9 کار که هرگز نباید موقع عصبانیت انجام بدهید

در این نوشتار ۹ کار که هرگز نباید موقع عصبانیت انجام بدهید را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید و سعی کنید به این توصیه توماس جفرسون درباره عصبانیت هم گوش دهید: وقتی عصبانی می‌شوید، قبل از آن‌که صحبت کنید تا ده بشمارید؛ اگر خیلی عصبانی بودید، تا صد بشمارید. هنگامی که ما عصبانی هستیم، فقط خلق‌وخوی‌مان نیست که تحت تاثیر قرار می‌گیرد. عصبانیت می‌تواند روی تصمیم‌گیری‌های ما، اعمال ما و توانایی ما برای انجام کارهای ساده تاثیر بگذارد.

احتمالا واضح است که ما نمی‌خواهیم خشم، نیروی محرکه‌ی انتخاب‌های ما باشد، اما این دقیقا همان چیزی است که احتمالا انجام می‌دهیم. به علاوه، عصبانیت ما فقط روی خودمان تاثیر نمی‌گذارد، بلکه هر کسی را در میان اطرافیان‌مان تحت تاثیر قرار می‌دهد، و اثری چند جانبه دارد. وقتی که قرار است با عصبانیت مقابله کنیم، سه گزینه داریم. ما می‌توانیم: آن را پنهان کنیم آن را بروز بدهیم رهایش کنیم و در حین این‌که سعی می‌کنیم روی عصبانیت‌مان کار کنیم، مهم است که به شیوه‌ی درستی به آن بپردازیم. این یعنی باید از برخی امور روزمره‌تان دور شوید و به رویکرد خودتان بیندیشید. در ادامه ۹ کار که هرگز نباید موقع عصبانیت انجام بدهید آمده است:

۱. پنهان کردن آن.

پنهان کردن خشم‌ اغلب مورد تشویق قرار می‌گیرد و قطعا راحت‌تر از پرداختن به آن است. اما شواهد، می‌گویند که پنهان کردن خشم می‌تواند روی سلامت ما تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهند که نگه داشتن خشم خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و روی سلامت کلی ما تاثیر می‌گذارد. اما این‌که پنهان کردن عصبانیت برای سلامتی مضر است، دلیل نمی‌شود که خشم و عصبانیت‌تان را در معرض نمایش بگذارید. به جای این‌که در لحظه واکنش نشان بدهید، راهی پیدا کنید برای این‌که خشم‌تان را محترمانه و با رعایت حال دیگران بروز بدهید.

۲. خوابیدن در حالی که هنوز عصبانیت‌تان فروکش نکرده‌است.

شاید از نظر ما واکنش محترمانه در یک موقعیت خشم‌آمیز این باشد که برویم و بخوابیم. خب، به نظر می‌رسد پند قدیمی “هرگز با احساس خشم و عصبانیت به خواب نروید” بهترین است. خوابیدن در حالی که هنوز خشمگین هستید، فقط آن احساسات را تقویت می‌کند و باعث می‌شود که هنگام صبح شدت بیش‌تری داشته باشند.

۳. رانندگی کردن.

اگر برای‌تان مقدور است، سوار ماشین نشوید و پیاده‌روی را انتخاب کنید. هنگامی که ما در حالت خشم قرار داریم، توانایی ما برای تمرکز و دقت کم می‌شود، و همین می‌تواند به برآورد ضعیف ما در جاده منجر شود. از طرف دیگر مزیت راه رفتن این است که به هر حال هر شکلی از ورزش یک روش خوب برای برخورد با خشم است.

۴. فریاد زدن در پشت بام.

همه‌ی ما نیاز داریم که گاه‌گاهی خودمان را تخلیه کنیم، اما این کار ممکن است اثر مثبتی نداشته باشد. جفری لوهر، استاد دانشگاه روانشناسی آرکانزاس، می‌گوید: ” شاید تخلیه شدن در آن لحظه به شما احساس متفاوتی بدهد، اما تغییر در یک حالت احساسی لزوما به معنی داشتن احساس بهتر نیست؛ ممکن است فقط از میزان احساس بدی که داشتید کاسته شود.” تخلیه کردن خودتان شاید باعث شود احساس بهتری داشته باشید اما این کار کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

رپورتاژ

اگر با یک خودشیفته رابطه دارید چه باید بکنید؟

۵. ادامه دادن بحث.

مهمترین کار که هرگز نباید موقع عصبانیت انجام بدهید ادامه دادن به بحث است. هنگامی که عصبانی هستیم، پرداختن به موضوع به طور منطقی و دقیق کار دشواری است. و اغلب چیزهایی می‌گوییم که بعدها باعث پشیمانی‌مان می‌شود. گوش بدهید و سپس از بحث کناره‌گیری کنید تا فرصتی برای پردازش اتفاق رخ ‌داده داشته باشید. کناره‌گیری به این معنا نیست که بحث تمام شده‌است. مهم است که ما خودمان را آماده کنیم تا با نیات درست و در قالب ذهنی بهتری موضوع را بازبینی کنیم.

۶. انتشار علت نارضایتی‌تان در رسانه‌های اجتماعی.

وقتی موضوعی که باعث خشم‌تان شده‌است را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، دیگر نمی‌توانید آن را پس بگیرید. درست مثل بحث کردن در زمان اوج عصبانیت که باعث پشیمانی می‌شود، نشر مطلب در فیس‌بوک هم ممکن است بعدها باعث تاسف خوردن شما شود. بله، شما می‌توانید آن را حذف کنید، اما وقتی که منتشرش کردید، بقیه آن را می‌خوانند و دیگر کاری ازدست شما برنمی‌آید.

۷. ارسال رایانامه به شخصی که باعث عصبانیت شما شده‌است.

درست مانند نوشتن مطلب در رسانه‌های اجتماعی، شما نمی‌توانید رایانامه‌ای را که ارسال شده‌است، برگردانید. در حالی که نوشتن مطلب در دفتر یادداشتهای روزانه راه فوق‌العاده‌ای برای کنار آمدن با خشم و پردازش آن است، ارسال افکارتان برای آن شخص ایده‌ی خوبی نیست. رایانامه را بنویسید و سپس آن را حذف یا ذخیره کنید. هر کاری دوست دارید بکنید اما رایانامه را ارسال نکنید. همیشه وقت هست که آن رایانامه را پس از آن‌که احساسات‌مان را کنترل کردیم، مورد بازبینی قرار بدهیم.

۸. فکر کردن بیش از اندازه به موضوع

این‌که دائم در فکر موضوعی باشیم که ما را عصبانی کرده‌است، نهایتا باعث می‌شود موضوع در ذهن ما شکل بدتری به خود بگیرد. فکرکردن بیش از اندازه به وضعیت سبب می‌شود که موضوع برای‌تان بزرگ‌تر از آن‌چه واقعا هست، بشود و دائم نکاتی از مشاجره‌تان خلق کنید که اصلا واقعی نیستند. به جای این‌که در آن وضعیت گیر کنید، سعی کنید با شخص مربوطه یک مکالمه‌ی محترمانه و مستقیم داشته باشید.

۹.سروقت مواد خوراکی رفتن.

یک کار که هرگز نباید موقع عصبانیت انجام بدهید غذا خوردن هیجانی است. هنگامی که ما در بحبوحه‌ی یک بحران هستیم، معمولا سراغ خلال‌های هویج نمی‌رویم. بلکه به دنبال خوراکی‌هایی می‌رویم که به ما آرامش بدهند. خوردن مواد غذایی نامناسب در طی یک حالت احساسی می‌تواند به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن منجر شود. آگاهانه خوردن در زمانی که می‌خواهیم با عصبانیت‌مان کنار بیاییم، از هر زمان دیگری مهم‌تر است.

نوشته‌های مرتبط