ساپیوسکشوال چیست: 12 نشانه افراد ساپیوسکشوال + تعریف و مقایسه

آیا تا به حال شنیده‌اید کسی خودش را به عنوان یک فرد نشانه افراد ساپیوسکشوال معرفی کند؟ آيا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید : ساپیوسکشوال چیست؟ برای پی بردن به این نکته و معنی و مفهوم عبارت فوق به خواندن ادامه‌ی این مقاله بپردازید تا ۱۲ نشانه افراد ساپیوسکشوال را بشناسید.

تعریف ساپیوسکشوال

برای اصطلاح «ساپیوسکشوال»، فرهنگ واژگان ویکی‌پدیا – ویکیشنری – این تعریف را ارائه می‌دهد: «جذب و شیفتگی جنسی نسبت به هوش، و ذکاوت یک شخص». به عبارت دیگر، ساپیوسکشوال یعنی اینکه کسی از میزان هوش و ذکاوت شخصی دیگر به لحاظ جنسی تحریک شود. ممکن است فردی خوش قیافه باشد، که شاید برای برانگیختن علاقه‌ی فرد ساپیوسکشوال بسنده کند، اما وقتی او دهان به سخن گفتن باز می‌کند و هوش و ذکاوت خود را به نمایش می‌گذارد، آن وقت است که شعله‌های اشتیاق در فرد ساپیوسکشوال نسبت به طرف مقابل بیشتر و بیشتر زبانه می‌کشد. این تعریف «ساپیوسکشوال» است.

برای تعریف «ساپیوسکشوال» به طریقی دیگر، می‌توان گفت این اصطلاح برای توصیف فردی استفاده می‌شود که فقط از دیدن آدم‌های باهوش به وجد می‌آید و تحریک می‌شود. ممکن است شما خوش قیافه‌ترین آدم داخل یک اتاق باشید، اما یک ساپیوسکشوال فقط در صورتی به شما علاقمند خواهد شد که چیزی زیرکانه برای بیان کردن داشته باشید. حالا اگر کسی از شما بپرسد «معنی ساپیوسکشوال چیست؟» یا «ساپیوسکشوال یعنی چه؟» پاسخی برای او خواهید داشت.

اشخاص ساپیوسکشوال، به واسطهٔ مغز و ذهنیات طرف مقابل‌شان تحریک می‌شوند و بینش و فراست او برایشان هیجان‌انگیز و مجذوب‌کننده است. آن‌ها به پیدا کردن کسانی گرایش دارند که ذهنی نافذ، کنجکاو و جسور (به این معنا که از مطرح کردن پرسش‌ها و مسائل غیرمتداول واهمه‌ای نداشته باشند) دارند.

سردرد جنسی: ۴ نکته درباره علت، پیشگیری و درمان سردرد پس از رابطه جنسی

فرق ساپیوفیل و ساپیوسکشوال

ممکن است شنیده باشید برای توصیف کسی که به آدم‌های باهوش جذب می‌شود از کلمه یا اصطلاح «ساپیوفیل» استفاده کنند، و ممکن است با خودتان فکر کرده باشید : «تفاوت بین ساپیوفیل و ساپیوسکشوال چیست؟» پاسخ: هیچ! اصطلاح «ساپیوفیل» اصطلاح کمتر رایجی برای نامیدن همان دسته از افراد است. هر دو ساپیوفیل و ساپیوسکشوال این افراد را به صورت آدم‌هایی توصیف می‌کنند که جذب انسان‌های باهوش می‌شوند.

و حالا با ادامه‌ی مقاله همراه باشید تا شما را با ۱۲ نشانه آشنا کنیم که حکایت از آن دارند شما یک فرد ساپیوسکشوال/ساپیوفیل هستید:

نشانه افراد ساپیوسکشوال

۱. هوش و خرد بالا، و گفتگوهای مفهومی، موجب تحریک شما می‌شود و برای‌تان الهام بخش است

در حالی‌که اکثر آدم‌ها گفتگوهای عالی را دوست دارند، اما شما به عنوان یک ساپیوسکشوال نیاز دارید این گفتگوها را در شخصی که بر می‌گزینید هر روز شاهد باشید. وقتی می‌شنوید کسی درباره‌ی افکارش ، و چیزهایی که در زندگی درموردشان سوال دارد یا می‌داند، حرف می‌زند، نه تنها او را تمجید می‌کنید بلکه احساس می‌کنید در سطحی که با بقیه آدم‌ها فرق دارد به او جذب و علاقمند هستید.

۲. مدرک اهمیتی برای‌تان ندارد و مهم‌ترین ملاک‌‌تان، هوش و ذکاوت است

شما با دقت و تعمق بیشتری شخصیت سایرین را زیر نظر می‌گیرید. اگر در پس ظاهر آراسته و زیبای دیگران هوش و ذکاوتی نیابید، حضور در کنار آن‌ها برای‌تان کسل‌کننده خواهد بود. حتی تصور اینکه با چنین کسی زیر یک سقف بروید، برای‌تان سخت است. شما به عنوان یک ساپیوسکشوال، بیش از آنکه به میزان درآمد یا شغل و سایر مسائی از این دست اهمیت بدهید، هوش و ذکاوت طرف مقابل‌ را ملاک انتخاب خود قرار می‌دهید.

۳. عاشق مباحثه هستید

اگر کسی شما را به شرکت در مباحثه‌ای خاص دعوت کند، با احساس سطح تعمق بیشتری جذب آن‌ها خواهید شد. در واقع در آن‌ها طرف ‌صحبتی را خواهید یافت که همیشه توانایی وسعت بخشیدن به دایره تفکرتان را خواهد داشت و از استفاده کردن دانشش برای امتحان کردن یا متقاعد کردن دیگران واهمه‌ای نخواهد داشت. شما این افراد را کله‌شق یا متظاهر هم نمی‌بینید. شما اشتیاق و تشنگی آن‌ها به مباحثات هوشمندانه را می‌ستایید.

۴. جذابیت ظاهری را هم تحسین می‌کنید، اما گفتگو را بهتر می‌دانید

رپورتاژ

بله، شما باید به لحاظ فیزیکی هم جذب کسی بشوید تا بتوانید با او وارد رابطه شوید. اما، اگر آن فرد فقط زیبایی ظاهری داشته باشد، به راحتی خسته و زده خواهید شد. برای شما، گفتگو کلیدی است، و فارغ از میزان جذابیت یک فرد، اگر او نتواند گفتگویی هوشمندانه و حاکی از فهم و خرد برقرار کند، و بر عمق دانش شما بیفزاید، برای تان ارزش وقت گذاشتن نخواهد داشت.

۵. هر چه بیشتر کسی را بشناسید، بیشتر جذبش خواهید شد

برخلاف آدم‌های معمولی که احتمالا در نگاه اول شیفته و دلباخته‌ی یکدیگر می‌شوند، شما به عنوان یک سایپوسکشوال به‌تدریج و به مرور درگیر رابطه می‌شوید. در واقع تمایل دارید برای پی بردن به عمق وجود دیگران و دانش و هوش بالایشان زحمت بکشید. کسی که شاید نتوان گفت جذاب‌ترین شخص در جمع است، اما از رفتار و وجناتش این طور بر بیاید که نوعی شیفتگی و عطش برای زندگی و مسائل مختلف دارد، بیشترین جذابیت را برای شما دارد و تمام کوشش خود را به خرج می دهید تا خودِ واقعی او را بیشتر و بیشتر درک کنید. به‌ مرور زمان و با پی بردن به دانش، هوش، هوش هیجانی، شیوه‌ی خاص و منحصر به فرد صحبت کردن و شیوه‌ای که مشکلات مختلف را حل می‌کنند، بیشتر جذب او خواهید شد. شما آهسته و پیوسته حرکت می‌کنید.

۶. از گفتگوهای کوتاه‌ مدت بدتان می‌آید

اگر نتوانید با کسی گفتگویی عمیق و پر مغز داشته باشنید، از بودن در کنار او احساس خوشایندی نخواهید داشت. گفتگوی سطحی برای‌تان کابوس است و به ‌جای گوش دادن به کسی که به‌ عنوان مثال می‌خواهد درباره‌ی وضعیت آب و هوا صحبت کند، ترجیح می‌دهید در خلوت و سکوت خودتان سیر کنید. بیشتر کسانی را تحسین می‌کنید که با استفاده از دانش و ذکاوت‌شان به گفتگو شاخ و برگ می‌دهند و با مطرح کردن پرسش‌ها و ایده‌های مختلف، آن را به موضوعی ثمربخش و مفید تبدیل کنند.

۷. رفتارها و صحبت‌های احمقانه و پرخاشگرانه شما را حسابی ناراحت و دلسرد می‌کند

شما به هیچ عنوان نمی‌توانید افرادی را تحمل کنید که می‌خواهند با قلدری و به ‌زور حرف‌شان را به کرسی بنشانند. همین‌طور تاب تحمل مردان و زنانی را که نوعی حماقت از گفتار یا رفتارشان برمی‌آید و به ‌سادگی، از موضع‌شان کناره می‌گیرند ابدا ندارید. برعکس، جذب کسانی می‌شوید که در کمال طیب خاطر با موقعیت‌های سخت و پیچیده روبه‌رو می‌شوند و با اتکا به هوش و ذکاوت خود آن را حل می‌کنند. اشخاصی تحسین شما را برمی‌انگیزند که توانایی جدا کردن احساس و منطق را داشته باشند و موقعی که اوضاع از کنترل خارج می‌شود، از کوره در نروند.

۸.  ترجیح می‌دهید در جایی مثل کتاب‌فروشی با دیگری ملاقات کنید، تا کافی‌شاپ

شما به عنوان یک ساپیوسکشوال ترجیح می‌دهید با جنس مخالف در جایی مثل کتاب‌فروشی قرار بگذارید. بلند بلند صدا زدن نام‌تان برای کسی که سه دقیقه پیش او را در سالن رقص دیده‌اید برای‌تان هیچ جذابیتی ندارد. بلکه، قرار یا معارفه‌ی رویایی برای‌تان در یک کتاب‌فروشی است. برای شما این همان مکانی است که شریک عشقی‌تان را پیدا می‌کنید چون مکانی است که می‌تواند برای‌تان الهام‌بخش شروع بحث‌ها و گفتگوهای عمیق و مفهومی‌تر باشد.

۹. معمولا شنونده‌های فوق‌العاده خوبی هستید

عاشق این هستید که از سایرین چیزی بیاموزید، و همین باعث می‌شود سعی کنید شنونده‌های خوبی باشید و لذا در این کار مهارت زیادی دارید. شما کسی را می‌ستایید که قادر باشد درباره‌ی مطلب جدیدی که یاد گرفته است یا برایش جذاب بوده است، صحبت کند و توضیح بدهد. چنین گفتگویی نه تنها اطلاعات‌تان را افزایش می‌دهد بلکه دیدن فردی که اینقدر به دانش مشتاق است و اهمیت می‌دهد، برای‌تان ارزشمند است و بر میزان جذب و شیفتگی‌تان می‌افزاید. شما می‌توانید ساعت‌ها بدون اینکه احساس خستگی کنید، بنشینید و به صحبت‌های چنین فردی گوش بدهید.

۱۰. جمله‌بندی غلط و رعایت نکردن قواعد دستوری برای‌تان غیر قابل تحمل است

اگر با کسی سر صحبت را باز کنید، و او چیزی شبیه این برای‌تان پیامک کند : «س‌. چ طوری؟» یا از اشکال کوتاه شده و مختصر استفاده کند برای‌تان تحمل کردنی نیست. شما ناخودآگاه دلسرد می‌شوید و نمی‌توانید دیگر به صحبت کردن با این فرد ادامه دهید.

۱۱. صرفا مطالعه زیاد برای شما به معنی باهوش بودن طرف مقابل نیست

با اینکه اکثر مردم ممکن است دانش یا سواد بالای دیگران را به معنی اطلاعاتی بدانند که آن افراد از موضوعات محسوس یا قابل درک دارند اما برای شما این تنها نوع هوش و ذکاوت نیست که به کسی جذب‌تان می‌کند. بلکه، شما نیز هوش هیجانی و خودآگاهی برای‌تان جذابیت بیشتری دارند و بیش از همه شیفته‌ی کسانی می‌شوید که درک خوبی از احساسات‌شان دارند و کسانی مورد تحسین‌تان هستند که می‌توانند از پس موقعیت‌ها و مسائل مختلف بر بیایند. شما این گونه از بلوغ و کمال را مسحور کننده می‌دانید.

۱۲. همیشه به ‌دنبال یادگیری هستید

فکر نشستن در خانه و دیدن برنامه‌های مستند آموزنده جهان و چیزهایی که هنوز می‌توانند به شما مطالبی را بیاموزند، برای‌تان ایده‌آل است. شما مجذوب هر چیزی هستید که ذهن و تفکرتان را گسترش می‌دهد و وسعت می‌بخشد و همیشه مشتاق موقعیت‌هایی برای یادگیری و پیشرفت هستید و معمولا تلاش می‌کنید با کسانی ارتباط برقرار کنید که به نظرتان باهوش‌تر می‌آیند؛ چون دوست دارید از آن‌ها چیزهای تازه‌ای یاد بگیرد. در مباحث و سخنرانی‌هایی با موضوعاتی شرکت می‌کنید که در آن‌ها تبهر ندارید چون آن را برای خودتان یک چالش قلمداد می‌کنید و از آموزش دیدن در چیزها و موضوعات جدید لذت می‌برید. اگر کسی که برای‌تان مهم است در این زمینه‌ی تشنگی هوش و ذکاوت با شما هم داستان نباشد، می‌بینید که خیلی زود علاقه‌تان را به او از دست می‌دهید.

نوشته‌های مرتبط