اصطلاحات کسب و کار: بازاریابی تلفنی یا Telemarketing چیست؟

بازاریابی تلفنی (Telemarketing )فرایند فروش محصولات یا خدمات از طریق تلفن است. بازاریابی تلفنی یک استراتژی بازاریابی است که در آن نمایندگان فروش برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات با مشتریان بالقوه تماس تلفنی برقرار می کنند. هدف از بازاریابی تلفنی ایجاد سرنخ، فروش نزدیک و ایجاد روابط با مشتریان است. بازاریابی تلفنی را می توان در داخل توسط تیم فروش خود شرکت انجام داد یا به یک مرکز تماس شخص ثالث برون سپاری کرد. اغلب در صنایعی مانند بیمه، بانکداری و مخابرات استفاده می شود. با این حال، بازاریابی تلفنی به دلیل نگرانی در مورد حریم خصوصی، تماس های ناخواسته و تاکتیک های فروش تهاجمی بحث برانگیز شده است.

بهترین روش‌ها

در حالی که بازاریابی تلفنی شهرت بدی پیدا کرده است چون توسط آدم‌های بی‌پروا استفاده می‌شود که سعی می‌کنند از آسیب‌پذیرها دزدی کنند و توسط “تماس گیرندگان-رباتی” آزارنده که یک پیامِ ارسالی ضبط شده را در یک دوره‌ی زمانی مستمر پخش می‌کنند، می‌تواند در صورت استفاده‌ی درست، ابزار بازاریابی کسب و کار کوچک موثری باشد.

چه به کسب و کارها بفروشد چه به مصرف کنندگان، بازاریابی تلفنی وقتی که کسب و کارِ تماس گیرنده ارتباطی پایدار با شخص مورد تماس داشته باشد- حتی اگر ارتباطی جزیی باشد، بیشترین تاثیر را خواهد داشت. به عنوان مثال، دریافت کننده ی تماس ممکن است به خودی خود یکی از مشتریان کسب و کار باشد یا مشتری بالقوه‌ای باشد که درخواست اطلاعات بیشتر کرده است.

بهترین روش‌های موفقیت در بازاریابی‌تلفنی شامل موارد زیر است:

رپورتاژ

اطلاعات مشتری. تماس گیرنده موظف است بداند چرا آدم‌هایی که با آن‌ها تماس گرفته می‌شود مشتریان بالقوه‌ی خوبی هستند- آیا آن‌ها یک پیام ایمیلی درباره‌ی محصول را باز کردند یا وارد یک بخت آزمایی در یک نمایش تجاری شده‌اند؟

دانش. افرادی که تماس‌های فروش را برقرار می‌کنند باید محصولاتی را که می‌فروشند و شرکت‌هایی که نمایندگی آن‌ها را می‌کنند بشناسند، و می‌بایست همچنین قادر به پاسخ دادن سوالات در هر دو مورد باشند. آن‌ها همچنین باید در زمینه‌ی شکایاتِ خرید معمول و چگونگی غلبه بر آن‌ها در یک مکالمه آموزش دیده باشند.

یکدلی. یک بازاریاب‌تلفنی یکدل که مهارت‌های شنیداری را بهتر نشان می‌دهد بهتر قادر است یک رابطه‌ی با مشتری را برقرار کند تا تماس گیرنده‌ای که به جز فروش روی هیچ چیزی تمرکز ندارد.

کمپین.  چون مشتریان نیاز دارند که چند بار به شیوه‌های مختلف با آن‌ها تماس گرفته شود- تبلیغات، ایمیل مستقیم، و غیره- تماس بازاریابی لازم است که بخشی از یک تلاش بازاریابی بزرگ‌تر باشد.

بازاریابی تلفنی وقتی از همیشه موفق تر است که به جای جذب مشتریان بالقوه در پیِ حفظ مشتریان موجود باشیم.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط