۱۰ روش و ترفند مدیریت کسب و کار برای کارآفرینان

مدیریت کسب و کار، کار چندان راحتی نیست. با وجود این، نیازی نیست حتما صاحب یک شرکت بزرگ باشید یا پول فراوانی داشته باشید که بتوانید از توصیه‌های مدیریت کسب و کاری که در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود بهره ببرید. پس بهتر است کشف راه‌های مفید برای بهتر ساختن جنبه‌های مختلف مدیریت کسب و کارتان را آغاز کنید، کاری که می‌تواند به پرثمرتر شدن کسب و کارتان بینجامد. با ما همراه باشید و ۱۰ روش و ترفند مدیریت کسب و کار برای کارآفرینان را به دقت از نظر بگذرانید.

۱. فقط دانستن چگونگی و نحوه انجام کار کافی نیست

اگر فکر می‌کنید چون در این حوزه متخصص هستید، بنابراین همه‌ی فاکتورهای لازم برای تبدیل شدن به یک مالک کسب و کار حرفه‌ای را دارید پس سخت در اشتباه هستید. اطلاع از بازاریابی و مدیریت، حداقل برای چرخاندن چرخ‌های تشکیلات اقتصادی‌تان، جزو ضروریات است.

بگذارید مثال مشخص و روشنی بزنیم. می‌دانید که سرآشپزها یا حرفه‌ای‌های زیادی در حوزه‌ی خوراک وجود دارند. با وجود این، همه‌ی آن‌ها نمی‌توانند رستورانی موفق را راه اندازی کنند. همه‌ی آن‌ها عاشق غذا و پخت و پز هستند، اما خوب غذا پختن کافی نیست. مشتریان باید از آن غذاها باخبر شوند و آن‌ها را امتحان کنند. اگر نتوانند طعم غذا را به مشتریان بچشانند، در نتیجه نمی‌توانند مشتری جلب کنند. در ادامه شش مهارت پایه‌ای که یک مدیر کسب و کار باید بداند را به شما ارائه می‌کنیم:

– برنامه ریزی: در واقع، از پیش برنامه ریزی کردن به آدم‌ها کمک می‌کند از منابع محدودشان، شامل وقت، پول، و مواد به بهترین نحو استفاده کنند. در آغاز، لازم است که به بودجه کسب و کار فعلی تان فکر کنید تا بفهمید چه مقدار پول نیاز دارید، و چه وقت و چگونه باید از آن استفاده کنید. بعد از آن، باید انتظارات‌تان را از سوددهی که می‌توانید از سرمایه‌گذاری‌تان به دست آورید مورد توجه قرار دهید. سپس، محصولات و خدمات، مشتریان، و استراتژی‌های راه اندازی را مشخص می‌کنید.

– خرید: اکثر کسب و کارهای کوچک با خرید سر و کار دارند. سود، تفاوت بین مبلغی است که خرج می‌کنید و مبلغی که مشتریان به شما پرداخت می‌کنند. بهتر است هر گاه که ممکن بود به فکر پس انداز پول باشید. برای آنکه خریدار بزرگی باشید، فقط به خرج کردن‌تان در دسته‌بندی‌ها و زمینه‌های مختلف فکر کنید. اگر به لحاظ مالی در مضیقه هستید، پس می‌توانید به سرعت مشخص کنید در کجاها می‌توانید جلوی مخارج اضافی را بگیرید. بر عکس، اگر پول و نقدینگی‌تان زیادی است، پس به فکر نحوه‌ی استفاده از آن برای پرورش کسب و کار کنونی‌تان باشید. به این کار، سرمایه‌گذاری مجدد می‌گویند. به علاوه، یک خریدار ماهر بودن یعنی اینکه کالاها و خدمات مورد نیاز را به وقت ضرورت در اختیار داشته باشید. یادتان باشد زمانبندی برای کسب و کار حیاتی است.

– تولید: واژه‌ی «تولید» در اینجا یعنی اینکه محصولات و خدماتی را برای مشتریان فراهم می‌آورید تا آن‌ها را از شما خریداری کنند. تولید کنندگان به این فرایند پروسه‌ی تولید می‌گویند در حالی که تامین کنندگان خدمات ممکن است آن را پروسه‌ی تحویل خدمات بنامند. تقویت فرایند تولید به معنی تقویت درآمدتان نیز هست. اگر بتوانید محصولات و همچنین خدمات با کیفیت‌تری را ارائه بدهید، به فروش بسیار بیشتری دست پیدا خواهید کرد.

– فروش: برای فروش، لازم است در زمینه‌ی تقاضا و عادات خرید، درک خوبی از مشتریان‌تان داشته باشید. مشتریان باید محصولات‌تان را بشناسند و به آن‌ها علاقمند باشند. همچنین، لازم است به این باور برسند که محصولات یا خدمات‌تان نیازهای آن‌ها را مرتفع خواهد ساخت. به علاوه، شما، به عنوان یک مالک کسب و کار، باید سیاست‌های پرداخت را نیز مد نظر داشته باشید. بر مبنای محصولات و خدماتی که می‌فروشید و ارائه می‌کنید، باید تصمیم بگیرید که مشتریان نه تنها چه مقدار هزینه، بلکه چه مقدار زمان برای انجام پرداخت‌های تان نیاز خواهند داشت. به عنوان مثال، بعضی از کسب و کارها موقع سفارش گرفتن ۵۰٪ می‌گیرند، و در نهایت موقع تحویل نیز ۵۰٪ باقیمانده را از مشتری می‌گیرند.

– پیگیری: این به مهارت حفظ ثبت و سابقه‌ی کسب و کاری خوب بر می‌گردد. اگر به طور پیوسته پول موجود در کسب و کارتان را پیگیری نکنید، ممکن است آن را از دست بدهید. پیگیری همچنین برای پر کردن صحیح فرم‌های مالیات نیز لازم است. با این روش، برای تقویت فروش، کارآمدی،  و سوددهی کسب و کار کنونی تان می‌توانید تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرید.

– مدیریت: مدیریت یعنی این که شما باید نسبت به چگونگی اداره‌ کردن کسب و کارتان از بینش درست و کافی برخوردار باشید و برای هدایت کسب و کارتان به سمت اهداف مورد نظر خودتان را با تغییرات همگام و بروزرسانی کنید. با گوش کردن به و کارکردن برای مدیران با تجربه که از موفقیت‌ها و شکست‌های خود درس‌های فراوانی آموخته اند به یک مدیر عالی تبدیل شوید.

۲. انتخاب درست کارکنان

در صورتی که در زمینه‌ی کاری خود فوق‌العاده هستید اما از دانش بازاریابی بی بهره‌اید، پس بهتر است به فکر استخدام افراد مناسب و واجد شرایط برای پر کردن این جای خالی در کسب و کارتان باشید.

اما، در صورت امکان، دوستان‌تان را استخدام نکنید. این نکته ممکن است برای خیلی از افراد روشن و مبرهن باشد. استخدام دوستان‌تان می‌تواند باعث سازش و ایجاد دوستی‌ خوب بشود، و در عین حال می تواند برای کسب و کارتان نیز همین گونه باشد. شاید گاهی این موضوع کارساز واقع شود. اما، سعی کنید با دقت دست به استخدام افراد بزنید. به علاوه، لازم است رفتاری که در محل کار دارید با رفتارتان بیرون از محل کار متفاوت باشد. و این اصلا کار ساده ای نیست.

۳. به فکر مشتریان خود باشید

وقتی نوبت به توصیه‌های مدیریت کسب و کار می‌رسد، مشتریان را نمی توان نادیده گرفت. اگر به فکر مشتریان خود و رفاه و همچنین رضایت آن‌ها باشید، متوجه خواهید شد که با تقاضای بیشتری دوباره به شما رجوع خواهندد کرد. این امر می‌تواند به فروش و عایدی بیشتر منجر شود. بهتر است کسب و کار بصریتش نسبت با این حقیقت را از دست ندهد که این مشتریان هستند که درآمد را تامین می‌کنند و مهم‌ترین رابطه در زنجیره‌ی کسب و کار را تشکیل می‌دهند.

رپورتاژ

مطلب مرتبط: 9 گزینه برای شروع کسب و کار جدید زمانی که قصد ترک شغل تان را دارید

۴. گوش کنید

مادامی که فقط حرف بزنید حرف سایرین را نخواهید شنید. همکاران‌تان، کارکنان‌تان، تامین کنندگان‌تان و مشتریان‌تان همه حرف‌های با ارزشی برای بیان کردن دارند. بنابراین به آن‌ها و آدم‌های اطراف‌تان خوب گوش بدهید. اگر مدام حرف بزنید هرگز متوجه حرف‌های به درد بخور آن‌ها نخواهید شد. به یاد داشته باشید، تنها چیزی می‌تواند از دهان‌تان بیرون بیاید که نسبت به آن علم داشته باشید. فقط ساکت باشید و یاد بگیرید.

۵. منظم باشید و برنامه ریزی داشته باشید

قبل از آنکه فروش و تبلیغات را آغاز کنید، ابتدا منظم باشید و سازماندهی داشته باشید، یعنی فهرستی از کارها، آدم‌هایی که برای سازماندهی نیاز دارید تهیه کنید. تعیین کنید چه کسی چه چیزی را چه وقت و کجا باید انجام بدهد. شما نمی‌توانید شخصی باشید که ۱۰ یا ۱۵ شغل در شرکت‌تان دارد. آن فهرست را درست و آدم‌هایی که به شما کمک خواهند کرد، به خصوص در شروع کار، را پیدا کنید.

۶. مسئولیت‌ها را محول کنید

این یکی از مهمترین توصیه‌های مدیریت کسب و کار است که هر کارآفرینی باید بداند. محول کردن ماهرانه‌ی مسئولیت‌ها امری حیاتی است. هرچه زودتر این کار را بکنید، بهتر می‌توانید کسب و کارتان را مدیریت کنید. به ویژه، در آغاز کار، معمولا فکر می‌کنیم برای مدیریت اوضاع و هدایت دقیق کسب و کارمان باید همه چیز را تحت نظر و کنترل خودمان داشته باشیم. هرچند هیچ کسی نمی‌تواند بهتر از خودتان این کار را انجام دهد، اما عملا این موضوع حائز اهمیت نیست. در واقع، قرار نیست هر کاری که انجام می‌دهید بی نقص باشد، فقط باید آن کارها انجام بشوند و هر کسی که بخواهد و قادر باشد می‌تواند آن را برای‌تان انجام بدهد.

۷. انتظارات و توصیفات شغلی واقع‌گرایانه‌ای تایین کنید

اگر دلتان نمی‌خواهد عصبانی شوید و نمی‌خواهید بعدا پشیمانی به بار بیاید، از همین حالا، باید درباره‌ی نحوه‌ای که دوست دارید کارها انجام شود آگاهی و شفافیت کافی و لازم را داشته باشید. این بخشی از تکلیف شما است. از هر کارمندی که استخدام می‌کنید، بخواهید توصیف مفصلی از آنچه قرار است برون‌سپاری کنید ارائه بدهد. در واقع، هر چه در این زمینه ریزتر و دقیق‌تر باشید، بعدها کمتر دچار سردرگمی خواهید شد.

۸. نظارت داشته باشید

قطعا، واگذاری مسئولیت‌ها و تفویض اختیارات اگر بخواهید یک مدیر کسب و کار حرفه‌ای باشید اهمیت پیدا می‌کند. اما، این به معنی آن نیست که کاملا خودتان را از هر مسئولیتی کنار بکشید. آدم‌ها به رهبر احتیاج دارند و به کسی که شخصیتی مسئولانه و قدرتمند داشته باشد احترام می‌گذارند و از او پیروی خواهند کرد. نظارت وفاداری و احترام ایجاد خواهد کرد؛ احساس شخصی‌تان را نیز دخالت بدهید، و سعی کنید نام و سرگذشت همه کسانی که با شما همکاری می‌کنند را بدانید. بعد، یک تیم در اختیار خواهید داشت، متشکل از کسانی که عاشق کار کردن برای شما و افزایش بهره‌وری کسب و کارتان هستند. اگر برای درک تقاضاها و خواسته‌های تیم‌تان وقت بگذارید، قادر خواهید بود نتایج بلند مدت بهتری به دست بیاورید.

۹. تیم خودتان را مدیریت کنید

همان قدر که مدیریت کردن آدم‌ها و پروژه‌ها حیاتی است، مدیریت صحیح زمان‌تان نیز از اهمیت برخوردار است. هدف نهایی مدیریت کسب و کار آن است که وقت شما را آزاد کند تا روی کسب و کارتان کار کنید و نه در کسب و کارتان!

۱۰. ثبات

این مورد می‌تواند خودش کلید عملیات کسب و کاری بی‌نظیر باشد. اگر هیچ کار دیگری از شما بر نیامد، لا اقل سعی کنید ثبات عمل داشته باشید. ثبات عمل دقیقا همان چیزی است که فرانشیزها بر اساس آن تعیین می‌شوند. مک دونالد در این زمینه پیشتاز بود و آن را به سطحی بهینه رساند. وقتی در هر کجای جهان وارد رستوران‌های مک دونالد می‌شوید، دقیقا می‌دانید وقتی چیزی را که سفارش می‌دهید بی کم و کاست برای‌تان مهیا خواهند کرد. با داشتن ثبات، برنامه ریزی استراتژی‌های درست، و هماهنگی با ناظران، می‌توانید یک کسب و کار خوب و تمام عیار را اداره کنید. هرگز نگویید که کسب و کار شما با دیگران متفاوت است، و شما مجبور نیستید از این قوانین پیروی کنید. و از دوباره‌کاری کردن پرهیز کنید. در ادوار مختلف، مدیریت کسب و کار عالی یعنی داشتن کسب و کار عالی.

یک مدیر کسب و کار موفق بودن کار ساده‌ای نیست و به تلاش و شکیبایی شما نیاز دارد. برای آنکه یک مدیر کسب و کار بسیار خوب باشید، ابتدا، لازم است ۶ مهارت‌ فوق‌الذکر را به صورت کامل یاد بگیرید، و توصیه‌های مدیریت کسب و کار پس از آن‌ها را به درستی به کار بگیرید تا بتوانید کنترل کسب و کارتان را به دست بگیرید و در گذر زمان کارآمدی کسب و کارتان را بهتر کنید.

منبع vkool
نوشته‌های مرتبط