راهنمای انتخاب لباس عروس مناسب: 21 نکته برای بهترین انتخاب

خب مبارک است، دارید ازدواج می‌کنید! در میان تمام هیجانات و استرس‌های مرتبط با برنامه‌ریزی جشن عروسی‌تان در طول ماه‌های آینده، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که خواهید خرید و انتخاب لباس عروس تان است. و اولین کاری که قبل از رفتن به مزون‌ها و فروشگاه‌های لباس عروس باید انجام دهید، این است که در مورد سبک لباس عروسی مورد علاقه‌تان به نتیجه‌ی مشخصی برسید. بنابراین، ممکن است لازم باشد با برخی از سبک‌های لباس عروسی و اصطلاحات آشنا شوید. در این نوشتار کاتت کاملی را در مورد چگونگی انتخاب لباس عروس مناسب برای نوع اندام‌تان به شما ارائه می‌دهیم. این نکات می‌توانند کمک‌تان کنند تا حرکت‌تان در مسیری که به روز عروسی‌تان ختم می‌شود، شروع کنید. با ما همراه باشید!

انتخاب لباس عروس مناسب: پیراهن رویاهای‌تان را انتخاب کنید!

1. پیش از هر اقدام دیگری مشخص کنید که بودجه‌تان چه‌قدر است

اولین نکته در مورد چگونگی انتخاب یک لباس عروسی این است که چه‌قدر می‌خواهید برای خرید آن هزینه کنید و اساسا بودجه‌تان چه‌قدر است! و قبل از شروع دیدن لباس‌ها، این موضوع را به فروشنده بگویید. به این ترتیب، زمان دیدن لباس زیبایی که از عهده‌ی قیمت آن بر نمی‌آیید، ناراحت نخواهید شد.

یک مجموعه‌ی کامل عروس، معمولا تاج، لباس زیر، و لوازم جانبی دیگری را نیز شامل می‌شود و حدود 10 تا 15 درصد از کل هزینه‌ی عروسی را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این‌ها، گاهی ممکن است مجبور به اعمال تغییراتی شوید که ممکن است کلی برای‌تان آب بخورد، بسته به این‌که در چه حد هستند و تازه‌ هزینه‌ی حمل و نقل هم چیز دیگری است. از سوی دیگر، هنگامی که لباس عروس به دست‌تان می‌رسد، ممکن است باید برای اتو کردن و بخار دادن هم آن را به اتوشویی بدهید، که این هم هزینه‌ی دیگری در بر دارد!

2. کارتان را زود شروع کنید

نکته‌ی بعدی در مورد چگونگی انتخاب یک لباس عروس این است که کارتان را زود  و در صورت امکان از 6 تا 9 ماه قبل از عروسی شروع کنید. در حقیقت، ممکن است چند ماه طول بکشد تا یک تولیدکننده بتواند یک لباس طراحی کند و شاید 2 ماه هم زمان برای انجام تغییرات لازم باشد. آماده کردن لباس عروس‌های خیلی پیچیده و پر پیچ وتاب ممکن است طول بکشد. اگر زمان کافی نداشته باشید، مغازه‌های بسیاری وجود دارند که سفارش شما را با دریافت هزینه‌ی اضافی قبول می‌کنند، اما در این صورت ممکن است انتخاب‌های شما محدود باشد. آن‌ها همچنین، گاهی نمونه‌هایی از لباس عروس را به حراج می‌گذارند که در این صورت می‌توانید حسابی برد کنید. اگر خوش شانس باشید ممکن است بتوانید لباس عروسی را پیدا کنید که فقط به یک تغییر کوچک نیاز دارد.

3. حسابی تحقیق کنید

قبل از ورود به فروشگاه لباس عروس، باید چند ژورنال لباس عروس، وب‌سایت‌ها و کتاب‌هایی را مطالعه کنید تا درباره‌ی پارچه‌ها و واژگان این حیطه اطلاعاتی کسب کنید. این کار به شما در درک آن‌چه به دنبال‌اش هستید، کمک خواهد کرد. در زندگی روزمره مردم اصطلاحات حرفه‌ای را در این زمینه به کار نمی‌برند و آن‌ها را نمی‌شوند، بنابراین اگر از قبل تحقیق کنید، در انتخاب و در نظر گرفتن لباس عروسی اعتماد به نفس بیش‌تری خواهید داشت. پوشه‌ای با عکس‌هایی از لباس‌ها یا جزئیات مورد نظرتان آماده کنید و سپس آن پوشه را در هنگام خرید همراه خود ببرید.

4. در  مورد طرح کلی لباس عروس تصمیم بگیرید

لباس عروس طرح‌های متفاوتی دارد. پیش از انتخاب هر چیز دیگری، بهتر است بدانید کدام یک از طرح‌های لباس عروس برای شما بهترین است. به تصاویر لباس‌های عروس از هر نوع نگاه کنید. شما می‌توانید وب‌سایت‌های عروسی را مرور کنید و در فضای نت مدل‌های متفاوت لباس عروسی را ببینید و مقایسه کنید.

5. لباس عروس‌تان را تجسم کنید!

خودتان را را در روز عروسی تصور کنید. چه لباس پوشیده‌اید و پیراهن‌تان چه طرح و مدلی دارد؟ از چه پارچه‌ای است؟ آیا گلدوزی شده یا گیپور دارد؟ رنگ آن چیست؟ واقعا، با این همه گزینه‌ای که برای لباس عروس وجود دارد پیدا کردن چیزی که می‌خواهید در میان صدها و هزاران مدل بسیار دشوار و خسته‌کننده است. بسیاری از عروس‌ها گزارش داده‌اند که پس از دیدن قفسه‌ها و فروشگاه‌های لباس، کم کم همه‌ی لباس‌ها یک شکل و شبیه به هم به نظر می‌رسند. از این رو، قبل از این‌که برای امتحان کردن لباس‌ها بروید، باید خودتان را در روز عروسی تصور کنید و و فهرستی از مواردی را که دوست دارید در لباس عروس رویاهای‌تان وجود داشته باشند، یادداشت کنید. با این حال، لازم نیست که حما در مورد اصطلاحات لباس عروسی بدانید، فقط به سادگی همان چیزی را که در تصورات‌تان است توصیف کنید.

6. به صورت برنامه‌ریزی شده پیش بروید

پس از بررسی برخی از جزئیات پایه‌ای  در مورد نحوه‌ی انتخاب لباس عروسی، باید تصمیم بگیرید که دوست دارید کجا بروید و با فروشگاه‌ها از قبل تماس بگیرید تا مشخص شود لباس‌های چه طراحانی را ارائه می‌کنند، قیمت لباس‌های عروس آن‌ها در چه حدی است، و آیا لوازم جانبی  هم به فروش می‌رسانند و در صورت لزوم کار تغییر مدل هم بر عهده‌ی خودشان است یا خیر. در واقع، برای مراجعه به بسیاری از فروشگاه‌ها و مزون‌ها باید وقت بگیرید. در حالت ایده‌آل، بهتر است در یک روز وسط هفته برای خرید بروید و نه در ساعت ناهار و استراحت‌تان، که ممکن است عجله داشته باشید. با این حال، تا زمانی که بررسی‌های لازم را انجام نداده‌اید و همه‌ی مکانهای مورد نظرتان را ندیده‌اید خرید کنید. سعی کنید روزانه فقط به دو مزون سر بزنید، به این ترتیب از دیدن تعداد زیادی لباس با مدل‌های متفاوت خسته نخواهید شد. یادتان باشد که برای یادداشت کردن توضیحات لباس، یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشید.

۷. وسایل لازم را با خودتان ببرید

هنگام انتخاب لباس عروسی، باید چیزهایی را که می‌خواهید همراه با آن استفاده کنید با خودتان ببرید، چیزهایی مانند گردنبند مخصوص یا تاج مادربزرگ‌تان!‌ بوتیک‌ها اغلب نیم‌تنه‌ی تنگ زیر لباس، کفش و سوتین‌های بدون بند را خودشان عرضه می‌کنند، اما ممکن است بخواهید وسایل خودتان را همراه داشته باشید. علاوه بر این، شما نیاز به مشورت کردن با چند فرد مورد اعتمادتان دارید. البته نباید تعداد آن‌ها زیاد باشد زیرا در این صورت خسته و گیج خواهید شد. فقط از یک یا دو نفر که واقعا سلیقه‌ی شما را می‌شناسند و با شما صادق هستند دعوت کنید که همراه‌تان بیایند.

8. بکوشید لباسی را پیدا کنید که مطابق با بودجه‌تان بهترین است

قبل از عروسی ضرورتی ندارد میلیون‌ها تومان برای خریدن لباس عروسی فوق‌العاده خرج کنید. علاوه بر فروشگاه‌ها، بسیاری از مزون‌ها نیز چندین بار در سال حراج می‌زنند تا نمونه‌های کمی قدیمی‌تر یا “کم فروش‌تر” (اغلب سایزهای۳۴، ۳۶ و ۳۸) را به فروش برسانند. برای اطلاع از زمانی که این رویداد اتفاق می‌افتد، با فروشگاه‌ها تماس بگیرید و به وب سایت طراحان بروید و خیلی ساده اطلاعات مورد نظرتان را به دست بیاورید. علاوه بر این، شما می‌توانید برای حضور در شوی لباس که در آن طراحان لاین جدید خود را آغاز خواهند کرد، ثبت نام کنید. گاهی اوقات بوتیک‌ها تخفیف‌هایی را برای مشتریان در روز شو ارائه می‌کنند.

9. ذهن‌تان را باز نگه دارید

این مانترایی است که مشاوران عروسی بارها و بارها آن را تکرار می‌کنند. بنابراین، نباید توصیه‌های آن‌ها را نادیده بگیرید، حتی اگر آ‌ن‌چه که با شما توصیه می‌کنند، سبک و سیاق شما نیست. بعضی از لباس‌ها در ویترین یا روی چوب لباسی چندان زیبا به نظر نمی‌رسند، اما زمانی که آن‌ها را می‌پوشید، عالی هستند. از سویی دیگر هرگز نباید لباس عروسی را بخرید که واقعا عاشق‌اش نیستید.

10. روی متناسب بودن لباس تمرکز کنید، نه سایز آن

سایز لباس عروس معمولا کوچک‌تر از لباس‌های دیگر است؛ بنابراین، اگر شما به طور معمول سایز ۸ را می‌پوشید، ممکن است این بار سایز ۱۲ برای‌تان مناسب باشد. شما باید اعداد را کلا فراموش کنید و روی سایز کوچک‌تر اصرار نکنید به این دلیل که قصد دارید وزن خود را قبل از عروسی کاهش دهید. فقط لباس عروسی را که همین حالا برای‌تان مناسب است، سفارش دهید.

11. پیش از امضای قرارداد و پرداخت ودیعه این نکات را مد نظر داشته باشید

رپورتاژ

به یاد داشته باشید، قبل از پرداخت ودیعه (اغلب 50٪)، باید با مشاور لباس عروس در زمینه‌ی قرارداد به دقت بحث و گفتگو کنید. بررسی کنید که چه زمانی لباس عروسی آماده می‌شود، هزینه‌ی تغییرات چه‌قدر است، آیا لازم است که لباس به شهر یا کشور دیگری ارسال شود، سیاست‌های لغو قرارداد در این مزون چیست، و در صورتی که لباس آسیب ببیند یا متفاوت با آن‌چه خواسته بودید، دوخته شده باشد، چه راه‌حل‌هایی پیش روی شما قرار دارد. در نهایت، مجددا نام تولید کننده، شماره‌ی مدل، سایز و رنگ را به دقت بررسی کنید.

12. در جلسات پرو دقت زیادی به خرج بدهید

در حقیقت، اغلب 2 تا 3 بار پرو برای سایز کردن لباس عروس لازم است، اما در صورتی که فکر می‌کنید به جلسات بیش‌تری برای پرو نیاز دارید،‌ ابدا خجالت نکشید و خواسته‌تان را مطرح کنید. قرار ملاقات اولیه حدود 2 تا 4 ماه قبل از عروسی اتفاق می‌افتد، و در این زمان لازم است در مورد لباس زیر، لوازم جانبی و کفش تصمیماتی بگیرید. همچنین ممکن است بخواهید سبک موهای‌تان را هم انتخاب کنید. در این صورت چنین سؤالاتی را از خودتان بپرسید: آیا می‌توانید دست‌های‌تان را راحت بالا بیاورید؟ آیا بندها سر جای‌شان هستند و شانه‌ها را اذیت نمی‌کنند؟ به طور معمول، آخرین پرو ممکن است حدود یک یا دو هفته قبل از رویداد مهم زندگی‌تان انجام شود. در آن زمان، شما باید مادر، خواهر یا یکی از دوستان‌تان را برای این‌که به شما در پوشیدن لباس کمک کنند همراه خودتان ببرید.

13. ابتدا روی پیدا کردن بهترین مدل لباس عروس برای خودتان تمرکز کنید

اگرچه جزئیات بسیار مهم هستند، مثلا یک ردیف بلند از دکمه‌های مرواریدی یا پارچه‌ی ابریشمی و گیپور می‌تواند یک تفاوت بزرگ بین یک لباس عروسی خوب و یک لباس عروس واقعا عالی ایجاد کند. با این حال، قبل از شروع دقت کردن به جزئیات، ابتدا باید مدل‌هایی را که ممکن است برای شما مناسب باشند، تشخیص دهید. یادتان باشد که در دام مد و غیره نیفتید، در عوض بر سبک خودتان و آن‌چه که برای اندام شما مناسب‌تر است، تمرکز کنید.

14. قسمت بالای لباس عروس‌تان را فراموش نکنید

یک لباس عروسی زرق و برق‌دار و زیبا با دنباله‌ای بلند و رویایی واقعا دل آدم را می‌برد. اما به یاد داشته باشید که قسمت بالای لباس عروس آن چیزی است که توجه آدم‌ها را بیش‌تر جلب می‌کند!‌ از آن گذشته چه چیزی بیش‌تر در عکس‌های عروسی دیده می‌شود. بیش‌تر عکس‌های عروسی که مهمانان از شما می‌گیرند، در واقع کمر به بالا هستند!

15. لباس عروس را فقط به این دلیل که مد است، انتخاب نکنید

آن دسته از لباس‌های عروسی که مد می‌شوند لزوما در مقابل آزمایش زمان تاب و تحمل نخواهند داشت. خیلی ساده آلبوم عروسی والدین خود را به عنوان گواهی بر این گفته ببینید. لباس عروسی باید بدون زمان باشد. هنگامی که یک دختر در لباس عروس خود که هم دارای عناصر سنتی و هم دارای عناصر مدرن است، حس شکوه و زیبایی دارد و هنگام پوشیدن آن احساس می‌کند تبدیل به نسخه‌ای بهتر از خود شده‌است، در واقع لباس عروس بدون زمان و ابدی خود را پیدا کرده‌است. این چیزی است که هرگز از مد نمی‌افتد.

16. هنگام امتحان کردن لباس عروس اگر مجاز بود با خودتان دوربین ببرید

خیلی ساده یک دوربین با خودتان ببرید و به جای این‌که فقط به آینه اعتماد کنید، از قسمت‌های مختلف لباس‌تان عکس بگیرید.

اغلب آینه‌ها برای فروش لباس‌ها استفاده می‌شوند در حالی که دوربین دروغ نمی‌گوید. از آن‌جایی که به تصاویری از این لباس عروس به مدت سال‌ها نگاه خواهید کرد، یاد بگیرید که چگونه باید از زوایای مختلف عکس بگیرید. با این حال، برخی از بوتیک‌ها اجازه نمی‌دهند که مشتریان از لباس‌های آن‌ها عکس بگیرند. توصیه‌ی ما این است که از قبل با مزون تماس بگیرید و ببینید آیا ممکن است چند عکس برای اطمینان از انتخابی که خواهید داشت بگیرید یا خیر!

17. هر چند تا لباس عروسی که دوست دارید امتحان کنید

ترفند بعدی در مورد چگونگی انتخاب یک لباس عروسی مناسب این است که هر چند تا لباس عروس که دوست دارید را امتحان کنید زیرا بسیاری از لباس‌ها ممکن است روی چوب‌لباسی زرق و برق داشته باشند اما پس از پوشیدن، می‌توانند شکل دیگری پیدا کنند. این بدان معنا است که شما، به عنوان یک عروس، باید لباس‌های مختلف را امتحان کنید تا آن‌هایی را که برای شما مناسب است را انتخاب کنید. همان‌طوری که پیدا کردن یک شوهر یا همسر خوب زمان‌بر به نظر می‌رسد؛ پیدا کردن لباس عروس مناسب نیز زمان‌بر است.

18. از امتحان کردن تعداد بسیار زیادی لباس عروس پرهیز کنید

در این فهرست نکاتی برای انتخاب یک لباس عروس مناسب، این یکی درست نقطه‌ی مقابل مورد قبلی به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ با این حال، نباید سعی کنید خودتان را با پوشیدن تعداد بیش از حدی لباس عروسی در یک زمان گیج کنید. اگر احساس کنید که مجبورید 20 لباس مختلف را در هر مزونی که وارد آن می‌شوید، امتحان کنید، این همه مکان مختلف و این همه گزینه‌ی متفاوت باعث سردرگمی و استرس می‌شود. به احتمال ۹۰ درصد، احتمالا به مزون اول برمی‌گردید و به هر حال همان لباس مورد علاقه‌تان را انتخاب می‌کنید. مزونی که بیش از همه طرح‌‌های‌اش را می‌پسندید انتخاب کنید و بعد به آن مراجعه کنید.

19. فکر نکنید که برای انتخاب لباس عروس باید چندین نفر را همراه خودتان ببرید

در برنامه‌های تلویزیونی در مورد عروسی گاهی به نظر می‌رسد که عروس خانم چند نفر از دوستان و فامیل و خانواده‌اش را زمان امتحان کردن لباس عروس با خود به مزون برده‌است. در حقیقت، اگر هنگام امتحان کردن لباس عروس تعداد زیادی خانم به همراه خود داشته باشید،‌ تا حدی تحت فشار خواهید بود. نتایج چنین کاری ممکن است منفی باشد زیرا در این صورت گزینه‌ها و ایده‌های فراوانی وجود خواهد داشت. حتی برخی از دختران می‌گویند زمانی که تنها به مزون رفتند و لباس عروس‌شان را انتخاب کردند، از نتیجه بسیار راضی بودند.

20. هنگام امتحان کردن پیراهن عروسی‌تان،‌ حتما یک سینه‌بند خوب بپوشید

روزی که برای پرو کردن یا امتحان کردن لباس عروس‌تان می‌روید زمان زیادی را با لباس زیر سپری خواهید کرد. تحسین کردن جدیدترین سینه‌بندتان بین دفعات زیادی که لباس عروس‌ها را امتحان می‌کنید به شما کمک می‌کند بیش‌تر احساس مثبت داشته باشید در مقایسه با زمانی که مدام نگاه‌تان به آن سینه‌بند خاکستری قدیمی می‌افتد که سال‌ها است آن را می‌پوشید. علاوه بر این، سینه‌بندی که به خوبی فیت تن‌تان شده‌است، سبب می‌شود که فرانید امتحان کردن لباس عروس هم راحت‌تر و بهتر پیش برود.

21. در مورد سایز لباس عروس عجله نکنید

همان‌طوری که پیش‌تر و در نکات قبلی در مورد چگونگی انتخاب لباس عروسی ذکر شد، باید توجه داشته باشید که لباس عروسی بر تن‌تان چه‌طور به نظر می‌رسد، و در واقع توجهی به آن‌چه روی تگ لباس نوشته شده‌است نداشته باشید.

21 مورد قید شده در این نوشتار نکاتی هستند که هر دختری باید قبل از انتخاب لباس عروس خود برای مهم‌ترین شب زندگی‌اش در نظر داشته باشد.

اگر در رابطه با موضوع نحوه‌ی انتخاب سبک مناسب لباس عروسی با توجه به اندام‌تان تجربه‌ی خاصی دارید، لطفا آن را در قسمت نظرات با ما و خوانندگان‌مان در میان بگذارید.

نوشته‌های مرتبط