جاذبه های گردشگری آمستردام: ۱۶ جای دیدنی آمستردام هلند شهر لاله های زیبا

آمستِردام (Amsterdam) پایتخت کشور هلند و در استان هلند شمالی واقع شده است. این شهر زیبا با حدود چهار میلیون بازدیدکننده در سال یکی‌ از محبوبترین هدف‌های گردشگری در اروپا است. بخش مرکزی آمستردام بافت فشرده و قدیمی خود را حفظ کرده‌ و مثل یک موزه است. یکی از جاذبه‌های گردشگری آمستردام، قایق‌سواری در کانال‌های داخل شهر است که از مقابل خیلی از ساختمان‌های شهر می‌گذرد.  شهر آمستردام در در کنار رود آمستل (Amstel) بناشده است و از آنجایی که سد های زیادی(Dam) برای حفاطت از شهر در برابر سیل آب ساخته شده بود، نام شهر به آمستل دام(AmstelDAM) شهرت یافت که به مرور به آمستردام تغییر نام پیدا کرد. گذراندن چند روز تفریحی در این شهر آنچنان روح شما را جلا می دهد که تا مدتها خاطره کانال های پر آب و گل های رنگارنگ شیپوری که در تمام شهر خودنمایی میکند را از خاطر نخواهید برد. در ادامه این مطلب جاذبه های گردشگری آمستردام با ما همراه باشید تا ۱۶ جای دیدنی آمستردام هلند شهر گلهای رنگارنگ را بشناسید.

جاذبه های گردشگری آمستردام

۱. کانال های آبی آمستردام  (Amsterdam’s Canals)

کانال های آبی آمستردام

کانال های آبی در این شهر اعجازانگیر آنچنان زیبا و پرنشاط و رویایی هستند که روح هر بیننده ای را به پرواز می آورند و ونیز شمال اروپا لقبی است که به موهبت زیبایی این کانال های آبی در شهر، به آمستردام اطلاق شده است. در قرن‌های دور نخستین کانال‌ها برای مدیریت آب و دفاع از شهر حفر شدند اما بعدها دلیل مهم‌تری به وجود آمد و آن هم رفت و آمد تاجران محلی بود. اگرچه هر یک کانال آمستردام دارای جذابیت و زیبایی خاصی است اما شماری از آن‌ها واقعا عجیب هستند. آمستردام مرکزی توسط چهار کانال 17 قرن احاطه شده است سیستمی که در حال حاضر به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می شود. این راه های آبی توسط شهرداری آمستردام ساخته شدند تا ترافیک آب شهر را افزایش و تجارت را بهبود دهند. صدها کانال اصلی هلندی در این کانال ها وجود دارند که بسیاری از آن ها به دوره رنسانس برمی گردند.

جاذبه های گردشگری وین: ۱۶ جای دیدنی وین اتریش شهر رویاهای طلایی اروپا

۲. موزه ونگوگ (Van Gogh Museum)

موزه ونگوگ

این موزه جالب به آثار نقاش مشهور هلندی، ونسان ونگوگ و معاصرانش اختصاص یافته است. این موزه در میدان موزه‌ای و در نزدیکی موزه‌های دیگری مانند موزه امپراتوری، موزه اشتدلیک و تالار کنسرت آمستردام قرار دارد. با افتتاح در سال ۱۹۷۳، موزه ونگوگ میزبان بزرگ‌ترین مجموعه از آثار نقاشی ونگوگ در جهان است.

۳. واندل پارک (Vondelpark)

واندل پارک (Vondelpark)

این پارک زیبای  140 ساله معروف ترین پارک هلند است که با وسعت 47 هکتاری خود در قلب آمستردام سالانه حدود 20 میلیون بازدید کننده دارد. در این یارک هر تابستان به مدت بیشتر از دو ماه همه روزه انواع کنسرت های موسیقی بطور رایگان برای علاقه مندان برگذار می شود. واندل یارک ، بزرگترین پارک قسمت قدیمی شهر است . چمن های این پارک به عنوان زمینه ورزشی و  مسیرهای دوچرخه سواری مورد استفاده قرار می گیرد.  این پارک همچینین دارای یک سالن نمایش و یک موزه ملی فیلم می باشد . فیلم های که در اینجا به نمایش در می آیند طیف وسیعی از فیلم های صامت قرن نوزدهم  تا  تولیدات دیجیتال معاصر می باشد.

۴. باغ گیاه شناسی و باغ وحش آمستردام (Botanical Garden & Zoo)

باغ گیاه شناسی و باغ وحش آمستردام (Botanical Garden & Zoo)

این باغ، در سال ۱۶۳۸ تاسیس شد و به عنوان یک باغ با گیاهان دارویی برای مصارف پزشکی و داروسازی آغاز به کار کرد. باغ گیاه شناسی در آمستردام ، مبدل به یکی از جاذبه های مهم توریستی آمستردام شده است. این باغ، تقریبا در سال 1987 ، زمانی که دانشگاه آمستردام پرداخت هزینه های خود را متوقف کرد، ورشکسته شد، اما جامعه ای از حامیان فردی مانع از تعطیلی آن شدند. امروزه، این باغ توسط شورای شهر آمستردام پشتیبانی می شود. این باغ گیاه شناسی، امروزه دارای گیاهان و درختان نادر، گل های عجیب و غریب و زیبا و بزرگترین گلخانه ای است که گیاهان مناطق مختلف گرمسیری را پوشش می دهد. باغ گیاه شناسی آمستردام، امروزه  شامل بیش از شش هزار درخت و گیاه  گرمسیری و بومی است. هم چنین، کاخ یاد بود “نخل خرما”  در این باغ، که در  سال 1912 تاسیس شد برای مجموعه بی نظیر سرخس های خود مشهور است. همه گیاهان موجود در این باغ بسیار نادر هستند. این باغ فاصله ی کمی با باغ وحش دارد و با پنج دقیقه پیاده روی به باغ وحش می رسید. در این باغ وحش شما با موجودات گوناگونی از سرتاسر جهان روبرو می شوید که به نمایش گذاشته شده اند. موزه ی موجود در این باغ که در سطح جهانی شناخته شده است، در یک باغچه با ساختمان های تاریخی قرار دارد و دارای موزه جانور شناسی، حشره خانه، پایلیون پروانه و افلاک نما می باشد. در آکواریوم این باغ، شما می توانید در مورد سیستم صخره های مرجانی یاد بگیرید. همچنین، دو سالن در باغ وجود دارد که در حال حاضر برای کنفرانس ها و مراسم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

۵. خانه آنه فرانک (Anne Frank House)

خانه آنه فرانک (Anne Frank House)

در طول جنگ جهانی دوم، آنه فرانک برای فرار از آزار و اذیت نازی‌ها، به همراه اعضای خانواده‌اش و ۴ یهودی دیگر در اتاقی مخفی در خانه‌ای قدیمی متعلق به قرن هفدهم مخفی شده بود، اتاقی که امروزه به نام «مخفیگاه آنه» (Secret Annex) شناخته می‌شود. البته متأسفانه این دختر نوجوان از این جنگ جان سالم به در نبرد، اما در سال ۱۹۴۷ دفترچه خاطرات او به نام خاطرات یک دختر جوان به چاپ رسید. در سال ۱۹۵۷، «بنیاد آنه فرانک» تأسیس شد و در همان بدو امر، به حمایت از کسانی برخاست که می‌خواستند این خانه‌ی تاریخی و ارزشمند را از تخریب و ویرانی نجات دهند.

خانه‌ی معروف آنه، «آنی» فرانک، یک خانه‌ی معمولی نیست. این‌جا محل زندگی یک نویسنده‌ی کم سن و سال و موزه‌ای تاریخی است که از دوران محدودیت‌های زندگی یهودیان در زمان سلطه‌ی نازی‌ها خبر می‌دهد. اما بیایید ببینیم داستان چگونه آغاز شد. آنه در کتاب خود که به نام «خاطرات یک دختر جوان» شناخته می‌شود، دقیق‌ترین توصیف را از این ساختمان کرده است. این خانه از چهار طرف توسط خانه‌های چهار گوش دیگر از چشم پنهان شده بود. همین ویژگی این عمارت را به مکانی ایده‌آل برای مخفی شدن اتو فرانک، همسرش ادیت (Edith)، دو دخترش آنه و مارگوت (Margot) و البته ۴ یهودی دیگر که در حال فرار از سربازان نازی بودند، کرد. این فضای مخفی تنها ۴۶ متر مربع وسعت داشت، اما آنه در کتابش می‌نویسد که این خانه در مقایسه با بسیاری از مکان‌های مخفی آن زمان که در موردشان شنیده بود، به نظر خانه‌ای مجلل و باشکوه بوده است.

۶. کلیسای قدیمی (Oude Kerk)

کلیسای قدیمی (Oude Kerk)

همان طور که از نامش پیداست، کلیسای قدیم قدیمی ترین کلیسای قلمرو آمستردام در هلند است که در سال 1306 توسط اسقف اوترخت ساخته شد و سنت نیکولاس به عنوان شخص مقدس و حامی آن شناخته شد. این کلیسا تا به امروز بازسازی های انجام شده توسط 15 نسل از شهروندان آمستردام را به خود دیده است. کلیسای قدیمی به مدت نیم قرن قبل از تغییرات اولیه کاملاً سالم باقی مانده بود. راهرو طولانی و پیچیده در اطراف سالن گروه کر در یک نیم دایره برای پشتیبانی از ساختار ساخته شده بود. در اوایل قرن پانزدهم، جناح کلیسایی شمال و جنوب به این کلیسا اضافه شد.

کار بازسازی در سال 1460 تکمیل شد. هر چند این احتمال وجود دارد که پیشرفت این بازسازی تا حد زیادی توسط آتش بزرگی که این شهر را در سال های 1421 و 1452  محاصره کرد، متوقف شده باشد. این کلیسا مساحتی بالغ بر 3300 متر مربع را پوشش می دهد و بر روی یک تپه مصنوعی قرار گرفته است. سقف کلیسا بزرگترین طاق چوبی قرون وسطی در اروپا است که تاریخ آن به سال 1390 بر می گردد.

۷.موزه ملی آمستردام (National museum)

موزه ملی آمستردام (National museum) 

موزه ملی آمستردام همچنین معروف به موزه امپراتوری (رَیکس‌موزئوم)، بزرگ‌ترین موزه هلند و یکی از غنی‌ترین موزه‌های اروپا محسوب می‌شود. این موزه که به آثار فرهنگی و هنری اختصاص دارد در میدان موزه شهر آمستردام قرار دارد.

این موزه در اصل در سال ۱۸۰۰ میلادی در شهر لاهه ساخته شد ولی در ۱۸۰۸ به آمستردام منتقل شد.[نیازمند منبع] بنای کنونی موزه در سال ۱۸۳۵ گشایش یافت. این ساختمان از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ (به مدت ده سال) در حال نوسازی بود و در نهایت با حضور ملکه هلند در آوریل ۲۰۱۳ دور تازه فعالیت‌های خود را در آغاز کرد. نوسازی موزه ۳۷۵ میلیون یورو هزینه دربرداشت.

موزه ملی آمستردام حدود یک میلیون اثر هنری در اختیار دارد که مربوط به سال‌های ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ است. حدود هشت هزار اثر در موزه به نمایش عمومی درآمده است. موزه مجموعه کوچکی از هنر آسیا را نیز در خود دارد.

رپورتاژ

۸. کاخ سلطنتی آمستردام( Royal Palace Amsterdam)

کاخ سلطنتی آمستردام( Royal Palace Amsterdam)

کاخ سلطنتی آمستردام یکی از سه کاخ سلطنتی موجود در هلند محسوب می‌شود که در اختیار خاندان پادشاهی کشور قرار دارد. با قدمتی که به قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد، این کاخ در سمت غربی میدان دام، در مرکز آمستردام و در مقابل یادبود جنگ واقع شده است. با بازدید از کاخ سلطنتی آمستردام می‌توانید با تاریخ غنی ساختمان و میراث باشکوه به‌جامانده از ساکنان‌اش در طول زمان آشنا شوید.

۹. منطقه خیابان قرمز(Red Light District)

منطقه خیابان قرمز(Red Light District)

منطقه خیابان چراغ قرمز بزرگ‌ترین و معروف‌ترین منطقه‌ی سرخ در آمستردام هلند و یکی از جاذبه‌های اصلی شهر آمستردام است، که در مرکز و قدیمی ترین بخش شهر واقع شده و چندین بلوک در جنوب کلیسای Oude Kerk را نیز در برمی‌گیرد و توسط چندین کانال آبی قطع می‌گردد. توصیه میشود افراد زیر ۱۸ سال را همراه خود در بازدید از این خیابان نبرید.

۱۰. موزه ملی دریانوردی هلند(Het Scheepvaart Museum)

موزه ملی دریانوردی هلند(Het Scheepvaart Museum)

موزه دریانوردی پس از بازسازی اکنون یک مکان مجذوب‌کننده به خصوص برای بازدید به همراه کودکان است. این موزه سراسر رنگ و جاذبه با کشتی‌های بادبانی قرن هفدهم در کنار اسکله که جاذبه‌های چندرسانه‌ای مدرن آنها را همراهی می‌کنند و مجموعه‌ای غنی از نقاشی‌های زیبا، نقشه‌های قدیمی و مدل‌های زیبا و جالبی از کشتی‌ها، همه و همه به درک تاریخچه هلند و ملت کوچکی که قدرتمندترین نیروی دریایی دنیا را داشت کمک می‌کند.

۱۱. پل عشق آمستردام

پل عشق آمستردام

بر اساس افسانه هایی که در هلند وجود دارد و هم اکنون نیز به شهرت جهانی رسیده است. این پل سبب دوام عشق می شود. این پل از زیباترین پل های کشور هلند به حساب می آید. آمستردام که پایتخت کشور هلند است سالانه گردشگران زیادی را از کشورهای مختلف پذیرا است لذا یکی از مهمترین مکان هایی که گردشگران از آن معمولا بازدید می کنند، پل عشاق آمستردام است. در برخی از موارد زوجین تصمیم می گیرند حتی مراسم عروسی خود را روی این پل برگزار کنند که این نشانگر اهمیت و محبوبیت پل عشق آمستردام است. پل عشق آمستردام در بخش مرکزی این شهر زیبا واقع شده است، لذا دسترسی به آن آسان می باشد.

۱۲. بندر آمستردام (Port of Amsterdam)

بندر آمستردام (Port of Amsterdam)

بندر آمستردام یکی از چهار بندر شلوغ اروپا به شمار می‌رود. که در قرن ۱۳ میلادی ساخته شد. این بندر امروز با جابجایی بیش از ۹۷,۴ میلیون تن بار به عنوان دومین بندر بزرگ هلند شناخته می‌شود.

۱۳. میدان دام (Dam Square)

میدان دام (Dam Square)

میدان دام ، میدانی به شکل مستطیل در مرکز شهر آمستردام است؛ که یکی از مراکز مهم و شلوغ  این شهر محسوب می شود. دام کلمه ای هلندی به معنای سد می باشد به همین جهت است که به آن میدان سد نیز گفته می شود. طبق شواهد موجود این میدان در قرن 13 میلادی ساخته شده است. این میدان امروزه به غیر از قدمت تاریخی که دارد، به علت نزدیکی به ایستگاه مرکزی و اتصال دو خیابان مهم شهر به نام های دامراک و روکین اهمیت بسیاری پیدا کرده است به همین دلیل بسیار غیر ممکن می باشد که توریستی به این شهر سفر کند و این میدان را نبیند. کافه ها و رستوران های زیادی در اطراف این میدان جا خوش کرده اند و دست فروش های زیادی را در گوشه و کنار این میدان می بینید که در حال فروختن خوراکی و سوغاتی هستند. در اطراف میدان یک چرخ فلک هست که گردشگران می توانند با سوار شدن بر آن نمای متفاوتی از شهر را تجربه کنند و زندگی جاری شهر را از بالا ببینند. مثل گروه های مختلفی که موسیقی خیابانی اجرا می کنند یا فستیوال های مختلف موسیقی.

۱۴. کلیسای زیرشیروانی و مخفی آمستردام (Ons’ Lieve Heer op Solder)

کلیسای زیرشیروانی و مخفی آمستردام (Ons’ Lieve Heer op Solder)

پس از اصلاحات دینی، آیین کاتولیک به طور رسمی از سوی دولت هلند ممنوع شد. بسیاری از کاتولیک ها به جای تبدیل به آیین کالون یا گریز از هلند تصمیم به تقیه گرفتند و چندین کلیسای مخفی در آمستردام ساختند. این یکی از این کلیساهای مخفی است و در اتاق زیر شیروانی نگهداری می شود.

در آمستردام چه تفریحاتی داشه باشیم؟

۱۵. دوچرخه سواری در کل شهر

دوچرخه سواری در کل شهر

آمستردام پایتخت دوچرخه سواری در جهان است! در شهر آمستردام بیش از ۴۰۰ کیلومتر مسیر مخصوص دوچرخه سواری در میان مرکز شهر، حومه و کمربندی وجود دارد که به دوچرخه سواران اجازه عبور و مرور سریع بین محله‌های گوناگون آمستردام را می‌دهد. برای کرایه دوچرخه در این شهر هیچ گونه دردسری وجود ندارد و به راحتی می توانید برای سفرهای درون شهری خودتان دوچرخه کرایه کنید.

۱۶. تست کردن خوراکی های خوشمزه‌ی هلند

تست کردن خوراکی های خوشمزه‌ی هلند

از پن کیک های کوچک تا خوراکی های گوشتی و خوشمزه آمستردام انواعی از تجربیات خوشمزه را پیش روی مسافران گرسنه قرار میدهد. انواع مختلفی از خوراکی های هلندی شامل بیتربالن Bitterballen، استروپ وافل Stroopwafel، سیب زمینی سرخ کرده هلندی، شاه ماهی خام Raw herring، کیبلینک Kibbeling، کراکت از دستگاه فروش خودکار Croquettes from a vending machine، اولی بولن  Oliebollen، پنیر Kaas، استمپات Stampot، تمپوس Tompouce را میتوانید در این شهر زیبا میل کنید.

جاذبه های گردشگری پاریس: ۱۳ برترین جاهای دیدنی پاریس + عکس

نوشته‌های مرتبط