جاهای دیدنی اسلوونی: ۱۸ جاذبه گردشگری کشور اسلوونی

اسلوونی کشوری زیبا و کمترشناخته شده برای مسافرتهای توریستی در جنوب اروپای مرکزی است که از غرب با ایتالیا، از شمال با اتریش، از جنوب و جنوب شرقی با کرواسی و از سمت شمال شرق با مجارستان هم‌مرز است. هنگام بازدید از این کشور جذاب، مسافران تحت تأثیر تاریخ پر جنب و جوش، طبیعت زیبا و فرهنگ غنی آن قرار می گیرند. بسیاری از قلعه‌ها و موزه‌های این کشور به بازدیدکنندگان این حس را می‌دهند که در حال سفر به گذشته های دور و پر رمز و راز هستند. طبیعت بکر اسلوونی مملو از کوه‌ها، غارها و رودخانه هایی است که مقصد اروپاییان برای تفریحات ماجراجویانه مثل رفتینگ و هایکینگ و غارنوردی و … است. در ادامه مقالات گردشگری سایت بازده با ما همراه باشید تا ۱۸ جاذبه گردشگری اسلوونی و جاهای دیدنی اسلوونی را بشناسید.

۱. قلعه پرجاما Predjama Castle

قلعه پرجاما Predjama Castle

قلعه پرجاما یک قلعه باشکوه مربوط به دوره رنسانس است. چیزی که این قلعه را منحصر به فرد می کند این است که درون یک غار ساخته شده است. این قلعه قبلاً محل زندگی ارازم لوگر، شوالیه ای بود که به رابین هود محلی معروف بود. در حین قدم‌زدن در اتاق‌های این قلعه مجلل، سالن‌ها و سیاه‌چال‌هایی را کشف خواهید کرد که تاریخ پیچیده و پرتلاطم قلعه را در معرض دید شما قرار می‌دهند. شما همچنین می‌توانید به بازدید از غار زیر قلعه پرجاما بروید که محل زندگی دسته خفاش‌ها است.

۲. غار پوستوینا (Postojna Cave)

غار پوستوینا (Postojna Cave)
زمینهای اسلوونی هزاران غار را در زیر خود پنهان کرده اند! در این میان، بیست و دو غار برای بازدید عموم باز و قابل دسترس است و غار پوستوینا بیشترین بازدید را دارد. یک تور 90 دقیقه‌ای با راهنما بازدیدکنندگان را از میان غارها، سالن‌ها و گذرگاه‌هایی که توسط رودخانه پیوکا تراشیده شده‌اند، می‌برد. در داخل غار شمایل آهکی زیبایی وجود دارد که بر اثر فرسایش ایجاد شده اند و قدمت برخی از آنها به میلیون ها سال می رسد. چندین بار در سال کنسرت های مختلف در داخل این غار برگزار می‌شود.برجسته‌ترین مشخصه غار پوستاینا، راه‌آهن زیرزمینی آن است. این قطار ۱۵۰ ساله شما را به اتاق‌ها، تالارها و راهروهای مختلف غار اسرارآمیز پوستاینا می‌برد. در تور این غار، شما همچنین می‌توانید از آسمان‌خراش بلند استالاگمیتی با ارتفاع ۶٫۱ متری دیدن کنید.

۳. غارهای اسکوک‌جان (Skocjan Caves)

غارهای اسکوک‌جان (Skocjan Caves)

غارهای اسکوک جان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غارهای زیرزمینی در سراسر جهان مشهور هستند و جالب است بدانید که یکی از بزرگ‌ترین تالارهای سرپوشیده را نیز در خود جای داده‌اند. هایکینگ در غارهای اسکوک‌جان با کمک یک راهنمای تور، امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های بیرون‌زده در این غار مملو از سکوت و همچنین اتاق وسیع تالار بزرگ دیدن کنید و روی یک پل معلق به نام (Cerkvenik Bridge) قدم بزنید.

۴. دریاچه بلد Lake Bled

دریاچه بلد Lake Bled
دریاچه بلد یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری اسلوونی است. مناظر زیبای دریاچه و جزیره کوچکی که اطراف آن را احاطه کرده است، سالانه هزاران بازدیدکننده را به همراه دارد. بهترین راه برای رسیدن به جزیره استفاده از پلتنا، یک تله کابین سنتی در منطقه بلد است. پس از ورود به جزیره، بازدیدکنندگان باید نود و نه پله را طی کنند تا به کلیسای جزیره برسند. به صدا درآوردن زنگ کلیسا هنگام بازدید از جزیره، خوش شانسی محسوب می شود.

۵. پارک ملی تریگلاو Triglav National Park

پارک ملی تریگلاو Triglav National Park
پارک ملی تریگلاو که از نام بلندترین کوه این کشور نامگذاری شده است، تنها پارک ملی اسلوونی است. این پارک با چشم اندازهای زیبا از کوه ها، تپه ها، دریاچه ها، رودخانه ها و مراتع، بهشت عاشقان طبیعت است. علاوه بر پیاده‌روی، در پارک ملی تریگلاو فعالیت‌های فوق‌العاده‌ای مانند کایاک سواری، رفتینگ، چتربازی و … را نیز می توانید انجام دهید.

۶. آبشار پریکنیک (Pericnik Waterfall)

در اعماق پارک ملی تریگلاو، با بلندترین آبشار این کشور روبه‌رو خواهید شد. این آبشار از دو شاخه آبشار مجزا تشکیل می‌شود که آبشار پایینی از ارتفاع ۵۰ متری سرازیر می‌شود، در حالی که آبشار کوچک‌تر تنها ۱۶ متر ارتفاع دارد. آنچه در مورد این آبشارها اعجاب انگیز است، این است که می‌توانید در پشت آن‌ها قدم بزنید! بله درست شنیدید یک مسیر کوچک در این منطقه زیبا و سرسبز، شما را به پشت جریان خروشان آبشارها می‌برد و چشم‌اندازهای بی‌نظیری از تمام دره روبروی آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۷. معدن جیوه ادریا Mercury Mine Idrija

معدن جیوه ادریا Mercury Mine Idrija
معدن جیوه ادریا، زمانی که هنوز فعال بود، دومین معدن جیوه بزرگ در جهان محسوب میشد. اکنون، این یک معدن قدیمی یک موزه عالی است که بازدیدکنندگان را به زیر زمین می برد و آنها را با زندگی معدنچیان اسلوونیایی آشنا می کند. ورودی موزه از طریق جاده اصلی آنتونی است که در قرن شانزدهم ساخته شد و یکی از قدیمی ترین ورودی های معدن در اروپا است. اهمیت تاریخی معدن جیوه ادریا به این دلیل است که این معدن در سال 2012 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است.

۸. شهر کاپر Koper

این شهر کاپر یکی از قدیمی ترین شهرهای ساحلی در اسلوونی است که به خاطر محیط زیست منحصر به فرد خود دارای اهیمت بالایی است. این شهر بندری البته اهمیت اقتصادی بالایی نیز دارد اما در میان مسافران شاید با معماری قرون وسطایی، خیابان های سنگ فرش شده و قلعه تاریخی آن را بشناسند. جالب است بدانید که بعد از اسلوونیایی، ایتالیایی زبان دوم اهالی است.

۹. شهر لیوبلیانا Ljubljana

شهر لیوبلیانا

لیوبلیانا پایتخت کشور اسلوونی و با حدود ۲۷۰ هزار نفر جمعیت بزرگ‌ترین شهر این کشور است. حتی اگر بار دهمی باشد کهبه این شهر سفر میکنید باز در حین قدم زدن در کوچه پس کوچه های این شهر مسحورکننده چیزهایی میبینید که روح تان را جلا می دهد. این شهر پل‌های سنگی، کانال‌های پر پیچ‌و‌خم، کلیساهای جامع به سبک گوتیک و ساختمان‌های تماشایی بسیار زیادی دارد. شهر لیوبلیانا با کافه‌های مدرن و رستوران‌های بسیار که غذاهایی لذیذ سرو می‌کنند، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. به تحسین چشم‌اندازهای بی‌نظیر شهری بر فراز پل مشهور «اژدها» (Dragon Bridge) بپردازید یا به بازدید از فواره «سه رودخانه کارنیولایی» (Three Carniolan Rivers Fountain) بروید.

رپورتاژ

۱۰. قلعه لیوبلیانا Ljubljana Castle

قلعه لیوبلیانا Ljubljana Castle

قلعه لیوبلیانا زیباترین مناظر لیوبلیانا را به نمایش می گذارد. این قلعه قرن شانزدهمی به راحتی با پای پیاده یا با تراموا قابل دسترسی است. در بالای آن، کافه و رستورانی در حیاط قلعه مکانی مناسب برای استراحت و لذت بردن از یک فنجان قهوه یا چشیدن غذاهای سنتی است. قلعه لیوبلیانا همچنین میزبان چندین نمایشگاه دائمی و ارائه تورهای راهنما است.

۱۱. دریاچه جزنا (Lake Jasna)

این دریاچه با آب‌های درخشان سبز و آبی و پوشیده از تپه‌های پر درخت و دره‌های سرسبز شما را به فضایی بهشتی هدایت میکند. در پس‌زمینه دریاچه، با قله‌های برفی کوه‌های آلپ اسلوونیایی روبه‌رو خواهید شد که چشم‌انداز این منطقه را از آن چیزی که است، نفس‌گیرتر می‌کنند.

فعالیت‌های بسیاری در حین بازدید از دریاچه برای سرگرم‌کردن شما وجود دارند. شما می‌توانید سوار قایق‌های باریک و سبک شوید و روی دریاچه پارو بزنید، شنا کنید یا حتی از بالای یک تخته چوب در دریاچه شیرجه بزنید؛ اما حسابی مراقب باشید، زیرا آب دریاچه حتی در روزهای گرم هم می‌تواند به سردی یخ باشد.

۱۲. قدیمی ترین درخت انگور جهان

قدیمی ترین درخت انگور جهان

در منطقه لنت ماریبور، دومین شهر بزرگ اسلوونی، قدیمی ترین درخت انگور جهان رشد می کند. سوابق تاریخی نشان می دهد که این درخت انگور از قرن هفدهم در حیاط یک خانه قدیمی کاشت و رشد کرده است. این خانه اکنون مرکز بازدیدکنندگان است که مهمانان می توانند بهترین شراب های منطقه ماریبور را نیز بچشند. به افتخار قدیمی ترین درخت انگور، جشنواره قدیمی تاک هر ساله برگزار می شود. این جشنواره در ماه سپتامبر با چیدن انگور از این درخت شروع می شود و با جشن بزرگی در روز سنت مارتین پایان می یابد.

۱۳. میدان تیتو در شهر کوپر (Tito Square)

میدان تیتو که بسیار بزرگ و زیباست مطمئنا یکی از جاهای دیدنی در کل کشور اسلوونی به شمار می‌آید. میدان تیتو، قلب تپنده شهر، با ساختمان‌های زیبای به سبک گوتیک و کلیساها و کلیساهای جامع قرون‌وسطایی احاطه شده است.

۱۴.صومعه استیچنا Stična Abbey

ابی استیچنا Stična Abbey

صومعه استیچنا که در سال 1136 ساخته شده است، قدیمی ترین صومعه در اسلوونی است. این صومعه دارای موزه دین اسلوونی است که تاریخ صومعه و تاریخ مذهب کاتولیک رومی در اسلوونی را ارائه می دهد. راهبان در ابی استیچنا چای سازان ماهری هستند و به همین دلیل، صومعه دارای یک چایخانه کوچک است که بازدیدکنندگان می توانند چای بخرند و بنوشند.

۱۵ . دره و رودخانه سوکا Soca Valley

دره و رودخانه سوچا Soca Valley

این رودخانه در دره‌ای به همین نام قرار گرفته و یک رودخانه فیروزه‌ای‌رنگ بسیار زیبا است. می‌توانید در رودخانه قایق‌سواری کنید و از مناظر لذت ببرید و یا پاراگلایدر سواری کنید. اگر به دنبال تفریحات آرام‌تری هستید می‌توانید در مسیرهای کوه اسب‌سواری کرده و یا در نواحی اطراف پیاده‌روی کنید و به پیک‌نیک بپردازید. دوچرخه‌سواری و کوه‌پیمایی هم ازجمله فعالیت‌های محبوب مردم اسلوونی در این منطقه است.

۱۶ . رفتینگ در رودخانه سوکا (Soca River)

عاشقان رفتینگ از سراسر اروپا و حتی بقیه دنیا در فصل تابستان به سمت این رودخانه روانه میشوند تا تجربه ماجراجویانه رفتینگ در آبهای خروشان را داشته باشند.  رودخانه سوکا در احاطه دیواره‌های تنگه‌ای پرشیب و جنگل‌های سرسبز قرار دارد. پارو زدن در موج‌های خروشان و پیچ‌های تند در حین رفتینگ از میان دره، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد ساخت.

۱۷. پل سولکان Solkan Bridge

پل سولکان Solkan Bridge

پل سولکان، واقع در نزدیکی نوا گوریکا، مکانی عالی برای تماشای رودخانه فیروزه ای سوچا و دره زیبای سوچا است. این پل همچنین دارای رکورد جهانی طولانی ترین پل قطار است که کاملا از سنگ ساخته شده است. برای افراد ماجراجو، بانجی جامپینگ از روی پل منحصر به فردترین راه برای تماشا و اذت بردن از زیبایی دره سوچا است.

۱۸ . شهر پتوی Ptuj

بسیاری از گردشگران اعتقاد دارند که شهر پتوی یکی از جذاب‌ترین و زیباترین شهرهای کل اروپای شرقی محسوب می‌شود. سقف‌های قرون‌وسطایی قرمز و کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده پیچ‌در‌پیچ، جذابیت خاصی به این شهر بندری و تماشایی اعطا کرده‌اند. با گذراندن چند روز در شهر پتوی، می‌توانید خود را در فرهنگ سنتی اسلوونیایی غرق کنید و حسابی لذت ببرید. در این شهر تاریخی، سفر به قلعه پتوی (Ptuj Castle) را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. این قلعه در قرن دوازدهم برای مقابله با مجارستانی‌های غارتگر در این شهر ساخته شد. برای تماشای بناهایی با معماری زیبا در پتوی، به بازدید از تالار شهر پتوی و کلیسای گوتیک «سنت جورج» (St. George Church) بروید.

نوشته‌های مرتبط