چرا کتابخوانی راز موفقیت بسیاری از افراد مشهور است؟

فرض کنید در یک خیابان مشغول به راه رفتن هستید و فردی را به صورت تصادفی انتخاب می کنید و از او سوالی در رابطه با مزایای مطالعه کتاب می پرسید. به نظر شما پاسخ او چه خواهد بود؟ طبیعتا همه افراد هر جامعه ای می توانند برای دقایق طولانی در رابطه با مزایای مطالعه کتاب با شما سخن بگویند اما چرا همه آن ها موفقیت های مشخصی را بدست نیاورده اند؟ پاسخ این سوال را قرن ها پیش، استاد سخن، سعدی داده است؛

” سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی                  به عمل کار برآید به سخندانی نیست”

اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که آیا آن ها به دستاورد های بزرگی دست پیدا کرده اند یا خیر، از آن ها بپرسید که در طول یک روز چقدر مطالعه می کنند و چه دسته از کتاب هایی را برای بهبود زندگی خود انتخاب می کنند؟ شاید زمانی که تفاوت میان پرسش اول و دوم را دربیابید متوجه خواهید شد که چرا فردی مانند بیل گیتس ثروتمند ترین مرد جهان شده است و بسیاری از افراد تمام طول عمر به دنبال راهی برای فرار از وضعیت فعلی خود هستند.

از همان کودکی به ما آموخته اند که مطالعه کردن تا حد امکان مسیر موفقیت را برای ما هموار می سازد. چشمان خود را ببندید و موفق ترین و باهوش ترین افراد را در اتاق خود تصور کنید. احتمالا روی میز این افراد حتما چند کتاب وجود دارد و یا پشت سر آن ها کتابخانه مملو از کتاب های خوانده شده است. در حالی که صرفا خواننده کتاب های متعدد بودن رسیدن به موفقیت را تضمین نمی کند اما افراد موفق مطمئنا خوانندگان مشتاقی هستند.

تردیدی وجود ندارد که افراد موفق همواره به دنبال راهی هستند تا به کمک آن آموخته های خود را افزایش دهند و کتاب یکی از بهترین راه های آموختن نکات جدید در رابطه با موضوعات مختلف است. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص انواع کتاب های موجود در بازار دارید و می خواهید کتابی مناسب با سلیقه خود را خریداری کنید، مجله ی معرفی و بررسی کتاب آوانگارد این فرصت را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار داده است.

تعیین اهداف به کمک کتابخوانی

یکی از بزرگ ترین ویژگی های انسان های موفق آن است که اهداف کوچک و بزرگ بسیار زیادی را برای آینده خود تنظیم کرده اند. زمانی که افراد موفق کتاب های مفیدی مطالعه می کنند، می توانند هدف های مشخصی را نیز برای خود تعیین کنند. کوچک ترین هدف آن ها در آن لحظه آن است که پیش از شروع هر فعالیت دیگری، تعداد مشخصی از صفحات یک کتاب را مطالعه کنند. افراد موفق برای هر لحظه از زندگی خود اهداف مشخصی دارند و تا زمان رسیدن به آن تلاش های لازم را انجام می دهند.

کتابخوانی و استفاده هوشمندانه از زمان

افراد موفق ممکن است برای این که به مکان مشخصی برسند تنها 20 دقیقه زمان داشته باشند اما به جای این که به این فکر کنند که 20 دقیقه زمان مناسبی برای انجام کاری نیست، آن ها این 20 دقیقه را زمان مناسبی برای مطالعه کردن می دانند. افراد موفق، برای زمان خود ارزشی باور نکردنی تعیین کرده اند و از هر فرصتی برای یادگیری نکات جدید که می تواند باعث موفقیت آن ها شود استفاده می کنند. یک فرد موفق به خوبی می داند در صورتی که روزانه 5 دقیقه از زمان خود را به هدر دهد، در حقیقت در طول یک سال بیش از یک روز را به بطالت گذرانده است.

اثر کتابخوانی بر قدرت تکلم و نگارش

رپورتاژ

تردیدی وجود ندارد که بزرگ ترین سخنرانان تاریخ بشر همگی از شیفتگان کتابخوانی بوده اند. افراد موفق با مطالعه الگو های ذهنی خود، از شخصیت آن ها الهام می گیرند و از این موضوع برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند. از دموستن، لینکلن تا نلسون ماندلا به عنوان شخصیت های برجسته ای که همواره نام آن ها در تاریخ ماندگار خواهند ماند، با مطالعه افراد برجسته پیش از خود توانسته اند به چنان سخنرانان پرشور و خوش صحبتی تبدیل شوند.

اثر کتابخوانی بر افزایش حافظه

افرادی که به طور مداوم مطالعه می کنند متوجه خواهند شد که مغز انسان چه قدرت فوق العاده ای دارد. در حقیقت در می یابند که می توانند اطلاعات نامحدودی را در ذهن خود جای دهند. هر چقدر بیش تر مطالعه کنید و یاد بگیرید، حفظ اطلاعات برای شما آسان تر می شود. افراد موفق هرگز اعتقاد هومر سیمپسون که باور دارد اطلاعات جدید، اطلاعات قدیمی را از ذهن انسان خارج می کند را نمی پذیرند. آن ها به مطالعه کردن و آموختن ادامه می دهند و حتی بدون این که آگاهی لحظه ای داشته باشند، به یک دانش باور نکردنی دست پیدا می کنند.

اثر کتابخوانی بر طراوت مغز

افرادی که مطالعه روزانه دارند بر این باور هستند که مغز نیز مانند عضلات بدن است و باید از آن استفاده کرد. همان طور که بسیاری از افراد هر روز به ورزش می پردازند تا عضلات خود را در فرم ایده آل نگه دارند، خواندن کتاب نیز می تواند ذهن را آماده دریافت علوم مختلف کند. افراد موفق به کمک حل کردن جدول، انجام بازی های فکری و همچنین مطالعه کتاب ذهن خود را همواره به چالش می کشیدند. در حقیقت ایجاد چنین چالش هایی سبب می شود تا مغز انسان آمادگی کافی برای رویارویی با چالش های بزرگ تر در زندگی را داشته باشد.

اثر کتابخوانی بر آموزش و آگاهی

افراد موفق در اوج قرار دارند چرا که وقت خود را صرف یاد گیری پدیده های مختلف می کنند. زمانی که یک فرد موفق کتابی را در دست می گیرد صرفا قصد ندارد که آن را به پایان برساند بلکه هدف او آموختن نکات جدید برای ایجاد تغییر در زندگی خود و دیگران است. کتاب های درسی مدرسه هرگز برای انجام تکالیف روزانه نگارش نمی شوند بلکه فرصتی را برای دانش آموزان ایجاد می کنند که دانش خود را گسترش دهند. افراد موفق حتی هنگام خواندن رمان های خیالی، درس های زندگی مطرح شده در کتاب را برای همیشه در کنار خود خواهند داشت.

اثر کتابخوانی بر آرامش

حتی موفق ترین افراد نیز باید هر چند وقت یک بار از جهان پیرامون خود جدا شوند. این بدان معنا نیست که ذهن خود را به طور کامل از همه چیز پاک کنند. خواندن یک روزنامه باطله یا حتی یک رمان گرافیکی برای پر کردن اوقات فراغت کافی است. به طور جد می توان گفت که مطالعه کردن هر نکته ای مفید تر از تماشای تلویزیون یا گذراندن آخر هفته ها در رستوران ها و مراکز تفریحی است. باز هم باید تکرار کنیم که افراد موفق برای هر دقیقه از وقت خود ارزش قائل هستند و حتی در لحظات بیکاری خود نیز به دنبال راهی هستند که در مسیر بهبود شخصیت یا کار خود نکاتی را بیاموزند.

بیل گیتس، ثروتمند ترین فرد جهان در مصاحبه خود با نیویورک تایمز در رابطه با مطالعات خود چنین گفت: “این روزها وقت زیادی را برای بازدید از مکان های جذاب و صحبت با دانشمندان و مشاهده آنلاین همایش ها می گذرانم اما هنوز خواندن کتاب است که می تواند نکات جدیدی را به من آموزش دهد و به کمک همین کتاب هاست که می توانم آموخته های قبلی خود را مورد آزمایش قرار دهم.” او در همین مصاحبه اعلام کرده بود که سالانه حدود 50 کتاب را مطالعه می کند.

آوانگارد کتابخانه‌­ای است که مقابل قفسه‌­های آن توقف می‌­کنیم و غرق در سطرها و متون کتاب، آنچه برای خواندن برگزیده­‌ایم را به خانه می­‌آوریم. از این رو است که آوانگارد در دو بخش کتابخانه و مجله فعال است و با اصلی‌­­ترین هدف خود یعنی ترویج کتاب­خوانی، به تولید محتوا در این زمینه اقدام می­‌کند.

نوشته‌های مرتبط