بهترین زمان دوش گرفتن: حمام صبح بهتر است یا شب؟

تابستان‌ها که هوا مرطوب می‌شود، احتمال این‌که پوست‌تان خشک شود بسیار کم است، حتی اگر در طول روز چندین بار دوش بگیرید. بنابراین مجبور نیستید بین صبح و شب، یکی را انتخاب کنید. می‌توانید از هر دوی آن‌ها لذت ببرید و هر دو هم ویژگی‌های مشخصی دارند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا بهترین زمان دوش گرفتن را به شما بگوییم و بدانید حمام صبح بهتر است یا شب.

مایکل گاردنر، مدیر برنامه تحقیقاتی خواب و سلامتی  در دانشگاه آریزونا درباره بهترین زمان دوش گرفتن می‌گوید:” حمام صبحگاهی می‌تواند بی‌حالی ناشی از خواب را بپراند و شما را سر حال کند، و حمام شب می‌تواند بخش استراحتی برنامه قبل از خواب باشد”.

ممکن است متناقض به نظر برسد. چگونه یک فعالیت می‌تواند هم شما را بیدار کند هم به خواب کمک کند؟ احتمال دارد جواب این سئوال با این مسئله که چگونه دمای داخلی بدن به کنترل ریتم خواب شبانه روزی خود کمک می‌کند، ارتباط داشته باشد.

دمای بدن شما به طور طبیعی، شب‌ها پایین می‌آید و تا زمانی که می‌خوابید پایین می‌ماند (به همین دلیل است که بسیاری از متخصصین خواب در مورد ورزش شبانه هشدار می‌دهند: فعالیت جسمی می‌تواند دمای بدن را بالا برده و بنابراین، جلوی خواب را بگیرد.). حمام قبل از خواب، پوست شما را تا حدی گرم می‌کند اما بعد از خشک کردن، به سرعت سردتان می‌شود- درست مانند عرق کردن- تبخیر رطوت پوست باعث سرد شدن پوست می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این اثر سرد شدن، خواب را تسهیل می‌کند.

به گفته گاردنر” به جای این‌که حواس‌تان را جلوی تلویزیون پرت کنید، حمام کردن، این مزیت را نیز دارد که به شما زمانی برای فکر کردن و آرامش قبل از خواب می‌دهد”.

از فواید شگفت انگیز دوش گرفتن در شب غافل نشوید

از سوی دیگر، صبح‌ها که از رخت خواب بیرون می‌آیید، حمام کردن شما را سرحال کرده و احساس‌تان را تازه می‌کند. چون این احتمال وجود دارد که بعد از حمام جایی بروید – به محل کار یا ماموریت- و ریتم شبانه روزی بدن شما، دمای داخلی بدن شما را بالا می‌برد، حمام کردن، اثر خواب‌آوری که شب‌ها دارد را ندارد.

رپورتاژ

اما خواب یا بیداری را هم که کنار بگذاریم، مسائل دیگری نیز وجود دارد.

برندون میچل، استادیار درماتولوژی در دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید :” مخصوصا (در زمستان) که رطوبت پایین می‌آید، خشکی پوست  رواج بیشتری می‌یابد. محدود کردن خود به یک بار(یا کم‌تر) حمام در روز می‌تواند کمک کند. همچنین به گفته میچل، استفاده از کرم نرم کننده بعد از حمام برای جلوگیری از خشکی پوست اهمیت دارد.

چون جذب پوست شدن بسیاری از کرم ها یا لوسیون‌ها زمان می‌برد- و پوشیدن لباس در این زمان جذب شدن، اذیت می‌کند- میچل می‌گوید، حمام شب منطقی‌تر است. به گفته او :” با برنامه‌هایی که داریم، استفاده از کرم یا لوسیون شب‌ها امکان‌پذیرتر است.

به گفته دکتر جورج کاتزارلیس، استاد درماتولوژی در دانشگاه پنسیلوانیا، یک فایده مهم دیگر از حمام شب این است که زمانی که در طول روز بیرون هستید، بدن‌تان- خصوصا موهای شما- می‌تواند تمام انواع مواد آلرژی‌زا و محرک موجود در هوا را جمع کند. او می‌گوید:” اگر با گرده‌ها یا مواد شیمیایی روی بدن‌تان به خانه برگشته و بدون حمام کردن به رخت خواب بروید، تخت خواب خود را آلوده می‌کنید. چون این مشکل در زمان‌هایی که حساسیت‌های فصلی به اوج خود می‌رسند، اهمیت بیشتری می‌یابد، می‌تواند در زمستان نیز مشکل ساز شود.

از طرف دیگر، کاتزارلیس می‌گوید رفتن به رخت خواب با موی خیس برای فولیکول‌های مو مضر است. خوابیدن روی بالش، باعث ماندن رطوبت در مو می‌شود. به گفته وی، شما لایه‌های مختلفی برای هر فولیکول دارید و در صورت خشک نکردن موی سر، ممکن است پوسته داخلی ورم کند. این ورم می‌تواند باعث شکاف کوتیکول شده و در طول زمان باعث آسیب و ساییده شدن ‌شود. ( البته، خشک کردن مو قبل از خواب، این مشکل را حل می‌کند).

مسئله دیگر درمورد حمام شب یا صبح، مسئله صاف کردن ریش‌هاست. یک حمام داغ و پر از بخار، می‌تواند ریش‌های شما را نرم کرده و اصلاح را راحت کند. به ویژه، مردانی که ریش‌های ضخیمی داشته و می‌خواهند قبل از رفتن به محل کار، صورت خود را اصلاح کنند، می‌توانند با حمام صبحگاهی این برنامه را آسان‌تر کنند.

بهترین زمان دوش گرفتن

با گذاشتن همه این‌ها در کنار هم، به نظر می‌رسد حمام قبل از خواب شب– مخصوصا برای افرادی که حساسیت دارند- بهتر است. فقط مراقب باشید قبل از خواب، موهای‌تان را خوب خشک کنید.

نوشته‌های مرتبط