توریستی ترین کشورهای دنیا: ۲۰ کشور برتر جهان در گردشگری ۲۰۲۴

گزارش جدید یورومانیتور اینترنشنال فهرست توریستی ترین کشورهای دنیا را معرفی کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا ۲۰ کشور برتر جهان در گردشگری ۲۰۲۴ را بشناسید.

در این گزارش فهرست کشورهای توریستی با توجه به ۶ معیار کلیدی بررسی شده اند و در مجموع یک امتیاز کلی برای جذابیت یک شهر و کشور داده شده است. این شش معیار عبارتند از (۱) عملکرد اقتصادی و کسب و کاری، (۲) عملکرد گردشگری، (۳) زیرساخت های گردشگری، (۴) سیاست های گردشگری و جذابیت شهری، (۵) سلامت و ایمنی توریست، و (۶) توجه به محیط زیست و پایداری منابع.

در این فهرست پاریس جذاب مثل سال گذشته همچنان عنوان کشور برتر جهان در گردشگری را برای خود حفظ کرده است و شهر دبی و مادرید رتبه های دوم و سوم را از آن خود کرده اند. در این فهرست اروپا ۱۲ شهر از ۲۰ شهر برتر و ۶۳ شهر از ۱۰۰ شهر برتر را از آن خود کرده است و حضور ۶ شهر از کشورهای آسیایی در جمع توریستی ترین کشورهای دنیا جای تامل زیادی دارد. همچنین صعود توکیو ژاپن به رتبه چهارمی این فهرست و قرارگیری در بین ۱۰ کشور برتر جهان در گردشگری برای اولین بار بسیار حایز اهمیت است.

توریستی ترین کشورهای دنیا

  1. پاریس، فرانسه
  2. دبی، امارات متحده عربی
  3. مادرید، اسپانیا
  4. توکیو، ژاپن
  5. آمستردام، هلند
  6. برلین، آلمان
  7. رم، ایتالیا
  8. نیویورک، ایالات متحده آمریکا
  9. بارسلونا، اسپانیا
  10. لندن، انگلستان
  11. سنگاپور، سنگاپور
  12. مونیخ، آلمان
  13. میلان، ایتالیا
  14. سئول، کره جنوبی
  15. دوبلین، ایرلند
  16. اوزاکا، ژاپن
  17. هنگ کنگ، هنگ کنگ
  18. وین، اتریش
  19. لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا
  20. لیسبون، پرتغال

توکیو برای اولین بار به لطف پیشرفت های بهبود یافته در زیرساخت های گردشگری وارد فهرست ده کشور برتر شده است. این امر به خاطر سهل گیری در قوانین گردشگری و ازدیاد فعالیت هتلداری بوده است. همچنین شهرهای اروپایی با پذیرش گسترده فناوری و بهبود خدمات شهری و گردشگری توانسته اند جایگاه های بسیار خوبی در این فهرست کسب کنند.

رپورتاژ

امسال ۴ تازه وارد هم به لطف عملکرد گردشگری بهبود یافته خود به فهرست ۱۰۰ مقصد برتر گردشگری جهان اضافه شده است، شهرهای واشنگتن دی سی (۴۸)، مونترال (۶۸)، سانتیاگو (۸۸) و ویلنیوس (۹۲).

آمارها نشان می دهند که شهرهایی با بازارهای توسعه یافته گردشگری همچنان کنترل رتبه بندی را به دست می گیرند که اکثر این شهرها پیشرو در شاخص اقتصادی سال ۲۰۲۳ نیز بوده اند.

در همین زمینه نادژدا پوپووا، مدیر ارشد یورومانیتور اینترنشنال گفته است: «پاریس پس از عملکرد استثنایی در سیاست‌های گردشگری و جذابیت شهری، زیرساخت‌های گردشگری و عملکرد گردشگری، عنوان شهر پیشرو جهان را حفظ کرده است.»

یک نقطه عطف مهم برای بهبود صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۳، بازگشت سفرهای بین المللی چین به دنبال حذف قرنطینه های ناشی از کووید بوده است. البته نکته مهم دیگر این فهرست ۱۰۰ تایی هم درباره شهر استانبول است. استانبول از نظر تعداد ورودی های بین المللی در سال ۲۰۲۳ با رشد ۲۶درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است و پس از آن لندن با ۱۷درصد در رتبه دوم و دبی با ۱۸درصد رشد در رتبه سوم رشد تعداد ورودی های هتل ها قرار دارند.

شاید این مطالب گردشگری هم برایتان جالب باشد

نوشته‌های مرتبط