چگونه طراح گرافیک شویم؟ – راهنمای جامع مسیر شغلی گرافیست

مطمئنا همه شما بارها و بارها اسم نرم افزار فتوشاپ را شنیده اید. این روزها به خاطر وجود شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، اکثر مردم با نرم افزار های ادیت عکس آشنا هستند که فتوشاپ یکی از پرکاربرد ترین نرم افزار ها در همین زمینه است و می توان آن را مادر همه نرم افزار های ادیت عکس دانست. مردم اغلب از فتوشاپ برای ادیت کردن عکس ها یا به قول معروف «روتوش کردن» عکس ها استفاده می کنند. اما آیا نرم افزار فتوشاپ فقط برای همین ساخته شده؟ و آیا کسی که صرفا عکس ها را ادیت میکند یک گرافیست است؟ اصلا مراحل تبدیل شدن به یک گرافیست و فتوشاپ کار حرفه ای چیست؟ چگونه طراح گرافیک شویم؟ در ادامه مقاله، پاسخ تمام این سوالات را با هم بررسی می کنیم.

چرا طراحی گرافیک؟

فکر می کنم همه شما در این زمینه با من هم نظر باشید که کسی که صرفا می تواند چند عکس را ویرایش کند، گرافیست نیست و برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای باید موارد زیادی را آموزش ببیند. در میان همه منابع آموزشی موجود در این زمینه فرادرس با داشتن مجموعه های آموزشی آنلاین بسیار کاربردی، حرف اول را در آموزش گرافیک و ابزار و نرم افزار های آن می زند. برای یادگیری اصول طراحی گرافیک و نحوه استفاده از انواع نرم افزارهای گرافیک مثل فتوشاپ، ایلاستریتور، کورل دراو و… می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

طراحی گرافیک یکی از زیر شاخه های رشته  هنرهای تجسمی است. امروزه به دلیل وجود و استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی (که محتوای تصویری جذاب می طلبند)، تعداد علاقمندان به این رشته بیشتر شده است. به علت تغییر مفهوم تبلیغات در دنیای امروز و کاربرد زیاد طراحی گرافیک در تبلیغات، شرکت های بزرگ توجه زیادی به این رشته پیدا کرده اند.  سالیانه فارغ التحصیل های زیادی از این رشته وارد بازار کار می شوند. اما آیا تمام کسانی که فارغ التحصیل می شوند، می توانند یک گرافیست حرفه ای باشند؟در این مطلب می خواهیم که مراحل تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای را با یکدیگر بررسی کنیم. اگر به حوزه گرافیک و طراحی علاقه مند هستید و می خواهید در این زمینه تحصیل یا فعالیت کنید، پیشنهاد می کنیم که این مطلب را تا انتها دنبال کنید و با کلیت این رشته هنری-تجاری آشنا شوید.  برای بررسی این مراحل در ابتدا باید بدانیم طراحی گرافیک چیست.

چگونه طراح گرافیک شویم؟ - راهنمای جامع مسیر شغلی گرافیست

طراحی گرافیک چیست؟

به طور کلی طراحی گرافیک به معنای استفاده از نمادها، متن و تصاویر برای ارتباط با مخاطب است. همچنین استفاده از رنگ ها، نمادها، فونت های خاص و تصاویر برای یک هدف منسجم را طراحی گرافیک می گویند. هدف ها معمولا عبارت هایی هستند که با دیدن تصویر به ذهن ما خطور می کنند. یک طراح با استفاده درست از نمادها و تصاویر، آن چیزی که هدف اصلی طراحی بوده است را به ذهن ما منتقل می کند و ما ناخودآگاه به چیزی فکر می کنیم که گرافیست در نظر داشته است. طراحی گرافیک یک رشته هنری و در عین حال یک شغل پردرآمد است که امروزه به آن توجه زیادی شده است.  برای خلق یک اثر هنری پر درآمد شما نیازمند ابزار هایی هستید که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت می کنیم.

چگونه طراح گرافیک شویم؟

برای اینکه یک گرافیست بشوید نیاز است که مراحل زیر را طی کنید:

1. آشنایی با ابزارهای طراحی گرافیک

در ابتدا باید با نرم افزارهای تخصصی در زمینه طراحی گرافیک آشنا باشید. این نرم افزارها به شرح زیرند:

چگونه طراح گرافیک شویم؟ - راهنمای جامع مسیر شغلی گرافیست

نرم افزار فتوشاپ (Photoshop)

یکی از پرکاربرد ترین آن ها فتوشاپ است. این نرم افزار جادویی با قابلیت هایی (مانند برش عکس ها، ادیت رنگ ها، ترکیب چند تصویر باهم و…) که در اختیار شما می گذارد، کاربردهای زیادی در زمینه ی طراحی گرافیک دارد. منابع آموزشی زیادی برای یادگیری این نرم افزار وجود دارد که مجموعه آموزش فتوشاپ فرادرس در لینک زیر، جامع ترین منبع آموزشی را از سطح مبتدی تا پیشرفته برای این نرم افزار در اختیار شما قرار می دهد:

اما برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای فقط فتوشاپ کافی نیست. نرم افزار های زیادی می توانند در این مسیر به شما کمک کند که  از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نرم افزار کورل دراو Corel Draw

کورل یکی از نرم افزارهای محبوب و بسیار کاربردی در زمینه طراحی گرافیک است که دارای فضای پیکسلی و برداری می باشد. از این نرم افزار کاربردی عموما برای تابلو سازی، طراحی کارت ویزیت و برش شبرنگ استفاده می شود. این نرم افزار ویژگی های زیادی دارد از جمله:

  • ابزارهای طراحی لوگو
  • سازگاری با نسخه‌ های مختلف ویندوز
  • امکانات حرفه‌ ای کار با متون
  • تبدیل تصاویر پیکسلی به برداری
  • امکان چاپ دقیق نوشته‌ ها و لوگو

اگر می خواهید که به یک طراحی گرافیک تبدیل شوید، بهتر است که نرم افزار کورل را نیز در کنار فتوشاپ آموزش ببینید. به این جهت پیشنهاد می کنیم که مجموعه آموزش کورل را در لینک زیر مشاهده کنید:

نرم افزار ایلوستریتور Adobe Illsutrator

ایلاستریتور یکی نرم افزار حرفه ای و تمام عیار در طراحی گرافیک است که بیشتر برای تصویر سازی، کارت ویزیت، طراحی لوگو حرفه ای، کارت پستال، جدول و نمودار و… استفاده می شود. این نرم افزار با دارا بودن ابزارهای خوب باعث صرفه جویی در زمان طراحی می شود. نرم افزار ایلاستریتور با قابلیت های بسیاری که در اختیار شما می گذارد، طراحی شما را دقیق تر، با کیفیت تر و جذاب تر می کند. اگر می خواهید که پاسخ سوال چگونه طراح گرافیک شویم را بیابید، باید این نرم افزار را بخوبی آموزش ببینید.

رپورتاژ

نرم افزار ایلوستریتور و کورل دراو، بر خلاف فتوشاپ معمولا برای طراحی های رسمی تر مانند: سربرگ های اداری، کارت ویزیت و موارد مشابه استفاده می شود. اما اگر شما به فضاهای فانتزی و هنری تر علاقه دارید، فتوشاپ گزینه  بهتری از دیگر نرم افزار هاست. فتوشاپ با قابلیت هایی که در اختیار کاربر می گذارد، به شما این اجازه را می دهد هر آن چیزی که تصور می کنید را به نمایش بگذارید. در واقع این نرم افزار قدرت خلاقیت شما را به چالش می کشد. البته دانش استفاده از این نرم افزار فوق حرفه ای بسیار مهم است. فتوشاپ قابلیت های فراوانی دارد که استفاده از آن ها مستلزم نیاز و دانش شما درباره آن قابلیت هاست.

2. آموزش رنگ شناسی

چگونه طراح گرافیک شویم؟ - راهنمای جامع مسیر شغلی گرافیست

یکی دیگر از مراحل گرافیست شدن، آشنایی با اصول رنگ شناسی است. رنگ ها در دنیای گرافیک حرف اول را می زنند. استفاده درست از رنگ ها می تواند طرح شما را جذاب تر کند. یک گرافیست و فتوشاپ کار حرفه ای، به خوبی با رنگ های اصلی و ترکیب های آن ها آشناست. روان شناسی رنگ ها در این زمینه می تواند کمک زیادی به شما بکند. شما برای ایجاد فضاها و انتقال پیام خود به مخاطب، نیازمند دانش استفاده از رنگ ها هستید. در روان شناسی هر رنگ نمادی از یک مفهوم است. بدون اطلاعات کافی درباره رنگ ها، طرح شما نمی تواند در انتقال پیام موفق عمل کند. به طور مثال برای ایجاد فضای شاداب، از ترکیب رنگ های شاد مانند سبز، زرد و نارنجی و از این دست رنگ ها استفاده می کنند.

3. به کار بردن خلاقیت

به علاوه تمام مواردی که درباره سوال «چگونه طراح گرافیک شویم» گفتیم، داشتن خلاقیت در طراحی گرافیک نیز از مهم ترین نکات تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای است. یک گرافیست علاوه بر دانش کافی درباره ی نمادها، تصاویر و رنگ ها، باید سلیقه ی خوبی هم داشته باشد. یک گرافیست پل ارتباط دنیای تجاری با دنیای هنری است. شاید بخاطر همین است که این رشته جزو رشته های هنری به حساب می آید.

نکته ای که یک طراح گرافیک باید با آن توجه کند چگونگی ارتباط با مخاطب به ساده ترین روش ممکن است. مهم ترین ویژگی یک طرح گرافیکی خوب، چشم گیر بودن آن است. یعنی مخاطب در کوتاه ترین زمان ممکن با اثر ارتباط برقرار کرده و هدف اصلی طراحی را بفهمد. یک گرافیست با خلاقیت پیام خودش را به مخاطب می رساند. استفاده از المان های مختلف خلاقیت (از قبیل: رنگ متفاوت، بزرگ نمایی، استفاده از کلمه ای که توجه را جلب میکند و ترکیب دو تصویر به ظاهر بی ربط) می تواند کمک زیادی به انتقال پیام شما بکند.

همچنین از آنجایی که طراحی گرافیک مستقیما با مخاطب در ارتباط است، دیده شدن مهم ترین خصوصیتی است که باید به آن توجه کند. پس گرافیست ها مستقیما با سلیقه ی عموم مردم سر و کار دارند. شناخت سلیقه مردم و خلاق بودن می تواند در دیده شدن طرح آن ها بسیار موثر باشد. برای درک بیشتر از این مطلب میتوانید به طرح های بیلبورد ها و یا تبلیغات برند های معروف توجه کنید.

یک طراح گرافیک چه کارهایی انجام می دهد؟

طراحان گرافیک با استفاده از عناصر مختلف طراحی، هنر و فناوری را با یکدیگر ترکیب می کنند تا بین ایده های خود ارتباط برقرار کنند و به جلوه های هنری یا تزئینی دست یابند. آنها طرح کلی و طراحی تولید را برای تبلیغات، بروشورها، مجلات و گزارش های شرکتی توسعه می دهند. این کار معمولاً با تولید تصاویر درهم از ایده های طراحی یا با طراحی دستی و یا با استفاده از یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری شروع می شود.

چگونه طراح گرافیک شویم؟ - راهنمای جامع مسیر شغلی گرافیست

برای اینکه بفهمیم چگونه طراح گرافیک شویم باید بدانید که هدف نهایی یک طراح گرافیک چیست. هدف گرافیست این است که کسب و کار کارفرمای خود را در نظر مخاطبان خود قابل تشخیص و برجسته کند. گرافیست ها با استفاده از متن، تصاویر و انواع رسانه ها، ایده یا هویت خاصی را برای استفاده در تبلیغات کسب و کار به اشتراک می گذارند. این رسانه ممکن است شامل فونت، اندازه، شکل، رنگ، طراحی چاپ، عکاسی، انیمیشن، لوگو و بیلبورد باشد. طراحان گرافیک در پروژه های خود اغلب با دیگر طراحان گرافیک، متخصصان دیجیتال مارکتینگ، موشن گرافیست ها، برنامه نویسان، مدیران هنری و طراحان وب همکاری می کنند.

وظایف طراح گرافیک چیست؟

وظایف یک طراح گرافیک شامل موارد زیر است:

  • همکاری با مشتریان یا مدیر هنری برای تعیین محدوده پروژه
  • پیشنهاد استراتژی های مختلف به مشتری برای دستیابی به یک مخاطب خاص
  • تعیین پیامی که طرح باید نشان دهد
  • ایجاد تصاویری که یک محصول را معرفی یا پیامی را منتقل کند
  • توسعه گرافیک و تصاویر بصری یا صوتی برای تصاویر محصول، لوگوها و وب سایت ها
  • ایجاد طرح های مختلف با دست یا نرم افزاری گرافیکی
  • انتخاب رنگ ها، تصاویر، سبک متن و قالب بندی بندی طراحی ها
  • ارائه طرح به مشتریان یا مدیر هنری
  • گنجاندن تغییرات دلخواه مشتریان در طراحی نهایی
  • بررسی اشکالات و خطاهای طرح قبل از چاپ یا انتشار آنها

طراح گرافیک در کجا کار می کند؟

امروزه مهم ترین استفاده ی طرح های گرافیکی در تبلیغات است. شرکت های مختلف با به کار گیری گرافیست های حرفه ای سعی در تبلیغات و افزایش درآمد خود دارند. گرافیست ها با طراحی (بنر، لوگو، تولید محتوا تصویری در شبکه های اجتماعی و…) به تبلیغات و افزایش فروش شرکت ها کمک می کنند. به همین خاطر طراحی گرافیک یکی از شغل های پر طرفدار و پر درآمد دنیا است. اگر بتوانید با استفاده از آموزش هایی که در این مطلب برای شما ارائه شد تبدیل به یک گرافیست حرفه شوید می توانید به عنوان طراحی در مشاغل زیر فعالیت کنید:

  • آژانس های تبلیغات دیجیتالی و محیطی
  • دفاتر چاپ کتاب و روزنامه
  • شرکت های تجاری که فروش محصول دارند
  • آژانس های هواپیمایی و گردشگری
  • و…

چگونه طراح گرافیک شویم؟ - راهنمای جامع مسیر شغلی گرافیست

کلام آخر درباره موضوع چگونه طراح گرافیک شویم

با توجه به نکات گفته شده در این مقاله به طور خلاصه:

  • یک گرافیست حرفه ای باید در مرحله ی اول با نرم افزارهای تخصصی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور و… آشنایی کامل داشته باشد.
  • درک کاملی از نماد ها، رنگ ها و تصاویر داشته باشد.
  • در استفاده از دانش خلاقیت داشته باشد.
  • و در نهایت بتواند به بهترین نحو ممکن پیام یا هدف را به مخاطب برساند.

اما فراگیری این موارد چگونه ممکن است؟ پاسخ روشن است با داشتن منبع آموزشی معتبر در این زمینه که سایت فرادرس بهترین گزینه است. فرادرس در واقع مرکزی از آموزش های مختلف در زمینه مهندسی صنایع، مهندسی نرم افزار و سایر آموزش دروس دانشگاهی و نرم افزاری است که بهترین آموزش ها را به کاربران ارائه می دهد. اما در آخر به نظر شما یک گرافیست خوب چه ویژگی هایی دارد؟ از نظر شما مراحل تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای چیست؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته‌های مرتبط