اصطلاحات کسب و کار: صورت مالی Financial Statement چیست؟

یک صورت مالی Financial Statement ترکیبی از سه گزارش اصلی در موردِ یک کسب و کار است. صورت مالی شامل صورت جریان نقد، صورت درآمد و ترازنامه‌ی کسب و کار است. تمام این سه با هم تصویری کلی از سلامت کسب و کار به دست می‌دهند.

چرا صورت های مالی مهم هستند؟

پاسخ این پرسش در تعریف نهفته است؛ صورت مالی گزارش کاملی درمورد سلامت یک کسب و کار است با احتساب جریان نقد، درآمد و ترازنامه. صورتهای مالی تعیین می‌کنند که آیا یک کسب و کار توانایی بازپرداخت وام‌ها را دارد، آیا جریان نقد برای پرداخت‌ صورت‌حساب‌ها و خرید موجودی را دارد. همچنین بیان خواهد کرد که کجا کسب و کار تولید نقد می‌کند و کجا نقد را از دست می‌دهد.

صورتهای مالی بیان می‌کنند که آیا کسب و کار سودآور است، آیا سودآور خواهد ماند و آیا مشکلات بزرگی پدیدار شده‌اند، مثلا کاهش مداومِ فروش در گذر زمان. خواندن صورت‌مالی دیدگاهی کلی در مورد وضعیت کسب و کار و این که آیا هیچ نشانه‌ی هشدار دهنده‌ای از مشکلاتی آتی محتمل وجود دارد به دست می‌دهد. یک بانک یا موسسه‌ای از این دست به عنوان اولین شاخص چگونگی عملکرد کسب و کار و این که آیا نیازی به تحقیقات بیشتر هست یا خیر، به صورت‌مالی نگاه خواهد کرد.

رپورتاژ

چه وقت یک شرکت صورت‌مالی تهیه خواهد کرد؟

هر کسب و کار در راستای هماهنگی با پایان نتایج سالانه‌شان، و برای آن که به طرف‌های ذی‌نفع شمائی از نحوه‌ی کارکرد کسب و کار بدهد، یک صورت مالی آماده خواهد کرد. اگر یک کسب و کار به دنبال افزایش تسهیلات اعتباری یک بانک یا در تلاش برای افزایش سرمایه‌ برای یک توسعه باشد، یک صورت مالی برای پایان سه ماهه‌ی مالی یا آخرین ماه تولید خواهد کرد. هنگام تولید صورت‌مالی برای چنین مقاصدی بهترین شیوه این است که از زبان حسابداری عمومی استفاده کنیم، که برای همه‌ی طرف‌ها قابل فهم است. یک صورت مالی که ممکن است همراه با پایان گزارش سالانه‌ بیاید و فقط توسز کارکنان خوانده شود، اغلب در قالب اصطلاحاتی است که برای اشخاص مشمول آشنا باشد.

اغلب یک هیئت دولت ممکن است با مقاصد مالیاتی درخواست یک صورت مالی بکند و لازم خواهد بود که شرکت با استفاده از دستورالعمل‌های پذیرفته شده‌ی کلی یک صورت‌مالی با کیفیت تولید کند. یک بانگ یا سرمایه‌گذاران نیز ممکن است بدون اعلان قبلی درخواست یک صورت مالی بکنند، در صورتی که سوددهی یا به طریق دیگر، شرکت، برای‌شان مهم باشد. تنها به این دلایل برای هر کسب و کاری حیاتی است که ثبت‌های خوب و جاری را نگه‌دارد تا این که تولید یک صورت‌مالی ساده و سریع باشد.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط