تست نیازهای گلاسر – فیلم آموزش روانشناسی

ذهن و وجود انسان، پیچیده‌ترین سیستم‌ها در جهان هستند که هنوز نیز علم روان‌شناسی و پزشکی نتوانسته به‌صورت کامل این سیستم را درک کند و برای کنترل آن راه مناسبی را پیشنهاد بدهد. اما برخی از روان‌شناسان توانسته‌اند با ارائه نظریه‌ها و ایده‌های کاربردی، کمک کنند که بتوانیم خودمان را بهتر بشناسیم و درک بهتری از شخصیت خودمان داشته باشیم. ویلیام گلاسر یک روان‌شناس آمریکایی بود با نظریه‌ای به نام تئوری انتخاب توانست مطرح شود و شهرت زیادی را کسب کند. تست نیازهای گلاسر نیز که بر اساس همین تئوری تدوین شده است، یکی از تست‌های مشهور در حوزه خودشناسی و روان‌شناسی است که کمک می‌کند افراد بتوانند نیازهای خودشان را اولویت‌بندی کرده و درک بهتری از آنها داشته باشند.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد تست نیازهای گلاسر صحبت کنیم و بگوییم که اصلاً این است چیست و شامل چه سؤالاتی می‌شود تا بتوانید با پاسخگویی به این سؤالات، درک بهتری از نیازهای خودتان و شخصیتی که دارید داشته باشید و بر اساس آن، اقدامات و هدف‌گذاری‌های بهتری را در زندگی‌تان انجام دهید. همچنین باهم تحلیل این آزمون را بررسی می‌کنیم تا بتوانید درک کنید که دقیقاً بر چه چیزی متمرکز است و شرکت در این آزمون، چه فایده‌ای برایتان دارد.

اگر به دنبال تست نیازهای گلاسر هستید و می‌خواهید با انجام این تست، خودتان را بهتر بشناسید و اولویت‌بندی نیازهای خودتان را بهتر درک کنید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به‌صورت مفصل در مورد این موضوع صحبت کنیم و اطلاعات جالبی را در مورد این تست به شما ارائه بدهیم.

تست نیازهای گلاسر - فیلم آموزش روانشناسی

تست نیازهای گلاسر چیست؟

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، ویلیام گلاسر روان‌شناسی آمریکایی بود که با کتاب و ایده تئوری انتخاب توانست به محبوبیت و شهرت زیادی برسد. این کتاب به این موضوع اشاره دارد که همه ما انسان‌ها با 5 نیاز اساسی و ریشه‌ای در وجودمان متولد می‌شویم که اولویت این نیازها برای هرکسی متفاوت است و به همین خاطر است که عملکرد افراد نیز در تصمیم‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها باهم تفاوت زیادی دارد.

مثلاً ممکن است دو شخص هم‌زمان باهم کاری را شروع کنند و عملکردهای یکسانی نیز داشته باشند، اما یکی از آنها به موفقیت‌های بسیار بیشتری از نظر مالی برسد و شخص دیگر نتواند به همان موفقیت‌ها برسد. این موضوع به‌خاطر تفاوت اولویت‌هایی است که این افراد در نیازهای اولیه خودشان دارند و اقدامات متفاوتی نیز بر اساس این نیازها انجام می‌دهند.

تست نیازهای گلاسر که از کتاب تئوری انتخاب گرفته شده است، شامل 35 سؤال است که در مورد خصوصیات مختلف شما و رفتارها و احساساتی که دارید نظرسنجی می‌کند تا بتواند تشخیص دهد که شما در حال حاضر کدام نیازها را بیشتر احساس می‌کنید و اولویت نیازهای شما چگونه است.

نیازهایی که طبق تئوری انتخاب به‌صورت ریشه‌ای در ما وجود دارند، شامل نیاز به بقا و زنده ماندن، نیاز به احساس تعلق و عشق، نیاز به آزادی، نیاز به قدرت و نیاز به پیشرفت هستند.

این تست کمک می‌کند که بتوانید درک کنید دقیقاً در حال حاضر در زندگی‌تان، چه چیزی مطرح است و چه نیازی بیشتر برایتان اهمیت دارد تا بتوانید آن را برطرف کنید و سپس به سراغ نیازهای دیگری که دارید بروید.

ویلیام گلاسر با دیدن افرادی که دوست داشتند کارهای خاصی انجام دهند اما برخلاف علاقه‌ای که داشتند، عملکرد متفاوتی را از خود نشان می‌دادند، توانست تئوری انتخاب را ایجاد کند و بر اساس آن بگوید که چرا افراد برخلاف علایق خود و تصمیماتی که می‌گیرند، عملکردهای متفاوتی دارند و این موضوع سریعاً در دنیا رواج پیدا کرد. اگر می خواهید در مورد تئوری انتخاب و تست گلاسر بیشتر بدانید و اطلاعات خودتان را در این مورد افزایش دهید، همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و آموزش مرتبط با این موضوع را در فرادرس مشاهده کنید.

استفاده از تست نیازهای گلاسر چه فایده‌ای دارد؟

احتمالاً با توضیحاتی که در بالا گفتیم، متوجه شده‌اید که این تست برای چه چیزی مناسب است و اصلاً چه کاربردی دارد، اما بازهم می‌خواهیم به برخی از مهم‌ترین فواید این تست اشاره کنیم تا بتوانید درک بهتری از ارزش بالای آن داشته باشید. بگذارید این موضوع را با یک مثال شروع کنیم. احتمالاً برای خودتان پیش‌آمده است که مثلاً از شغل کارمندی خودتان خسته شده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که کارآفرین شوید و کسب‌وکار خودتان را ایجاد کنید. سپس کمی هم برای این تصمیم ایده‌پردازی کرده‌اید و فکر خودتان را درگیر کرده‌اید اما پس از مدتی متوجه شده‌اید که هیچ اقدامی برای آن انجام نداده‌اید و حتی تصمیم خودتان را تغییر داده‌اید و به همین شغل فعلی راضی شده‌اید.

خیلی از افراد در این حالت می‌گویند که برای کارآفرینی ساخته نشده‌اند و یا اراده‌ای ضعیف دارند که نمی‌توانند کار خودشان را شروع کنند. اما طبق تئوری انتخاب، این موضوع درست نیست. بلکه در این حالت شما به‌خاطر این کار خودتان را شروع نمی‌کنید و عملکرد متفاوتی دارید که احتمالاً نیازهای شما چیز دیگری است و در حال حاضر باید به برطرف‌کردن همان نیاز خاص بپردازید. مثلاً اگر در حال حاضر نیاز به بقا برای شما در اولویت باشد، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید ریسک کنید و کار فعلی خودتان را رها کنید و به سراغ شروع یک کسب‌وکار بروید، چون ریسک بالایی دارد و ممکن است درآمد خودتان را از دست بدهید. با این مثال بگذارید به سراغ بررسی فواید تست نیازهای گلاسر برویم.

تست نیازهای گلاسر - فیلم آموزش روانشناسی

1- درک درست نیازهای فعلی:

همان‌طور که در مثال بالا گفتیم، اگر شما در حال حاضر نیاز خاصی داشته باشید که برایتان اولویت بیشتری دارد، ذهنتان مانع این می‌شود که بخواهید کار دیگری انجام دهید و به نیاز دیگری بپردازید. به همین خاطر با انجام این تست می‌توانید درک کنید که در حال حاضر در زندگی شما چه چیزی اهمیت بیشتری دارد و روی چه نیازی باید تمرکز کنید.

2- جلوگیری از سرزنش خودتان:

خیلی اوقات وقتی ما کاری را شروع نمی‌کنیم و توقعی که از خودمان داریم را برآورده نمی‌کنیم، حس می‌کنیم که مشکل از بی‌اراده بودن یا تنبلی‌مان است. درصورتی‌که خیلی اوقات مشکل همان اولویت‌بندی نیازها است و این موضوع است که باعث می‌شود نتوانیم به‌درستی کاری که می‌خواهیم را انجام دهیم.

به همین خاطر تست نیازهای گلاسر کمک می‌کند که بتوانیم از سرزنش خودمان جلوگیری کنیم و به درک درستی از این موضوع برسیم که ما به این خاطر نمی‌توانیم کار موردنظر را انجام دهیم که در حال حاضر اولویت ما نیست.

3- هدف‌گذاری بر اساس درک نیازها:

اگر شما ندانید که تمایلات ریشه‌ای‌تان چیست و چه نیازهایی دارید، نمی‌توانید تصمیمات درستی بگیرید و انتخاب‌های مناسبی داشته باشید و این موضوع ممکن است شما را دچار افسردگی و تنفر از خودتان کند.

مثلاً فرض کنید طبق همان مثالی که گفتیم، در حال حاضر اولویت زندگی‌تان بقا باشد و مشکلات مالی مختلف را پشت سر بگذارید، در این حالت نمی‌توانید به کارآفرینی فکر کنید و کسب‌وکار خودتان را شروع کنید، چون آزادی احتمالاً اولویت پایین‌تری برایتان دارد.

بنابراین شما می‌توانید با انجام این تست، متوجه شوید که در حال حاضر کدام نیاز برایتان اولویت بالاتری دارد و آن را برطرف کنید تا بتوانید به اهداف دیگری که دارید مانند همین کارآفرینی بپردازید.

رپورتاژ

4- خودشناسی بیشتر:

خودشناسی یکی از مباحث مهمی است که در روان‌شناسی می‌تواند به ما کمک کند شناخت بهتری از خودمان داشته باشیم تا بتوانیم هم استعدادهای خودمان را کشف کنیم و هم بتوانیم مسیر بهتری را برای زندگی‌مان انتخاب کنیم.

یکی از موضوعاتی که در خودشناسی مهم است و می‌تواند به ما کمک کند، همین بحث نیازها است که کمک می‌کند بتوانیم تشخیص دهیم نیازهای فعلی ما چه هستند و کدام نیازها از اولویت بالاتری برخوردارند. با دانستن این موضوع هدف‌گذاری شخصی خودمان را بهتر و دقیق‌تر می‌توانیم انجام دهیم و سریع‌تر و راحت‌تر به اهدافی که تعیین کرده‌ایم برسیم.

بنابراین تست نیازهای گلاسر برای خودشناسی نیز بسیار کمک‌کننده است و باعث می‌شود که خودمان را دقیق‌تر بشناسیم.

تست نیازهای گلاسر - فیلم آموزش روانشناسی

نکاتی که باید هنگام انجام تست نیازهای گلاسر رعایت کنید

این تست یکی از تست‌های مهمی است که می‌تواند به ما کمک کند خودمان را بهتر بشناسیم، به همین خاطر باید سعی کنیم به آن درست جواب بدهیم و جواب‌های دلخواه خودمان را در پرسش‌نامه قرار ندهیم، چون این موضوع باعث می‌شود که به نتیجه درستی نرسیم و نتوانیم تست قابل استنادی داشته باشیم. در ادامه برخی از نکات مهم را به شما می‌گوییم که کمک می‌کنند بتوانید این تست را بهتر و دقیق‌تر انجام دهید.

1- خودتان را گول نزنید:

در هنگام پاسخ‌دادن به سؤالات این تست، خیلی مهم است که سعی کنید با خودتان روراست باشید و جواب‌هایی را که واقعی هستند بدهید نه جواب‌هایی که دوست دارید باشند. این نکته را در نظر بگیرید که این تست تنها برای شماست و مجبور نیستید آن را به کسی نشان بدهید، به همین خاطر سعی کنید تمام جواب‌ها را درست بدهید تا با درک درست از خودتان، بتوانید شخصیتی بهتر را بسازید.

2- سریع پاسخ دهید:

یکی از نکات مهمی که در انجام تست‌های روان‌شناسی مخصوصاً تست نیازهای گلاسر وجود دارد، این است که به تست سریع پاسخ بدهید و روی سؤالات فکر نکنید. معمولاً چیزی که اول به ذهنتان می‌رسد، جواب اصلی است که برای سؤال موردنظر دارید و بافکر کردن ممکن است آن را نادیده بگیرید.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم که بدون قضاوت جواب‌هایی که اول به ذهنتان می‌رسند را بدهید و تجزیه و تحلیلی انجام ندهید.

3- چیزی که الان هستید را در نظر بگیرید:

همان‌طور که در مورد اول نیز گفتیم، خیلی مهم است که به شخصیت و احساسات همین‌الان خودتان توجه کنید. خیلی از افراد برای جواب به سؤالات شخصیت ایده آلی که در نظر ذهنشان دارند را در نظر می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود که به جواب درستی نیز نرسند.

بنابراین توصیه ما این است که همین‌الان خودتان را در نظر بگیرید و ببینید که بهترین جواب‌ها برای الان شما چه هستند و همان‌ها را انتخاب کنید تا بتوانید نتیجه بهتر و معتبرتری را به دست بیاورید.

4- هرچند وقت یکبار آزمون را تکرار کنید:

همان‌طور که از ابتدای این مقاله نیز گفتیم، تست نیازهای گلاسر به بررسی اولویت نیازهای ریشه‌ای ما انسان‌ها می‌پردازد و این اولویت‌بندی‌ها ممکن است در شرایط مختلف زندگی برای ما تغییر کنند.

وقتی شما شرایط بهتری را در زندگی خودتان داشته باشید، احتمالاً نیازهای دیگری برایتان اهمیت پیدا می‌کنند. مثلاً وقتی شما پول کافی ندارید، نیاز به بقا برایتان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و دوست دارید که پول بیشتری داشته باشید تا بتوانید نیازهای اولیه خودتان را برطرف کنید.

اما وقتی پول کافی و عشق و زندگی خوبی دارید، احتمالاً نیازهای دیگری مانند تفریح و پیشرفت و قدرت و… برایتان از اهمیت بالاتری برخوردار خواهند بود و این موضوع باتوجه‌به شرایط مدام در حال تغییر است.

به همین خاطر اگر مثلاً تستی را در چند سال پیش انجام داده‌اید، ممکن است برای الان شما کاربردی نداشته باشد و بهتر است تست موردنظر را مجدداً انجام دهید تا بتوانید الان خودتان را بررسی کنید و وضعیت الان خودتان را بهتر درک کنید.

تست نیازهای گلاسر - فیلم آموزش روانشناسی

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تست نیازهای گلاسر پرداختیم و گفتیم که این تست دقیقاً چیست و از کجا آمده است. بررسی کردیم که این تست به چه چیزهایی می‌پردازد و کمک می‌کند که چه چیزی را در خودمان کشف کنیم. در ادامه نیز باهم بررسی کردیم که انجام این تست چه فایده‌ای برایمان دارد و چطور می‌تواند باعث شود که تصمیمات بهتری را در زندگی‌مان بگیریم و هدف‌گذاری‌های حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تری انجام دهیم.

در مرحله بعدی نیز گفتیم که برای انجام تست نیازهای گلاسر باید چه نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید نتیجه خوب و واقعی را از تست خودتان بگیرید. این نکته را در گفتیم که چقدر مهم است در انجام این است خود واقعی‌تان را در نظر بگیرید تا هیچ‌گونه جواب اشتباهی در تست شما وجود نداشته باشد. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با تست نیازهای گلاسر بیشتر آشنا شوید و بدانید که این تست ویلیام گلاسر دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و چطور می‌توانید بهترین استفاده را از آن داشته باشید. برای افزایش اطلاعات خودتان در مورد مباحث روان‌شناسی و تست‌های مختلف، می‌توانید به صفحه زیر در فرادرس مراجعه کنید و بر اساس نیاز خودتان، آموزش‌های موجود در قسمت روان‌شناسی را ببینید و اطلاعات بسیار بیشتری در مورد این موضوع به دست بیاورید.

نوشته‌های مرتبط