درمان ورم و درد لثه: 12 درمان خانگی و طبیعی ورم لثه

اگر شما هم به ورم و درد لثه مبتلا شده‌اید، نگران نباشید. درد و ورم لثه را می‌توان با داروهای خانگی درمان کرد. اما، اگر با انجام این درمان‌ها وضعیت‌تان بهتر نشد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. و حالا در سایت بازده ما روش های خانگی و طبیعی درمان ورم و درد لثه را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. تهیه‌ی دهان‌شویه و خمیر از نمک

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های درمان ورم و درد لثه که بسیاری از متخصصین آن را پیشنهاد می‌کنند، استفاده از نمک است. همان‌طور که می‌دانید، نمک یکی از اجزای مهم موجود در هر آشپزخانه‌ای است. بدون نمک، غذاها طعم دلپذیرشان را از دست می‌دهند، و از خوردن آن‌ها خسته می‌شوید. در کنار کاربردهای فوق‌العاده‌ی نمک که آن را به طعم دهنده‌ی جدایی ناپذیر غذاها تبدیل کرده‌اند، استفاده از این ماده به عنوان راه درمان بی‌خطری برای بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله بیماری‌های دهان، به طور گسترده رایج است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، هر روز صبح بعد از بیدار شده از خواب، از نمک معمولا به عنوان دهان‌شویه‌ استفاده می‌شود؛ این ماده حتی می‌تواند علائم شدید برخی بیماری‌های دهانی نظیر ورم لثه را نیز درمان کند.

از برخی جهات، نمک به عنوان موثرترین درمان خانگی برای ورم لثه به شمار می‌رود. نمک سرشار از خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی است؛ از این رو، به عنوان ماده‌ای برای درمان ورم و درد لثه به کار می‌رود. به علاوه، از نمک برای رفع عفونت آبسه، و هم‌چنین کاهش انتشار باکتری‌ها در دهان نیز استفاده می‌شود.

برای بهره‌مندی از فواید نمک برای درمان ورم لثه، طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

الف. ابتدا، لازم است نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. وقتی محلول آب و نمک آماده شد، هر روز به طور مرتب دهان‌تان را با آن بشویید – یک بار صبح بعد از خواب، و یک بار عصر. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا تورم لثه‌تان کاهش یابد.

ب. هم‌چنین، می‌توانید با ترکیب نصف قاشق چای خوری نمک با مقداری کافی خردل، خمیر تهیه کنید. سپس، به مدت یک الی دو دقیقه لثه‌های‌تان را با استفاده از این خمیر ماساژ دهید. در نهایت، دهان‌تان را با آب گرم بشویید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت چند روز، تکرار کنید تا ورم لثه‌تان کم‌تر شود.

۲. چرخاندن روغن در دهان

این روش درمانی تحت آموزه‌های طب آیورودا، و با شیوه‌های این طب سنتی انجام می‌گیرد؛ به همین خاطر، دیگر نیازی نیست درباره‌ی وخیم شدن وضعیت ورم لثه‌تان نگران باشید، زیرا این شیوه‌ی درمانی می‌تواند به پیشگیری از تکثیر باکتری‌ها و ایجاد ورم لثه کمک کند. این روش نه تنها به کاهش جرم و تقویت لثه کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین، باعث حفظ سلامت دهان نیز می‌شود. شمار زیادی از انواع روغن‌ها وجود دارد که می‌توانید برای درمان ورم و درد لثه از آن‌ها استفاده کنید؛ ولی از جمله مهم‌ترین روغن‌ها برای انجام این کار می‌توان به روغن نارگیل، روغن کنجد و غیره اشاره کرد.

دستورالعمل زیر نحوه‌ی صحیح انجام این روش درمانی را برای تقویت لثه به شما نشان می‌دهد:‌

الف. یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا روغن کنجد را مستقیما وارد دهان‌تان کنید.

ب. سپس، این روغن را دست‌کم به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه داخل دهان‌تان بچرخانید.

پ. در نهایت، دهان‌تان را به طور کامل با آب گرم بشویید.

ت. این کار را باید هنگام صبح،‌ قبل از مسواک زدن، انجام دهید. از این روش، دست‌کم،‌ به مدت یک ماه استفاده کنید.

حتما به خاطر داشته باشید، این روغن‌ها فقط برای شستشوی دهان هستند، بنابراین، نباید آن‌ها را ببلعید یا غرغره کنید.

۳. روغن‌های معطر: روغن نارگیل / روغن نیم / روغن زیتون

در میان بهترین روش خانگی درمان ورم و درد لثه ، انواع مختلفی از روغن‌های عصاره‌ای یا معطر وجود دارند که می‌توانند به سرعت این وضعیت را تسکین دهند. بهترین نمونه‌های این روغن‌های معطر که باید برای درمان ورم لثه به ذهن‌مان بسپاریم عبارت هستند از روغن نارگیل، روغن زیتون، و روغن نیم یا چریش. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، چرخاندن روغن در دهان یکی از موثرترین راه‌ها برای درمان ورم و درد لثه است؛ از این رو، استفاده از هر یک از این روغن‌ها می‌تواند در رفع سریع ورم لثه به شما کمک کند.

روغن نارگیل خالص سرشار از ترکیبات ضد باکتری است.

از این رو، از روغن نارگیل به طور گسترده برای درمان مشکلات پوست و مو استفاده می‌شود. تاثیر روغن نارگیل بر ورم لثه، مشابه‌ی تاثیر آن بر پوست یا مو است. در کنار این مسئله، ویتامین E نیز حاوی خواص ضد باکتری فراوانی است که برای درمان ورم و درد لثه مفید هستند. استفاده از این روغن‌ها بسیار آسان است؛ فقط کافی است روغن ویتامین E و روغن نارگیل را مستقیما روی لثه‌تان بمالید. به علاوه، می‌توانید از روغن نیم یا چریش نیز برای تسکین لثه‌تان استفاده کنید؛ زیرا در پوست و برگ درخت نیم یا چریش خواص ضد التهابی و ضد باکتری وجود دارند که می‌توانند به تقویت دستگاه ایمنی بدن و هم‌چنین افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کمک کنند.

اگر هم‌چنان از نتیجه راضی نیستید، می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید؛ روغن زیتون دارای ترکیبات مفید بسیار و خواص ضد التهابی است که باعث می‌شوند لثه‌تان به سرعت سلامتی‌اش را به دست بیاورد. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل دهان‌تان ببرید و به مدت چند دقیقه، دهان‌تان را با این روغن بشوید و سپس، آن را از دهان خارج کنید. هرگز آن را نبلعید، زیرا در صورت عفونی بودن لثه‌تان، ممکن است این روغن آلوده شده باشد. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از این روغن، لثه‌تان را با ملایمت ماساژ دهید. برای کسب بهترین نتیجه، این کار را روزی ۳ مرتبه تکرار کنید.

۴. ترکیب جوش شیرین و سرکه سیب

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، جوش شیرین نقش بسیار مهمی در درمان علائم آزاردهنده‌ای از جمله ورم لثه ایفا می‌کند؛ به همین خاطر، تعجب‌آور نیست که جوش شیرین را نیز در فهرست بهترین روشهای خانگی و طبیعی برای درمان ورم و درد لثه قرار داده‌ایم. به عبارت دیگر، این ماده به طور گسترده توسط شمار زیادی از آدم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوش شیرین دارای ترکیبات بی‌خطری است و به همین خاطر، نیازی به نگرانی درباره‌ی کاربرد و هم‌چنین تاثیر این ماده وجود ندارد.

جوش شیرین به اندازه‌ی کافی از عناصر موثری تشکیل شده است که آن را به عنوان داروی طبیعی و مطمئنی برای این مشکل معرفی می‌کنند. به زبان تخصصی‌تر، جوش شیرین حاوی خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که واقعا برای سلامت دهان، دندان، و لثه‌ها مفید هستند.

کارکرد این ماده به گونه‌ای است که می‌تواند فضای اسیدی داخل دهان را متعادل کند، و در نتیجه، به خوبی می‌تواند بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان را تحت کنترل در آورد. به علاوه، خواص ضد عفونی کنندگی جوش شیرین به خوبی می‌توانند عفونت را کاهش دهند.

با استفاده از نکات زیر می‌توانید از جوش شیرین و سرکه سیب یک داروی موثر برای درمان ورم و درد لثه تهیه کنید:

الف. نخست، می‌توانید نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقدار اندکی آب گرم ترکیب کنید و آن‌ها را به خمیر تبدیل کنید.

ب. سپس، این خمیر را مستقیما روی لثه‌‌تان بمالید.

پ. اجازه دهید این خمیر ۱ الی ۲ دقیقه روی لثه‌تان باقی بماند، و سپس آن را با آب گرم بشویید.

ت. این کار را هفته‌ای ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید.

ث. یا این‌که می‌توانید، با یک روش ترکیبی از جوش شیرین و سرکه سیب برای درمان مشکل‌تان استفاده کنید.

ج. برای این کار لازم است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب بریزید.

چ. این ترکیب را خوب به هم بزنید. دهان‌تان را با جوش شیرین مسواک بزنید و سپس، از ترکیب آب و سرکه سیب به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

ح. مابقی ترکیب آب و سرکه سیب را نیز می‌توانید بنوشید تا از داخل بدن‌تان نیز با ورم لثه مبارزه کنید. به خاطر داشته باشید، هرگز سرکه سیب را به شکل خالص وارد دهان‌تان نکنید زیرا این ماده می‌تواند مینای دندان‌تان را ضعیف کند.

۵. آب لیمو یا ترکیب آب لیمو و توت فرنگی

آب لیمو یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در هوای گرم است. در هر نقطه‌ای از دنیا، آدم‌ها آب لیمو را به عنوان ماده‌ای برای خنک شدن در روزهای داغ تابستانی می‌شناسند، ولی به این نکته توجه نمی‌کنند که آب لیمو فوایدی بیش از این‌ها دارد. از آب لیمو می‌توان به طور گسترده به عنوان دارویی طبیعی برای درمان بسیاری از علائم بیماری‌های معمول یا مشکلات شایع سلامتی در زندگی روزانه استفاده کرد. به ویژه، آب لیمو در فهرست موثرترین داروهای طبیعی و خانگی برای درمان ورم و درد لثه نیز قرار دارد. آب لیمو به خاطر وجود مقدار زیادی خواص ضد التهابی و ضد باکتری، و هم‌چنین سطوح بالایی از ویتامین C نه فقط ورم لثه را به طور کامل درمان می‌کند، بلکه به مدت نسبتا طولانی، عفونت‌ها را نیز از دهان‌تان دور نگه می‌دارد.

روش‌های درمانی زیادی وجود دارند که از آب لیمو استفاده می‌کنند،‌ برخی از این روش‌ها از قرار زیر هستند:

الف. روش اول این‌که می‌توانید آب لیمو را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. بعد از مسواک زدن، دهان‌تان را با این محلول بشویید. از این روش روزی دو بار استفاده کنید تا از فرسایش لثه‌ها و هم‌چنین، خونریزی‌شان در اثر ورم لثه پیشگیری کنید.

ب. هم‌چنین، می‌توانید با استفاده از یک قاشق غذاخوری آب لیمو و مقدار اندکی نمک، یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی لثه‌تان بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید این خمیر چند دقیقه‌ای روی لثه‌تان باقی بماند، و سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را روزی ۴ الی ۵ مرتبه تکرار کنید تا این‌که مطمئن شوید لثه‌تان استحکام سابق را دوباره به دست آورده است.

رپورتاژ

پ. شاید از شنیدن نام توت فرنگی در کنار آب لیمو تعجب کنید؛ ولی در حقیقت، ترکیب این دو ماده تاثیر شگفت‌انگیزی بر سلامت دهان و لثه خواهد داشت. توت فرنگی که حاوی مقداری زیادی اسید است، می‌تواند جرم دندان را به طور کامل از بین ببرد.

توت فرنگی علاوه بر آن‌که دندان‌های‌تان را سفیدتر و تمیزتر می‌کند، می‌تواند برای لثه‌ها نیز سلامتی به همراه داشته باشد. توت فرنگی حاوی مقداری زیادی ویتامین C است که عامل قدرتمندی برای پیشگیری از عفونت‌ها به شمار می‌رود.

اکنون، نظرتان را به روش درمانی فوق‌العاده‌ای با ترکیب آب لیمو و توت فرنگی جلب می‌کنیم:

پ.۱. سه الی چهار عدد توت فرنگی را در یک مخلوط‌کن بریزید و سپس، یک قاشق غذاخوری آب لیمو نیز به آن بیفزایید.

پ.۲. این ترکیب را خوب به هم بزنید. سپس، با استفاده از این ترکیب، لثه‌تان را به آرامی ماساژ دهید؛ در صورت امکان، این کار را می‌توانید با استفاده از یک مسواک نرم انجام دهید.

پ.۳. سپس دهان‌تان را بشویید و آب را خارج کنید.

پ.۴. این کار را مرتبا تکرار کنید تا نتیجه‌ی مطلوب را در لثه‌تان مشاهده کنید.

۶. افزایش مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C

همان‌طور که چندین بار در این مقاله گفته شد، آب لیمو یکی از بهترین داروهای طبیعی و خانگی برای درمان ورم و درد لثه است؛ دلیل این مسئله نیز این است که آب لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت، باید مواد غذایی حاوی ویتامین C را به مقدار زیاد در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. به گزارش نشریه‌ی لثه ‌درمانی (Journal of Periodontology)، مصرف کم ویتامین C در رژیم غذایی احتمال ابتلا به ورم لثه را افزایش می‌دهد. معمولا میوه‌های رایج و محبوب بسیاری وجود دارند که حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند؛ از جمله پرتقال، پاپایا، توت فرنگی، گواوا، انگور، کیوی، انبه، فلفل دلمه‌ای و غیره. تمام این میوه‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان هستند؛ از این رو، می‌توانند به بازسازی استخوان و هم‌چنین رشد بافت همبند، از جمله لثه، کمک کنند.

بنابراین، برای اجتناب از ابتلا به بیماری‌های لثه، به خصوص ورم لثه، بهتر است تا حد ممکن خوراکی‌هایی مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی ویتامین C باشند.

میزان مناسب مصرف ویتامین C برای زنان ۱۹ سال به بالا، دست‌کم روزانه ۷۵ میلی گرم، و مردان ۱۹ سال به بالا، ۹۰ میلی گرم است. در نتیجه، همیشه به خاطر داشته باشید در رژیم غذایی روزانه‌تان به اندازه‌ی کافی از مواد غذایی حاوی ویتامین C و هم‌چنین مکمل‌های این ویتامین مصرف کنید تا از ابتلا به ورم لثه و هم‌چنین، سایر بیماری‌ها در امان بمانید.

۷. افزایش مصرف ویتامین D

همان‌طور که می‌دانید، ورم لثه بر اثر کمبود ویتامین‌های ضروری از قبیل ویتامین C و D ایجاد می‌شود؛ از این رو، برای مبارزه با ورم لثه باید رژیم غذایی روزانه‌تان را با ویتامین D کامل کنید. ویتامین D به عنوان یکی از بهترین داروها برای درمان ورم لثه، تاثیر قدرتمندی بر عفونت لثه نیز دارد. این ویتامین که غنی از سطوح بالایی از خواص ضد التهابی است، می‌تواند به رهایی از درد لثه‌ها و هم‌چنین، رشد باکتری‌ها در دهان کمک ‌کند. به منظور پیشگیری از بازگشت وضعیت‌ نامناسب سلامت دهان و هم‌چنین، کمک به درمان ورم و درد لثه به اندازه‌ی کافی ویتامین D مصرف کنید.

اگر سالمند هستید، این ویتامین را مرتبا مصرف کنید، زیرا طبق گزارش مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده، به نظر می‌رسد افزایش سطح ویتامین D در خون بتواند خطر ابتلا به عفونت لثه را در آدم‌های ۵۰ سال به بالا کاهش دهد.

می‌توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین D نظیر تخم مرغ، ماهی سالمون، روغن جگر ماهی، یا تخمه‌ی آفتابگردان و هم‌چنین قرار گرفتن در معرض آفتاب صبحگاهی – به مدت حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، حداقل دو بار در هفته – میزان جذب ویتامین D را در بدن‌تان افزایش دهید. به این ترتیب، بعد از گذشت مدتی، لثه‌تان قوی‌تر خواهد شد. به خاطر داشته باشید، توصیه می‌شود برای جذب ویتامین D از نور خورشید صبحگاهی استفاده کنید که دارای اشعه‌ی ماوراء بنفش اندکی است؛ آفتاب اواسط روز، در ساعات اوج تابش نور خورشید، می‌تواند برای بدن مضر باشد.

۸. جویدن برگ‌های گواوا یا مالیدن خمیر گواوا روی لثه

گواوا میوه‌ای است غنی از ویتامین C که برای سلامتی بدن بسیار مفید است؛ از این رو، بسیاری از آدم‌ها در سراسر دنیا از این میوه استفاده می‌کنند. با وجود این، سایر بخش‌های این گیاه نیز می‌توانند برای سلامتی مفید باشند، به خصوص برگ‌های آن که به عنوان یکی از بهترین داروهای طبیعی و خانگی برای درمان ورم و درد لثه شناخته می‌شود. برگ‌های گواوا که حاوی خواص ضد درد، ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، و ضد میکروبی هستند، به عنوان دارویی موثر برای درمان عفونت لثه یا ورم لثه به کار می‌روند. به علاوه، برگ‌های گواوا حاوی ماده‌ای به نام گوایجاورین (guaijaverin) هستند که به عنوان عاملی برای از بین بردن پلاک‌های دندان شناخته می‌شود. به این ترتیب، با مصرف گواوا می‌توانید درد لثه و دندان‌تان را به طور کامل تسکین دهید.

برای کنترل عفونت لثه، می‌توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:‌

الف. ابتدا، باید از تازه بودن و تمیز بودن برگ‌های گواوا مطمئن شوید؛ بنابراین، آن‌ها را با دقت با آب بشویید. سپس، این برگ‌ها را داخل دهان‌تان بگذارید و به آرامی بجوید و در نهایت، آن را از دهان‌تان خارج کنید. این کار را روزی دو دفعه، به مدت چند هفته انجام دهید.

ب. روش دوم این‌که، مقداری برگ تازه و نازک گواوا را بکوبید و از آن خمیر درست کنید؛ سپس این خمیر را به دندان‌های‌تان بمالید.

پ. یا این‌که از عصاره‌ی برگ گواوا به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

با استفاده از این روش‌ها، ورم لثه‌تان به تدریج از بین خواهد رفت.

۹. دمنوش یا روغن نعناع فلفلی

نعناع فلفلی،‌ علاوه بر آن‌که هنگام استرس می‌تواند ذهن‌‌تان را آرام کند، در فهرست درمان‌های خانگی و طبیعی برای درمان ورم و درد لثه نیز جای دارد. آدم‌ها معمولا برای بهبود تنفس‌شان از محصولات حاوی نعناع فلفلی استفاده می‌کنند. زیرا نعناع فلفلی با خواص مفیدش برای سلامتی، می‌تواند باکتری‌ها و التهاب عامل بوی بد دهان را کاهش دهد. در واقع، این گیاه دارای رایحه‌ی مطبوعی است و مصرف نوشیدنی‌ها یا جویدن آدامس‌های حاوی آن می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی وضعیت تنفس‌تان را بهبود ببخشد.

یک خاصیت مهم دیگر نعناع فلفلی که بسیاری از آدم‌ها معمولا آن را نادیده می‌گیرند، قابلیت آن در درمان موثر ورم لثه است. زیرا نعناع فلفلی حاوی سطوح بالایی از خواص ضد عفونی کنندگی و هم‌چنین ضد باکتری است؛ و به همین خاطر نیز از این گیاه برای درمان ورم و درد لثه و هم‌چنین، بیماری‌های لثه به طور گسترده استفاده می‌شود.

الف. ابتدا باید مقداری برگ خرد شده‌ی نعناع فلفلی را به مدت حدودا نیم ساعت در آب بخیسانید؛ سپس از این محلول برای شستشوی دهان‌تان استفاده کنید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید تا وضعیت لثه‌های‌تان بهبود یابد.

ب. روش دیگر این‌که، می‌توانید بین وعده‌های غذایی‌تان یک فنجان دمنوش نعناع فلفلی داغ بنوشید؛ یا این‌که اجازه دهید این دمنوش خنک شود، سپس آن را به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

پ. هم‌چنین، می‌توانید از خمیر دندان‌هایی با رایحه‌ی نعناع فلفلی برای شستشوی دندان‌های‌تان استفاده کنید. توصیه می‌شود این کار را روزی دو بار انجام دهید.

۱۰. روغن درخت چای

وقتی از بهترین درمان‌های خانگی برای درمان ورم و درد لثه صحبت می‌کنیم، نباید روغن درخت چای را از قلم بیندازیم. در واقع، روغن درخت چای داروی فوق‌العاده‌ای برای درمان ورم لثه، و هم‌چنین بیماری‌های لثه به شمار می‌رود. روغن درخت چای به خاطر وجود خواص ضد التهابی و آنتی‌بیوتیکی‌اش، برای درمان موثر ورم مزمن لثه توصیه می‌شود. هم‌زمان، با استفاده از مقدار مناسبی روغن درخت چای، التهاب لثه‌ نیز که ناراحتی زیادی برای‌تان ایجاد می‌کند، به سرعت تسکین می‌یابد.

در صورت امکان، هر روز دندان‌های‌تان را با خمیر دندان حاوی روغن درخت چای مسواک بزنید. اگر به چنین خمیر دندانی دسترسی ندارید، می‌توانید یک قطره روغن درخت چای را روی خمیر دندان معمولی‌تان بچکانید و طبق معمول مسواک بزنید. حتی می‌توانید برای ماساژ لثه‌های‌تان نیز از ژل حاوی روغن درخت چای استفاده کنید.

هنگام استفاده از این روش‌های درمانی، باید به خاطر بسپارید که هرگز روغن درخت چای را نبلعید؛ زیرا این کار می‌تواند باعث بروز ناراحتی‌های معده، از جمله اسهال شود. برای آن‌که این روش درمانی را با اطمینان بیش‌تر انجام دهید، می‌توانید در این خصوص با یک دندان پزشک نیز مشورت کنید.

۱۱. آب کرنبری

باید تعجب باید گفت، کرنبری قادر از به خوبی را ورم لثه مبارزه کند. به اعتقاد بسیاری، کرنبری حاوی خواص ضد باکتری است و می‌تواند به محافظت از دندان‌های در برابر آلوده شدن به عفونت‌های مضر کمک کند. و از آن‌جا که علت اصلی بروز ورم لثه افزایش تراکم باکتری‌ها است، کرنبری برای حمله به چنین باکتری‌هایی بسیار مفید خواهد بود. با وجود این، هنگام استفاده از چنین داروی طبیعی و گیاهی، حتما یادتان باشد که از آب کرنبری فاقد قند اضافه استفاده کنید؛ یعنی این‌که آب کرنبری باید ۱۰۰ درصد طبیعی باشد و هیچ ماده‌ی شیرین کننده‌ای به آن اضافه نشده باشد، تا تاثیر آن بر درمان عفونت لثه به طور کامل ضمانت شود. برای درمان ورم لثه، فقط کافی است روزانه یک لیوان آب کرنبری بنوشید تا لثه‌های‌تان دوباره مستحکم شوند.

بار دیگر تاکید می‌کنیم، مکمل‌های کرنبری برای درمان ورم و درد لثه به اندازه‌ی کافی موثر نیستند. هم‌چنین، اگر از داروهای رقیق کننده‌ی خون، داروهای مربوط به سنگ کلیه یا وارفارین استفاده می‌کنید، نباید بدون کسب اجازه از پزشک معالج‌تان کرنبری مصرف کنید.

۱۲. استفاده از سیر

سیر از اجزای ضروری موجود در هر آشپزخانه‌ای است؛ زیرا این چاشنی کاربردهای زیادی آشپزی روزانه دارد. به علاوه، سیر به عنوان داروی گیاهی فوق‌العاده‌ای برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی به شمار می‌رود. با این‌که هنوز پژوهشگران از لحاظ علمی تاثیر سیر را بر درمان ورم و درد لثه تایید نکرده‌اند، در طب سنتی این ماده‌ی غذایی به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی و طبیعی برای ورم لثه شناخته می‌شود؛ البته اگر به اندازه‌ی مناسب مصرف شود.

از آن جا که سیر حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، و ضد عفونتی کنندگی فراوانی است، جای تعجب ندارد که بتواند مشکلات مربوط به لثه یا دندان، از جمله ورم لثه، را درمان کند؛ زیرا سیر دارای تاثیرات آنتی‌بیوتیکی قدرتمندی نیز هست. برای درمان ورم و درد لثه با کمک سیر، می‌توانید از مستقیما از خود سیر یا عصاره‌ی آن استفاده کنید. فقط کافی است چند حبه سیر را بکوبید و سپس مستقیما روی لثه‌ی آسیب دیده‌تان بمالید. اگر به سنگ نمک دسترسی دارید، مقداری نمک را به سیر اضافه کنید و آن را روی لثه‌های‌تان بگذارید تا لثه‌های عفونی‌تان تسکین یابند. با وجود این، چنان‌چه بعد از انجام این کار هم‌ چنان مشکل لثه‌تان بر طرف نشد، وقت آن رسیده است تا برای دریافت درمان‌های مناسب‌تر نزد دندان پزشک بروید.

نوشته‌های مرتبط