نکاتی که برای خرید دوچرخه و موتور سیکلت برقی باید بدانید

مهمترین فاکتور وسایل نقلیه الکتریکی این است که توانسته‌اند در سال های اخیر به خوبی جای پایشان را محکم کنند و روز به روز هم پرطرفدارتر می‌شوند. رواج این وسایل نقلیه تاثیرات مثبت زیادی در سبک زندگی مردم خواهد گذاشت. پیش رفتن یک جامعه به سمت زندگی سبز، سطح سلامت جسمی و روانی شهروندان را ارتقا می‌دهد. خرید دوچرخه یا موتور سیکلت الکتریکی به جای وسایلی که آلاینده‌های زیادی را وارد محیط زیست می‌کنند راهکار بسیار خوبی در همین راستاست.

مزایای وسایل نقلیه الکتریکی

در سالهای اخیر، عرضه و تقاضای وسایل حمل و نقل الکتریکی به شدت افزایش پیدا کرده و سالانه انواع و اقسام مختلفی از آنها تولید می‌شود. دو نوع از این وسایل که روز به روز پر طرفدارتر می‌شوند دوچرخه و موتور سیکلت برقی هستند و افرادی که به سراغ آنها می‌روند دلایل زیادی برای انتخایشان دارند.

  • عده زیادی از صاحبان این دست وسایل، طرفداران سفت و سخت محیط زیست هستند که ترجیح می‌دهند برای رفت و آمد از سوختهای فسیلی استفاده نکنند. شما هم اگر دنبال راهکاری برای تغییر سبک زندگی خودتان و بهبود شرایط محیط زیست هستید می‌توانید با سر زدن به فروشگاه‌های مختلف یا سایتهای آگهی آنلاین مثل وب سایت تارگتینو به اطلاعات بیشتری در این حوزه دست پیدا کنید.
  • موتورسیکلت و دوچرخه الکتریکی برای تامین انرژی به سوخت نیاز ندارد و با باتری قابل شارژ کار می‌کند. همچنین در دوچرخه الکتریکی، بخشی از انرژی از طریق رکاب زدن بدست می‌آید؛ به همین خاطر شاید اول کار مبلغ زیادی برای آن بپردازید اما بعد از آن هزینه تراشی چندانی برایتان ندارد.
  • استفاده گسترده از این قبیل وسایل در جوامع، میزان دی اکسید کربن را کاهش می‌دهد و در پی آن سلامت جسمی و روانی شهروندان ارتقا پیدا می‌کند.

دوچرخه و موتورسیکلت برقی راهی برای کاهش ترافیک

  • سرعت مناسبی دارند.
  • سایز کوچکی دارند و فضای زیادی را در سطح شهر اشغال نمی‌کنند؛ در نتیجه نه در ترافیک می‌مانند و نه ترافیک ایجاد می‌منند.
  • سر و صدای زیادی ندارند و آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کنند.

نکاتی که حین خرید باید در نظر بگیرید

  • اندازه وسیله‌ای که می‌خرید با سایز بدن شما تناسب داشته باشد.
  • اگر در شهر شلوغی زندگی می‌کنید، سراغ نمونه‌های خیلی بزرگ نروید تا برای جای پارک به مشکل برنخورید.
  • قدرت کافی برای تحمل وزن شما را داشته باشد و بتواند از پس مسیرهای سخت بربیاید.
  • بدنه آن از مقاومت بالایی برخوردار باشد و قطعات استاندارد روی آن سوار شده باشد.
  • اول در نظر بگیرید که هدفتان از خرید، صرفا سرگرمی است یا دنبال کارایی خاصی هستید و بعد مدل مناسب را انتخاب کنید.

دوچرخه برقی (E-Bike)

به طور کلی، دوچرخه‌های الکترونیکی دارای باطری کمکی هستند و با پدال زدن، یک موتور کوچک فعال می‌شود و به شما قدرت و شتاب بیشتری می‌دهد، بنابراین می‌توانید با فشار و خستگی کمتری از سربالایی‌ها بالا برید و بدون اینکه انرژی لازم را با سوخت فسیلی تامین کنید، مسیرهای دشوار را پشت سر بگذارید.

علاوه بر مدلی که گفته شد، برخی از دوچرخه های الکترونیکی دارای یک دریچه گاز هستند که با فشار دادن یک دکمه، موتور را درگیر می‌کند. اینها در سطح جداگانه‌ای از دوچرخه‌های الکترونیکی قرار می‌گیرند که طبیعتا تجربه دوچرخه سواری خالص را با آنها به دست نمی‌آورید و البته استفاده از آنها در برخی شهرها و کشورها غیر قانونی است.

عملکرد موتور این دوچرخه‌ها به چه صورت است؟

موتور، طوری طراحی شده است که بسته به نوع دوچرخه، سرعت شما را بین 20 تا 28 مایل در ساعت تنظیم می‌کند. درنتیجه علاوه بر اینکه با سرعت خوبی مسافت را طی می‌کنید از مناظر اطراف هم لذت می‌برید.

همچنین می‌توانید میزان انرژی کمکی‌ای که از موتور دریافت می‌کنید را با توجه به درجه سختی مسیرتان کنترل کنید. بیشتر این دوچرخه‌ها دارای یک کلید برق هستند که به شما امکان می‌دهد این انرژی را در حالت «eco | کم» یا «Turbo | زیاد» تنظیم کنید.

دوچرخه برقی برای چه مسیرهایی بهتر است؟

این وسیله نقلیه در شکل‌های مختلفی طراحی شده و شما باید باتوجه به هدفتان بهترین گزینه را انتخاب کنید. به عبارت دیگر؛ انواع مختلفی از آنها مثل تفریحی، باری، شهری، کوهستانی، ساحلی و … تولید می‌شوند که هرکدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. پس نوع بافت محل زندگی شما نمی‌تواند شما را از داشتن این وسیله منع کند. فقط کافی است هنگام خرید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

دوچرخه و موتور سیکلت برقی | توجه به نوع مسیر و میزان مسافت در زمان خرید

فرق دوچرخه برقی با موتورسیکلت چیست؟

همانطور که گفته شد در این وسایل، پدال هنوز به عنوان محرکه اصلی عمل می‌کند؛ برعکس موتورسیکلت که شما تلاشی برای پیش رفتن و شتاب گرفتن آن نمی‌کنید. پس با اینکه برخی از کارها برای شما راحت‌تر انجام می‌شود اما همچنان جنبه ورزشی خودش را دارد و به تناسب اندام شما هم کمک می‌کند.

برای استفاده از این دوچرخه‌ها محدودیتی وجود دارد؟

از آنجا که موتور کمکی بخشی از انرژی را تامین می‌کند، در حین راندن فشار زیادی به بدن شما وارد نمی‌شود؛ پس در اکثر مواقع، کهولت سن، بیماری، وزش باد، شیب زیاد زمین و … نمی‌تواند مانع خاصی برای شما ایجاد کند.

باطری دوچرخه هر چند وقت یکبار باید شارژ شود؟

این مسئله به نوع دوچرخه‌ای که انتخاب می‌کند بستگی دارد. در جدیدترین نمونه‌ها، باطری بعد از هر 160 کیلومتر نیاز به شارژ مجدد دارد؛ پس باید زمان‌بندی داشته باشید تا زمانی که وسیله شما به شارژ نیاز پیدا می‌کند به برق دسترسی داشته باشید.

موتورسیکلت برقی

تب این موتورها به قدری در کشورهای مختلف دنیا بالا گرفته که حتی کمپانی‌های قدیمی هم به تولید آنها رو آورده‌اند و آنها را در لیست محصولاتشان گنجانده‌اند. این موتورسیکلتها در طرح‌های متفاوت و بعضا عجیب و غریبی تولید می‌شوند و به جای موتور داخلی‌ای که با گازوئیل یا بنزین کار کند یک باطری و موتور برقی جاگذاری می‌شود. این ترکیب باعث می‌شود وسیله با شدت زیادی شتاب بگیرد و گشتاوری آن در لحظه اعمال شود.

با این حال موتورسیکلت‌ها با توجه به نوع پیشرانه و باطری‌ای که درونشان به کار رفته سرعت و قدرتهای متفاوتی دارند. این موتورسیکلت‌ها هم در انواع مختلفی برای تردد در شهر یا عبور از کوهستان و گشت و گذارهای ماجراجویانه تولید می‌شوند و انتخاب آنها به نیاز شخص بستگی دارد.

ویژگی‌ها و مزایای موتور سیکلت برقی | دوچرخه و موتور سیکلت برقی

هزینه نگهداری از موتور سیکلت برقی چقدر است؟

این موتورسیکلت ها در مقایسه با موتورهای عادی از قطعات کمتری تشکیل شده. همین مسئله باعث می‌شود وزن کمتری داشته باشد و از طرف دیگر هزینه‌های جانبی آن پایین‌تر بیاید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید نیاز این وسایل به تعویض باطری است؛ اما اگر هنگام خرید کمی بیشتر هزینه کنید، می‌توانید نمونه‌ای با کیفیت بالا انتخاب کنید که مدت زمان بیشتری برای شما کارایی داشته باشد.

زمان خرید، به چه ویژگی‌هایی در باتری توجه کنیم؟

  • به طور کلی موتورسیکلتهای الکتریکی با دو نوع باتری وارد بازار می‌شوند؛ اسیدی و لیتیومی. نمونه‌های اسیدی یا خشک، سالهای گذشته مصرف بیشتری داشتند اما از آنجا که طول عمرشان کمتر از لیتیومی‌ها بود و آسیب‌پذیرتر بودند، کم کم کاربردشان کاهش پیدا کرد و لیتیومی‌ها جایشان را پر کردند. این نوع باتری‌ها طول عمر بیشتری دارند و کمتر و دیرتر دچار استهلاک می‌شوند و سواری را برای شما راحت‌تر می‌کنند؛ چراکه سرعت و گشتاور را افزایش می‌دهند. اما نکته‌ای که حتما باید به آن توجه شود، هزینه بیشتر مدلهای لیتیومی است.
  • مسئله دوم نیز قابل حمل بودن آنهاست. برخی از باطری‌ها را می‌توان از بدنه موتور جدا کرد اما برخی از آنها این ویژگی ‌را ندارند. پس بهتر است هنگام خرید باتوجه به محلی که موتورتان را در آن پارک می‌کنید این ویژگی‌ را لحاظ کنید. اگر محل پارک از امنیت بالایی برخوردار نیست یا امکان شارژ باتری در آنجا وجود ندارد، بهتر است به سراغ مدلهایی بروید که باطری‌شان جدا می‌شود.
  • در نهایت حواستان به تغییرات ظاهری باطری باشد. باد کردن بخشی از آن یا افزایش دمای غیر معمول، به این معنی است که آسیب دیده و زودتر باید به آن رسیدگی کنید. این را هم در نظر بگیرید که باتری‌های لیتیومی تعمیر نمی‌شوند و تنها راه چاره، تعویض آنهاست.

راندن موتور‌های الکتریکی چه فرقی با موتورهای معمولی دارد؟

یادگیری موتورهای الکتریکی اصلا سخت نیست. از آنجا که شما در حین راندن، نیازی به تعویض دنده ندارید و کلاچ هم در آنها وجود ندارد؛ پس خیلی راحت‌تر می‌توانید سواری با آن را یاد بگیرید. البته برای راندن آنها هم مثل هر نوع وسیله دیگری نیاز هست که دوره ببینید و گواهی نامه خود را دریافت کنید و بعد در سطح شهر از آنها استفاده کنید.

اوضاع محیط زیست روز به روز بدتر می‌شود و زندگی همه موجودات زنده از جمله انسانها را به شکل‌های مختلف به خطر می‌اندازد. یکی از راهکارهای ساده و تاثیرگذار در این راستا، ایجاد تغییر در سیستم حمل و نقل شهرهاست. روزانه افراد زیادی برای رفتن به محل کار و تدریس خود از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند که از لحاظ اقتصادی چندان به صرفه نیست و از طرف دیگر آسیب‌های زیادی از جمله ترافیک، آلودگی صوتی، افزایش آلاینده‌ها و … ایجاد می‌کند. با جایگزین کردن وسایل نقلیه برقی درصد زیادی از این مشکلات رفع می‌شود و سطح کیفیت زندگی بالا می‌رود. با این حال پیشنهاد می‌شود قبل از خرید جوانب مختلف مثل هزینه, نوع کارایی، نوع باطری و … را در نظر داشته‌باشید.

نوشته‌های مرتبط