20 شادترین کشورهای دنیا در 2021

چه کسی این روزها به شنیدن اخبار شاد نیاز ندارد؟ اگر می خواهید با ۲۰ شادترین کشورهای دنیا در ۲۰۲۱ آشنا شوید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

هم‌زمان با ۲۰ مارچ که توسط سازمان ملل روز جهانی شادی یا خوشبختی نام‌گذاری شده است، نتایج گزارش جهانی شادی و رضایت از زندگی در ۲۰۲۱ نیز منتشر شد – نتایج این گزارش علی‌رغم ادامه‌ی همه‌گیری کرونا و مرگ بیش از ۲.۶ میلیون نفر در سرتاسر جهان شاید بتواند لبخندی را به بر لبان‌تان بیاورد. برای چهارمین سال پیاپی، فنلاند به عنوان شادترین کشور دنیا شناخته شده است؛ ایسلند در مقام دوم، و پس از آن، دانمارک، سوئیس، و هلند در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

و ایالات متحده نیز علی‌رغم دست و پنجه نرم کردن با چالش همه‌گیری کرونا، توانست وضعیت خود را کمی بهبود ببخشد و ۴ پله صعود کند – آمریکا سال گذشته در رتبه‌ی ۱۸ قرار داشت و امسال در رتبه‌ی ۱۴ قرار گرفته است و حتی از همسایه‌ی خود، کانادا، نیز سبقت گرفت (البته، کانادا به رتبه‌ی ۱۵ نزول کرد). در گزارش جهانی شادی در ۲۰۱۹، جایگاه ایالات متحده حتی از این هم پایین بود – و در رتبه‌ی ۱۹ قرار داشت.

گزارش جهانی شادی و رضایت از زندگی

گزارش جهانی شادی و رضایت از زندگی نخستین بار در ۲۰۱۲ منتشر شد، این گزارش بر اساس یک نظرسنجی که همه ساله توسط شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل به عمل می‌آید، تهیه می‌شود. این نظرسنجی کشورهای جهان را بر اساس میزان شاید و رضایت از زندگی رتبه‌بندی می‌کند. کارشناسان آمار معمولا این رتبه‌بندی را بر اساس داده‌های موسسه‌ی جهانی گالوپ تهیه می‌کنند. ولی امسال وضعیت کمی متفاوت است.

از آن‌جا که پژوهشگران نتوانستند در برخی از کشورها به صورت رو در رو با افراد مصاحبه کنند، آن‌ها به منظور رتبه‌بندی کشورها بر رابطه‌ی میان تندرستی مردم هر کشور و شرایط کووید ۱۹ در آن کشور تمرکز کردند. به گفته‌ی جان هلیول، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا و یکی از افراد دست‌اندرکار در این گزارش، “‌با تعجب باید گفت، هنگام اندازه‌گیری ارزیابی‌های شخصی آدم‌ها از زندگی‌شان، به طور میانگین، شاهد کاهش سطح سلامت و تندرستی نبوده‌ایم.

یکی از دلایل احتمالی این مسئله شاید این باشد که آدم‌ها کووید ۱۹ را به عنوان یک تهدید خارجی و شایع می‌نگرند که همه‌ی آدم‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، و همین مسئله نیز باعث افزایش همبستگی و همدلی میان آدم‌ها شده است.‌”‌

بنابراین، در رتبه‌بندی شادترین کشورهای دنیا در ۲۰۲۱ سایر کشورها در کدام جایگاه‌ها قرار گرفته‌اند؟

امسال، نروژ کمی سقوط کرد و در جایگاه هشتم قرار گرفت. سال گذشته، نروژ در رتبه‌ی ۵ بود، و در ۲۰۱۹، این کشور جزء سه کشور برتر این فهرست قرار گرفته بود. بریتانیا نیز نسبت به ۲۰۲۰ پنج پله سقوط کرد و در رتبه‌ی ۱۸ قرار گرفت؛ ‌در حالی که آلمان با ۱۰ پله صعود به جایگاه هفتم رسید. یکی دیگر از بزرگ‌ترین جهش‌ها در رتبه متعلق به کرواسی است؛ که در فهرست امسال جایگاه ۲۳ قرار گرفته است – در حالی‌ که در ۲۰۲۰ در رتبه‌ی ۷۹ قرار داشت.

بسیاری از کشورهای آسیایی عملکرد بهتری در ۲۰۲۱ از خود به نمایش گذاشته‌اند و پژوهشگرانی که از پیشرفت‌های کشورهای این قاره درس‌های ارزشمندی کسب کرده‌اند، از این مسئله متعجب نشده‌اند. شان وانگ از موسسه‌ی توسعه‌ی کره در این مورد می‌گوید، “تجربه‌ی کشورهای شرق آسیا نشان داد، سیاست‌های سختگیرانه دولت نه تنها به طور موثر باعث کنترل کووید ۱۹ شد، بلکه هم‌چنین، تاثیرات منفی ابتلای روزانه به بیماری را بر شادی و رضایت از زندگی مردم کاهش داد.‌”

رپورتاژ

استرالیا نیز به همین میزان عملکرد موفقی داشته است – این کشور در جایگاه ۱۲ و نیوزلند نیز در جایگاه ۹ قرار گرفته است. ‌به گفته‌ی یکی از نویسندگان این گزارش، “‌شواهد نشان می‌دهند روحیه مردم با اعمال و رفتارهای مثبت حکومت‌شان بهبود می‌یابد.‌”‌

گزارش جهانی شادی و رضایت از زندگی، در کنار پرداختن به شادترین کشورهای دنیا، به کشورهایی با تیره‌بخت‌ترین مردمان نیز نگاهی می‌اندازد. امسال کشورهایی نظیر افغانستان، زیمبابوه، تانزانیا، و اردن به عنوان کشورهایی با پایین‌ترین سطح شادی و رضایت از زندگی شناخته شده‌اند.

ولی در این عصر و دوره، چه کسی واقعا می‌خواهد بر غم و اندوه تمرکز کند؟

بنابراین، در ادامه به ۲۰ شادترین کشور دنیا اشاره می‌کنیم – و توصیه می‌کنیم شما نیز فقط به روزهای خوش پیش روی‌تان فکر کنید. گذشته از این‌ها، به گفته‌ی ریچارد لیارد، مدیر بخش برنامه‌ی تندرستی در مرکز عملکرد اقتصادی مدرسه‌ی اقتصاد لندن،”‌سالم زندگی کردن به اندازه‌ی طولانی زندگی کردن اهمیت دارد. از لحاظ تعداد سال‌های زندگی در رفاه به ازای هر فرد متولد، دنیا در چند دهه‌ی اخیر به پیشرفت‌های بزرگی رسیده است که حتی همه‌گیری کرونا نیز نمی‌تواند آن را چندان تحت تاثیر قرار دهد.‌”‌

۲۰ شادترین کشورهای دنیا در ۲۰۲۱

۱. فنلاند
۲. ایسلند
۳. دانمارک
۴. سوئیس
۵. هلند
۶. سوئد
۷. آلمان
۸. نروژ
۹. نیوزلند
۱۰. اتریش

ادامه فهرست شادترین کشور دنیا

۱۱. اسرائیل
۱۲. استرالیا
۱۳. ایرلند
۱۴. ایالات متحده
۱۵. کانادا
۱۶. جمهوری چک
۱۷. بلژیک
۱۸. بریتانیا
۱۹. تایوان
۲۰. فرانسه

۳ فن علمی برای خواندن ذهن دیگران که همین امروز باید بدانید

منبع forbes
نوشته‌های مرتبط