9 نکته برای بررسی یک پیشنهاد شغلی که حتما باید بدانید

پیش از پذیرش یک پیشنهاد شغلی بهتر است زمانی را به ارزیابی تمام جزییات مهمی اختصاص دهید که می‌توانند بر تصمیم‌تان تاثیرگذار باشند. اگر شما جویای کار هستید و در مرحله‌ی ارزیابی یک پیشنهاد شغلی قرار دارید، پیش از پذیرش این پیشنهاد، آگاهی از عناصر مختلف می‌تواند برای‌تان مفید باشد. در این مقاله، به این موضوع می‌پردازیم که چرا پیش از اتخاذ تصمیم نهایی، اختصاص زمانی برای بررسی پیشنهاد شغلی بسیار اهمیت دارد؛ هم‌چنین، به فهرستی از نکاتی اشاره می‌کنیم که اگر پذیرش یک پیشنهاد شغلی گزینه‌ی درستی برای‌تان باشد، به در اتخاذ چنین تصمیمی به شما کمک می‌کند.

چرا بررسی یک پیشنهاد شغلی اهمیت دارد؟

وقتی یک پیشنهاد شغلی دریافت می‌کنید، پیش از پذیرش یا رد این پیشنهاد، بهتر است نقش مورد نظر و شرکت پیشنهاددهنده را ارزیابی کنید. در این بخش، به چند دلیل برای اهمیت بررسی یک پیشنهاد شغلی اشاره می‌کنیم:‌

  • ایجاد شفافیت: تحقیق درباره‌ی یک شرکت، پیش از تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد شغلی آن، می‌تواند اطلاعات مفید و مهمی را در خصوص جنبه‌های مختلف آن شرکت، از قبیل فرهنگ، مدیریت، و اهداف برای‌تان فراهم کند.
  • کسب اطمینان از مناسب بودن آن شغل برای شما: بررسی دقیق یک پیشنهاد شغلی می‌تواند به شما اطمینان بدهد آیا شغل مورد نظر برای‌تان مناسب است یا خیر؛ هم‌چنین، این کار احتمال پذیرش نقشی را که برای زندگی‌تان مناسب نیست، کاهش می‌دهد.
  • مشخص کردن چالش‌ها: در پیشنهادهای شغلی معمولا فقط به نکات مثبت اشاره می‌شود؛ بنابراین، تحقیق درباره‌ی نقش مورد نظر می‌تواند هرگونه چالشی را که ممکن است در آینده با آن‌ها مواجه شوید، برای‌تان مشخص کنند؛ به این ترتیب، اگر این پیشنهاد را بپذیرید، می‌توانید خودتان را برای این چالش‌ها آماده کنید.

۹ نکته برای کمک به تصمیم‌گیری درباره‌ی پذیرش یا رد یک پیشنهاد شغلی

در ادامه، به چند نکته اشاره می‌کنیم که هنگام تصمیم‌گیری درباره‌ی پذیرش یا رد یک پیشنهاد شغلی باید مد نظر قرار دهید:

۱. طرح سوال

وقتی از طرف یک شرکت پیشنهاد شغلی دریافت می‌کنید، هرگونه سوالی را که می‌تواند به کسب اطلاعاتی درباره‌ی نقش مورد نظر، از قبیل وظایف و انتظارات، کمک کند، مطرح کنید. پرسیدن سوال کمک‌تان می‌کند تصمیم آگاهانه‌ای را اتخاذ کنید. در این بخش، به چند سوال اشاره می‌کنیم که می‌توانید از مسئول گزینش بپرسید:

  • آیا انتظارات دیگری از نقش مورد نظر وجود دارند که در پیشنهاد شغلی به آن‌ها اشاره نشده باشد؟
  • یک روز کاری در این شرکت به چه صورت خواهد بود؟
  • چالش‌هایی که افراد پذیرنده‌ی این نقش با آن‌ها مواجه خواهند شد، چه هستند؟
  • پیشرفت شغلی در این نقش چگونه خواهد بود؟

۲. تهیه‌ی یک فهرست

پیش از پذیرش یک پیشنهاد شغلی، فهرستی از تمام چیزهایی که برای این نقش به آن‌ها نیاز دارید، تهیه کنید. این فهرست را می‌توانید بر اساس آن‌چه ممکن است به صورت روزانه با آن مواجه شوید، تهیه کنید – مثلا رفت و آمد، ساعات کاری، و سبک‌های مدیریتی. این فهرست می‌تواند به عنوان پایه و اساس تصمیم‌گیری‌تان عمل کند، و به شما نشان دهد آیا این نقش با نیازهای‌تان متناسب است یا خیر. برای مثال، اگر از رفت و آمدهای طولانی خوش‌تان نمی‌آید، بهتر است آن دسته از پیشنهادهای شغلی را بررسی کنید که رفت و آمد به محل کارتان بیش‌تر از پانزده دقیقه طول نکشد.

وقتی فهرست‌تان تکمیل شد، می‌توانید تمام عناصر موجود در این فهرست را به پیشنهاد شغلی‌تان مقایسه کنید، و ببینید این دو تا چه میزان به هم نزدیک هستند. اگر این پیشنهاد شغلی با فهرست‌تان منطبق بود، احتمالا شما برای این نقش بسیار مناسب خواهید بود. در ادامه، به چند مورد که می‌توانید در فهرست‌تان جای بدهید، اشاره می‌کنیم:

  • میزان مرخصی‌های با حقوق
  • حقوق
  • مزایا
  • مکان شرکت
  • پاداش
  • مسئولیت‌های شغلی
  • تاریخ شروع به کار
  • ساعات کاری

۳. توجه به فرهنگ شرکت

رپورتاژ

ارزیابی این مسئله که آیا شما با فرهنگ شرکت مورد نظر سازگار هستید یا خیر می‌تواند به درک این مسئله کمک کند که آیا پذیرفتن این پیشنهاد شغلی انتخاب درستی برای‌تان است یا خیر. شرکت‌ها می‌توانند فرهنگ‌های مشارکتی‌، انعطاف‌پذیر، حرفه‌ای یا رشد محور داشته باشند. کمی وقت صرف کنید و ببینید شما چه ارزش‌های حرفه‌ای برای خودتان دارید؛ سپس، آن‌ها را با فرهنگ شرکت مورد نظر مقایسه کنید و ببینید آیا ارزش‌های شما با ارزش‌های شرکت مطابقت دارند یا خیر. برای فهمیدن فرهنگ یک شرکت می‌توانید از مسئول گزینش آن سوال بپرسید، یا نظرات آنلاین کارمندانی را مطالعه کنید که پیش‌تر برای آن شرکت کار کرده‌اند.

۴. مقایسه‌ی حقوق و مزایا

حقوق و مزایای فعلی‌تان را با آن‌چه در پیشنهاد شغلی اشاره شده است، مقایسه کنید. حتما مزایا، حقوق، پاداش‌ها، مشوق‌ها، و میزان مرخصی‌ فعلی‌تان را در نظر بگیرید. هر یک از عناصر موجود در پیشنهاد شغلی را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید آیا نیازهای‌تان را برآورده می‌کنند یا خیر؛ سپس، خوبی‌ها و بدی‌های هر یک را نیز بسنجید. برای مثال، اگر در این پیشنهاد شغلی تعطیلات کم‌تری نسبت به تعطیلات فعلی‌تان وجود دارد، ولی حقوق و مزایای سالانه‌ی آن بیش‌تر است، شاید این پیشنهاد هم‌چنان برای‌تان جذاب باشد.

هم‌چنین، ایده‌ی خوبی است اگر برای آگاهی از میانگین حقوق و مزایای مربوط به نقش مورد نظر، از اطلاعات موجود در اینترنت نیز کمک بگیرید. ارزیابی کنید آیا این پیشنهاد شغلی میانگین حقوق و مزایای مربوط به این نقش را به شما ارائه می‌دهد یا خیر؛ این اطلاعات در تصمیم‌گیری برای پذیرش یا رد این پیشنهاد به شما کمک می‌کند. در ادامه، به مواردی از مزایای رایج در پیشنهادهای شغلی اشاره می‌کنیم:

  • مرخصی با حقوق: مجموع تعداد روزهایی که یک شرکت به طور سالانه به شما مرخصی می‌دهد و حقوق آن را نیز برای‌تان لحاظ می‌کند.
  • صندوق بازنشستگی:‌ برخی از کارفرمایان به کارمندان‌شان صندوق بازنشستگی ارائه می‌دهد؛ آن‌ها بخشی از دستمزدتان را در یک صندوق پس‌انداز برای‌تان حفظ می‌کنند.
  • مرخصی استعلاجی: تعداد روزهایی که علاوه بر مرخصی‌های با حقوق‌تان، می‌توانید به دلیل ابتلا به بیماری از شرکت مرخصی بگیرید.
  • بیمه درمانی: هزینه‌ای که کارفرما بابت مخارج درمانی برای شما به شرکت‌های بیمه می‌پردازد.

۵. تحلیل چشم‌انداز و امنیت شغلی

هنگام تصمیم‌گیری برای پذیرش یک شغل جدید، چشم‌انداز و امنیت شغلی جزء عوامل مهمی هستند که باید مد نظر قرار دهید. چشم‌انداز شغلی به پیش‌بینی میزان رشد و پیشرفت شغلی‌تان پس از چندین سال در یک شرکت گفته می‌شود. اگر چشم‌انداز یک نقش در شرکت به سرعت در حال افول باشد، شاید بهتر است به دنبال یک نقش متفاوت باشید. امنیت شغلی به احتمال حفظ شغل مورد نظر در یک دوره‌ی طولانی مدت گفته می‌شود، و داشتن امنیت شغلی می‌تواند حس آرامش را در نقش مورد نظر در شما ایجاد کند. برای یافتن اطلاعاتی در خصوص چشم‌انداز و امنیت شغلی می‌توانید از منابع اطلاعاتی شغلی در اینترنت استفاده کنید.

۶. بررسی فرصت‌های رشد

فرصت‌های رشد و پیشرفت شغلی را در نقش مورد نظر بررسی کنید. برخی از شرکت‌ها برنامه‌‌ای را برای پیشرفت کارمندان به آن‌ها ارائه می‌کنند که باعث ترغیب آن‌ها به رشد مهارت‌های مدیریتی و تجربه‌های رهبری‌شان می‌شود. برای درک میزان سرعت پیشرفت‌تان در شرکت مورد نظر و پیش‌نیازهای مربوط به پیشرفت شغلی، از قبیل میزان تعداد ساعات کاری لازم برای ترفیع درجه‌تان در شرکت، با مسئول گزینش صحبت کنید.

۷. تحقیق درباره وظایف شغلی

پیش از پذیرش یک نقش، سعی کنید چندین بار پیشنهاد شغلی را مطالعه کنید تا انتظارات شرکت را از خود به طور شفاف درک کنید. درک مسئولیت‌های شغلی، در صورت پذیرش نقش مورد نظر، می‌تواند کمک‌تان کند اعتماد به نفس بیش‌تری داشته باشید؛ هم‌چنین، این کار به شما نشان می‌دهد آیا مسئولیت‌های شغلی مورد نظر با شرایط‌تان منطق هستند یا خیر. برای درک کامل مسئولیت‌ها و وظایف شغلی مورد نظر می‌توانید با مسئول گزینش صحبت کنید.

۸. تحلیل سبک مدیریتی

شما بسته به نقش‌تان، ممکن است در طول روز تعاملاتی با مدیریت شرکت داشته باشید؛ بنابراین، بهتر است بدانید آیا سبک مدیریتی شرکت با ویژگی‌های شما سازگار است یا خیر. سبک مدیریت یک شرکت می‌تواند از خشک و حرفه‌ای تا آزاد و غیررسمی متغیر باشد، و پیش از پذیرش پیشنهاد شغلی، آگاهی از سبک مدیریتی شرکت مورد نظر می‌تواند برای‌تان مفید باشد. هم‌چنین، می‌توانید نظر مسئول گزینش را نیز درباره‌ی سبک مدیریتی شرکت بپرسید، یا این‌که در اینترنت جستجو کنید و ببینید آیا می‌توانید اطلاعاتی از کارمندان سابق این شرکت بیابید یا خیر.

۹. بررسی سلامت مالی شرکت

وقتی برای یک شرکت کار می‌کنید، باید مطمئن شوید آیا این شرکت امنیت مالی دارد یا خیر. می‌توانید سلامت مالی شرکت را از طریق برخی منابع بررسی کنید؛‌ این منابع جایگاه مالی شرکت را به شما نشان می‌دهند، و مشخص می‌کنند آیا دچار رکود است، وضعیت باثباتی دارد، یا در حال شکوفایی است.

نوشته‌های مرتبط