۵ مهمترین عامل موفقیت کسب و کار خود را بشناسید

صاحب یک کسب و کار بودن، بنا به دلایل زیادی برای مردم جذابیت دارد – شما می‌توانید رئیس خودتان باشید، با افراد جالب و شگفت‌آور کار کنید، برنامه‌ی زمانی خودتان را خلق کنید و شور و شوق درونی‌تان را به یک حرفه تبدیل کنید. با این وجود، داشتن کسب و کار خودتان به این معنا نیست که همه چیز برای‌تان سهل و آسان است و هیچ گونه دشواری را تجربه نخواهید کرد! اما اگر این ۵ مهمترین عامل موفقیت کسب و کار خود را بشناسید شاید اوضاع برایتان بهتر شود!

در غالب مواقع، کارآفرینان تازه‌کار، در ابتدای کار شور و اشتیاق زیادی دارند اما زمانی که با واقعیات اداره‌ی یک کسب و کار روبرو می‌شوند، یک شوک واقعی را تجربه می‌کنند. بنابراین، برای شروع موفقیت‌آمیز یک کسب و کار چه اقداماتی باید انجام بدهیم؟ ما با صاحبان چندین کسب و کار صحبت کردیم و در نهایت به پنج عامل رسیدیم که نقش کلیدی در موفقیت کسب و کار دارند. در این نوشتار با این ۵ عامل موفقیت کسب و کار آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

۱. یک ایده‌ی نوآورانه برای کسب و کارتان داشته باشید

اگر می‌خواهید کسب و کارتان را موفق و پویا نگه دارید، به ویژه در یک صنعت رقابتی، باید تعیین کنید چه چیزی شما را از سایر گزینه‌های موجود در بازار  متمایز می‌کند. بازاریابی هوشمندانه یا یک تکنولوژی هیجان‌انگیز به تنهایی تضمین نخواهد کرد که مشتریان هدف شما با آن‌چه که ارائه می‌دهید، شگفت‌زده خواهند شد – شما باید یک ارزش واقعی یا تجربه‌ای جدید را ارائه دهید.

ریچارد ورب، بنیانگذار پلت‌فرم خدمات تدریس StudyPool، استراتژی خود را برای راه‌اندازی یک ایده‌ی نوآورانه توضیح می‌دهد؛ او می‌گوید: “شما باید به آن‌چه که داغ و باب روز است توجه داشته باشید. اکثریت مردم فکر می‌کنند که باید یک ایده‌ی کاملا ابتکاری داشته باشند، اما شما می‌توانید چیزی را که در حال حاضر محبوب و باب روز است در نظر بگیرید و از آن‌چه در حال حاضر وجود دارد چیزی برای خودتان بسازید، مثلا نوعی خدمات یا محصولی بهبودیافته. ”

بازار- نه هیچ چیز دیگری –  تصمیم می‌گیرد که کسب و کار شما موفق خواهد بود یا خیر و یک راه برای خوش شانس بودن در بازار این است که یک محصول یا خدمات نوآورانه ارائه بدهید که به خوبی از سوی مخاطبین پذیرفته شود و مورد استقبال آن‌ها قرار بگیرد. لازم نیست چیزی را به طور کامل دوباره تولید کنید – کافی است که فقط آن را بهتر کنید.

۲. از آدم‌های مناسبی در کسب و کارتان استفاده کنید

موفقیت طولانی مدت کسب و کار شما نیاز به جمع‌آوری استعدادهای مناسب برای توسعه‌ی برندتان دارد. تیم شما ستون فقرات شرکت‌تان است و وجود یک فرد سرطانی در آن می‌تواند پیشرفت شما را کاملا مختل کند. خواه در حال ساخت یک تیم در محل باشید و خواه قصدجمع‌آوری نیروی کار دورکار دارید، یک چیز بدون تغییر باقی می‌ماند – استعدادهای مناسب که دیدگاه یکسانی با شما دارند احتمال موفقیت را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

کیب اسکیبیکی، بنیانگذار Top Notch Threads، اهمیت جمع‌آوری یک تیم تمام ستاره را درک می‌کند. او می‌گوید: “هنگامی ‌که شرکت خودم را راه انداختم، ارتباطات زیادی نداشتم، اما متعهد به تشکیل تیمی بودم که همگی دیدگاه یکسانی با من داشتند، و در عین حال تجربه‌ی مورد نظر و دلخواه را در اختیار داشته و به خوبی از نقش خودشان آگاه بودند”.

ساختن یک کسب و کار مستلزم انجام کار و تلاش فراوان در طول مرحله‌ی راه‌اندازی است. ساعت‌های طولانی کار و سوار شدن بر یک ترن هوایی که گاه سر بالا می‌رود و گاه رو به پایین، زمانی لذت‌بخش‌تر خواهد بود که تمام تیم حاضر باشند برای رسیدن به اهداف نهایت تلاش خود را به کار ببندند و موانع را یک به یک از سر راه بردارند!

۳. شبکه‌ای از کارآفرینان برای خودتان داشته باشید

رپورتاژ

ایجاد یک شبکه‌ی شخصی از کارآفرینان دارای سلایق و ایده‌های مشابه با شما مزایای متعددی دارد. در صورتی که سوالی دارید یا می‌خواهید مشاوره بگیرید (که خود کمک بسیار بزرگی است، به ویژه در مراحل اولیه‌ی کسب و کارتان)، داشتن شبکه‌ای از کارآفرینان می‌تواند منبعی درست و به درد بخور برای‌تان باشد. در حین این‌که شبکه‌تان رشد می‌کند، منابع‌تان نیز رشد خواهد کرد.

من عضو چندین گروه حرفه‌ای هستم و دائما هم در حال شبکه‌سازی هستم. شبکه‌ی من بخش بزرگی از موفقیت من بوده‌است و دیدن فواید آن مرا به راه‌اندازی Mastermind House، فرصت جدید شبکه‌سازی مجازی برای کارآفرینان، سوق داد.

آدام زاید، بنیانگذار دفاتر حقوقی زاید و یکی ازشرکا‍، توصیه می‌کند: “هر کسب و کار، از یک شرکت بزرگ قانونی گرفته تا یک شرکت تازه‌کار و کوچک، می‌تواند از داشتن یک شبکه‌ی قوی بهره‌مند شود. در طول زمان که شبکه‌سازی برای‌تان راحت‌تر می‌شود، اندازه‌ی شبکه‌تان و توانایی شما برای حل مشکلات و تصمیم‌گیری‌های عاقلانه در رابطه با کسب و کارتان نیز افزایش می‌یابد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما زمانی را برای شبکه‌سازی اختصاص بدهید. ”

۴. سخت تلاش کنید

اگر مایل نیستید دست‌های‌تان را کثیف کنید و دل به کار در شرایط سخت بدهید، ممکن است حتی شروع هم نکنید. بسیاری از کارآفرینان بالقوه، احساس اشتباهی دارند در مورد این‌که صاحب یک کسب و کار بودن دقیقا چگونه است. رسانه‌ها دوست دارند که اوضاع و احوال روزهای شروع یک کسب و کار را عالی نشان بدهند، اما قرار نیست از همان ابتدا لامبورگینی‌ها و هواپیماهای خصوصی را تجربه کنید! اگر می‌خواهید موفق شوید، باید تلاش کنید.

زاک گروو قبل از راه‌اندازی انجمن بین‌المللی- آمریکایی معلمان انگلیسی، به دیگر شرکت‌های نوپا در زمینه‌ی فناوری آموزشی کمک می‌کرد تا بودجه‌شان را افزایش بدهند و فعالیت‌های‌شان را گسترده‌تر کنند. این کار به او اجازه داد تا زیر و بم‌های این صنعت را یاد بگیرد و بعدها این دانش را در مورد پروژه‌ی مورد علاقه‌اش اعمال کرد.

گورو می‌گوید: «پس از کار در زمینه‌ی فناوری آموزشی، متوجه شدم که شور و شوق من در زندگی پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای ایجاد تغییر است. اگر این همه تجربه در این صنعت کسب نکرده بودم، اعتماد به نفس این را نداشتم که برای راه‌اندازی کسب و کار خودم سرمایه‌گذاری کنم. » توسعه‌ی مهارت‌ها، بینش‌ها و تجارب مورد نیاز را با کار کردن برای شرکت‌های دیگر در نظر بگیرید – این یک گزینه‌ی قابل قبول است که می‌تواند در دراز مدت کمک‌تان کند که به نتایج مطلوب برسید.

۵. فروش

یک چیز وجود دارد که به سرعت ارزش محصول یا خدمات شما را ثابت می‌کند – فروش. فروش نه تنها پیشرفت شما را در کسب و کارتان ثابت می‌کند، بلکه درآمدی را به کسب و کار شما تزریق می‌کند، و  سبب می‌شود که رشد کنید.

کارلو سیسکو بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Select است، یک انجمن خصوصی که دسترسی به رویدادهای منحصر به فرد و تبلیغات در رستوران‌ها، هتل‌ها، سال‌های شبانه و خرده‌فروشان را به شما ارائه می‌دهد. سیسکو برای این‌که پایه و اساس کسب و کار خود را ایجاد کند، از ابتدا فروش را اولویت قرار داد.

سیسکو می‌گوید: “به عنوان یک کارآفرین، شما دائما دیدگاه خود را به کارکنان، شرکا، سرمایه‌گذاران و مشاوران فعلی و آینده‌نگر می‌فروشید. بالا و پایین‌های پیش روی‌تان را بشناسید و بی‌وقفه تلاش کنید. شما باید اعتماد به نفس کافی را برای قد علم کردن در اتاقی از صدها نفر آدم یا گروهی از مدیران ارشد داشته باشید”.

داشتن ایده عالی است، اما بدون فروش به احتمال زیاد همگی محکوم به شکست خواهید بود. مارک کوبان به طور مداوم در مورد این‌که چگونه موفقیت بر پایه‌ی فروش است صحبت می‌کند. کارآفرینانی که در فروش عالی هستند، به کسب و کارشان یک مزیت رقابتی می‌دهند.

نوشته‌های مرتبط