۵ نوع استراتژی فروش که به رشد کسب و کار کمک میکند

استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها، شاخص‌های عملکرد کلیدی، اهداف کسب و کار… هنگام فکر کردن به رویکردهای مختلفی که شرکت‌ها برای دست یافتن به اهداف فروش به کار می‌گیرند، چیزهای خیلی بیش‌تری وجود دارد. تعریف دقیق استراتژی فروش چیست و امروزه شرکت‌ها برای دست یافتن به نتیجه چگونه به تدوین استراتژی فروش می پردازند؟

رپورتاژ

در تدوین استراتژی فروش ، تفاوت استراتژی و تاکتیک در چیست؟

برای این‌که این سوال را عمیقتر بررسی کنیم، خوب است اول تفاوت بین استراتژی و تاکتیک را درک کنیم.اریکا اولسن، نویسنده‌ی بسته‌ی برنامه‌ریزی استراتژیک برای آدمک‌ها، ویرایش دوم، توضیح می‌دهد: “استراتژی قسمت ˈچه چیزیˈ معادله است و به شما کمک می‌کند سوال‌تان را پاسخ دهید. ˈما سعی داریم به چه چیزی دست بیابیم؟ˈبا این حال ممکن است طرح کسب و کارتان هنوز پایدار نباشد: ممکن است برای این‌که کسب و کارتان را نسبت به مشتریان و رقبا در جایگاهی مناسب قرار دهید، نیاز به تعدیل و سبک سنگین کردن داشته‌باشید.”

“هر کسب و کاری منابع محدود دارد و با چشم‌اندازی رقابت‌پذیر دست و پنجه نرم می‌کند. هرچه بیش‌تر به یک چیز بپردازد، از چیزهای دیگر بیش‌تر باز می‌ماند. این مفهوم به تاکتیک، یا بخش ˈچگونهˈ معادله می‌انجامد. تاکتیک‌های شما کمک‌تان می‌کند این سوال را پاسخ دهید: “چگونه قرار است به هدف‌مان برسیم؟” به عبارت دیگر، اولسن توضیح می‌دهد استراتژی عموما برای توصیف رویکرد اصلی و مهم برای رسیدن به یک هدف نهایی استفاده می‌شود. در حالی که تاکتیک‌ها اقداماتی مشخص هستند که برای رسیدن به آن هدف انجام می‌شوند.

بنیاد آموزشی تبلیغی (AEF) مثالی واضح از تفاوت استراتژی و تاکتیک را در یک کمپین کلی ارائه داده‌است:

  • استراتژی: “با ربط دادن آب‌نبات X به آدم‌ها و نهادهای بسیار برجسته و برتر، مشتریان را متقاعد کنیم این بهترین آب‌نبات ممتاز است.”
  • تاکتیک: “نمونه‌هایی از آب‌نبات X را در فروشگاه‌های گران‌قیمت قرار دهیم” و “آب‌نبات X را در بالش تخت‌خواب‌ها در هتل‌های گران‌قیمت قرار دهیم.”

۳ سطح استراتژی فروش

البته استراتژی‌ها به شیوه‌های پر‌شماری به کار گرفته می‌شوند. استراتژی رشد، استراتژی بازاریابی، استراتژی کلی کسب و کار، استراتژی‌های رقابت‌پذیر و غیره نمونه‌هایی از آن است. اولسن 3 سطح استراتژی را که امروزه بسیاری از کسب و کارها استفاده می‌کنند شناسایی کرده‌است:

  • استراتژی در سطح سازمان در کل شرکت قصد دارد به چه چیزی برسد؟ رشد؟ ثبات؟ گسترش به بازارهای جدید؟
  • استراتژی در سطح واحد کسب و کار شما چگونه رقابت خواهیدکرد؟ بهترین رابطه با مشتریان؟ رهبری محصول یا خدمت؟ قیمت مناسب؟
  • استراتژی در سطح بازار شما چگونه رشد خواهیدکرد؟ از طریق نفوذ در بازار، توسعه، ایجاد تنوع، یا چیزهای دیگر؟

۵ نوع استراتژی فروش

اکنون که تفاوت استراتژی فروش و تاکتیک فروش را بررسی کردیم، شناسایی استراتژی‌های فروش رایج که امروزه سازمان‌های پیشرو به کار می‌گیرند، آسان‌تر خواهدبود. صادقانه باید بگوییم واقعا تعداد بی‌پایانی استراتژی مشخص وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند توسعه دهند و برای پیش بردن کسب و کارشان استفاده کنند. اما اکثر استراتژی‌ها در یکی از این چند نوع کلی‌تر قرار می‌گیرند:

۱. وارد شدن به بازارهای هدف جدید.

این استراتژی فروش شامل شناسایی مخاطب هدف جدید و ابداع تاکتیک‌هایی است که برای دست یافتن، جذب کردن، و تبدیل این مشتریان احتمالی به مشتری واقعی طراحی شده‌است.

۲. معرفی محصولات و خدمات جدید.

در این نوع استراتژی فروش، هدف شرکت‌ها افزایش فروش به واسطه‌ی افزایش دامنه‌ی محصولات‌شان است تا یا فروش به مشتریان را (از طریق بیش‌فروشی یا فروش متقاطع) افزایش دهند یا با جذب مشتریان احتمالی جدید به واسطه‌ی راهکارهای منحصر به‌فرد (مثلا محصولات یا خدماتی که فعلا ارائه نمی‌شود)، به مجموعه‌ای گسترده‌تری از مشتریان بفروشند.

۳. افزایش بیش‌فروشی و فروش متقاطع.

هرچند این استراتژی فروش با مفهوم معرفی محصولات یا خدمات جدید گره خورده‌است، اما بیش‌فروشی و فروش متقاطع می‌تواند به خودی خود یک استراتژی برای فروش مجموعه محصولات و خدمات فعلی نیز باشد، که هدف‌اش افزایش ارزش هر مشتری با پیشنهاد ارزش بیش‌تر در بسته‌های محصولات یا خدمات (و تحریک مشتری به خرید بزرگ‌تر) است.

۴. افزایش نرخ تبدیل مشتری و فروش در میان مشتریان احتمالی فعلی.

اگر هدف شرکت شما حفظ بازار هدف فعلی است و قصد ندارید محصولات یا خدمات جدید (یا حتی بسته‌های پیشنهاد ویژه) معرفی کنید، شاید استراتژی‌تان افزایش فروش در همین بازار فعلی باشد. برای به بار نشستن این استراتژی می‌توان از تاکتیک‌های مختلف از قبیل بالا بردن تجربه‌ی مشتری، ارزش‌افزایی از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی، یا تغییر ارزش پیشنهادی یا مزیت رقابتی) استفاده کرد.

۵. افزایش مشتریان مجدد.

همه به خوبی می‌دانند نرخ بازگشت سرمایه با حفظ مشتریان فعلی، خیلی بیش‌تر از به دست آوردن مشتریان جدید است. شرکت‌هایی که مدل مشتری مجدد دارند (مثلا مدل اشتراک یا هرچیزی که شامل خریدهای مکرر باشد)، می‌توانند با کمک آن دسته از استراتژی‌های فروش که هدف‌شان افزایش خرید مجدد توسط مجموعه مشتریان فعلی است، فروش و سود را به‌طور چشمگیری افزایش دهند. ممکن است چنین استراتژی‌هایی شامل تلاش برای کاهش ریزش مشتری باشد.

پس از شناسایی استراتژی کلی، که با اهداف و ارقام مشخص کامل شده‌است (ارقامی از قبیل تعداد کسانی که در 3 ماهه‌ی بعدی تبدیل به مشتری خواهندشد یا درآمد مشخصی که در طول یک بازه‌ی زمانی مشخص از طریق مشتریان مجدد به دست آمده‌است)، استراتژی فروش بیش‌تر اصلاح می‌شود تا تاکتیک‌های مشخصی که تیم فروش‌تان برای دست یافتن به این اهداف به کار می‌برد شناسایی شود.

تاکتیک‌های بی‌شماری وجود دارد که شرکت‌ها برای اعمال استراتژی فروش به کار می‌گیرند و به فرآیند فروش منحصر به‌فرد و نوآورانه منجر می‌شود، برای شفاف‌سازی بیش‌تر رویکرد فروش و ساختن دیدگاهی واضح نسبت به نحوه‌ی دست یافتن تیم فروش‌تان به اهداف‌اش، تاکتیک‌هایی از قبیل لنگر قیمت و بسته‌های ویژه‌ی محصول/ خدمت، پیشنهادها و توصیه‌های شخصی‌سازی شده و تخفیف به مشتریان وفادار استفاده می‌شود. در طول این مرحله است که انواع کلی استراتژی‌های فروش تنظیم نهایی می‌شود تا نقشه‌ای کاملا متمرکز و دقیق باشد که سازمان‌های فروش مدرن را به موفقیت می‌رساند.

نوشته‌های مرتبط