دو شغله بودن: 5 نکته برای برقراری تعادل میان دو شغل هم زمان

آدم‌ها به دلایل مختلف تصمیم به دو شغله بودن می‌گیرند که همزمان دو شغل داشته باشند. شاید بخواهید تجربه‌ها و مهارت‌های بیش‌تری در یک حوزه‌ی کاری دیگر به دست بیاورید، یا این‌که می‌‌خواهید درآمد بیش‌تری کسب کنید تا به سبک زندگی دلخواه‌تان برسید. فارغ از این دلایل، وقتی شغل دومی را برای خود انتخاب می‌کنید،‌ زندگی‌تان ممکن است دچار تغییر شود. در این مقاله، به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌توانند در مدیریت موثر هر دو شغل به شما کمک کنند.

نحوه‌ی مدیریت دو شغل به طور هم‌زمان

دو شغله بودن می‌تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد. با این کار، علاوه بر آن‌که درآمدتان بیش‌تر می‌شود، مهارت‌های جدیدی کسب می‌کنید، شبکه‌ی اجتماعی‌تان گسترده‌تر می‌شود، و تماس‌های کاری جدیدی به دست می‌آورید. با وجود این، داشتن دو شغل هم‌زمان چالش‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت، از جمله حفظ یک سبک زندگی سالم و داشتن وقت کافی برای سپری کردن با دوستان و خانواده علی‌رغم انجام فعالیت‌های طولانی مدت.

در ادامه، به چند نکته‌ی کلیدی اشاره می‌کنیم که در مدیریت موفق دو شغل هم‌زمان کمک‌تان می‌کنند، و در عین حال، برای برقراری تعادل سالم در سبک زندگی برای‌تان مفید هستند.

۱. زمان‌تان را مدیریت کنید

مدیریت موثر زمان شاید مهم‌ترین بخش از انجام موفق دو شغل به طور هم‌زمان باشد. برای آن‌که بتوانید زمان‌تان را مدیریت کنید، باید

برنامه‌ی روزانه داشته باشید

اگر به طور هم‌زمان به دو شغل مشغول هستید، نوشتن فهرست روزانه‌ای از وظایف‌تان ضروری است. اگر برنامه‌ی زمانی‌تان بسیار شلوغ است، یک برنامه‌ی روزانه تهیه کنید و وظایف بزرگ‌تر را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا برای انجام هر بخش بتوانید زمان کافی را اختصاص دهید. توصیه می‌شود برنامه‌ی یک هفته‌تان را از پیش تهیه کنید تا بتوانید مشکلات احتمالی را شناسایی و به طور فعال با آن‌ها مقابله کنید.

وظایف‌ روزانه‌تان را آسان‌تر کنید

اگر به طور هم‌زمان به دو کار مشغول هستید، شاید بهتر باشد وظایف روزانه‌تان را با روش‌های آسان‌تری انجام دهید. مثلا به جای رفتن به باشگاه، در طول مسیر پیاده‌روی کنید یا بدوید، آخر هفته‌ها مقداری زیادی غذا را از پیش بپزید و داخل فریزر بگذارید یا در طول روزهای هفته غذاهای ساده‌تری برای خود آماده کنید. برای مثال، صبح‌ها پیش از خارج شدن از خانه، مواد لازم را داخل یک آرام‌پز بریزید و بعد از ظهر، وقتی به خانه بر می‌گردید، غذای‌تان آماده خواهد بود.

فهرستی از کارهای ضروری‌تان تهیه کنید

لازم است نگرانی‌های‌تان را درباره‌ی وظایف آینده‌تان کاهش دهید. فهرستی از کارهای ضروری را برای هر یک از شغل‌های‌تان تهیه کنید، و پس از تکمیل هر کار، یک علامت تیک در کنار آن بگذارید؛ پیروی از این روش از سردرگم شدن میان وظایف مربوط به شغل‌های‌تان، و تاخیر در کارها به دلیل عدم سازمان‌دهی مناسب آن‌ها پیشگیری می‌کند.

۲. شغل دوم‌تان را با دقت انتخاب کنید

اگر تصمیم گرفته‌اید شغل دومی را برای خود انتخاب کنید، باید درباره‌ی نوع شغلی که می‌خواهید تعهدات آن را به گردن بگیرید، به دقت فکر کنید. موارد زیر را در نظر بگیرید:‌

پول

بسیاری از آدم‌ها به دلیل نگران‌های مالی به دنبال دو شغله بودن می‌روند. اگر شما هم چنین نگرانی‌هایی دارید، شاید قادر باشید از مهارت‌های فعلی‌تان به عنوان یک شغل دوم پول در بیاورید. برای مثال، یک معلم می‌تواند به صورت خصوصی تدریس کند، یا یک روزنامه‌نگار می‌تواند به عنوان یک نویسنده‌ی آزاد نیز پول در بیاورد. اگر از مهارت‌های فعلی‌تان در یک شغل دوم استفاده کنید، در مقایسه با راه‌اندازی یک شغل جدید بدون تجربه‌ی قبیل، شانس‌تان برای افزایش درآمد بیش‌تر خواهد شد.

مهارت‌های جدید

شاید انگیزه‌تان برای پیدا کردن شغل دوم، یادگیری مهارت‌های جدید باشد. در این صورت، شغل دومی را انتخاب کنید که با یکی از علاقه‌مندی‌های‌تان سازگار باشد،‌ و هم‌چنین، مجموعه‌ی جدیدی از مهارت‌ها را به شما یاد بدهد تا بتوانید به فرصت‌های جدید دست پیدا کنید.

مسافت

شغل دوم‌تان را در گونه‌ای انتخاب کنید که در همسایگی یا نزدیکی شغل اول‌تان باشد، تا از افزایش هزینه‌ها و صرف زمان طولانی برای رفت‌وآمد پیشگیری کنید.

۳. پول‌تان را مدیریت کنید

وقتی توانستید پول اضافه در بیاورید، آن را به روش خردمندانه خرج کنید. بودجه‌ای را طراحی کنید که در آن‌ها به هزینه‌های اضافه‌ای که به دلیل فعالیت در شغل دوم‌تان بر شما تحمیل شده‌اند، اشاره شده باشد – هزینه‌هایی از قبیل مخارج رفت‌و‌آمد، مخارج اضافه برای غذا یا مالیات؛ سپس، آن‌ها را از درآمد اضافه‌تان کم کنید. پول باقی‌مانده را مستقیما برای بدهی‌هایی که باید پرداخت‌شان کنید یا اهداف مالی که برای تحقق‌شان تلاش می‌کنید، در نظر بگیرید. به این ترتیب، شما هم می‌توانید به اهداف‌تان برسید و هم قادر هستید شاهد جبران زحمات‌تان باشید.

۴. از خود و عزیزان‌تان مراقبت کنید

فعالیت در شغل دوم و حفظ یک سبک زندگی متعادل نیازمند ایجاد انضباط است. برای آن‌که بتوانید از پس برنامه‌ی زمانی شلوغ‌تان بر بیایید، ابتدا باید از حفظ سلامتی‌تان اطمینان حاصل کنید.

رپورتاژ

حفظ فعالیت بدنی

اگر برنامه‌ی کاری‌تان شلوغ‌تر شده است، در صورت امکان، فعالیت بدنی را از برنامه‌ی روزانه‌تان حذف نکنید. شاید لازم باشد برنامه‌ی ورزشی‌تان را با برنامه‌ی کاری‌ جدیدتان هماهنگ کنید. برای مثال، دیگر لازم نیست هفته‌ای سه جلسه به مدت طولانی در باشگاه ورزش کنید؛ در عوض، فعالیت‌ بدنی‌تان را در خانه ادامه دهید؛ مثلا تمرین‌های یوگا انجام بدهید یا پیاده‌روی کنید. علاوه بر ورزش، می‌توانید تغییرات کوچکی نیز در روش‌ انجام کارهای روزانه‌تان ایجاد کنید؛ مثلا به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.

مصرف مواد غذایی سالم

مصرف مواد غذایی پرخاصیت و مغذی از اهمیت بالایی برخوردار است؛‌ به خصوص وقتی باید انرژی‌تان را برای انجام دو شغل در یک دوره‌ی زمانی طولانی حفظ کنید. برای انجام این کار به طراحی یک برنامه‌ی مناسب نیاز دارید. می‌توانید به مقدار زیاد غذا درست کنید و در فریزر بگذارید، از روش‌های سریع‌تر برای پخت‌وپز استفاده کنید، ناهارتان را همراه خود ببرید، و در محل‌های کارتان از تنقلات سالم نظیر میوه و آجیل استفاده کنید.

مرخصی

در صورت امکان، دست‌کم هفته‌ای یک روز به ذهن و جسم‌تان استراحت بدهید. اگر برنامه‌ی کاری‌تان به گونه‌ای است که فقط هفته‌ای چند ساعت زمان برای استراحت دارید، طی این چند ساعت گوشی همراه‌تان را خاموش کنید و سعی کنید اصلا به کار فکر نکنید. تجدید قوای ذهنی و بدنی برای حفظ عملکرد‌ مناسب‌تان در هر دو شغل و حفظ تعادل زندگی‌تان بسیار ضروری است.

اختصاص زمانی برای دوستان و عزیزان

حتی اگر برنامه‌ی کاری بسیار شلوغی هم داشته باشید، زمانی را به وقت‌گذرانی با دوستان و خانواده اختصاص دهید. در نهایت، یک زندگی شاد و متعادل نیازمند شبکه‌ی حمایتی قدرتمند و روابط سالم است.

خواب به اندازه‌ی کافی

اگر می‌خواهید در هر دو شغل‌تان موفق باشید، باید به اندازه‌ي کافی استراحت کنید. با این‌که شاید آرامش شب‌زنده‌داری و مطالعه‌ی کتاب یا تماشای فیلم وسوسه‌کننده است، دست‌کم هفت ساعت خواب کامل شبانه داشته باشید.

۵. از شغل اول‌تان محافظت کنید

حواس‌تان باشد، کیفیت کارکردتان در شغل اصلی باید کاملا در حد استاندارد بماند و سطح تعهدات‌تان نیز تغییر نکند. اگر شغل دومی که برای افزایش کیفیت زندگی‌تان انتخاب کرده‌اید، به عملکرد و روابط‌تان در شغل اول آسیب برساند، نتیجه‌ی معکوس به همراه خواهد داشت. تا وقتی که تصمیم به تغییر حرفه یا راه‌اندازی یک شغل جدید نگرفته‌اید، شغل فعلی و اصلی‌تان باید در اولویت باشد.

از لحاظ حقوقی، باید قرارداد استخدام‌تان را کاملا مطالعه کنید تا به حقوق و محدودیت‌های‌تان در مورد انتخاب شغل دوم آگاه شوید. بسیاری از شرکت‌ها کارمندان‌شان را از تضاد منافع بر حذر می‌دارند و از آن‌ها می‌‌خواهند برای رقیبان‌شان کار نکنند. هم‌چنین، هنگام صحبت کردن با مدیرتان در مورد شغل دوم کمی احتیاط به خرج دهید. به این ترتیب، لازم نیست نگران باشید اطرافیان‌تان از شغل دوم شما باخبر شوند و در مورد وضعیت‌تان سوءتفاهم‌هایی ایجاد شود؛ حتی ممکن است مدیرتان نیز در این خصوص به شما کمک کند.

نمونه‌هایی از کارهای جانبی پر درآمد

اگر شغل دومی برای خود انتخاب کرده‌اید، احتمالا انگیزه‌ی اصلی‌تان افزایش سطح درآمد بوده است. در ادامه، به چند نمونه از کارهای جانبی اشاره می‌کنیم که می‌توانند درآمد خوبی به همراه داشته باشند:

دورکاری آزاد

با ظهور اینترنت، دورکاری آزاد یا فریلنسینگ به راه سودآوری برای کسب درآمد جانبی تبدیل شده است. اینترنت بی‌شمار فرصت شغلی برای طیف گسترده‌ای از حرفه‌ها در اختیارتان قرار داده است، از جمله نویسندگی، طراحی گرافیک، ساخت انیمیشن، معماری، و برنامه‌نویسی. انواع مشاغل دورکاری آزاد و میزان درآمد آن‌ها بسیار متنوع است؛ از رقابت و انجام مناقصه برای یک کار نسبتا کم درآمد گرفته تا همکاری با یک شرکت بزرگ برای دوره‌ی زمانی طولانی و با درآمد عالی. مزایای اصلی فریلنسینگ عبارت هستند از برنامه‌ی کاری انعطاف‌پذیر و قابلیت کار کردن در فضای راحت خانه.

صنعت خدمات

اگر دوست دارید در کنار آدم‌ها باشید، کار کردن به عنوان خدمتکار یا متصدی بار تصمیم خوبی است. معمولا می‌توانید شیفت کاری‌تان را خودتان انتخاب کنید، به این ترتیب، هماهنگ کردن آن با شغل دیگرتان نیز برای شما آسان‌تر خواهد بود. با این‌که شاید حقوق این کارها ناچیز باشد، ولی می‌توانید درآمد خوبی از انعام‌ها داشته باشید؛ به خصوص اگر بتوانید در یک تشکیلات مشهور یا مجلل مشغول به کار شوید.

تدریس آنلاین

تقاضا برای مدرس زبان انگلیسی آنلاین در حال افزایش است. شرایط لازم برای این کار می‌تواند متفاوت باشد، ولی دست‌کم باید به زبان انگلیسی مسلط باشید، یک لپ‌تاپ مجهز به دوربین و میکروفون داشته باشید، و به اینترنت بی‌سیم قابل قبولی نیز متصل باشید. برخی از شرکت‌ها ممکن است مدرک TEFL یا سابقه‌ی کار از شما تدریس بخواهند.

فضای کار نیز می‌تواند از تدریس خصوص تا تدریس برای یک کلاس متغیر باشد. با وجود این، بیش‌تر شرکت‌ها آموزش‌های لازم و تجهیزات ضروری به همراه نرم‌افزار نیز در اختیارتان قرار می‌دهند. دستمزد این کار در کشور آمریکا به طور معمولا بین ۱۰ الی ۳۰ دلار در هر ساعت است.

خدمات حمل‌ونقل اشتراکی

تقاضا برای خدمات حمل‌ونقل اشتراکی در حال افزایش است؛ و اگر شما خودروی مناسبی در اختیار دارید، می‌توانید از این طریق درآمد کسب کنید. اگر می‌خواهید برای این‌گونه شرکت‌ها (مثلا اوبر) کار کنید، باید بالای ۲۱ سال سن داشته باشید و دست‌کم یک سال از زمان اخذ گواهینامه‌تان گذشته باشد. شما به عنوان یک راننده‌ی تاکسی‌های اینترنتی، می‌توانید زمان کاری‌تان را انتخاب کنید؛ مثلا می‌توانید هفته‌ای چند شب یا حتی فقط در آخر هفته‌ها کار کنید. میزان درآمدتان به میزان مشتریانی که در هر شیفت کار با خودروی‌تان جابه‌جا می‌کنید، بستگی دارد.

 

نوشته‌های مرتبط