تاثیر گسترش اینترنت بر فراگیر شدن آموزش های آشپزی

از جمله فوایدی که گسترش استفاده از اینترنت در جامعه داشت، افزایش آموزش های کاربردی بخصوص در حوزه ی آشپزی بود که سبب گسترش آشنایی با غذاهای محلی و اصول اساسی آشپزی شد و تاثیر بسزایی در افزایش توانایی های آشپزی اقشار مختلف بخصوص عروس های جوان داشت.

آموزش آشپزی در حوزه های مختلفی در سطح نت وجود دارد که همین گستردگی و تنوع سبب سوق کاربران به استفاده از این دستورهای آشپزی شده است. در سال های نه چندان دور بسیاری از افراد علاقه مند به آشپزی در پی خرید کتاب های آشپزی بودند که در بسیاری از مواقع نیز فایده ای هم برای خواننده متون نداشتند.

خلاصه نویسی و عدم اشاره به جزئیات در این کتاب ها مشهود بود . گاها مشاهده میشد که نویسنده به منظور افزایش تعداد دستورها ، اقدام به نگارش فقط 2 3 خط برای دستور پخت یک غذای محلی میکرد که نتیجه ی پخت آن غذا هم از پیش مشخص بود ! با گسترش سایت های اینترنتی تخصصی و افزایش دسترسی به آموزش های تخصصی ، امکان دسترسی به نکات بسیار مهمی که همان قلق های آشپزی می باشند فراهم شد . ویدیوهای بسیاری از آشپزی های آشپزهای مختلف در سطح اینترنت منتشر شد و همین الان نیز به صورت روزانه در حال انتشار می باشد.

چنین آموزش هایی در حوزه های مختلف وجود دارد که به صورت مختصر به آن ها اشاره می کنیم .

آموزش کیک و شیرینی :

اصول اولیه ی تهیه ی کیک و شیرینی کاملا مشخص می باشد ولی نکات ریزی در تهیه ی هرکدام از این کیک و شیرینی ها وجود دارد که عامل اصلی تفاوت بین محصولات تولیدی یک قنادی با محصولات تولیدی یک فرد مبتدی می باشد . شاید طرز تهیه کیک و شیرینی توسط 2 آشپز متفاوت برای یک شیرینی متفاوت باشد که حتما در طعم آن شیرینی نیز تاثیر گذار خواهد بود و کاربر فقط با تست هر دو مورد می تواند بهترین و نزدیک ترین طعم به ایده آل خود را پیدا کند.

پس در وهله ی اول دقت کافی به دستور های آشپزی شیرینی و کیک ها داشته باشید و نکات مهم اعم از نکاتی در مورد زمان اضافه کردن مواد مختلف ، میزان همزدن و کیفیت هم زدن (زیاد هم بزنید یا کم) به دقت باید در نظر گرفته شود. در برخی از موارد مشاهده شده است که کاربر بدون توجه به بطن ماجرا ، همه ی مواد را با میل خود کم کم اضافه میکند و در پایان با یک کیک چسبیده به کف ! مواجه میشود و شاکی که تقصیرها از دستور پخت می باشد . اما باید به چنین مواردی با دقت توجه کنید که حتی جدا کردن سفیده و زرده در یک دستور پخت با هدف انجام میگیرد و در صورتی که آن را رعایت نکنید محصولی متفاوت پخته اید !

رپورتاژ

پس علاوه بر دقت به مواد اولیه ، در متن دستور نیز دقت کنید . علاوه بر این ها با ابزارهایی که دارید باید به خوبی اشنا باشید ، بخصوص با گاز فر دار یا مایکروفر خود باید به خوبی اشنایی داشته و نحوه ی تنظیم صحیح آن را بدانید که تاثیر بسزایی در نتیجه ی نهایی دارد.

آموزش پخت غذاهای سنتی :

در تهیه غذاهای سنتی، متناسب بودن طبخ آن غذا با مذاق منطقه ی خود را در نظر بگیرد . برای مثال در دستور پخت غذاهای جنوبی کشور استفاده از فلفل برای تند کردن غذا بسیار مرسوم می باشد و مذاق این مناطق با غذاهای تند به خوبی سازگار شده است. اما استفاده از این نوع غذاها در مناطق دیگر کشور ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی برای مصرف کننده شود و در نتیجه مناسب آن مناطق نباشد. در چنین مواردی می توانید برحسب مذاق خود تغییرات جزئی در دستور ایجاد کنید و آن غذا را تهیه کنید . باور کنید کار بسیار آسانی است و لذت خوردن غذاهای محلی مناطق مختلف کشور را از شما نخواهد گرفت !

تنوع پذیری در غذاهای سنتی کشور عزیزمان ایران بسیار بسیار بالاست . از جنوب تا شمال و غرب تا شرق هزاران هزار غذا و نان متنوع سنتی وجود دارد که طعم متفاوت آنها شما را شگفت زده خواهد کرد ! پس حتما غذاهای مناطق مختلف را تست کنید و رابطه ی بین اون غذا و مذاق خودتان را نیز در نظر بگیرید !

آموزش تهیه نوشیدنی و بستنی :

درست کردن بستنی برای من نوعی 10 سال پیش کار بسیار دشواری می نمود ! رفرنس هایی که در دسترس داشتم در چند خط توضیح داده بودند که این کار را انجام دهید و به راحتی بستنی خواهید داشت ! ولی من همیشه به جای بستنی یخمک یا آلاسکا تحویل خانواده میدادم ! دسترسی به آموزش های حرفه ای و حتی ویدیوهای آموزش سبب شده است که اکنون امکان تهیه یک بستنی خوشطعم و سنتی را به راحتی و در عرض چندساعت داشته باشم !

نتیجه گیری :

گسترش دسترسی به آموزش های رایگان آشپزی ، علاوه بر اینکه میتواند استعدادهای مارا شکوفا کند، میتواند ما را با سنت های قدیمی مناطق مختلف نیز آشنا کرده و گستره ای از طعم های لذیذ را برای ما به ارمغان آورد. پیشنهاد میکنیم که از منابع مختلف آموزشی برای دسترسی به این آموزش ها بهره برده و روزگار خوش طعمی برای خود و اعضای خانواده مهیا کنید .

نوشته‌های مرتبط