۱۱ جاذبه گردشگری رم ایتالیا که قلب‌تان را به تپش می‌اندازد

رم پایتخت کشور ایتالیا و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان و دارای تاریخ و فرهنگ غنی است که در معماری، هنر و سنت های آن عیان است و به دلیل معماری خیره کننده اش، از خرابه های باستانی گرفته تا کلیساهای باروک و کاخ های رنسانس در تمام جهان مشهور است. در این نوشتار و در سلسله مقالات گردشگری سایت بازده با ما همراه باشید تا چند جاذبه گردشگری رم ایتالیا که قلب‌تان را به تپش می‌اندازد رابه شما معرفی کنیم.

زندگی شبانه پر جنب و جوش این شهر انتخاب مناسبی برای تفریح و شادزیستن است و غذا و نوشیدنی های لذیذ اوج هیجان را برای شما به ارمغان می آورند. غذاهای ایتالیایی به ویژه رم به خاطر طعم های لذیذ و مواد تازه شان محبوب هستند و گردشگران می توانند از غذاهای سنتی مانند پاستا کاربونارا و پیتزا و همچنین نوشیدنی های خوشمزه محلی لذت ببرند.

رم به‌طور گسترده‌ای به عنوان پایتخت مد جهان شناخته شده است. اگرچه نه به اندازه اهمیت میلان. رم چهارمین مرکز مهم فشن در جهان پس از میلان، نیویورک و پاریس است و در این زمینه با لندن رقابت می‌کند. اکثر خانه‌های لوکس مد و زنجیره‌های طلا و جواهر مانند بولگاری، فندی، لائورا بیاجوتی و بریونی دفاتر مرکزی شان در این شهر واقع است. همچنین دیگر برچسب‌های مهم مانند شنل، پرادا، دولچه و گابانا، آرمانی و ورساچه بوتیک‌های لوکسی در رم دارند. رم مقصدی عالی برای خرید است، از بوتیک های مد گران قیمت گرفته تا بازارهای صنایع دستی که کالاهای دست ساز می فروشند.

جاذبه گردشگری رم ایتالیا

۱. کولوسئوم Colosseum

کولوسئوم(Colosseum)

کولوسئوم نماد نمادین رم و جاذبه ای است که باید از آن بازدید کرد. این بنا 80 سال پس از میلاد مسیح ساخته شد و محل بسیاری از مسابقات گلادیاتوری و نمایش عمومی بود. بازدیدکنندگان می توانند در داخل آن گشت بزنند و در مورد تاریخچه جذاب آن اطلاعات کسب کنند.  این مکان با نام «آمفی‌تئاتر فلاویان» نیز شناخته می‌شود و حدود ۵۰۰۰۰ صندلی را در برمی‌گیرد که به شکل دایره در اطراف میدان قرار گرفته‌اند.

۲. موزه های واتیکان Vatican Museums

موزه های واتیکان

موزه های واتیکان خانه برخی از چشمگیرترین مجموعه های هنری در جهان است، از جمله آثار میکل آنژ، رافائل و کاراواجو. بازدیدکنندگان می توانند گالری های مختلف را کشف کنند و از معماری خیره کننده آن شگفت زده شوند. واتییکان، کوچکترین ایالت مستقل در جهان است که مساحتی کمتر از نیم کیلومتر مربع دارد و بیشتر آن توسط دیوار های واتیکان محصور شده است. در داخل آن کاخ و باغ های واتیکان، کلیسای باسیلیکا و میدان سنت پیتر قرار گرفته است و منطقه ای که توسط پاپ، رئیس عالی کلیسای کاتولیک رم اداره می شود.

جاذبه های گردشگری آمستردام: ۱۶ جای دیدنی آمستردام هلند شهر لاله های زیبا

۳. کلیسای سنت پیتر Saint Peter’s Basilica

کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر یکی از بزرگترین کلیساهای جهان است و از شاهکارهای معماری رنسانس به شمار می رود. بازدیدکنندگان می توانند فضای داخلی پرآذین آن، از جمله گنبد معروف طراحی شده توسط میکل آنژ را ببینند و تحسین کنند. زمانی که مایکل‌آنژ در سال ۱۵۶۴ از دنیا رفت، این کلیسا همچنان ناتمام بود. پس از او نیز معمارهای دیگری طرح او را ادامه دادند تا این سازه را تکمیل کردند. شبستان دراز، نمای زیبا و ورودی طاق‌دار این کلیسا نیز به کمک کارلو مادرنو ساخته شدند. ساخت سازه تازه کلیسای سنت پیتر که از سال ۱۵۰۶ میلادی شروع شده بود، سرانجام پس از ۱۲۰ سال در سال ۱۶۲۶ میلادی به پایان رسید.

۴. پانتئون Pantheon

پانتئون

پانتئون رم، یکی از تأثیرگذارترین ساختمان‌ها در دنیای غرب و از جمله بناهای تاریخی رم است که به خوبی از آن محافظت کرده‌اند. این کلیسای باشکوه ۲۰۰۰ ساله، زمانی یک معبد بود و گفته می‌شود که به دستور امپراطور هادریان در حدود سال ۱۲۵ میلادی بر روی معبد متعلق به قرن ۲۷ قبل از میلاد مارکوس آگریپا (Marcus Agrippa) ساخته شده است.

گنبد پانتئون، بزرگ‌ترین دستاورد معماری رومی‌ها به شمار می‌رود اما ۱۶ ستون کورینتی بیرون آن که هر کدام ارتفاعشان به ۱۱/۸ متر می‌رسد نیز قابل‌توجه هستند. شاید نمای بیرونی خاکستری و حفره‌های آن، سن حقیقی کلیسا را فاش کند اما هنوز هم عبور از درهای برنزی بزرگ و خیره شدن به گنبد بتنی تقویت‌نشده‌ی آن، بازدیدکنندگان را به حیرت وامی‌دارد.

جاذبه های گردشگری وین: ۱۶ جای دیدنی وین اتریش شهر رویاهای طلایی اروپا

رپورتاژ

۵. فروم روم Forum Romanum

فروم روم

فروم رومی یا فروم روم یکی از جاذبه‌های تاریخی مسحورکننده و شگفت‌انگیز شهر رم است که بین تپه‌های کاپیتول (Capitole) و کوه پالاتین (Mont Palatin) قرار گرفته است و مرکز زندگی سیاسی و اجتماعی در روم باستان بوده است. بازدیدکنندگان می توانند خرابه های معابد باستانی، ساختمان های دولتی و فضاهای عمومی بسیار زیبایی را آنجا کشف کنند. فروم روم مهم‌ترین بخش روم باستان بود، اهمیت این مکان را از این زاویه باید دید که رویدادهای تاریخی، مذهبی و سیاسی زیادی در این مکان اتفاق افتاده است.در این مکان مراسم ازدواج، مسابقات، نبرد گلادیاتورها و مراسم و جشن‌های مذهبی برگزار می‌شده‌است. در واقع فروم رومی زنده‌ترین و پویاترین بخش روم باستان بوده است.

۶. پله های اسپانیایی The Spanish Steps

پله های اسپانیایی

این پله ها به سبک باروک ساخته شده اند و جایی عالی برای نشستن و لذت بردن از اتمسفر و حال و هوای شهر ابدی رم است. این پله ها در مجموع ۱۳۵ پله ی عریض هستند که به شکل منحنی ساخته شده اند و در بعضی از جاها مستقیم و در بعضی جاها هم حالت تراسی شکل دارند. پله های اسپانیایی همچنین قسمت پایینی پیازا دی اسپاگنا را به قسمت بالایی پیازا دی اسپاگنا وصل می کنند. طرح آن را معمار نسبتا ناشناس ایتالیایی به نام «فرانچسکو دی سانکتیس» کشید و هزینه‌ی ساخت پلکان هم از میراث دیپلمات فرانسوی به نام «اتینه گوفیر» تامین شد. درواقع پله‌های اسپانیایی برای ایجاد ارتباط میان سفارت اسپانیا و «کلیسای ترینیتا دی مونتی» که در آن زمان تحت سرپرستی پادشاه فرانسه بود، ساخته شد.

جاذبه های گردشگری پاریس: ۱۳ جای دیدنی پاریس + عکس

۷. فواره تروی Trevi Fountain

فواره تروی (Trevi Fountain)

فواره تروی یکی از معروف ترین فواره های جهان است و گفته می شود برای کسانی که سکه ای را به آب آن می اندازند، خوش شانسی می آورد.  رسم است که یک سکه را به داخل آب می‌اندازند تا مطمئن شوند که باز هم به شهر رم برمی‌گردند. به طور متوسط، چیزی حدود ۳۰۰۰ یورو در روز به داخل حوض این فواره انداخته می‌شود! این بنا به سبک باروک طراحی شده است و دارای مجسمه ها و کنده کاری های پیچیده است. فواره تروی، مجموعه‌ای از مجسمه‌های اساطیری را در خود جای داده است و کاخ پُلی (Palazzo Poli) را در پس‌زمینه‌ی خود دارد.

۸. پیاتسا ناوونا Piazza Navona

میدان ناوونا میدان زیبایی است که دارای سه فواره خیره کننده و چندین ساختمان تاریخی است. این بنا در اواخر سده پانزدهم میلادی به‌عنوان یک فضای عمومی در نظر گرفته‌شد و یکی از نمادهای معماری عصر باروک محسوب می‌شود. در زمان اسقف اینوسنت دهم، قصر خانوادگی وی به نام پلازو پامفیلی روبروی پیاتسا قرار داشت. در پیاتسا ناوونا مجسمه‌ها و اشیاء دست‌ساز مهمی وجود دارد: در مرکز آن فوارهٔ چهار رودخانه واقع شده‌است که توسط جان لورنتسو برنینی طراحی شده و در بالای آن ستون هرمی سنگی دومیتیان قرار دارد و قطعات آن از Circus of Maxenitus آورده شده‌اند این یک مکان محبوب برای هنرمندان و هنرمندان خیابانی است.

۹. قلعه سنت آنجلو Castel Sant’Angelo

قلعه سنت آنجلو

سنت آنجلو یک قلعه عظیم است که در قرن دوم پس از میلاد ساخته شده است و پیشتر با نام آرامگاه هادریان شناخته می‌شد. سنت آنجلو ساختمانی مدور و استوانه‌ای‌شکل واقع بر کرانهٔ رود تیبر در شمال غربی مرکز تاریخی شهر رم در ایتالیا است.این قلعه در طول قرن ها به عنوان یک قلعه، زندان و موزه خدمت کرده است و مناظر خیره کننده ای از شهر را از پشت بام خود ارائه می دهد. براساس افسانه ها و روایات در سال ۵۹۰ پس از میلاد که طاعون شهر رم را فراگرفته بود، پاپ گرگوری کبیر هدایت گروهی را برای مبارزه با این بیماری برعهده گرفت. بنا بر روایات ناگهان فرشته‌ای با شمشیری در نیام بر بالای آرامگاه ظاهر شد. ظهور این فرشته به منزله نشانه‌ای از فرونشستن طاعون در نظر گرفته شد و پاپ گرگوری به شکرانه آن، کلیسای کوچکی را در آرامگاه ساخت. آن فرشته میکائیل بود و پس از آن این بنا به سنت آنجلو یا فرشته مقدس مشهور شد.

۱۰. گالری بورگز  Borghese Gallery 

اصولا جاهای دیدنی رم بیشتر از هر جای دیگری با هنر گره خورده است. هنردوستان معمولا در این مکان‌ها بیشتر از هر جای دیگری پیدا می‌شوند. سیپیون بورگیز با معمار فلامینیو پونزیو توافق کرده بودند که ویلایی بنا کنند و بخشی از آثار هنری خود را در آن قرار دهند. قرن‌های متمادی است که در این مکان‌ از آثار هنری ارزشمند نگه‌داری می‌شود. البته آثاری از برنینی، کاراواگیو، کانووا و لورنزو لوتو هم در اینجا وجود دارد. نمایشگاه‌های مخصوص طراحی و مد هم در این گالری یافت می‌شود.

۱۱. باغ ویلای بورگزه Villa Borghese

باغ ویلای بورگزه

ویلا بورگزه یک پارک زیبا در قلب رم است که ریه این شهر محسوب می شود و چندین موزه و گالری هنری را در خود جای داده است. دارای باغ‌ها، فواره‌ها و مجسمه‌های خیره‌کننده است که آن را به مکانی محبوب برای پیک‌نیک و قدم زدن تبدیل کرده است.

نوشته‌های مرتبط