۱۲ جاذبه گردشگری بوداپست مجارستان عروس زیبای دانوب

بوداپست یا به زبان مجاری بوداپشت بر روی رودخانه دانوب واقع شده و توسط تپه ها و جنگل ها احاطه شده است و مناظر خیره کننده شهر و اطراف آن در سراسر شهر قابل دیدن است. این شهر که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر مجارستان و مرکز سیاسی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و ترابری این کشور است دارای تاریخ و فرهنگ جذابی است که قدمت آن به قرن ها قبل می رسد. از ریشه های رومی باستان تا گذشته‌ی کمونیستی اخیر، چیزهای زیادی برای کشف و یادگیری در این شهر وجود دارد. در ادامه با بخش گردشگری سایت بازده همراه باشید تا چند مهمترین جاذبه گردشگری بوداپست مجارستان که به عروس دانوب معروف است را با هم از نظر بگذرانیم.

بوداپست به خاطر معماری زیبای خود، از ساختمان های سبک گوتیک گرفته تا شاهکارهای هنر نوی مدرن، شهرت دارد و گردشگران می توانند این سازه های خیره کننده را در سراسر شهر تحسین کنند. همچنین غذاهای مجارستانی به خاطر طعم و ادویه دلچسب شان مانند گولاش و مرغ پاپریکا معروف هستند و گردشگران می توانند این غذاهای سنتی و بسیاری خوراکی های خوشمزه دیگر را در رستوران ها و بازارهای شهر امتحان کنند.

بوداپست دارای صحنه های پر رونق زندگی شبانه است، با بارها، کلوب ها و مکان های موسیقی فراوانی که می توانید انتخاب کنید. چه به دنبال یک شب آرام باشید یا یک شب شلوغ و پرهیاهو، آن را در بوداپست پیدا خواهید کرد. در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی، بوداپست نسبتاً مقرون به صرفه است و آن را به مقصدی ایده آل برای مسافرانی که از بودجه خود آگاه هستند تبدیل می کند.

جاذبه گردشگری بوداپست مجارستان

۱. قلعه بودا Buda Castle

قلعه بودا Buda Castle

این مجموعه قلعه تاریخی در بالای تپه قلعه، مشرف به رودخانه دانوب قرار دارد. قلعه بودا نماد شهر بوداپست مجارستان از هر نقطه این شهر مشاهده می‌شود و آثار تاریخی بسیاری شامل کاخ سلطنتی، کلیسای ماتیاس و سنگر ماهیگیر را در خود نهان کرده ‌است. در قرن ۱۳ بعد از حمله مغول‌ها اهالی بوداپست توانستند وارد این تپه شوند. اولین قصر سلطنتی در همین دوران ساخته شد و با ورود ملکه ناپل به مجارستان خیلی از هنرمندان و صنعت‌گران ایتالیایی وارد مجارستان شدند. کلیسای بانوی ما یا ماتیاس داخل قلعه بوداپست مجارستان قرار دارد.

۲. ساختمان پارلمان Parliament Building

ساختمان پارلمان Parliament Building

این ساختمان خیره کننده احیای گوتیک یکی از نمادین ترین مکان های دیدنی بوداپست است. ساختمان پارلمان مجارستان محل مجلس ملی مجارستان و یک جاذبه توریستی در بوداپست است که در میدان لایوش کُشوت، در کنار دانوب قرار دارد. ساختمان پارلمان با طول ۲۶۸ متر، عرض ۱۲۳ متر و ارتفاع ۹۶ متر سومین پارلمان جهان به لحاظ بزرگی و بلندترین ساختمان در بوداپست است. بازدیدکنندگان می توانند تورهای داخلی را با راهنما انجام دهند و جزئیات پیچیده و معماری چشمگیر را تحسین کنند.

۳. کلیسای سنت استفان St. Stephen’s Basilica

کلیسای سنت استفان St. Stephen's Basilica

این کلیسای نئوکلاسیک به اولین پادشاه مجارستان، سنت استفان، تقدیم شده است و نام خود را از او وام گرفته است.با ظرفیتی معادل ۸۵۰۰ نفر، این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسای بوداپست و سومین کلیسای بزرگ مجارستان به‌شمار می‌رود. گنبد کلیسا با ارتفاع ۹۶ متر، بلندایی برابر با ساختمان پارلمان مجارستان دارد که این موضوع نمادی از توازن بین کلیسا و دولت در مجارستان است. گردشگران می توانند برای دیدن مناظر پانورامای شهر به برج یا قبله‌ی مرتفع کلیسای سنت استفان بوداپست با آسانسور صعود کنند و عکس های به یاد ماندنی بگیرند.

۴. حمام حرارتی Széchenyi Thermal Bath

حمام حرارتی Széchenyi Thermal Bath

این مجموعه حمام حرارتی وسیع دارای چندین استخر سرپوشیده و روباز، سونا و اتاق بخار و چشمه آب گرم طبیعی و دارویی است است. این یک مکان محبوب برای آرامش و تجدید قوا است که قدمتی حدود ۲هزارسال دارد و در طول این سالها مکان های مدرن به بخش حمام های گرم سنتی آن اضافه شده است و بزرگترین و مشهورترین حمام حرارتی اروپا است.

۵. میدان قهرمانان Heroes’ Square
میدان قهرمانان Heroes' Square

این میدان بزرگ، مجموعه مجسمه ای است که مهم ترین شخصیت های تاریخی مجارستان را گرامی می دارد و برای جشن هزاره مجارستان در سال ۱۸۹۶ تشکیل شد. سپس بنای یادبود هزاره در آن به اصلی‌ترین بنای میدان تبدیل شد. هر قسمت از این بنای یادبود ادای احترام به بخش‌هایی از تاریخ مجارستان است.این یادبود در نمایشگاه جهانی 1900 پاریس جایزه اول را از آن خود کرد. یادبود جنگ مجارستان در مقابل ستون قرار دارد. این یادبود قهرمانانی است که برای استقلال مجارستان درگذشتند. این مکان همچنین محل چندین موزه و گالری است.

۶. بازار بزرگ Great Market Hall

بازار بزرگ Great Market Hall

این بازار سرپوشیده شلوغ، مکانی عالی برای امتحان غذاهای محلی و خرید سوغاتی است و اگرچه هزاران بازار در مجارستان وجود دارند، اما این بازار مشهورترین آنهاست. بازار چندطبقه در بنای نئوگوتیک عظیمی در نزدیکی ساحل دانوب قرار دارد. کسبه و کشاورزان محلی انواع محصولات را داخل بازار می‌فروشند و گردشگران می توانند همه چیز را از محصولات تازه گرفته تا صنایع دستی آنجا بیابند.

۷. پل زنجیره Chain Bridge

رپورتاژ

این پل معلق بر روی دانوب به طور نمادین ((بودا)) و ((پست)) دو سوی غربی و شرقیِ بوداپست را به هم متصل می کند و مناظر خیره کننده ای از رودخانه دانوب و خط افق شهر ارائه می دهد. به جرات می توان گفت این پل یکی از زیباترین پل های معلق جهان است که منظره ای باشکوه به شما ارایه می دهد و تبدیل به نماد پیشرفت، بیداری ملی و ارتباط میان شرق و غرب شده است.

۸. تپه گلرت Gellért Hill

تپه گلرت Gellért Hill

این تپه با ۲۳۵ متر ارتفاع، به رود دانوب اشراف دارد مناظر پانورامای شگفت انگیزی از بوداپست ارائه می دهد و چندین مکان دیدنی از جمله مجسمه آزادی و قلعه سیتادلا را در خود جای داده است. این منطقه به‌عنوان بخشی از کرانه‌های رود دانوب در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. همچنین غاری به طول ۶۰ متر، ۱۸ متر عمق و سه اتاق با قدمتی که به ۵۰۰ تا ۳۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد، در سال‌‌های اخیر در این منطقه کشف شده است.

۹. جزیره مارگارت Margaret Island

جزیره مارگارت Margaret Island

این جزیره کوچک و آرام در وسط رودخانه دانوب یک مکان محبوب برای پیکنیک، دوچرخه سواری و پیاده روی است که ۲.۵ کیلومتر طول و ۵۰ متر عرض دارد. همچنین دارای چندین جاذبه از جمله فواره موزیکال و باغ ژاپنی است و می توانید با گذشتن از پل مارگارت از شهر خودتان را به جزیره برسانید.

۱۰. قلعه وایداهونیاد Vajdahunyad Castle

قلعه وایداهونیاد Vajdahunyad Castle

این قلعه در سال ۱۸۹۶ به عنوان بخشی از نمایشگاه هزاره که هزارمین سالگرد مجارستان را جشن می گرفت ساخته شد و ترکیبی از سبک های معماری از جمله گوتیک، رنسانس و باروک را در خود دارد و از سبک های مختلف معماری از مناطق مختلف مجارستان الهام گرفته شده است. این قلعه دارای یک حیاط زیبا با یک فواره مرکزی است و ساختمان اصلی قلعه یک کپی خوب از قلعه هونیاد در ترانسیلوانیا، رومانی است.

همچنین موزه کشاورزی مجارستان که در آن نمایشگاه هایی در مورد تکنیک ها و تجهیزات کشاورزی سنتی به نمایش گذاشته می شود هم در این قلعه است.این قلعه با یک پارک زیبا احاطه شده است که چندین مجسمه و بنای تاریخی را در خود جای داده است، از جمله مجسمه Anonymus، وقایع نگاری که اولین تاریخ شناخته شده مجارستان را نوشته است.

به طور کلی، قلعه وایداهونیاد برای هر کسی که به بوداپست سفر می کند، یک مقصد ضروری است. معماری خیره کننده و تاریخ غنی و نیز وهم و ترس پنهان در قلعه آن را به تجربه ای جذاب و فراموش نشدنی تبدیل کرده است.

۱۱. کنیسه خیابان دوهنی Dohány Street Synagogue

کنیسه خیابان دوهنی Dohány Street Synagogue

این کنیسه بزرگ، بزرگترین کنیسه در اروپا است و دارای معماری خیره کننده Revival Moorish است. معماری این بنای باشکوه را لودیگ فاستر انجام داده است.ساخت این اثر در سال ۱۸۵۴ آغاز شد و کنیسه خیابان دوهنی که به سبک احیا مورس ساخته شده است در دهه ۱۸۵۹ تکمیل شد و در همان سال تقدس این اثر را انجام دادند. طول این اثر 75 متر است. عرض این کنیسه  27 متر می‌باشد، که معادل 89 فوت است. عرض شبستان کنیسه خیابان دوهنی به 12 متر می‌رسد، که معادل 39 فوت است. معمار این اثر، در ساختار آن از مدل‌های اسلامی، قرون وسطایی(الحمرا) و شمال آفریقایی هم استفاده کرده است.

کنیسه در واقع تنها یک ساختمان با طراحی‌های زمان گذشته نیست، این کنیسه شامل مجموعه‌های دیگری مثل معبد قهرمانان و بناهای یادبود یهودی می‌باشد. همچنین یک موزه و یک بنای یادبود قربانیان هولوکاست را در خود جای داده است. معمار در طراحی و نقاشی داخلی نما از اشکال هندسی استفاده کرده، که رنگی می‌باشند. رنگ‌های این اشکال بیشتر طلایی است. کنیسه مجارستان با دیگر کنیسه‌های دنیا متفاوت است، چراکه دارای گورستانی مجزا می‌باشد.

۱۲. موزه هنرهای زیبا Museum of Fine Arts

موزه هنرهای زیبا Museum of Fine Arts

این موزه چشمگیر دارای مجموعه وسیعی از هنر اروپایی، از جمله آثار رامبراند، روبنس و مونه است.  معماری این بنا بر عهده فیلیپ هرتسوگ و آلبرت شیکِدانتس بوده که به سبک گلچینی از نوکلاسیسیسم بین سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۶ بنا گشته‌است. مجموعه موزه شامل هنر بین‌المللی (فراتر از مجارستان) از جمله تمام دوره‌های هنر اروپا و شامل بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ قطعه است. کلکسیون موزه متشکل از مجموعه‌های قدیمی‌تر از قلعه بودا، املاک زیچی، املاک استرهازی و همچنین مجموعه‌های خصوصی است. مجموعه موزه از شش بخش ساخته شده‌است: مصر، عتیقه‌جات، گالری قدیمی مجسمه‌سازی، گالری قدیمی نقاشی استادان، مجموعه مدرن، مجموعه گرافیک. مؤسسه صدمین سالگرد خود را در ۲۰۰۶ جشن گرفت. در ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ موزه برای عموم به خاطر بازسازی بسته شد و در اکتبر ۲۰۱۸، پس از سه سال کار بازگشایی شد. بازدید از این موزه برای دوستداران هنر واقعا ضروری است.

نوشته‌های مرتبط