پمپ بشکه کش

کاربرد پمپ بشکه کش درچه مواردی می باشد؟

در قسمت قبل گفته شد که به دلیل تنوع متریال مورد استفاده در ساخت این نوع پمپ، می‌توان آن را برای انواع مختلفی از سیالات مورد استفاده قرار داد. همین امر باعث شده است گستره کاربرد پمپ‌های تخلیه بشکه بسیار وسیع باشد. در ادامه مثال‌هایی را در این مورد، عنوان خواهیم کرد:

انتقال مواد اسیدی و بازی

یکی از کاربردهای پمپ بشکه کش، تخلیه و جابجایی مواد اسیدی است. پمپ تخلیه بشکه اسید قادر است موادی مانند اسید کلریدریک، سولفوریک اسید، اسید باتری، اسید سیتریک، اسید بوریک، اسید استیک و … را انتقال دهد. البته برای بازهای قوی مانند سود نیز می‌توان روی این نوع پمپ حساب کرد.

انتقال مواد خورنده

معمولاً انتقال و جابجایی سیالاتی که خاصیت خورندگی دارند و یا به هر دلیل نباید به طور آزاد در مجاورت دیگر مواد و تجهیزات قرار بگیرند، با پیچیدگی‌هایی روبرو است. پمپ بشکه کش در این موارد می‌تواند یک انتخاب راه‌گشا باشد. مواد خورنده گوناگون، آب ژاول و … به راحتی توسط نوع مناسب این نوع پمپ قابل انتقال هستند.

انتقال مواد رزینی

مواد رزینی مانند رزین اپوکسی، به دلیل ساختار خاص و ویسکوزیته نسبتاً بالایی که دارند، باید توسط پمپ‌هایی خاص جابجا شوند و پمپ تخلیه بشکه می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

انتقال مواد قابل اشتعال

در بخش‌های قبل نیز در این مورد بارها صحبت شد. موادی مانند الکل‌ها، حلال‌ها، زایلن، تولوئن، استون و … که به راحتی می‌توانند انفجار یا آتش سوزی ایجاد کنند، با پمپ بشکه کش، قابل انتقال هستند.

انتقال مواد نفتی و سوخت‌ها

برای تخلیه و پمپاژ مواد نفتی مانند نفت، بنزین، گازوئیل و همچنین انواع روغن‌های صنعتی، روغن دنده، روغن موتور و … نیز می‌توان از پمپ‌های بشکه کش در اندازه و نوع‌های مناسب استفاده کرد.

سایر موارد

یکی از کاربردهای دیگر پمپ بشکه کش، انتقال و تخلیه مواد خوراکی گوناگون و همین‌طور مواد دارویی است. همچنین انتقال رنگ‌ها در کارخانجات تولید رنگ، از جمله موارد کاربرد این نوع پمپ‌ها به حساب می‌آید.

تعمیر و نگهداری پمپ بشکه کش

هنگامی که صحبت از تجهیزات و ماشین‌های صنعتی است، نگهداری صحیح و بررسی‌های دوره‌ای از اهمیت بسیاری برخوردار است. خصوصاً در مورد پمپ‌ها، فرآیند نگهداری می‌تواند تعیین کننده طول عمر تجهیز باشد. بسیاری از انواع پمپ‌ها، نباید به صورت خشک کار کنند و این اولین و مهم‌ترین نکته‌ای است که باید رعایت شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود هنگام خرید، با توجه به نوع پمپ تخلیه بشکه ‌ای که انتخاب کرده‌اید، حتماً از فروشنده درباره قابلیت خشک کار کردن آن و به طور کلی نکات مربوط به نگهداری سؤال نمایید.

قطعاتی مانند سیل مکانیکی، پروانه (در مورد پمپ بشکه کش سانتریفیوژ)، بیرینگ، شافت و … اهمیت بسیاری در کارکرد پمپ دارند. به همین دلیل حتماً باید به طور منظم بررسی شوند و در صورت تعویض از قطعات با کیفیت بالا استفاده شود. به این ترتیب امکان خرابی دوباره به حداقل خواهد رسید.

برندهای تولید کننده پمپ تخلیه بشکه

پمپ بشکه کش در عین حال که طراحی ساده‌ای دارد، دارای کاربرد متنوعی است و به همین دلیل یکی از پمپ‌های رایج در صنعت محسوب می‌شود. از این رو شرکت‌های بسیاری که در زمینه تولید و فروش پمپ فعالیت دارند، ارائه پمپ تخلیه بشکه را نیز در برنامه کاری خود قرار داده‌اند. از جمله برندهایی که در زمینه تولید و فروش این نوع پمپ، شهرت بیشتری دارند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  توسان (TOSAN)
  •  پمپ بشکه کش دبم (DEBEM)
  •  روتوماک (ROTOMAC)
  •  آرو (ARO)
  • کوشین (KOSHIN)
  • برند گراکو (GRACO)
  •  فلکس (Flex)
  •  لوتز (LUTZ)
  •  پمپ بشکه کش دینو (Dino)
  •  جسبرگر (Jessberger)
  •  پرومیننت (Prominent)
  •  فلویمک (Fluimac)

راهنمای خرید پمپ بشکه کش

برای خرید هر نوع پمپ، اعم از بشکه کش یا سایر پمپ‌های صنعتی، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید تا در نهایت بتوانید بهترین و مناسب‌ترین پمپ را انتخاب نمایید. بهترین پمپ لزوماً گران‌ترین پمپ یا پمپی با ظرفیت بالا نیست. بلکه باید محصولی را انتخاب کنید که با نوع کاربرد مد نظر شما و البته بودجه‌ای که تعیین کرده‌اید، هماهنگی کافی داشته باشد. غلظت سیال مورد استفاده، سمی یا آتش‌گیر بودن آن، حجم سیالی که باید تخلیه و پمپاژ شود و … همگی در انتخاب پمپ بشکه کش مناسب نقش دارند.

پمپ بشکه کش

معرفی برند دبم (DEBEM)

رپورتاژ

برند دبم متعلق به شرکتی ایتالیایی می باشد که فعالیت خود را در تولید و عرضه انواع پمپ ها در زمینه های متفاوت از جمله صنایع نساجی و شیمیایی از سال 1975 شروع کرده است و محصولات آن امروزه به سراسر جهان صادر می گردد. تولید این کمپانی بر پایه نوآوری و یافتن راه حل های جدید برای غلبه بر مشکلات می باشد. از دیگر ویژگی های این کمپانی که باعث محبوبیت آن شده است، برآورده کردن نیازهای مختلف مشتریان است. از جمله ی پمپ های تولیدی این شرکت، پمپ بشکه کش دبم می باشد که در ادامه، کاتالوگ پمپ دبم نیز ارائه شده است. لازم به ذکر است که با تماس با کارشناسان ما می توانید از قیمت پمپ بشکه کش دبم سری TR-EL مطلع شوید.

مشخصات فنی پمپ بشکه کش دبم سری TR-EL

یکی از پمپ های برند دبم، پمپ بشکه کش یا پمپ غلیظ کش می باشد که در دو دسته کلی TR-PN (پنوماتیکی یا بادی) و TR-EL (برقی تکفاز و سه فاز) تولید می شود. هر یک از این دسته ها در سه سری TRA، TRF و TRP موجود می باشند. پمپ بشکه کش الکتریکی دبم یکی از انواع آن محسوب می شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

در مدل الکتریکی پمپ بشکه کش دبم، از استیل، PVDF، HASTELLOY یا پلی پروپیلن جهت ساخت بدنه و شافت و از ECTFE برای ساخت پروانه آن استفاده می شود. پروانه این سری از پمپ ها از نوع باز و این پمپ برای سیالات با ویسکوزیته تا 900 cps مناسب میباشند. بیشترین دمای کارکرد این پمپ تا 95 درجه سانتی گراد و نهایت هد و دبی آن به ترتیب 16 متر و 5.4 متر مکعب بر ساعت می باشد.

از جمله مهم ترین مزایای پمپ بشکه کش الکتریکی دبم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فاقد هرگونه مکانیکال سیل و نشتی

نصب، نگهداری و حمل آسان

ضد انفجار

قابل عرضه با چندین جنس متنوع

دارای سوئیچ ایمنی که در صورت قطع برق از کاکرد مجدد پمپ جلوگیری می کند.

کاربرد پمپ بشکه کش دبم سری TR-EL

نمونه هایی از کاربرد های این نوع پمپ را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • انتقال سیالات قابل اشتعال و خورنده مانند الکل
  • پمپاژ انواع حلال ها، چسب ها، رزین ها و رنگ ها
  • پمپاژ مواد غذایی و دارویی

مقایسه بین پمپ بشکه کش دستی و پمپ بشکه کش برقی

نوع پمپ پمپ بشکه کش دستی پمپ بشکه کش برقی
نوع سیال محلولهای روغن ، گازوئیل ، بنزین ، ضد یخ، نفت سفید، صابون مواد افزودنی ، رنگها ، مواد شیمیایی که به مخلوط کردن ، مایع تخلیه نیاز دارند
حجم سیال جابجا شده توسط پمپ پایین- متوسط بالا
فاصله زمانی استفاده تخلیه متناوب بشکه تخلیه به صورت منظم
مکانیزم عملکرد در بالای نازل چرخانده می شود باید دوشاخه به برق متصل شده یا با باتری کار کند

مزایای استفاده از پمپ تخلیه بشکه

  • مزیت اصلی پمپ بشکه کش این است که خطرات زیادی را که از دست زدن ظروف بوجود می آید از بین می برد: صدمات، پاشش مواد شیمیایی و نشتی و بخارات سمی.
  • پمپ های بشکه کش سبک و قابل حمل هستند و بنابراین انتقال آنها بین بشکه ها آسان است.
  • طراحی پمپ برای هر کاربردی وجود دارد: طراحی های متفاوت برای سیالات با ویسکوزیته متفاوت
  • پمپ های بشکه کش برای اندازه مخصوص ظرف پیکربندی شده اند. به عنوان مثال، لوله غوطه وری ممکن است به اندازه کافی طولانی نباشد که به ته ظرف دیگری برسد و بنابراین نمی تواند آن را تخلیه کند. با این حال، قطعات به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت تعویض را دارند و می توان به راحتی از پمپ تخلیه استفاده کرد. به همین ترتیب، پمپ بشکه کش ساخته شده برای یک نوع سیال ممکن است نتواند نوع دیگری را تخلیه کند زیرا تفاوت در ویسکوزیته یا عدم سازگاری شیمیایی دارد.
  • پمپ های بشکه کش باید کوچک و سبک باشند بنابراین هم توان عملیاتی و هم فشار قابل اغلب محدود است. دبی های معمول ۲۰ – ۱۵۱ لیتر در دقیقه با بیشترین میزان دبی است که با مایعات با ویسکوزیته کم و موتورهای الکتریکی قدرتمند بدست می آید. با داشتن مایعات چسبناک و موتورهای محرک هوا حداکثر سرعت جریان فقط در حدود ۶۰ لیتر در دقیقه است.
  • پمپ های بشکه کش قادر به پمپاژ مواد جامد یا دوغاب نیستند. در کاربردهایی که این امکان وجود دارد، معمولاً پمپ های بشکه کش دارای صافی و فیلتر هستند.

پمپ بشکه کش

هنگام خرید پمپ تخلیه بشکه چه مواردی را باید بررسی کرد؟

در هنگام خرید پمپ بشکه کش ابتدا سوالات زیر را پاسخ دهید:

سیال شما چیست؟

ماده کاربرد
PP اسیدها ، مواد قلیایی و مواد شوینده تا ۵۰ درجه سانتی گراد
PVDF CPVC سفید کننده کلر، اسید کرومیک، اسید هیدروفلوئوریک، اسید نیتریک، اسید سولفوریک (تا ۹۰ درجه سانتیگراد)
آلومینیوم فرآورده های نفتی مانند گازوئیل، روغن گرمایش، روغن های هیدرولیک، روغن دنده، روغن موتور، روغن معدنی و روغن موتور تا ۱۰۰۰ میلی آمپر
فولاد ۳۱۶ مواد خورنده و قابل اشتعال
پمپ بشکه کش
نوشته‌های مرتبط