۱. مصاحبه شغلی تان را حدود ۱۰:۳۰ دقیقه‌ی صبح روز یکشنبه برنامه‌ریزی کنید.

طبق گفته‌ی گلس‌دور، “بهترین” زمان برای تنظیم یک مصاحبه شغلی زمانی است که برای مصاحبه‌گر بهترین زمان باشد – نه زمانی که برای شما بهترین است.

بنابراین اگر مدیر استخدامی در انتخاب زمان مصاحبه شغلی اندکی انعطاف نشان بدهد، بخواهید در صورت امکان حدود ۱۰:۳۰ صبح یکشنبه بروید. چرا ساعت 10 و نیم و چرا یکشنبه؟ زیرا این زمانی است که به لحاظ روانشناسی کار به نظر میرسد مصاحبه‌گرتان نسبتا آسوده خیال تر و سرحال تر باشد.  به طور کلی، باید از ملاقات‌های اول صبح بپرهیزید زیرا ممکن است مصاحبه‌گرتان هنوز گرفتار کارهایی باشد که باید در آن روز انجام دهد. هم‌چنین دلتان نمی‌خواهد آخرین ملاقات روزِ کاری به شما برسد، چرا که مصاحبه‌گرتان ممکن است به چیزهایی فکر کندکه باید در خانه انجام دهد. بنابراین ساعت حدود 10 تا 11 که به زمان نهار هم نرسیده تایم بهتری به نظر میرسد. از طرفی روز اول کاری یعنی شنبه همیشه پر از تنش و شلوغی است. روزهای آخر هفته هم با استرس و سردرگمی و هیجان و گاهی حواسپرتی سپری میشود. بنابراین به نظر میرسد یکشنبه یادوشنبه یکی از زمان های جذاب و خوب باشد.

۲. رنگ لباس‌تان را با تصویری هماهنگ کنید که می خواهید از خود به نمایش بگذارید.

یک نظرسنجی از مدیران استخدامی و منابع انسانی که توسط کریر‌بیلدر انجام شد  نشان داد رنگ‌های مختلف لباس تاثیرات گوناگونی را القاء می‌کنند.

بیست و سه درصد از مصاحبه‌گران گفتند آبی نشان می‌دهد که کارجو  توانایی نقش‌آفرینی و کار تیمی را دارد، در حالی‌که ۱۵ درصد گفتند سیاه  حاکی از قابلیت و توانایی  رهبری است.

در همین حال، ۲۵٪ گفتند نارنجی بدترین رنگ برای پوشیدن است، و نشان می‌دهد داوطلب غیرحرفه‌ای است.

در اینجا می‌توانید ببینید رنگ‌های دیگر چه چیز را  نشان می‌دهند :

خاکستری: منطقی/تحلیل‌گر

سفید: منظم

قهوه‌ای: قابل اعتماد

قرمز: قدرت

سبز، زرد، نارنجی، یا بنفش: خلاق

۳. وقتی برای نخستین بار مصاحبه‌گرتان را ملاقات می‌کنید تماس چشمی برقرار کنید.

خجالتی نباشید – وقتی مصاحبه‌گرتان برای سلام کردن می‌آید در چشمانش نگاه کنید. در یک مطالعه، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند ویدیوهایی از افراد غریبه را ببینند که برای نخستین بار در حال صحبت با یکدیگر بودند و سپس رده‌بندی کنند هر فرد چقدر باهوش به نظر می‌رسید. نتایج نشان داد افرادی که دائما تماس چشمی برقرار می‌کردند در هنگام صحبت کردن باهوش‌تر از کسانی در نظر گرفته شدند که تماس چشمی برقرار نکردند. بنابراین فراموش نکنید برای موفقیت در مصاحبه شغلی تماس چشمی را در دستور کارتان قرار دهید.

۲۹ سوال مصاحبه شغلی آمازون که شاید برایتان جالب و الهام بخش باشد

۴. پاسخ‌هایتان را متناسب با سن مصاحبه‌گر انتخاب کنید.

شما می‌توانید بر اساس سن نسلی‌ مصاحبه‌گر در مورد او و آن‌چه می‌خواهد بشنود چیزهای بسیاری بیاموزید (اما همه چیز را نه).

دکتر جان بی‌مولیدور و باربارا پاروس در کتابشان “مصاحبه‌ی معرکه” می‌نویسند شما باید بر اساس نسلی که مصاحبه‌گر به آن تعلق دارد اندکی متفاوت رفتار کنید. جزییات آن چنین است:

مصاحبه‌گران نسل Y (بین ۲۰ و ۳۰): نمونه‌های مستند و قابل رو سیت از کارتان را برای تاکید بر قابلیت چندوظیفه ای بودن به همراه داشته باشید.

مصاحبه‌گران نسل X (بین ۳۰ و ۵۰): بر خلاقیت‌تان تاکید کنید و ذکر کنید که برقراری تعادل بین کار و زندگی چگونه به موفقیت‌تان کمک می‌کند.

مصاحبه‌گران نسل جنگ(بین ۵۰ و ۷۰): نشان دهید که سخت کوش هستید و به آن‌چه  در تمم این سال ها آنها به‌دست آورده‌اند احترام می گذارید.

مصاحبه‌گران نسل سکوت (بین ۷۰ و ۹۰): وفاداری و تعهدتان را به شغل‌های پیشین ذکر کنید.

۵. کف دست‌هایتان باز و معلوم باشد  یا  آن ها را به حالت گنبدی قرار دهید.

به گفته‌ی مولیدور و پاروس، حرکات دست یا زبان بدن دستان به شما کمک می‌کند در یک مصاحبه شغلی تاثیرگذار باشید و موفقیت در مصاحبه شغلی را تجربه کنید.

به طور کلی نشان دادن کف دستان‌تان صداقت را نشان می‌دهد، در حالی‌که گذاشتن نوک انگشت‌های هر دو دست‌تان روی یکدیگر برای ساختن یک گنبد نشان می دهد اعتماد به‌نفس بالایی دارید.( مثل عکس کلینتنون در زیر)

از سوی دیگر دلتان نمی‌خواهد کف دستان‌تان را رو به پایین بگیرید، زیرا نشانه‌ی تسلط است. هم‌چنین از پنهان کردن دستان‌تان بپرهیزید، چون به نظر برسد چیزی برای پنهان کردن دارید.

ضربه زدن با انگشت، که نشان دهنده‌ی بیقراری است؛ دست‌به سینه شدن که نشانه‌ی ناامیدی است؛ و استفاده‌ی بیش از حد حرکات دست،  می‌تواند آزاردهنده و مزاحم باشد. برای موفقیت در مصاحبه شغلی دستان را به بازی بگیرید.

۶. چیزی مشترک با مصاحبه‌گرتان بیابید.

طبق “فرضیه‌ی جذب شباهت “، ما تمایل داریم افرادی را دوست داشته باشیم که دیدگاه‌های مشابه ای با ما دارند.

بنابراین اگر می‌دانید مصاحبه‌گرتان واقعا برای خدمات اجتماعی ارزش قائل است و شما نیز همین‌طور، سعی کنید آن موضوع را در مکالمه‌تان به کار ببرید.

۷. زبان بدن مصاحبه‌گر را تقلید کنید و آینه ی او باشید.

” اثر آفتاب‌پرست”، یک پدیده‌ی روا‌‌ن‌شناسی است که توضیح می‌دهد چگونه آدم ها وقتی زبان بدن مشابه ای را نشان می‌دهند بیش‌تر به دوست داشتن یک‌دیگر تمایل دارند.

پتی وود، متخصص زبان بدن می‌گوید ایده‌آل آن است که چنین به نظر برسد در حال ” رقص” با شخص دیگر هستید.

در غیر این صورت ممکن است چنین به نظر برسد که به آن‌چه می‌گوید علاقه ندارید، یک نقش‌آفرین تیمی نیستید، یا حتی دروغ می‌گویید.

بنابراین اگر مصاحبه‌گرتان در صندلی‌اش به جلو تکیه می‌دهد و دست‌هایش را روی میز قرار می‌دهد، راحت باشد و همان کار را انجام دهید. احتمالا متوجه نخواهد شد که در حال تقلید از او هستید. بی تردید تقلید زبان بدن یک عامل مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی است.

۸. بدون تعریف از خود از مصاحبه‌گر و سازمان اش  تعریف و تمجید کنید.

در یک مطالعه‌ که گزارش‌ آن در سایت سای‌بلاگ منتشر شده است، محققان دریافتند دانشجویانی که برای مصاحبه‌گرانشان خودشیرینی می‌کردند، بیش‌تر احتمال داشت یک پیشنهاد شغلی دریافت کنند. احتمالا به این خاطر است که آن دانشجویان برای یک شرکت مناسب‌تر به نظر می‌رسیدند.

دانشجویانی که خودشیرینی می‌کردند به طور اخص سازمان را ستایش ‌کردند و اشتیاقشان را برای کار کردن در آن‌جا نشان ‌دادند و از مصاحبه‌گر تعریف کردند. آنها بر ارزش رویدادهای مثبتی که مسئول‌شان بودند تاکید نکردند یا مسئولیت رویدادهای مثبت را به عهده گرفتند حتی اگر به تنهایی مسئول آنها نبودند. برای موفقیت در مصاحبه شغلی تا می توانید به صوورت معقول تعریف و تمجید کنید.

۹. اعتماد به نفس و تواضع‌تان را توامان و همزمان نشان دهید.

استادان رشته ی مدیریت کسب‌ و کار که کتاب ” دوست و دشمن” را نوشته‌اند می‌گویند موفقیت در کسب‌ و کار اغلب مسئله‌ی رقابت و همکاری است.

در یک مصاحبه‌ی شغلی برای نشان دادن تواضع  و در عین حال اعتماد به نفس به مصاحبه‌گرتان ، یک راه آن است که جمله ای شبیه این بگویید: ” من عاشق کار (اسم کار را ببرید) هستم. چون به من یادآوری می کند روی کارِ( اسم کار را ببرید) م متمرکز باشم.”

این کار در عین حال که محترمانه است و به کار پیشنهادی مصاحبه‌گرتان علاقه نشان می دهید، اطمینان می یابید ابتکار عمل را در هدایت مکالمه در اختیار دارید.

۱۰. بر چگونگی به‌دست گرفتن کنترل شغل‌های پیشین‌تان تاکید کنید.

مطالعه‌ی دیگری که در سایت سای‌بلاگ گزارش شده است می‌گوید، برای تحت تاثیر قرار دادن مصاحبه‌گرتان، باید در خصوص در دست داشتن ابتکار عمل در تجارب کاری‌تان در گذشته حرف بزنید.

در این مطالعه به گروهی از خرده‌فروشان سناریوهایی فرضی گفته شد (برای مثال، یک مشتری در آستانه‌ تعطیلات وارد فروشگاه می‌شود و نمی‌داند با خودش چه چیزهایی ببرد، بنابراین با او درباره‌ی محصولات مختلف صحبت می‌کنید و مشتری کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی می‌خرد.) و از آنها خواسته شد نشان‌ دهند چقدر برای آن نتیجه‌ی مثبت احساس مسئولیت می‌کنند.

کارمندانی که به طور ضمنی بیان کردند مسئول خرید بوده‌اند به طور کلی رده‌بندی عملکردی بالاتری از سوی مدیرانشان دریافت کردند.

همین ایده احتمالا در مورد مصاحبه‌گران شغلی نیز به کار می‌رود. اگر بتوانید نشان دهید چگونه به یک دستاورد مثبت در شرکت‌تان کمک کرده‌اید، مصاحبه‌گرتان احتمالا بیش‌تر تحت‌تاثیر شما قرار خواهد گرفت تا وقتی‌که طوری رفتار می‌کنید که انگار سهم کوچکی در آن داشته‌اید.(اما مراقب باشید نقش‌تان را در نتایج اغراق‌آمیز جلوه ندهید – شماره‌ی ۸ را ببینید)

۱۱. درباره‌ی نقاط ضعف‌تان رک باشید.

در جواب به سوال: بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌تان چیست؟ ممکن است غریزه‌ی اولیه‌ی شما برای ساختن پاسخی راهبردی باشد که در واقع بر نقاط قوت‌تان تاکید کند. برای مثال ممکن است بگویید: ” من کمال‌گرا هستم” یا ” بیش از حد سخت‌کوشم.”

اما تحقیق جدیدی می‌گوید “رجزخوانی متواضعانه” یا خودستایی پنهان در یک گلایه می‌تواند عامل دلسرد کننده‌ای در مصاحبه‌ها باشد. هوشمندانه آن است یک چیز واقعی شبیه این بگوییم: ” من در نظم و انضباط بهترین نیستم” که صادقانه‌تر به نظر می‌رسد و می‌تواند مصاحبه‌گرتان را بیش‌تر ترغیب کند به شما یک شغل را پیشنهاد دهد.

۱۲. خودتان را آماده کنید تا احساس قدرت کنید.

تعداد فزاینده‌های از تحقیقات می‌گویند شما به راحتی می‌توانید باعث شوید در موقعیت‌های کسب‌ و کار احساس قدرت کنید و قدرتمند ظاهر شوید.

در مطالعه‌ای، مشخص شد شرکت‌کنندگانی که درباره‌ی زمانی نوشتند که روی افراد اعمال قدرت داشتند، احتمال بیش‌تری داشت در یک کار گروهی، روی گروه نفوذ داشته باشند – و آن نفوذ حتی دو روز بعد هم باقی مانده بود.

مطالعه‌ی دیگری توسط امی کادی، استاد دانشکده‌ی کسب‌ و کار هاروارد انجام شد، برخی دانشجویان دو ژست پرقدرت ( گسترده و باز) را هر کدام برای یک دقیقه پیش از صحبت کردن درباره‌ی شغل رویایی‌شان تمرین کردند، در حالی‌که دیگران ژست‌های کم قدرت ( جمع و بسته) را به کار گرفتند. نتایج نشان داد دانشجویان گروه پرقدرت با نمره ی اعتماد به نفس بیش‌تر رده‌بندی شدند و احتمال بیشتری داشت به آن ها شغل‌های فرضی پیشنهاد شود.

مشخصا ایده‌ی خوبی نیست که هنگام مصاحبه یک ژست قدرت بگیرید، اما مطمئنا می‌توانید پیش از ورود به ساختمان یا اتاق کنفرانس این کار را بکنید. برای مثال، می‌توانید با پاهایی باز به اندازه‌ی عرض شانه‌ها بایستید و دست‌هایتان را بالای سرتان بگیرید.

۱۳. واضح صحبت کنید.

اگر می‌خواهید باهوش به نظر برسید از یک‌نواخت صحبت کردن دوری کنید.

به گفته‌ی لئونارد مولدینوف نویسنده‌ی ” نیمه‌خودآگاه: چگونه ذهن نا‌خودآگاه بر رفتارتان حکمرانی می‌کند “، “اگر دو گوینده دقیقا کلمات یکسانی را به زبان بیاورند، اما یکی اندکی سریع‌تر و بلندتر و با مکث‌های کم‌تر و تنوع بیش‌تر صدا صحبت کند آن گوینده پرانرژی‌تر، آگاه‌تر، و باهوش‌تر قضاوت خواهد شد. بیان فصیح با تغییراتی در زیروبم و صدا، و یک میزان حداقلی از مکث‌های قابل اعتنا اعتبار را تقویت و تاثیر هوش را بالا می‌برد. ”

جفری جیمز از شرکت اُوراَت پیشنهاد می‌کند: سرعت‌تان را با توجه به اهمیت آن‌چه می‌گویید کم و زیاد کنید. اگر در حال خلاصه کردن یا مرور سابقه هستید، سریع‌تر از زمانی صحبت کنید که اطلاعات جدید فراهم می‌کنید. وقتی مفهوم مهمی را معرفی می‌کنید، سرعت‌تان را کم کنید تا به شنوندگان زمان دهید آن را تحلیل کنند.

۱۴. همزمان هم دوستانه و هم قاطع باشید.

مطالعه‌ی جالبی دلایل این امر را بررسی کرد که چرا داوطلبانی که مضطرب به نظر می‌رسند احتمال کم‌تری دارد شغلی بگیرند.

معلوم شد، حداقل در مصاحبه‌های ساختگی، تیک‌های عصبی مانند تکان خوردن نیستند که به شانس شما برای گرفتن یک شغل لطمه می‌زند. بلکه دلیلش آن است که مضطرب بودن باعث می‌شود کم‌تر گرم و قاطع به نظر برسید، و باعث می‌شود آهسته صحبت کنید.

دبورا ام پاول، یکی از نویسندگان این مطالعه به فوربس گفت: ” اگر ذاتا برون‌گرا نیستید لازم است مطمئن شوید مهارت‌هایتان را به عرضه می کنید، از گرفتن سهم‌تان در یک پروژه نهراسید.”

پاول به فوربس گفت که آهسته صحبت کردن به شانس داوطلبان آسیب می‌زند، زیرا ممکن است مصاحبه‌گران تصور کنند داوطلبان برای پاسخ به سوالات آنها به زحمت افتاده‌اند.

۱۵. ظرفیت‌تان را به نمایش بگذارید.

ممکن است اغوا شوید به مصاحبه‌گرتان درباره‌ی دستاوردهای گذشته‌تان بگویید – اما تحقیقات نشان می‌دهند شما باید بیش‌تردرباره‌ی  چیزی صحبت کنید که در صورت استخدام در سازمان می‌توانید در آینده انجام دهید.

در یک مطالعه، شرکت‌کنندگان اطلاعاتی درباره‌ی یک متقاضی شغلی فرضی دریافت کردند. به برخی شرکت‌کنندگان گفته شد متقاضی دو سال تجربه داشته و امتیاز بالایی در یک آزمون دستاورد رهبری کسب کرده است؛ به دیگران گفته شد که داوطلب تجربه‌ای نداشته و امتیاز بالایی در یک آزمون ظرفیت رهبری کسب کرده است.

نتایج نشان داد زمانی‌که شرکت‌کنندگان فهمیدند داوطلب ظرفیت بالایی دارد، فکر کردند موفق‌تر خواهد بود.

به گفته‌ی روان‌شناس اجتماعی هایدی هالورسون، مغز ما توجه بیش‌تری به اطلاعات نامطمئن می‌کند زیرا می‌خواهد آن را رمزگشایی کند. یعنی در نهایت زمان بیش‌تری را به تحلیل آن اطلاعات می‌پردازیم و اگر اطلاعات مثبت باشد، نگرشی مساعدتر از شایستگی یک فرد در اختیارمان می‌ماند.

۱۶. مشتاق باشید

همان‌طور که جاناتان گولدینگ و آن لیپرت در سایکالوژی‌تودی اشاره می‌کنند، تعدادی از مطالعات دریافته‌اند به طور کلی داوطلبانی که انرژی و هیجان‌شان را بروز می‌دهند احتمال بیش‌تری دارد که یک شغل را بگیرند.

آنها می‌نویسند: ” به طور ویژه، داوطلبان با علاقه و سطح انرژی و تنوع تن و دامنه‌ی صدای بالاتر، نسبت به کسانی که علاقه وسطح انرژی و تنوع تن و دامنه‌ی صدایی پایین‌تری داشتند، بیش‌تر احتمال دارد برای مصاحبه‌ی دوم فراخوانده شوند ”

۱۷. گفت‌وگوی کوتاه پیش از مصاحبه را دست کم نگیرید

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که گپ به نظر بیهوده‌ی پیش از آغاز واقعی مصاحبه ـ که روانشناسان آن را “تفاهم‌سازی” می‌خوانند ـ می‌تواند بر تاثیری که مصاحبه‌گر از شما می‌گیرد اثرگذار باشد و به موفقیت در مصاحبه شغلی برای شما منجر شود.

در یک مطالعه، داوطلبانی که در ایجاد یک گفت‌وگویی کوتاه در مصاحبه‌های ساختگی خوب عمل کردند، نسبت به داوطلبانی که در گپ زدن مهارت کمتری داشتند در سوالات مربوط به آن شغل رتبه‌ی بالاتری دریافت کردند، یعنی تاثیر اولیه‌ی مصاحبه‌گران بر تاثیر کلی‌شان سایه انداخته بود.

۱۸. اگر مقدرو است مصاحبه شغلی تان را در یک روز به طور همزمان با قوی‌ترین داوطلبان انجام ندهید.

تحقیقات نشان می‌دهند مصاحبه‌گران ارزشیابی‌شان از هر داوطلب را بر این اساس قرار می‌دهند که با در آن روز چه شخص یا اشخاص دیگری  مصاحبه کرده‌اند.

یک مطالعه نشان داد کارجویانی که در پایان وقت کاری یک روز و پس از تعدادی داوطلب‌ قوی مصاحبه کردند پایین‌تر از انتظار رده‌بندی شدند. از سوی دیگر کسانی‌که پس از تعدادی داوطلب ضعیف مصاحبه شغلی داشتند بالاتر از انتظار رده‌بندی شدند.

مشخص نیست آیا این یک پدیده‌ی ناخودآگاه است، یا آیا مصاحبه‌گران ناخودآگاهانه آخرین داوطلبان را به این دلیل پایین‌تر یا بالاتر از آن‌چه  باید رده‌بندی می‌کنند که نمی‌خواهند سرپرستان‌شان فکر کنند آنها به همه یک رتبه می‌دهند.

در هر صورت، اگر اطلاع دارید چه افراد دیگری در  چه زمانی در مصاحبه شغلی دارند، برای موفقیت در مصاحبه شغلی ترتیبی دهید پس از داوطلبان نسبتا بی‌صلاحیت وارد شوید. برای موفقیت در مصاحبه شغلی هرگز با قوی تر در یک روز رقابت نکنید.

۱۹. از مصاحبه‌گر بپرسید برای چه شما را دعوت به مصاحبه کرده است

” چرا امروز من را برای مصاحبه دعوت کرده‌اید؟ ” ممکن است سوال خیلی عجیبی به نظر برسد. اما طبق گفته‌ی رابرت کادینی روانشناس، پرسیدنش موثر است. به ویژه توجه مصاحبه‌گر را به قدرت‌هایتان و به دلایلی که از شما خوششان می‌آید، جلب می‌کند.

کالدینی به بیزنس اینسایدر گفت “شما توجه آن ارزیابی‌کنندگان را به ویژگی‌های مثبت معطوف می‌کنید، قدرتمندترین عنصر مورد نظرتان. با به خاطر داشتن این امر، اکنون این ذهنیت را خواهند داشت که شما را به شکلی مثبت ببینند. ”

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشند