۱۵ فیلم مورد علاقه کارآفرینان که عاشق شان هستند!

صرف‌نظر از این‌که یک کارآفرین باتجربه هستید یا به تازگی تصمیم گرفته‌اید به شغل کارمندی‌تان پایان دهید،‌ فیلم‌ یکی از بهترین منابع الهام‌بخشی است که در زمان‌ّهایی که اوضاع کار دشوار می‌شود یا وقتی در آغاز یک کسب‌وکار به مشورت نیاز دارید، به دردتان می‌خورد. می‌دانم! شاید وقتی برای تماشای فیلم نداشته باشید. ولی فراموش نکنید، شما به استراحت و انبساط خاطر نیاز دارید – مگر این‌که واقعا بخواهید از درون منفجر شوید. همیشه می‌توانید هنگام مسافرت، سفرهای درون شهری، یا موقع بیدار شدن در صبح جمعه زمانی برای این کار اختصاص دهید. با این‌که صدها فیلم وجود دارند که ممکن است کارآفرینان به هزار و یک دلیل به آن‌ها علاقه‌مند باشند، اما ما در اینجا ۱۵ فیلم مورد علاقه کارآفرینان که حتما به محض دیدنش عاشق‌شان میشوند را فهرست کرده ایم.

۱۵ فیلم مورد علاقه کارآفرینان

۱. شبکه‌ی اجتماعی (The Social Network)

آیا دیوید فینچر در 2010 در ساخت این فیلم بیش‌ از حد غلو کرده است؟ قطعا همین طور است. ولی چرا مایل به دیدن چگونگی تبدیل مارک زاکربرگ از یک دانشجو در دانشگاه هاروارد به بنیانگذار محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا نباشیم؟

با این‌که این فیلم صد در صد دقیق نیست، ولی اثری قوی است از نمایش موانعی که سرمایه‌گذاران در رسیدن به موفقیت در این راه با آن‌ها برخورد می‌کنند – مثل پرونده‌های حقوقی که در آن‌ها دیگران ادعا می‌کنند ایده‌ی شما برای آن‌ها است. در حقیقت، هر وقت این فیلم را تماشا کردم، انگیزه‌ام بیش‌تر شد تا کارآفرین بهتری شوم.

۲.دیگ بخار (Boiler Room)

وقتی کارآفرینان از خود می‌پرسند آیا رسیدن به پول زیاد می‌ارزد که روی ارزش‌های زندگی‌شان پا بگذارند، هر یک از آن‌ّها از بعضی جنبه‌ها در یک مخمصه‌ی اخلاقی گرفتار می‌شوند. و این دقیقا همان شرایطی است که این فیلم در سال 2000 به تصویر کشیده است.

دیگ بخار در مورد جوان ترک‌تحصیل‌کرده و 19 ساله‌ای است به نام ست دیویس که به یک شرکت دلالی به نام جی.تی.مارلین می‌پیوندد که از لحاظ اخلاقی سوال‌برانگیز و مشکوک است. ست در ابتدا از موفقیت‌های‌اش در این شرکت بسیار لذت می‌برد،‌ ولی متوجه‌ی مسئله‌ی مشکوکی در مورد این شرکت می‌شود و در موقعیتی قرار می‌گیرد که باید بین درست و نادرست یکی را انتخاب کند.

علاوه بر این‌ها، در این فیلم نکته‌های انگیزشی زیادی نیز برای تبدیل شدن به یک مسئول فروش قوی وجود دارد.

۳.در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happiness)

ویل اسمیت در این فیلم که بر اساس داستان واقعی زندگی کریس گاردنر ساخته شده است، در نقش یک فروشنده‌ و پدری پرتلاش بازی می‌کند که دقیقا همه چیزش را از دست داده است. آیا وی تسلیم می‌شود؟ هرگز. او سخت‌تر از رقبای‌اش کار می‌کند و سرانجام به یک کارآفرین، سرمایه‌گذار، دلال سهام، سخنران و انگیزه‌دهنده، نویسنده، و خیرخواه موفق تبدیل می‌شود.

این فیلم که متعلق به 2006 است، آن‌قدر هیجان‌آور است که مو روی تن‌تان سیخ ‌می‌کند، و برای رسیدن به آرزوهای‌تان به شما انگیزه می‌دهد.

۴. غارت‌گران سیلیکون‌ولی (Pirates of Silicon Valley)

این فیلم که در 1999 برای تلویزیون ساخته شد، روزهای آغازین تاسیس مایکروسافت و اپل، و رقابت میان بیل گیتس و استیو جابز را به یاد می‌آورد؛ این فیلم آزمون‌ها و کوشش‌های فردی، دستاوردها، و چگونگی تاسیس امپراتوری‌های این دو “‌غارت‌گر‌”‌ را به نمایش می‌گذارد.

اشاره‌ها و توصیه‌های زیادی درباره‌ی چگونگی راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای یادگیری کارآفرینان مشتاق در این فیلم وجود دارد؛ توصیه‌هایی از قبیل چگونگی مقابله با قوی‌ترین رقبا و اجرای ایده‌های کسب‌وکاری‌.

۵. رستگاری در شائوشنک (The Shawshank Redemption)

ابتدا باید گفت، این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ است. رستگاری در شائوشنک یک فیلم درجه یک است که می‌توان آن را بارها و بارها تماشا کرد. ولی نکته‌ی مخصوص کارآفرینان در این فیلم این حقیقت است که اندی دوفرین، مردی که به اشتباه به جرم قتل در زندان است، همیشه و در هر موقعیت نهایت تلاش‌اش را می‌کند، و عاقبت نقشه‌ی فرارش را اجرا می‌کند؛ همین حقیقت است که این فیلم را تماشایی و ارزشمند کرده است.

راه‌اندازی یک نوبنیاد (استارت‌آپ) کار راحتی نیست. باید بر موانع زیادی غلبه کرد، هم‌چنان باید از هر مانع بیش‌ترین استفاده را برد و صبور بود. اگر شما نیز این کارها را انجام دهید، می‌توانید سرانجام از زندان ترس رها شوید و به امید و رستگاری برسید.

۶. مانی‌بال (Moneyball)

این فیلم که در 2011 تولید شد، پروژه‌ای پر از اشتیاق و هیجان برای برند پیت بود.؛ وقتی این فیلم را تماشا ‌کنید،‌ به راحتی می‌توانید دلیل این مسئله را بفهمید. این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی بیلی بین، مدیر تیم بیس‌بال اوکلند اتلتیکس است که پول کافی برای جمع‌آوری یک تیم بیس‌بال پرتلاش و قوی ندارد. به همین دلیل، مجبور می‌شود تا با استفاده از راه‌های خلاقانه تیم قدرتمندی دور هم جمع بکند که بتواند در 102 بازی برنده شود و سهمیه کسب کند.

چگونه می‌توان از این داستان الهام نگرفت؟ این فیلم نمایش کامل و دقیقی است از این‌که چگونه می‌توان با دست‌های خالی هم‌چنان در کسب‌وکار پرتلاش و قوی بود، و در کنار آن خلاق و پرامید نیز بود.

۷.ریسک را پذیرفتند (Something Ventured)

این فیلم مستند که در 2011 ساخته شد، با نقل داستان بنیانگذاران اپل، آتاری، اینتل، و سیسکو ظهور سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر را در قرن بیستم بررسی می‌کند. داشتن این چشم‌انداز از جانب سرمایه‌گذارانی که موفق‌ترین شرکت‌های ‌سیلیکون ولی را بنا نهادند، به کارآفرینان در مورد این‌که برای نوبنیادشان (استارت‌آپ) به دنبال کدام سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر باشند و چگونه برای ایجاد یک شرکت موفق با آن‌ها تعامل داشته باشند، بینش بهتری می‌دهد.

۸.محیط اداره (Office Space)

رپورتاژ

هر کسی که زندگی کارمندی داشته است می‌تواند با این فیلم کمدی بی‌ادبانه‌ی مایک جاج که تولید 1999 ارتباط برقرار کند. برای آن‌هایی که هنوز این فیلم درجه یک محبوب را ندیده‌اند، باید گفت این فیلم درباره‌ی شخصیتی است به نام پیتر گیبنز که بعد از هیپنوتیزم شدن متوجه شد دیگر نمی‌تواند اتاقک اداره را تحمل کند و شروع به دزدی از شرکت کرد. در پایان، پیتر متوجه شد، ترجیح می‌دهد در بیرون از اداره و با شادی مثل یک کارگر کار بدنی کند، ولی به فضایی برنگردد که از آن‌ متنفر است.

این یک فیلم درجه یک است که انگیزه‌تان را برای خلاصی از شر زندگی کارمندی افزایش می‌دهد.

۹. وال استریت (Wall Street)

این فیلم درجه یکِ الیور استون در 1987 این شعار را به جهان معرفی کرد که “طمع خوب است‌“‌، و به همراه آن شخصیت بی‌اخلاق و سزاوار سرزنش گوردون گکو را نیز ارائه داد. گکو که غرق زندگی پر از پول و ثروت‌اش بود، با باد فاکس آشنا می‌شود که با جابه‌جایی خبر و فاش کردن برخی اطلاعات اخلاق را در عوض طمع و موفقیت می‌فروشد.

این فیلم نیز از آن دسته فیلم‌هایی است که تاکید می‌کند اجازه ندهید وجودتان مملو از طمع و موفقیت شود. در این صورت، ممکن است با اهمیت‌ترین چیزهای زندگی‌تان را از دست بدهید، چیزهایی از قبیل دوستان، خانواده، و ارزش‌ها.

۱۰. راکی (Rocky)

این فیلم نیز جزء فیلم‌های درجه یکی است که بسیاری از آدم‌ها هنوز عاشق‌اش هستند؛ و به راحتی می‌توان دلیل این عشق را توضیح داد. راکی بالائو یک بوکسور شکست‌خورده از فیلادلفیا است که به شکل ناگهانی فرصت مبارزه را با  آپولو کرید در سنگین‌وزن به دست می‌آورد.

حتی وقتی تمام احتمالات علیه شما است، هرگز تسلیم نشوید. سخت تلاش کنید، به خودتان ایمان داشته باشید، و بازی را تمام کنید. موسیقی متنی که بیل کانتی برای این فیلم ساخت، یکی از انگیزاننده‌ترین قطعات موسیقی است که تا به حال شنیده‌اید.

۱۱. گلنگری گلن راس (Glengarry Glen Ross)

همه‌ی کارآفرینان با دنیای ستمگر و بی‌رحم تجارت آشنایی ندارند. در حقیقت، دنیای تجارت می‌تواند به شدت ظالم و فاسد باشد. به همین دلیل، این فیلم که ساخته‌ی 1992 و بر اساس نمایشنامه‌‌ی دیوید مامیت – برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر – است دنیای بی‌رحم صنعت املاک و مستغلات شیکاگو را به نمایش می‌کشد.

به عنوان یک کارآفرین، هر لحظه ممکن است دیگران و رقبا برای پیشی گرفتن از شما هر خیانتی علیه‌تان انجام دهند. متاسفانه، برخی افراد نمی‌توانند در این شرایط مقاومت به خرج دهند.

۱۲. مرد آهنی (Iron Man)

با این فیلم دنیای سینماتیک ماروِل نیز در 2007 راه‌اندازی شد. ولی آیا شنیده بودید رابرت داونی جونیور نحوه‌ی بازی‌اش را در نقش تونی استارک از ایلان ماسک الهام گرفته بود؟ به گفته‌ی رابرت داونی، استارک و ماسک، هر دو مردانی بودند که “‌ایده را در زندگی به تصرف خود در می‌آوردند و به خود اختصاص می‌دادند‌” و هیچ لحظه‌ای را در زندگی‌شان از دست نمی‌دادند.

به علاوه، کدام کارآفرینی وجود دارد که دوست نداشته باشد در زمینه‌ی فناوری، یک میلیاردر خلاق باشد و جهان را بگردد و ایده‌های‌اش را در همه جا منتشر کند.‌

۱۳. جری مگوایر (Jerry Maguire)

فقط صرف این‌که ظاهرا صاحب همه چیز هستید، و یک حرفه‌ی موفق و به همان اندازه حساب بانکی پر دارید، به این معنی نیست که شاد و خوشبخت هم هستید. به علاوه، پول و موفقیت همیشه به معنی خوشبختی و تحقق آرزوها نیستند. جری مگوایر نیز بعد از این‌که متوجه شد یک مدیر برنامه‌های ورزشی نباید فقط دنبال پول باشد، به این حقیقت رسید. وی متوجه شد مدیر برنامه‌های ورزشی باید به مشتریان‌شان اهمیت دهند و به دنبال بهترین علاقه‌شان بروند.

جری همه چیز را در طول سفرش از دست داد، ولی در نهایت در زندگی شخصی و همین‌طور حرفه‌ای‌اش به موفقیت رسید. پند اخلاقی؟ پر از هیجان باشید و هرگز دست از پیگیری آرزوهای‌تان بر ندارید. در این صورت، به موفقیت و خوشبختی می‌رسید – مهم نیست چه راهی را انتخاب کرده باشید.

۱۴. رکود بزرگ (The Big Short)

وقتی اولین بار در 2015 این فیلم را تماشا کردم از این‌که متوجه شدم چگونه برخی آدم‌های زرنگ توانستند بالا رفتن نرخ مسکن و حباب اقتصادی را در اواسط دهه‌ی اول قرن بیست و یکم پیش‌بینی کنند، بسیار خشمگین شدم. چرا؟ زیرا این امکان وجود داشت که از ایجاد این وضعیت جلوگیری شود – ولی هیچ اقدامی در پیشگیری از ترکیدن این حباب صورت نگرفت. نکته‌ی آزاردهنده‌تر این‌که حتی به نظر می‌رسد هنوز از این اتفاق درس عبرت نگرفته‌ایم.

با این‌که عده‌ای از این وضعیت سوءاستفاده کردند، برخی نیز تصمیم گرفتند بانک‌های بزرگ را مسئول این کار بدانند.

کارآفرینان می‌توانند دو درس از این فیلم بیاموزند. این فیلم به تازه‌کارها نشان می‌دهد چگونه کارآفرینان همیشه دنبال راه‌های جدید به دست آوردن پول نقد هستند. حتی می‌توان گفت، همین عامل یکی از دلایل اصلی بود که شرکت خدمات مالی برخط (آنلاین) خود را تاسیس کنم … تا قبل از آن درک نمی‌کردم صنعت مالی چه‌قدر می‌تواند بزرگ باشد. از سویی دیگر، این فیلم نشان می‌دهد چگونه کارآفرینان غالبا برای ایجاد تغییر، بر روی حساب‌های مالی یا اعتبار و آبروی‌شان ریسک می‌کنند.

۱۵. تاکر: مرد و رویای‌اش (Tucker: The Man and His Dream)

این فیلم درام و زندگینامه‌ای که در 1988 به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا ساخته شد، داستان مردی به نام پرستون تاکر را روایت می‌کند که قصد دارد سه تولیدکننده‌ي بزرگ خودرو را تحت ایده‌ای به نام “‌تاکر تورپدو‌”‌ یا “‌خودروی فردا‌”‌ به تصاحب خود در آورد.

این فیلم برای کارآفرینان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این فیلم اشتیاق و خلاقیت تاکر و مبارزه‌ی یک شرکت کوچک علیه غول‌های صنعت را نشان می‌دهد. با این‌ حال، باارزش‌ترین درس این فیلم این است که هر قدر هم قدرتمند باشید و محصولات برتر داشته باشید، اگر همه در مقابل‌تان باشند، شکست خواهید خورد. با این‌ حال، هم‌چنان می‌گوید که نباید دست از پیگیری آرزو‌های‌تان بکشید.

نوشته‌های مرتبط