوز یا گواهی ضروری را بگیرید. شاید برای کسب‌وکارتان ثبت‌های حقوقی بیش‌تری لازم باشد.
  26. یک یا چند پیش‌کسوت استخدام کنید. کارآفرین‌های باتجربه‌ای پیدا کنید که بتوانند در گام‌های باقی‌مانده کمک‌تان کنند، و به شما چشم‌اندازها را نشان بدهند و راهنمایی‌تان کنند.
  27. مکان‌های کلیدی‌تان را پیدا کنید. مکان دفترتان، محل اصلی عملکردها، و موضوعات مربوط به آن تصمیم‌های مهمی هستند که باید بگیرید.
  28. یک برند منحصر به‌فرد را تاسیس کنید. پی‌ببرید چه‌چیزی کسب‌وکارتان را منحصر به‌فرد می‌کند، و براساس آن یک برند بسازید.
  29. ساختن برند شخصی‌تان را آغاز کنید. هم‌زمان با آن، برای خودتان یک برند شخصی بسازید.
  30. محصول یا خدمت آزمایشی ارائه کنید. اگر دوست دارید اسم آن را نمونه‌ی اولیه بگذارید. اگر قبلا نمونه نداشتید باید یک نمونه‌ی اولیه بسازید.
  31. فروشنده‌های حضوری و زوج‌های کاری را به خدمت بگیرید. پیمان‌کار، فروشنده‌ی حضوری، و کارپرداز پیدا کنید تا در موفقیت کسب‌وکارتان به شما کمک کنند.
  32. وظایفی را که مدنظر کارفرمای‌تان است بشناسید و به او پیشنهاد کنید. باید بعضی مزایا، شرایط و امتیازهای ویژه را پیشنهاد کنید.
  33. اولین کارمندان‌تان را استخدام کنید. حداقل تعدادی را که برای شروع لازم دارید استخدام کنید.
  34. یک برنامه‌ی نیروی انسانی و فرهنگ شرکتی طراحی کنید. یک سری خط مشی ایجاد کنید، و آدم‌هایی را استخدام کنید که به آن پایبند باشند.
  35. فروش را آغاز کنید. بیرون بروید و محصولات‌تان را عرضه کنید.
  36. یک وب‌گاه راه‌اندازی کنید. به محض این‌که توانایی‌اش را داشتید، حضور برخط‌تان را پایه‌گذاری کنید.
  37. یک کمپین بازاریابی دیجیتال را طراحی و آغاز کنید. بازاریابی دیجیتال ارزان، آسان، و موثر است. سئو، بازاریابی محتوا، و رسانه‌های اجتماعی نقطه‌ی خوبی برای شروع هستند.
  38. هرجا می‌روید با آدم‌ها تعامل داشته‌باشید. این نکته‌ی مهمی است که با آدم‌ها ارتباط برقرار کنید. شما هرگز نمی‌دانید چه‌کسی ممکن است مشتری یا کارمند جدیدتان باشد.
  39. حداقل یک مشتری دائمی و قابل اطمینان پیدا کنید. یافتن حداقل یک مشتری مطمئن و دائمی را در اولویت قرار دهید.
  40. برای جذب مشتری‌های جدید از تبلیغات و تخفیف استفاده کنید. در مراحل اولیه مهم‌تر از سودآوری این است که به رسمیت شناخته شوید.
  41. از بازخورد مشتری درس بگیرید ونسخه‌ی جدیدی از محصولات یا خدمات‌تان را راه‌اندازی کنید. محصولات‌تان را اصلاح کنید و ارتقا دهید.
  42. در صورت نیاز کارمندان بیش‌تری استخدام کنید. وقتی آمادگی‌اش را دارید تیم‌تان را گسترش دهید.
  43. عملکردهای‌تان را اصلاح کنید و ارتقا دهید تا کارایی‌تان را افزایش دهید. هیچ طرح عملکردی بی‌عیب و نقص نیست. راه‌هایی برای بهبود طرح‌تان پیدا کنید.
  44. مطمئن شوید جریان نقدینگی‌تان مثبت است، و تمهید احتیاطی مناسبی بیندیشید. پول می‌تواند باعث نابودی کسب‌وکاری شود که می‌توانست سودآور باشد.
  45. راه‌کارهای بازاریابی‌تان را بسنجید. راه‌کارهای بیش‌تری بیابید.
  46. روی توسعه‌ی زیربنایی سرمایه‌گذاری کنید. تا جایی که می‌توانید کارتان بهبود ببخشید تا مشتریان‌تان را خوشحال‌تر کنید.
  47. درمورد صنعت‌تان بیش‌تر یاد بگیرید. با رقبا‌ی‌تان ارتباط برقرار کنید، و در همایش‌های صنعت‌تان شرکت کنید.
  48. بر اندیشه‌ها رهبری کنید. خودتان را با صحبت کردن، نوشتن، و برگزار کردن همایش‌های برخط به عنوان یک فرد معتبر معرفی کنید.
  49. پیش‌رفت‌تان را تا به این‌جا ارزش‌یابی کنید، و طرح کسب‌وکارتان را اصلاح و تنظیم کنید. موقعیت فعلی‌تان را با آن‌چه در ذهن داشتید مقایسه کنید و فکر کنید کدام‌یک از انتظارهای‌تان اشتباه بوده‌اند. طرح کسب‌وکارتان را بازبینی کنید و آن را طوری تنظیم کنید که بازتاب اوضاع و مهارت‌های فعلی‌تان باشد.
  50. هر کسب‌وکاری منحصر به‌فرد است، بنابراین، شاید کسب‌وکار شما با این فرمول مطابقت نداشته‌باشد. از این گام‌‌ها به عنوان یک رهنمون تقریبی برای مسیر توسعه‌ی کسب‌وکارتان استفاده کنید، و تا جایی که می‌توانید خودتان را وقف این فرآیند کنید.

 

نوشته‌های مرتبط