خواص فندق: 41 فایده فندق برای سلامتی، پوست و مو

فندق این میوه گرد و زیبا و خوشرنگ که در صنعت شیرینی پزی غوغا به پا میکند علاوه بر رنگ و عطر و طعم منحصر به فرد و محش خود خواص بسیار زیادی هم برای سلامتی و زیبایی پوست و مو دارد. ۱۰۰ گرم از این مغز قهوه‌ای رنگ، ۱۵ گرم پروتئین برای بدن‌تان تامین می‌کند که این میزان بیش از ۳۰٪ از نیاز روزانه‌ی شما به این ماده است. فندق همچنین منبعی غنی از چربی‌های سالم است، کلسترول و سدیم ندارد و ۹۳ درصد از نیاز روزانه‌ی شما را به چربی تامین می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات جالبی از خواص فندق برای سلامتی، پوست و مو را با هم مرور کنیم.

خواص فندق برای پوست:

۱. از بروز پیری زودرس جلوگیری می‌کند:

یک فنجان فندق حدود ۸۶٪ از نیاز روزانه‌ی شما را به ویتامین E تامین می‌کند. این مغز مقوی همچنین حاوی ویتامین A و ویتامین C است که هر دو آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند. اثر این ویتامین‌ها در کنار هم از ایجاد خطوط و چین و چروک روی پوست شما جلوگیری می‌کند، و به این ترتیب شروع زود هنگام علائم پیری را به تاخیر می‌اندازد.

۲. پوست شما را هیدراته (دارای آب) نگه می‌دارد:

فندق چنان‌چه در بالا ذکر شد حاوی مقدار زیادی از ویتامین E است. این ویتامین E همراه با چربی‌های موجود در این مغز به مرطوب‌سازی و آبرسانی پوست کمک می‌کند. بنابراین، پوست را نرم می‌کند، و آن را لطیف و صاف نگه می‌دارد. پوست به طور مشخصی درخشان دیده می‌شود و کم‌‌ترین اثری از چربی در هیچ جای پوست دیده نمی‌شود.

۳. از پوست در برابر اشعه‌ی UV خورشید محافظت می‌کند:

شما می‌توانید روغن فندق را روی پوست‌تان استعمال کنید. این روغن به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند و از پوست‌تان در برابر اثرات مضر اشعه‌ی UV محافظت می‌کند. فقط چند قطره از روغن‌های کنجد، آووکادو، گردو و فندق را با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را به طور روزانه روی پوست‌تان استعمال کنید تا از آن در برابر اشعه‌ی UV محافظت کنید.

۴. پوست شما را سالم و پرطراوت نگه می‌دارد:

فندق سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌ها که نقش مهمی در حفظ سلامتی پوست دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. اگر رادیکال‌های آزاد مهار نشوند، می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند. این مغز پرخاصیت همچنین از پوست در برابر سرطان ناشی از اشعه‌ی UVA / UVB محافظت می‌کند. فلاونوئیدها همراه با آنتی‌اکسیدان‌ها، بازسازی سلول‌های پوست را تحریک می‌کند. به این ترتیب سلول‌های مرده‌ی پوست از بین می‌روند، و شما پوستی به مراتب سالم‌تر و جوان‌تر خواهید داشت.

۵. برای پوست‌های حساس بسیار ملایم و بدون خطر است:

خواص آبرسانی و نرم‌کنندگی ملایم فندق سبب می‌شود که یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی مناسب برای پوست‌های حساس و خشک باشد.

۶. آکنه را درمان می‌کند:

استفاده از این مغز فراتر از شکلات و مافین است. فندق همراه با دانه‌های قهوه‌ یک عنصر عالی برای تهیه‌ی اسکراب مخصوص پوست‌های مستعد به آکنه است. ۱قاشق چایخوری فندق را خرد کنید و آن را همراه با نصف قاشق چایخوری قهوه و نصف قاشق چایخوری شکر و همین‌طور مقداری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید. برای درمان آکنه‌ی پوست‌تان از این اسکراب استفاده کنید.

خواص فندق برای مو:

۷. برای موهای رنگ‌شده مفید است:

فندق به عنوان یک ماده‌ی طبیعی در رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود. این مغز علاوه بر این‌که یک رنگ قهوه‌ای دلپذیر به تارهای مو می‌دهد، ماندگاری رنگ را نیز تضمین می‌کند. علاوه بر این، از طریق نرم نگه داشتن طره‌های رنگ‌شده محافظت بیش‌تری را برای مو فراهم می‌کند و به این ترتیب از بروز آسیب‌های ناشی از کاربرد مواد شیمیایی جلوگیری می‌کند.

۸. موها را تقویت می‌کند:

شما می‌توانید روغن‌های استخراج شده از این مغز را در برنامه‌ی روزانه‌ی مراقبت از موهای‌تان بگنجاید. فقط کمی روغن بر روی پوست سر و موهای‌تان بمالید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه بدهید روغن یک شب تا صبح روی سرتان بماند و روز بعد در صورتی که تمایل داشتید آن را شستشو دهید. شما می‌توانید از یک شامپوی ملایم استفاده کنید. این کار به تقویت مو از ریشه کمک می‌کند.

۹. برای موهای خشک و آسیب‌دیده مفید است:

آیا موهای شما خیلی خشک است؟ فندق می‌تواند در این رابطه به شما کمک کند. ۲ قاشق غذاخوری فندق پودر شده را به ۲ عدد تخم‌مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. این مخلوط را روی پوست و موی سر استعمال کنید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه سرتان را با آب گرم و شامپو خوب شستشو دهید. این کار باعث می‌شود که موهای خشک نرم و مهار شوند.

۱۰. با موخوره خداحافظی کنید:

با ماساژ دادن چند قطره روغن فندق روی قسمت انتهایی تارهای موهای‌تان، مشکل موخوره را برای همیشه به پایان برسانید. آسیب‌ها در طول زمان ناپدید می‌شوند، و موهایی سالم و درخشان برای‌تان باقی می‌ماند.

خواص فندق برای سلامتی:

مزایای فندق برای سلامتی بسیار زیاد است! بیایید نگاهی به این مزایا داشته باشیم:

۱۱. یک میان‌وعده‌ی خوب برای کسانی است که رژیم دارند:

خوراکی‌های بی‌فایده و پرکالری را کنار بگذارید و یک مشت فندق را به عنوان میان‌وعده مصرف کنید تا به فرآیند کاهش وزن‌تان طعم و مزه‌ی خوبی بدهید. فقط ۲۸ گرم فندق به شما ۱۷۶ کالری می‌دهد همراه ۳ گرم فیبر غذایی و ۱۷ گرم چربی. شما می‌توانید آن را به عنوان یک خوراکی قبل از غذا استفاده کنید، زیرا معده‌تان را پر می‌کند و مانع از این می‌شود که در خوردن غذاها زیاده‌روی کنید. فقط یادتان باشد که بیش‌تر از میزان توصیه شده فندق نخورید.

۱۲. برای سلامت قلب مفید است:

این مغزهای قهوه‌ای رنگ منبع خوبی از چربی‌های غیر اشباع هستند و کلسترول هم ندارند. چربی‌های غیر اشباع، به ویژه اسید اولئیک، توانایی محدود کردن سطح LDL (کلسترول بد) را دارند در عین حال که سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهند. فقط یک فنجان از این مغز ۵۰٪ از سطح منیزیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. منیزیم نقش مهمی در تنظیم میزان کلسیم دارد. گفته می‌شود که بیش از اندازه بالا بودن سطح کلسیم برای سلامت قلب مضر است. منیزیم از قلب شما با ایجاد فضایی برای استراحت و جلوگیری از سخت به تلاش افتادن آن مراقبت می‌کند.

۱۳. قدرت جلوگیری از سرطان را دارا است:

فندق بمبی از آلفا- توکوفرول است، نوعی ویتامین E که توانایی محدود کردن خطر ابتلا به سرطان مثانه را به میزان بیش از ۵۰٪ دارد. این مغز همچنین حاوی میزان فراوانی از منگنز است. این ماده‌ی معدنی به عنوان عنصری از آنزیم آنتی‌اکسیداتیو در میتوکندری شناخته شده‌است، بنابراین نقش مهمی در جلوگیری از سرطان دارد.

۱۴. برای عضلات فایده دارد:

همان‌طور که قبلا نیز ذکر شد، منیزیم نقش مهمی در حفظ سطح مناسب کلسیم در بدن و سلول‌های بدن دارد. بنابراین، به انقباض عضلانی کمک می‌کند و از فشار بیش از جد در عضلات جلوگیری می‌کند. این تاثیر به نوبه‌ی خود باعث کاهش تنش عضلانی می‌شود و از خستگی عضلانی، اسپاسم، گرفتگی و درد جلوگیری می‌کند. حتی مطالعات نشان می‌دهند که دوز مناسب منیزیم واقعا می‌تواند به تقویت عضلات کمک کند.

۱۵. منبع خوب پروتئین است:

فقط یک فنجان فندق را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا ۱۷ گرم پروتئین دریافت کنید. به این ترتیب مقدار مناسبی از فیبر را نیز دریافت می‌کنید. این مزایا باعث می‌شود که فندق گزینه‌ی خوراکی فوق‌العاده‌ای برای گیاهخواران باشد به این ترتیب که توانایی سوزاندن چربی و تولید توده‌ی عضلانی را افزایش می‌دهد.

۱۶. برای رفع مشکل یبوست مفید است:

شما می‌توانید فندق را به عنوان یک منبع غنی از فیبر [۲۸ گرم از آن ۲.۷ گرم فیبر به بدن‌تان می‌رسد که این میزان ۱۰ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه است]، برای حفظ حرکات روده به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. آنها به مدفوع می‌چسبند، آن را شل می‌کنند و به این ترتیب یبوست را از بین می‌برند.

۱۷. برای سلامت مفاصل و استخوان‌ها سودمند است:

منیزیم، همراه با کلسیم، برای سلامتی استخوان‌ها و مفاصل شما ضروری است. زمانی که کمبود ناگهانی منیزیوم در بدن رخ می‌دهد، منیزیم اضافی که توسط استخوان‌ها ذخیره می‌شود وارد میدان می‌شود. علاوه بر این، فندق حاوی منگنز است، ماده‌ای معدنی که برای رشد و استحکام استخوان ضروری است. جای تعجب ندارد که این ماده‌ی خوراکی یک میان‌وعده‌ی اجتناب‌ناپذیر برای زنانی است که در دوره‌ی قبل از یائسگی و بعد از یائسگی به سر می‌برند چرا که از بدن آنها در برابر پوکی استخوان و شکننده شدن استخوان‌ها محافظت می‌کند.

۱۸. سلامت سیستم عصبی را بهبود می‌دهد:

رپورتاژ

ویتامین B۶ یک ویتامین ضروری برای عملکرد مناسب اسیدهای آمینه است. این اسیدها نیز، به نوبه‌ی خود، نقش یک تنظیم‌کننده را در حفظ سلامت سیستم عصبی بازی می‌کنند. کمبود ویتامین B۶ مانع از سنتز غلاف میلین می‌شود که برای عملکرد مطلوب سیستم عصبی ضروری است. ویتامین B۶ همچنین برای تولید مناسب انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله اپی‌نفرین، ملاتونین و سروتونین ضروری است.

۱۹. سلامت سیستم گوارش را ارتقاء می‌دهد:

منگنز، فعال‌کننده و کاتالیزور آنزیم، ماده‌ای معدنی است که نقش کلیدی در سنتز کلسترول و اسیدهای چرب دارد. این ماده‌ی معدنی همچنین یک ماده‌ی متابولیک کربوهیدرات و پروتئین ضروری است. هر چه سطح منگنز در سیستم بدن بالاتر باشد، سوخت و ساز پروتئین و کربوهیدرات نیز بهتر است. این امر، به نوبه‌ی خود، سلامت دستگاه گوارش شما را بهبود می‌دهد. فیبر موجود در این مغزهای مقوی، جذب مناسب مواد مغذی را تضمین می‌کند، و در عین حال تضمین می‌کنند که مواد زائد و سمی از طریق مدفوع از بدن خارج ‌شوند.

۲۰. قدرت ایمنی بدن را بهبود می‌دهد:

فندق سرشار از مواد مغذی مختلف، از جمله مواد معدنی متفاوت مانند کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم است. همه‌ی این مواد مغذی برای اطمینان از جریان خون بدون مانع در بدن ضروری هستند. وقتی خون بدون هر گونه‌ای مانعی در بدن عبور می‌کند، قدرت ایمنی بدن شما افزایش می‌یابد. این امر به نوبه‌ی خود، از بروز اختلالات مختلف و ناخواسته جلوگیری می‌کند.

۲۱. استرس و افسردگی را از بین می‌برد:

فندق حاوی مقدار مناسبی از اسید آلفا لینولنیک و همین‌طور اسیدهای چرب امگا ۳۳ است. این عناصر همراه با ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در پیشگیری و تعدیل اختلالات مختلف روانشناختی، از جمله اضطراب، استرس، افسردگی و حتی اسکیزوفرنی دارند. این عناصر همچنین حافظه‌ی شما را بهبود می‌دهند و نقش مهمی در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی نظیر سروتونین دارند. چند تکه شکلات تلخ حاوی فندق میل کنید تا این مشکلانی روحی را از خودتان دور نگه دارید!

۲۲. نقش مهمی در بهبود سطح باروری ایفا می‌کند:

متون باستانی نشان می‌دهند که نزد سلت‌ها درخت فندق نمادی از باروری بوده‌است. مطالعات نشان می‌دهند که این مغز، در واقع، دارای قدرت کم کردن سطح قند خون، بهبود حساسیت به انسولین، و در نتیجه کمک به بهبود سطح باروری است.

۲۳. برای گرفتگی‌های قاعدگی مفید است:

این مغزهای مقوی قهوه‌ای رنگ غنی از منیزیم، ویتامین E، کلسیم و سایر مواد مغذی سرشار هستند. ثابت شده‌است که این عناصر تاثیر مثبتی در کاهش گرفتگی‌ها دارند و در نتیجه به شما کمک می‌کنند چرخه‌ی قاعدگی را بهتر و راحت‌تر سپری کنید.

۲۴. منبع غنی از آهن است:

مطالعات نشان می‌دهند که فندق یک درمان طبیعی شگفت‌انگیز برای کمبود آهن و مشکلات مربوط به سلامتی است که به دلیل کمبود آهن در بدن ایجاد شده‌است. این مغز حاوی میزان مناسبی از آهن است. گلبول‌های قرمز خون از آهن برای جذب اکسیژن استفاده می‌کند، بنابراین از شما در برابر اختلالات مختلف سلامتی محافظت می‌کنند. یک مشت فندق حدود ۳۰٪ از ارزش روزانه‌ی مورد نیاز شما به آهن را تامین می‌کند.

۲۵. منبع خوب ویتامین K است:

ویتامین K ویتامین لخته شدن خون است. این ویتامین با تحریک سنتز پلاکت‌ها مانعی برای از دست دادن بیش از حد خون است و نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند، بنابراین از شما در برابر خطرات مهمی محافظت می‌کند. این ویتامین برای جذب مناسب کلسیم نیز ضروری است، بنابراین خطر ابتلا به شکستگی مرتبط با کمبود کلسیم را کاهش می‌دهد.

۲۶. برای زنان باردار و شیرده سودمند است:

داشتن یک برنامه‌ی غذایی مناسب در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و نوزاد مهم است. و، فندق، منبع غنی از مواد مغذی مختلفی است که برای دوره‌ی بارداری مفید هستند از جمله آهن و کلسیم. حتما این مغز را در حد اعتدال همراه با رژیم متعادل غنی از میوه‌ها و سبزیجات میل کنید. همچنین، یادتان باشد که برای جلوگیری از مسائل مربوط به یبوست ناشی از عدم مصرف غذاهای غنی از فیبر مایعات را به اندازه‌ی کافی مصرف کنید.

زنانی که نوزاد شیرخواره دارند، می‌توانند فندق را به عنوان میان‌وعده در نظر بگیرند تا مانع از بروز گرسنگی‌های ناگهانی و ناخواسته شوند. فندق، زمانی که به صورت مناسب و درست در یک رژیم غذایی متعادل استفاده می‌شود، علاوه بر سیر نگه داشتن شما و رساندن مواد مغذی ضروری به بدن‌تان، کمک‌تان می‌کند تا به اندام ایده‌آلی که قبلا داشتید، بازشد.

۲۷. برای بچه‌ها مفید است:

فولات یک عنصر ضروری است که باعث رشد نوزادان می‌شود. فقط ۳۰ گرم فندق ۱۷٪ از ارزش روزانه‌ی توصیه شده‌ی این عنصر ضروری را تامین می‌کند.

۲۸. از بیماری دیابتی جلوگیری می‌کند:

مصرف فندق اغلب توسط پزشکان به عنوان یک میان‌‌وعده‌ی سالم به افرادی که مبتلا به دیابت هستند، به ویژه دیابت نوع دو، توصیه می‌شود. این مغز سرشار از فیبر غذایی است که در واقع کمک می‌کند تا سیر بمانید. فندق به علت پایین بودن سطح شاخص گلوکزش، از افزایش سطح قند خون جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، خوردن فندق می‌تواند سطوح HDL (کلسترول خوب) را بهبود بخشد. در واقع فندق سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و در عین حال سطح کلسترول بد را پایین می‌آورد.

بنابراین، می‌تواند از شما در برابر خطر ابتلا به بیماری‌هایی که به دلیل قند و کلسترول بالا ایجاد می‌شوند، محافظت کند. با این حال، مطالعات هنوز برای ارائه‌ی چنین نظری کامل نیستند و از این رو، توصیه می‌شود برای حفظ ایمنی خود قبل از استفاده از این مغز در یک رژیم غذایی دیابتی با پزشک‌تان مشورت کنید.

۲۹. برای کنترل فشار خون مفید است:

معروف است که فندق برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، مفید است. این مغز منبع خوبی از چربی‌های سالم است، در حالی که انواع چربی اشباع فقط در حدود یک و نیم گرم از هر ۲۸ گرم فندق را تشکیل می‌دهند. فندق همچنین به شما ۴۶ میلی‌گرم منیزیم، ۱۹۳ گرم پتاسیم و ۷.۲ گرم فیبر غذایی می‌دهد. دوز مناسب پتاسیم برای کاهش فشار خون و کاهش خطر بروز بیماری‌های مختلف قلبی عروقی، از جمله سکته‌ی مغزی و فلج (پارالیز) ضروری است.

۳۰. به شما کمک می‌کند که وزن‌تان را افزایش بدهید:

این مغزهای شیرین با داشتن مقدار فراوانی از چربی‌های سالم، می‌تواند به شما کمک کند وزن سالمی را به‌دست آورید. برای این منظور می‌توانید حدود ۵۰ گرم از آن را مصرف کنید. با این حال، برای جلوگیری از عوارض غیر ضروری قبل از آن‌که خوردن فندق را شروع کنید، با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱۰ شیوه برای افزودن فندق به رژیم غذایی‌تان:

این مغز خوش طعم و شیرین می‌تواند یک افزودنی عالی برای وعده‌های غذایی شما باشد. آنها را می‌توانید به عنوان یک میان‌وعده به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار بدهید:

۱. یک مشت فندق را بو بدهید و آن را به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم بین وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید.

۲. فندق‌ها را خوب خرد کنید و آنها را روی غلات صبحانه مورد علاقه‌تان بپاشید.

۳. کرم فندق برای خودتان آماده کنید و از آن روی نان‌ها، دوسا و چاپاتی بمالید و میل کنید.

۴. فندق بوده داده را پودر کنید و آن را با پودر کاکائوی شیرین نشده مخلوط کنید و ترکیب حاصل را به نوشیدنی پروتئینی خودتان به عنوان دوز افزوده‌ی پروتئین اضافه کنید.

۵. آن را با انواع توت‌ها مخلوط کنید و به مافین‌های صبحانه‌تان که با آرد کامل تهیه می‌کنید، بیفزایید.

۶. فندق را روی هر غذایی که به روش تفت روغن داغ آماده شده‌است بپاشید.

۷. از آن به عنوان تزئینی برای مرغ یا ماهی استفاده کنید.

۸. فندق بوداده و خرد شده را می‌توانید به سس پاستا اضافه کنید تا یک عطر و طعم آجیلی به آن بیفزایید.

۹. فندق را خرد کرده و آن را به پاستا یا نودل تهیه‌شده با غلات کامل اضافه کنید.

۱۰. می‌توانید فندق خردشده را به انواع پنکیک‌های مورد علاقه‌تان اضافه کنید.

فندق سرشار از مواد مغذی است. حالا که شما مزایای شگفت‌انگیز فندق و کاربردهای بیشمار آن را می‌دانید، از آن در رژیم غذایی روزانه‌تان استفاده کنید. فقط یک فنجان از این مغزهای مقوی می‌تواند به هر نوع غذایی که آماده می‌کنید، اضافه شود. اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی مورد نیاز به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان می‌رسد.

با این حال، همان‌طور که در بالا ذکر شد، فندق، خوشمزه‌ای پرکالری است. از این رو، احتیاط کنید و آنها را در حد اعتدال و به دقت استفاده کنید تا بتوانید مزایای واقعی آن را به‌دست آورید. قبل از این‌که مصرف فندق را شروع کنید، با پزشک‌تان مشورت کنید، مخصوصا اگر به سایر مغزها حساسیت دارید.

نوشته‌های مرتبط