درمان درد واریس: 17 درمان خانگی درد رگ های واریسی پا

واریس رگ ها (رگ‌ های واریسی) بیماری رایجی است که در آن رگ‌ های حجیم شده به صورت غیر طبیعی نزدیک سطح پوست ظاهر می‌شوند. این بیماری ران‌ها و ساق‌ها را درگیر می‌کند که طی آن دیواره‌های رگ‌ ها ضعیف می‌شوند و دریچه‌ها به درستی کار نمی‌کنند. در نتیجه، توانایی لازم برای تنظیم فشار خون را نخواهند داشت. در این نوشتار درمان های خانگی و طبیعی خوبی را برای درمان درد واریس برای شما آورده ایم . با ما همراه باشید تا ۱۷ درمان خانگی درد رگ های واریسی پا را بشناسید.

بنابر گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده‌ی آمریکا، هر ساله ۲۵ درصد از زنان و ۱۰ درصد از مردان بیماری واریس رگ ها (رگ‌ های واریسی) را تجربه می‌کنند. رگ های واریسی علائم ناخوشایند بسیاری دارند که باعث نگرانی و ناراحتی همه‌ی بیماران می‌شوند. بنابراین، آن‌ها به دنبال این خواهند بود که راه‌حل‌ّهای موثر و درمان‌های طبیعی خانگی برای درد رگ های واریسی پیدا کنند که به آن ها کمک کند درد و ناراحتی و همین طور احساس ناخوشایندی که دارند را تسکین بدهند. با وجود این، گاهی ممکن است چنین درمان‌ّایی اگر طبق تجویز پزشک با دقت تمام انجام نشوند یا در صورت سوء مصرف موجب به وجود آمدن عوارض جانبی ناخواسته بشوند. آیا هیچ راه حل طبیعی برای رگ های واریسی وجود دارد که بی خطر و موثر باشد؟ پاسخ مثبت است:‌ بله! در این مقاله، شما را با تکنیک‌های موثر و درمان‌های خانگی طبیعی برای رگ‌ های واریسی آشنا می‌سازیم که به شما کمک خواهند کرد به طور قابل توجهی از درد و ناراحتی ایجاد شده توسط رگ های واریسی خلاص شوید. پس تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

درمان‌های خانگی طبیعی برای درد رگ های واریسی – راه حل های موثری که کارساز هستند

رگ های واریسی یعنی این که رگ‌ های شما بزرگ و گره خورده می‌شوند و به سطح پوست‌تان نزدیک‌تر می‌شوند. هرچند هر یک از رگ‌ های بدن شما ممکن است واریسی شوند، درد ساق و ران و کف پا از همه رایج‌تر هستند.

دلیل اصلی این بیماری بیماری ایستادن و راه رفتن است که در چنین حالتی روی رگ های پایین تنه‌ی شما فشار زیادی وارد می‌شود. برای بسیاری از بیماران، رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی که یک گونه‌ی خفیف از رگ های واریسی است فقط نگرانی زیبایی شناختی ایجاد می‌کند، در حالی که برای بعضی دیگر از بیماران این بیماری به ناراحتی و درد وحشتناک منجر خواهد شد. با وجود این، در بعضی از موارد، رگ‌های واریسی پیامدهای بسیار خطرناکی در رابطه با مشکلات گردش خون خواهند داشت.

اگر هر نشانه یا علامتی از این بیماری دیدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص زودهنگام و درمان صحیح به شما کمک بکند. اقدامات خود مراقبتی یا روش‌های مختلفی برای از بین بردن یا بستن رگ‌ های واریسی انجام خواهد شد. اما از کجا بدانیم که به بیماری رگ‌ های واریسی مبتلا شده‌ایم؟ بنابراین، مهم است که نشانه‌ها و علائم این بیماری را بشناسیم. هرچند بعضی از بیماران مبتلا به رگ های واریسی احساس درد می‌کنند، اما این بیماری عموما باعث ایجاد درد نمی‌شود. در مرحله‌ی اول، رگ‌ها به رنگ تیره، بنفش، یا آبی ظاهر می‌شوند. اگر به ران‌ها و ساق‌های‌تان که بیشتر از همه جا تحت تاثیر این بیماری هستند نگاه کنید متوجه خواهید شد که رگ‌ ها گره خورده یا پیچ خورده هستند. روی پاهایتان شبیه ریسمان‌هایی به نظر خواهند رسید. در مراحل بعدتر، ممکن است نشانه‌ها و علائم دردناکی بروز پیدا کنند.  شما در پای خود احساس سنگینی و دردی گزنده خواهید داشت. در عضلات پاهای‌تان گرفتگی‌، کوفتگی، سوزش و ورم خواهید داشت. وقتی برای مدتی طولانی می‌ایستید یا می‌نشینید این درد می‌تواند بدتر ‌شود. اطراف یک یا چند رگ احساس خارش خواهید داشت. اگر زخم‌هایی نزدیک غوزک پای‌تان وجود داشته باشد، ممکن است به یک نوع بسیار جدی از رگ های واریسی مبتلا شده باشید. در این صورت، به مراقبت‌های پزشکی سریع نیاز خواهید داشت.

رگ های عنکبوتی نوع خفیفی از رگ‌ های واریسی است. رگ های عنکبوتی کوچکتر است و اغلب نزدیک سطح پوست یافت می‌شود. این رگ ها به رنگ قرمز یا آبی ظاهر می‌شوند. اندازه‌ی رگ های عنکبوتی متفاوت است و ممکن است شبیه به تارهای عنکبوت به نظر برسند. گفته می‌شود خود مراقبتی‌های انجام شده در منزل، شامل ورزش، پوشیدن جوراب‌های تنگ و بالا قرار دادن سطح پاها، می‌توانند به شما کمک کنند علائم این بیماری را بهبود ببخشید و از بدتر شدن آن جلوگیری کنید. اما، اگر درباره‌ی زیبایی ظاهری هستید یا خود درمانی‌های‌تان کارساز واقع نشد و نتوانست جلو علائم رگ‌های واریسی را بگیرد، باید برای مراقبت‌های پزشکی به مطب پزشک مراجعه کنید. شریان‌ها در حمل و انتقال خون از قلب به سایر قسمت‌ها و بافت‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. بعد از آن، رگ ها خون را از بافت‌های بدن به قلب‌تان خواهند برد که به این فرایند گردش خون می‌گویند. به منظور بهبود عملکرد انتقال خون از بافت‌ها به قلب، لازم است که رگ‌ها در مقابل جاذبه مقاومت سختی نشان بدهند. این انقباض عضلات ممکن است به عنوان یک نوع پمپ عمل کند. دریچه‌های ریز موجود در رگ‌های‌تان باز خواهند شد تا اجازه بدهند خون به قلب‌تان برود و بعد بسته خواهند شد تا جلوی عقبگرد خون گرفته شود. با وجود این، وقتی سن و سالتان افزایش پیدا می‌کند، رگ‌ها قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و دریچه‌ها ضعیف‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند. در نتیجه، خون به سمت جلو و عقب جریان پیدا خواهد کرد. خون در رگ‌ها جمع می‌شود و باعث درد رگ های واریسی می‌شود. رگ ها به خاطر دی‌اکسیژنه شدن خون آبی می‌شوند، که این مورد به خاطر عبور خون از داخل ریه‌ها اتفاق می‌افتد.

علاوه بر افزایش سن، بارداری نیز عامل دیگری است که می‌تواند خطر به وجود آمدن رگ‌های واریسی را افزایش بدهد. دلیل احتمالی آن ممکن است این باشد که در طول دوران بارداری، حجم خون موجود در بدن‌تان افزایش پیدا می‌کند در حالی که جریان خون از ریه‌ها به لگن خاصره کاهش می‌یابد. در نتیجه، تغییرات گردش خون به رگ های واریسی منجر خواهد شد. به علاوه، این بیماری در دوران بارداری وقتی به رحم‌تان فشار می‌آید بر رگ‌های پا نیز فشار زیادی وارد خواهد شد. در ضمن، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری نیز به این مشکل دامن می‌زنند. چون زنان باردار نمی‌توانند از دارو استفاده کنند، ممکن است علائم رگ های واریسی افزایش پیدا کنند. با وجود این، ظرف سه ماه بعد از زایمان، علائم رگ‌ های واریسی بدون هیچ دارو و درمانی بر طرف خواهد شد. در این مقاله، به شما خوانندگان عزیز سایت بازده بعضی از تکنیک‌ها و درمان‌های خانگی طبیعی مفید برای درد رگ های واریسی را معرفی خواهیم کرد که می‌تواند به تسکین چشمگیری در درد شما منجر شود. اگر مشتاق هستید این درمان‌ها را بشناسید و به کار ببندید لطفا به خواندن این مقاله ادامه بدهید.

۱. سرکه سیب

اگر از ما درباره‌ی درمان‌های خانگی طبیعی رگ های واریسی بپرسید به شما می‌گوییم سرکه سیب راه حل اعجاب انگیزی است. سرکه سیب یک محصول پاک کننده‌ی طبیعی به شمار می‌آید. به علاوه، استفاده از سرکه سیب به شما کمک خواهد کرد جریان و گردش خون‌تان را بهبود ببخشید. اگر جریان خون طبیعی و آرام باشد، ورم و سنگینی رگ های واریسی به نحو موثر و چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

به منظور انجام این درمان، باید مقدار کافی سرکه‌ سیب را روی ناحیه‌ای از پوست‌تان که تیره یا بنفش رنگ است بمالید. باید بعد از استعمال سرکه‌ی سیب خالص و رقیق نشده ناحیه‌ی آسیب دیده را به آرامی ماساژ دهید. توصیه می‌شود این درمان را هر روز پیش از رفتن به رختخواب و صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب انجام بدهید تا به رضایت بخش ترین نتایج دست پیدا کنید. گزینه‌ی دیگر نوشیدن محلول سرکه‌ سیب است. باید دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید تا مطمئن شوید سرکه سیب به طور کامل در آب حل شده است. باید از این محلول دو بار در روز بنوشید و به مدت یک ماه این کار را ادامه بدهید. اگر صبور باشید به نتایج مثبت قابل توجهی دست پیدا خواهید کرد.

۲. فلفل هندی

فلفل هندی نیز یکی از موثرترین درمان‌های خانگی رگ‌ های واریسی به شمار می‌رود. به خاطر آن که فلفل هندی منبع غنی از فلاونوئیدها و ویتامین C است، استفاده از فلفل هندی به شما کمک خواهد کرد جریان خون‌تان را افزایش بدهید و درد ناشی از ورم و انقباض رگ ها را تسکین دهید. به منظور استفاده از این درمان، باید یک قاشق چایخوری پودر فلفل هندی را داخل یک فنجان آب داغ بریزید. آن را خوب هم بزنید تا پودر فلفل هندی در آب به خوبی حل شود. توصیه می‌شود سه بار در روز و به مدت یک ماه از این مخلوط بنوشید تا به نتایج مثبتی دست پیدا کنید. در بعضی از موارد، نشانه‌ها و علائم رگ های واریسی ممکن است بعد از دو ماه متوقف شوند. اما، از همه مهتر آن است که صبور باشید.

۳. روغن زیتون

همه می‌دانیم روغن زیتون فایده‌های بسیار زیادی برای پوست و سلامتی‌تان دارد. روغن زیتون جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای و ماده‌ی مغذی ضروری برای دیرینه‌ترین فرهنگ‌های جهان است. مصرف روغن زیتون بر فایده‌های فراوان رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌افزاید. وقتی به جای کره یا چربی‌های کمتر سالم از روغن زیتون استفاده می‌کنید، به پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها و مبارزه با فرایند پیری کمک خواهد کرد. یکی از متخصصان قلب برجسته اظهار داشته است که مصرف دو قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز به شما کمک خواهد کرد از فایده‌های بسیار زیادی که برای سلامتی‌تان دارد بهره مند شوید. بنابراین، این که روغن زیتون به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی طبیعی برای رگ‌ های واریسی به شمار می‌آید اصلا تعجبی ندارد.

گفته شده است ماساژ دادن ناحیه‌ی مبتلا شده با روغن زیتون به افزایش فشار خون در آن ناحیه کمک خواهد کرد و درد را کاهش و التهاب را تسکین خواهد داد. اگر می‌خواهید از روغن زیتون به عنوان درمانی برای رگ‌ های واریسی استفاده کنید، باید به مقدار مساوی ویتامین E و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را داخل دستان‌تان بریزید و بعد آن را آرام و با ملایمت بمالید. این روغن را بر روی ناحیه‌ی مبتلا شده به درد بمالید و به آرامی ماساژ بدهید. باید این کار را به مدت چند دقیقه ادامه دهید. توصیه می‌شود درمان روغن زیتون را به مدت یک یا دو هفته دنبال کنید.

یا اینکه، می‌توانید این مخلوط را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و با چهار قطره روغن معطر درخت سرو مخلوط کنید. آن را خوب هم بزنید و بعد این مخلوط را روی پوست‌تان ماساژ بدهید. اگر می‌خواهید به نتایج رضایت بخش‌تری دست پیدا کنید، باید این درمان را دوباره تکرار کنید. بسیاری از افرادی که دچار رگ های واریسی هستند بعد از یک یا دو هفته امتحان کردن این درمان شاهد نتایج مثبت قابل توجهی خواهند بود.

۴. سیر

چون سیر دارای خواص ضد التهابی است، باید آن را به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای رگ های واریسی به حساب بیاوریم. استفاده از سیر به شما کمک خواهد کرد مواد سمی مضر و رادیکال‌های آزاد را از بدن خود دفع کنید. به علاوه، این ماده جریان و گردش خون‌تان را بهبود می‌بخشد تا اطمینان حاصل شود که رگ‌ ها می‌توانند خون کافی به قلب و ریه‌ برسانند. در نتیجه، درد و علائم ناخوشایند ایجاد شده توسط رگ های واریسی تا مقدار بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

ابتدا باید شش حبه سیر را ریز ریز کنید و آن را داخل یک ظرف بزرگ شیشه‌ای بریزید. آب سه عدد پرتقال را بگیرید و این آب میوه را داخل آن ظرف شیشه‌ای بریزید. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز اضافه کنید خوب است. بگذارید این مخلوط یک شب، یا حداقل ۱۲ ساعت، بماند. شیشه را خوب تکان بدهید و بعد چند قطره از این مخلوط را روی نوک انگشتان‌تان بریزید. آن را روی ناحیه‌ی مبتلا شده یعنی جایی که رگ‌های ملتهب قرار دارند بمالید. به آرامی و به شکل دایره‌ای به مدت حداقل ۱۵ دقیقه ماساژ بدهید. نهایتا، از یک پارچه‌ی کتان برای پیچیدن دور ناحیه‌ی مبتلا به درد استفاده کنید و برای دستیابی به نتایج مثبت بگذارید یک شب بماند.

چون این درمان به اندازه‌ی کافی بی خطر است و باعث هیچ عارضه‌ی جانبی نمی‌شود، می‌توانید آن را هر روز تکرار کنید. بعد از یکی دو ماه شاهد نتایج قابل توجهی خواهید بود. به علاوه، سیر فایده‌های فراوان دیگری نیز دارد من جمله افزایش رشد مو، از بین بردن جوش، درمان سرماخوردگی، و حفظ وزن ایده‌آل. گفته می‌شود با گنجاندن سیر در رژیم غذایی به پیشگیری از بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌ها کمک خواهید کرد.

به علاوه، می‌توانید چای سیر درست کنید. تمام چیزی که لازم دارید ۵ حبه سیر کوبیده شده، آب لیمو و ۱ قاشق چایخوری زنجبیل خام رنده شده است. ابتدا باید ۴ لیوان آب را بجوشانید. وقتی جوشید، می‌توانید آب را از روی آن بردارید. بعد از آن، ۵ حبه سیر خرد شده، زنجبیل رنده شده و آب لیمو را به آب اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید و بگذارید به مدت حداقل ۲۰ دقیقه خیس بخورد. این آب را صاف کنید. توصیه می‌شود در طول روز ۴ فنجان چای سیر بنوشید و تا زمانی که علائم رگ های واریسی از بین می‌رود به این کار ادامه دهید. می‌توانید چای را داغ یا سرد بنوشید. می‌توانید آن را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال نگه دارید. نوشیدن چای سیر همچنین برای بیماران مبتلا به رگ های واریسی نیز مفید است.

۵. فندق افسونگر

فندق افسونگر گیاهی است که پوست، برگ، و شاخه‌های آن اغلب کاربرد دارویی دارند. می‌توان از فندق افسونگر به عنوان راه حلی برای کولیت زخمی، اسهال، سرفه‌ی خونی، استفراغ خونی، سرماخوردگی، سل، سرطان، و تومورها استفاده کرد. به علاوه، فندق افسونگر را می‌توان مستقیما روی ناحیه‌ای از پوست که درد، خارش، التهاب چشم، ورم، التهاب غشاء مخاطی، هموروئید، سوختگی سطحی، کبودی، نیش حشرات و سایر حساسیت‌های پوستی که وجود دارد به کار برد. فندق افسونگر فایده‌های بسیاری دارد چون حاوی تانن است، یعنی مواد شیمیایی که برای ترمیم پوست ترک خورده، کاهش ورم و مبارزه با باکتری‌ها مفید و موثر هستند. بنابراین، اصلا جای تعجب ندارد که فندق یکی از درمان‌های خانگی موثر برای بر طرف کردن رگ های واریسی به شمار می‌رود. استفاده از این گیاه به تقویت رگ های خونی کمک خواهد کرد؛ در نتیجه، می‌تواند علائم رگ‌ های واریسی را کاهش دهد. به علاوه، فندق افسونگر حاوی اسید سیر و روغن‌های معطری است که می‌توانند به برطرف کردن ورم و درد ناشی از رگ های واریسی و همین طور سایر بیماری های پوستی کمک کنند.

به منظور انجام این درمان، باید از یک لیف تمیز نرم استفاده کنید و آن را در فندق افسونگر بخیسانید. این لیف را روی ناحیه‌ی مبتلا بمالید و برای چند دقیقه همانجا نگه دارید. توصیه می‌شود این درمان را دو یا سه بار در روز به مدت یکی دو ماه انجام دهید. بعضی‌ها هنگام انجام این درمان برای مدت بیش از یک یا دو ماه شاهد نتایج رضایت بخشی خواهند بود. گزینه‌ی دیگر آن است که ۱۰ تا ۲۰ قطره آب فندق مقطر را داخل وان آب گرم بریزید. بعد، پاهای‌تان را به مدت ۱۵ دقیقه داخل آن قرار دهید. نهایتا، پاهای‌تان را با این آب بشویید و بگذارید خشک شود. توصیه می‌شود یک بار در روز و برای حدود دو ماه از این درمان استفاده کنید. بعد از دو ماه شاهد تسکین قابل توجهی خواهید بود.

۶. گیاه کوله خاس

کوله خاس در تسکین ناراحتی و درد رگ های واریسی موثر است. کوله خاس گیاهی همیشه سبز است که شکلی بوته‌ای دارد. آدم‌ها از کوله خاس به خاطر فایده‌هایی که برای سیستم گردش خون دارد استفاده می‌کرده‌اند. یکی از فایده‌های کوله خاس تنگ کردن رگ‌های خونی و همچنین مویرگ‌ها است. بنابراین کوله خاس اغلب به عنوان درمانی موثر و طبیعی برای معالجه‌ی رگ ‌های واریسی به شمار می‌رود. به علاوه، کوله خاس می‌تواند به درمان احتباس آب و نارسایی وریدی مزمن کمک کند.

بر اساس مطالعات انجام شده در یکی از دانشگاه‌های واشینگتن آمریکا، کوله خاس می‌تواند اثر بخش باشد چون این گیاه همیشه سبز ترشح  نورآدرنالین را تحریک می‌کند که به افزایش حجم عروقی و همچنین تنگ کردن رگ‌ های خونی کمک می‌کند. در نتیجه، این گیاه به بهبود گردش خون و جلوگیری از ضعف سیستم خونرسانی بدن کمک می‌کند. فلاونوئیدهای موجود در کوله خاس می‌توانند به شما کمک کنند رگ‌های خونی قوی‌تری داشته باشید. بنابراین، آن‌ها می‌توانند عملکرد درستی داشته باشند. محققان و مطالعات بسیاری وجود دراند که تاثیر کوله خاس را در درمان رگ های واریسی نشان داده و اثبات کرده‌اند.

اگر به دنبال درمان خانگی موثری برای رگ های واریسی هستید توصیه می‌شود سه بار در روز به مقدار ۱۰۰ میلی گرم مکمل کوله خاس مصرف کنید. چون این مکمل از ریشه‌ها و دانه‌های این گیاه به دست می‌آید، خاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری خواهد بود که برای سلامتی‌تان مفید هستند، من جمله ویتامین‌های C، ‌B، کروم، کلسیم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سیلیکون، سلنیوم، و روی. این مواد مغذی موجود در کوله خاس برای تقویت و سفت کردن رگ‌های خونی، تسکین التهاب پاها، بهبود جریان و گردش خون مفید هستند. همچنین گفته می‌شود که کوله خاس بی‌خطر و ارزان قیمت است. با وجود این، بیمارانی که چاقی و لخته‌ی خونی را تجربه می‌کنند ممکن است با عوارض جانبی ناخواسته‌ای مواجه شوند. بنابراین، مهم است که با پزشک یا متخصص درمان و سلامتی قابل اعتمادی در این زمینه مشورت کنید. به علاوه، افرادی که فشار خون بالا دارند و زنان باردار نباید از این درمان گیاهی بدون مشورت با پزشک یا متخصص حوزه‌ی سلامت استفاده کنند.

۷. دانه‌های شاه بلوط هندی

شاه بلوط هندی، شاه بلوط اسپانیایی نیز نامیده می‌شود. دانه‌های شاه بلوط هندی اصالتا به شبه جزیره بالکان (مثالا بلغارستان و یونان) باز می‌گردد اما در نیمکره‌ی شمالی جهان بیشتر می‌روید. هرچند شاه بلوط هندی تحت عنوان (گیاه) چشم گوزن نیز شناخته می‌شود اما نباید آن را با شاه بلوط هندی درختان چشم گوزن کالیفرنیا یا اوهایو اشتباه بگیریم. چون آن‌ها دو گونه‌ی یکسان نیستند.

برای استفاده از دانه‌های شاه بلوط به عنوان یکی از درمان‌های خانگی رگ های واریسی می‌توانید ژل دانه‌ی شاه بلوط هندی را که در بازار موجود است بخرید. این ژل را به صورت موضعی روی پوست منطقه‌ی مبتلا به درد بمالید. باید این درمان را دو بار در روز تکرار کنید تا شاهد نتایج رضایت بخش باشید. وقتی از این گیاه به صورت منظم استفاده کنید می‌توانید شاهد رهایی از ورم و درد پاها باشید.

گفته می‌شود، که می‌توانید از مکمل‌های شاه بلوط هندی نیز استفاده کنید. اما قبل از انتخاب این روش ابتدا با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که این گیاه برای سلامتی شما عوارض جانبی بدی به همراه نخواهد داشت. باید در مورد دوز مناسب مصرف آن نیز سوال بپرسید. توصیه می‌شود روزانه ۳۰۰ میلی‌گرم مصرف شود. باید آن را در دو وعده‌ی روزانه تقسیم کنید. اما، حتما یادتان باشد که آن را نباید خام مصرف کنید. چون شاه بلوط هندی خام حاوی اسکولین است که ماده‌ای سمی است. وقتی شاه بلوط هندی به درستی فراوری شود اسکولین اندکی خواهد داشت یا اصلا فاقد اسکولین خواهد بود. بنابراین استفاده از آن بی خطر خواهد بود. با وجود این، عصاره‌ی دانه‌ی شاه بلوط هندی فراوری شده ممکن است باعث عوارض جانبی مانند حالت تهوع، خارش، و ناراحتی گوارشی شود. زنان باردار و مادران شیرده نباید از این درمان استفاده کنند. بنابراین لازم است قبل از انجام این درمان با پزشک یا متخصص حوزه‌ی سلامت مشورت کنید. وضعیت سلامتی خود را با آن‌ها در میان بگذارید و بگویید از چه شیوه‌ی درمانی استفاده می‌کنید. جزییات را با آن‌ها در میان بگذارید و بگویید چگونه موفق شدید علائم بیماری را کنترل کنید. درمان دانه‌های شاه بلوط هندی برای درمان رگ های واریسی به مراقبت نیاز دارد.

رپورتاژ

۸. جعفری

اگر به دنبال درمان خانگی طبیعی موثری برای درد رگ های واریسی می‌گردید نباید از جعفری غفلت کنید. جعفری یک گیاه است و ریشه، دانه و برگ آن کاربرد درمان و دارویی دارد. جعفری درمانی شناخته شده برای بسیاری از ناراحتی‌ها و بیماری‌ها من جمله سنگ کلیه، عفونت مجاری ادراری، اختلالات گوارشی، یرقان، یبوست، نفخ معده، کولیک، سوء هاضمه، آسم، سرفه، دیابت، احتباس آب، فشار خون بالا و کم خونی است. وقتی جعفری را مستقیما روی پوست استفاده می‌کنید، می‌تواند پوست ترک خورده‌ی شما، تومورها، کبودی‌ها، انگل‌ها، و شپش‌ها را درمان کند و از بین ببرد. به علاوه، جعفری راه حلی برای نحوه‌ی رشد سریع‌تر و موثر مو است. اما، فایده‌های جعفری به همین جا ختم نمی‌شود. کسانی که رگ های واریسی دارند نیز در خانه از جعفری استفاده می‌کنند. دلیل آن احتمالا این است که جعفری منبع بی نظیر ویتامین C است، که آنتی اکسیدانی قدرتمند است. ویتامین C در تحریک تولید کلاژن مفید و موثر است. به علاوه، می‌تواند سلول‌های شما را ترمیم کند. وقتی از جعفری استفاده می‌کنید، می‌تواند مویرگ‌های‌تان را تقویت کند و علائم رگ های واریسی را کاهش دهد.

به منظور انجام این درمان، ابتدا، باید یک مشت سیر ریز ریز شده‌ی تازه را در یک فنجان آب بریزید. آن را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. بعد از ۵ دقیقه، می‌توانید آن را از روی شعله بردارید. روی آن را به مدت چند دقیقه بپوشانید. بگذارید کمی خنک شود. آب آن را صاف کنید. برای دستیابی به فایده‌های بیشتر، می‌توانید چند قطره روغن معطر گل سرخ به آن اضافه کنید. این محلول را به مدت چند دقیقه در یخچال بگذارید. بعد آن را با یک گلوله‌ی پنبه روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید. اگر می‌خواهید شاهد نتایج مثبتی باشید، باید این درمان را یک بار در روز به مدت چند هفته انجام دهید. به علاوه، به منظور درمان سریع تر و طبیعی تر رگ‌ های واریسی باید جعفری خام را به رژیم غذایی‌تان اضافه و تا حد ممکن از آن مصرف کنید.

۹. برگ انگور

گفته می‌شود برگ انگور منبع بی نظیری از فلاونوئیدها است، که می‌توانند باعث سلامت بیشتر و قوی‌تر شدن رگ‌ ها شوند. برگ های مو یکی از درمان‌های طبیعی برای رگ های واریسی هستند. احتمالا به خاطر اینکه برگ انگور حاوی خواص ضد التهابی، ضد درد، و آنتی اکسیدانی دارد. به لطف این خواص، برگ انگور در درمان رگ های واریسی موثر واقع می‌شود.

ابتدا، یک لیوان برگ انگور را داخل چهار لیوان آب بریزید. آب را حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. بگذارید به مدت چند دقیقه گرم بماند تا کم کم ولرم شود. آن را داخل سطل بریزید و بعد پاهای‌تان را به مدت ۵ دقیقه درون این محلول بخیسانید.

بعد از آن، پاهایتان را در سطل دیگری قرار دهید که پر از آب سرد است. به مدت ۱۰ ثانیه در همان حالت بمانید.

این فرایند را سه تا چهار مرتبه تکرار کنید. وقتی تمام شد، باید پاهای‌تان را با روغن کرچک و روبه جهت بالا ماساژ بدهید.

نهایتا، ظرف چند دقیقه پاهای آسیب دیده‌ی خود را روبراه خواهید کرد. اگر می‌خواهید رگ های واریسی را به صورت کامل درمان کنید، باید این درمان را یکی دو ماه انجام دهید تا علائم رگ‌ های واریسی کاهش یابد.

۱۰. گل جعفری

هیچ کس با گل جعفری بیگانه نیست. این گیاه گل‌های نارنجی طلایی و برگ‌های سبز کم رنگ دارد. گل جعفری اغلب در آشپزی و پزشکی استفاده می‌شود. این گیاه می‌تواند به عنوان یک روان کننده و محرک عمل کند. بسیاری از بیمارانی که چشم درد یا التهاب چشم دارند از این گیاه برای تسکین یافتن استفاده می‌کنند. دلیل آن احتمالا این است که این گیاه منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C و فلاونوئیدها است که می‌توانند به تحریک تولید کلاژن و همین طور ترمیم سلول‌های بدن کمک کنند. بنابراین، استفاده از درمان با گل جعفری به شما کمک خواهد کرد درد را تسکین دهید و سایر علائم رگ های واریسی را برطرف کنید.

به منظور درمان این بیماری، باید یک لیوان برگ‌های گل جعفری را در چهار لیوان آب اضافه کنید. بعد، این محلول را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. سپس، شعله را خاموش کنید، و بگذارید گرمای آن ملایم تر شود سپس یک گلوله‌ی پنبه را در این محلول فرو کنید. آن را بچلانید تا آب اضافی‌اش گرفته شود. این پنبه را مستقیما روی ناحیه مبتلا شده بکشید. بگذارید تا زمانی که گلوله‌ی پنبه سرد می‌شود همانجا باشد. اگر می‌خواهید به نتایج مثبتی دست پیدا کنید، باید این درمان را چند بار در روز و به مدت چند ماه انجام دهید. به علاوه، برای افزایش فایده‌های آن می‌توانید گلبرگ‌های تازه‌ی گل جعفری را بخورید.

۱۱. هسته‌ انگور

وقتی به دنبال درمان‌های خانگی برای رگ های واریسی می‌گردید، بد نیست به هسته‌ی انگور نیز فکر کنید. بنابراین، هر وقت انگور می‌خورید و می‌خواهید هسته‌های آن را دور بیندازید، بهتر است کمی بیشتر فکر کنید! این هسته‌ها می‌تواند به شما کمک کند رگ های واریسی را درمان کنید چون حاوی فلاونوئیدها، ویتامین E، آنتی اکسیدان‌ها، اسید لینولئیک. این ترکیب‌ها در هسته‌های انگور به وفور یافت می‌شوند.

پوست میوه‌ی انگور نیز حاوی این ترکیب‌ها هست اما مقدار آن کمتر است. ترکیب‌های پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک آنتی اکسیدانی به شما کمک خواهند کرد ساختار بافت‌های پیوندی‌تان را قوی کنید؛ در نتیجه، التهاب کاهش پیدا خواهد کرد. به علاوه، آن‌ها رگ‌ها، مویرگ‌ها و حتی شریان‌ها را از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد در امان نگاه خواهند داشت. ویتامین C موجود در هسته‌های انگور تولید کلاژن را تقویت خواهد کرد. بنابراین، مصرف هسته‌های انگور کمک می‌کند خاصیت ارتجاعی دیواره‌های مویرگی افزایش پیدا کند. دیواره‌های مویرگی‌تان را قوی‌تر خواهد کرد تا از شکستگی، خونریزی و عفونت در امان بمانید.

اما چگونه می‌توانیم از هسته‌های انگور به عنوان راهی موثر برای درمان رگ های واریسی استفاده کنیم؟ اگر هسته‌های انگور را بجوید هیچ ضرری برای‌تان نخواهد داشت. اما، بعضی از آدم‌ها ممکن است این کار را دوست نداشته باشند چون طعم تلخی در دهانشان ایجاد می‌کند. راه دیگر درست کردن پودر هسته‌ی انگور و بعد افزودن این پودر به سوپ است. شما می‌توانید مکمل هسته‌ی انگور را نیز به شکل قرص، کپسول، و عصاره‌ی مایع استفاده کنید. اگر می‌خواهید مکمل‌های هسته‌ی انگور را به این شکل مصرف کنید، باید به دنبال آن نوعی باشید که بیش از ۹۵٪ ترکیب پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک آنتی اکسیدانی داشته باشد. توصیه می‌شود در روز ۵۰ میلی گرم مصرف و آن را به ۳ وعده تقسیم کنید تا از احساس مورمور شدن، سوزش، درد و ورم ناشی از رگ های واریسی بکاهید. دقت کنید که هسته‌ی انگور را با عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت اشتباه نگیرید.

اما، بیمارانی که خون‌شان رقیق است، زنان باردار و مادران شیرده نباید از این درمان استفاده کنند. هر چند مکمل هسته‌ی انگور به شکل کپسول، قرص و عصاره‌ی مایع موثر و بی‌خطر است، اما باز هم قبل از مصرف برای مطمئن شدن از این که عارضه‌ی جانبی ناخواسته‌ای برای سلامتی‌تان نداشته باشد بهتر است با پزشک مشورت کنید. باید به تمام جزئیات وضع و حال خودتان را برای پزشک توضیح دهید و این که از چه مکمل‌ّها و روش‌های درمانی استفاده می‌کنید.

۱۲. روغن هسته‌ی انگور

اگر نمی‌خواهید عصاره‌ی هسته‌ی انگور مصرف کنید، می‌توانید ناحیه‌ی مبتلا به این ناراحتی را با روغن هسته‌ی انگور ماساژ بدهید که راهی برای درمان موثر و طبیعی رگ های واریسی به شمار می‌رود. روغن هسته‌ی انگور دارای خواص ضد التهابی است. بنابراین، این درمان به شما کمک خواهد کرد رگ‌ها و مویرگ‌های خونی‌تان را درمان کنید.

شما می‌توانید روغن هسته‌ی انگور را با سایر روغن‌های معطر مخلوط کنید تا فایده‌های آن بیشتر شود. به عنوان مثال، می‌توانید ۳ قاشق چایخوری روغن هسته‌ی انگور را با ۳ قاشق چایخوری روغن جوجوبا و ۸ قطره روغن شمعدانی، لیمو، نعناع فلفلی یا هر روغن معطر دیگری که دوست دارید مخلوط کنید. بعد ، کمی از آن را کف دستتان بریزید و دستتان را به هم بمالید تا گرم شود. حالا می‌توانید غوزک‌های پا، پاها و سایر نواحی که رگ‌ های واریسی دارند ماساژ بدهید. باید این محلول را از نوک پاها به سمت بالای پا ماساژ بدهید. اگر می‌خواهید رگ های واریسی‌تان به طور موثر و کاملا درمان شود، باید این درمان را چند بار در روز و به مدت یکی دو ماه تکرار کنید.

۱۳. پوست درخت کاج

علاوه بر پیشگیری از سرطان پروستات، عصاره‌ی پوست کاج یکی از درمان‌های خانگی موثر برای درد رگ‌ های واریسی و سایر ناراحتی ها نیز هست. دلیل آن احتمالا این است که مانند هسته‌ی انگور، درخت کاج نیز حاوی ترکیب‌های پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک آنتی اکسیدانی است. این ترکیب در بهبود جریان و گردش خون موثر است. به علاوه، به ترمیم بافت‌ها و بازسازی کمک می‌کند. ترکیب‌های پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک آنتی اکسیدانی همچنین دیواره‌های وریدی را تقویت می‌کند. مطالعات و پژوهش‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند این ترکیب به بیماران مبتلا به رگ های واریسی کمک می‌کند. دانشمندان بیماران مبتلا به رگ های واریسی را مورد آزمایش قرار داده‌اند و بعد از یکی دو ماه؛ مشاهده کردند که نتایج مثبتی در راستای کاهش ورم پا، اِدم، درد و گرفتگی ساق‌های پا حاصل می‌شود.

۱۴. آب قاشقی (قدح مریم)

بعضی‌ها می‌خواهند راهی موثر برای درمان رگ های واریسی پیدا کنند اما از بین بردن علائم ناخوشایند این بیماری کار دشواری است. با وجود این، وقتی درمان‌ّهای خانگی را برای رگ های واریسی امتحان می‌کنند، شاهد نتایج چشمگیری خواهند بود. یکی از این درمان‌های محلی گیاه آب قاشقی یا قدح مریم است.

شما می‌توانید از درمان آب قاشقی به اشکال مختلفی استفاده کنید. می‌توانید آن را مانند چای دم کنید. برای درست کردن چای آب قاشقی کافی است ۱ قاشق چایخوری برگ آب قاشقی خشک شده را در یک فنجان آب و عسل (اگر دوست دارید) مخلوط کنید. ابتدا، باید گیاه آب قاشقی را به آب داغ اضافه کنید، و بگذارید به مدت حداقل ۱۰ دقیقه خیس بخورد. این آب را صاف و اگر دوست داشتید کمی عسل به آن اضافه کنید. توصیه می‌شود دو یا سه بار در روز از این چای بنوشید تا به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنید. اگر چای دوست ندارید، کپسول آن را بخورید. این تنتور هم به صورت الکلی و هم غیر الکلی موجود است. برچسب آن را به دقت بخوانید تا دستورالعمل مربوط به دوز مصرف را متوجه شوید. قبل از درمان، باید با پزشک‌تان مشورت کنید و ببینید که آیا این گیاه عارضه‌ی جانبی دارد یا نه. در صورت نیاز، از آب قاشقی به حد اعتدال استفاده کنید. اگر علائم رگ های واریسی بر طرف نشد، باید با پزشک درباره‌ی شرایط و احوال خود مشورت کنید.

۱۵. پَکِ خاک رنگ بر

خاک رنگ بر که «خاک سفید کننده» نیز نامیده می‌شود گیاهی است که در هندوستان به عنوان دارویی محلی برای درمان ناراحتی‌های پوستی فراوانی استفاده می‌شده است. به خاطر خواص جاذب بودن، خاک رنگ بر می‌تواند تونر و پاک کننده‌ی بی‌نظیری باشد. مواظب باشید خاک رنگ بر را با خاک بنتونیت اشتباه نگیرید. چون بنتونیت سدیم دارد در حالی که خاک رنگ بر کلسیم دارد. اما، به خاطر کمبود مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در مورد خاک رنگ بر، دقیقا نمی‌دانیم که چگونه می‌تواند به درمان رگ های واریسی کمک کند. اما، بیماران مبتلا به رگ های واریسی بسیاری گفته‌اند که بعد از امتحان کردن آن ظرف یکی دو ماه بهبودی یافته‌اند. این درمان به شما کمک می‌کند ورم، که یکی از نشانه‌های رگ های واریسی است، را درمان کنید.

باید یک یا سه قاشق غذاخوری خاک رنگ بر را با مقدار کافی آب مخلوط کنید. می‌توانید بیشتر هم استفاده کنید. این به وسعت ناحیه‌ی مبتلا به رگ های واریسی بستگی دارد. آن را خوب مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیر نرم و صافی به دست بیاید. بعد، می‌توانید این خمیر را روی مناطقی که رگ های واریسی در آن قرار دارند بمالید. خاک رنگ بر می‌تواند هنگامی که شما خواب هستید خودش خشک شود. صبح روز بعد، وقتی از خواب بیدار شوید، می‌توانید آن را بشویید. اگر می‌خواهید به نتیجه‌ی رضایت بخشی دست پیدا کنید، باید این درمان را یکی دو ماه تکرار کنید.

۱۶. روغن معطر گل بی‌مرگ

روغن معطر گل بی‌مرگ روغن معطر موثری است که به درمان رگ های واریسی کمک می‌کند. این روغن از گل بی‌مرگ به دست می‌آید. و چون کارآمدی آن اثبات شده است خیلی گران قیمت است. روغن معطر گل بی‌مرگ را باید یکی از درمان‌های خانگی موثر برای رگ های واریسی به حساب آورد چون دارای خواص بی حس کننده، ضد انعقاد و ضد اسپاسمی است. بنابراین، روغن گل بی‌مرگ به شما کمک خواهد کرد سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کنید و درد و ناراحتی را از بین ببرید. با استفاده از روغن معطر گل بی‌مرگ به صورت منظم، علائم رگ های واریسی از بین خواهد رفت. ۲ یا ۴ قطره روغن معطر گل بی‌مرگ را روی ناحیه مبتلا به واریس بمالید. آن را چند دقیقه به آرامی ماساژ بدهید. یا اینکه، می‌توانید یک قطره روغن گل بی‌مرگ، ۴ قطره روغن ریحان، ۱ قطره روغن درخت سرو و ۱ قطره روغن گالتریا را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی پاهای‌تان بمالید. به آرامی ماساژ بدهید تا روغن به خوبی در پوست‌تان جذب شود. اگر می‌خواهید نتایج رضایت بخش‌تری بگیرید، باید این درمان را هر روز انجام بدهید.

۱۷. کلم پیچ

اگر می‌خواهید به دنبال درمان‌های خانگی موثری برای درد رگ های واریسی بگردید، نباید کلم پیچ را نادیده بگیرید. این سبزی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های A، B، C، E، و K، منیزیم، پتاسیم، فسفر، آهن، کلسیم، سولفور، مس و فیبر است. بنابراین، باید کلم را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید چون در کل برای سلامتی مفید است. کلم حاوی خواص شفابخش است چون دارای پتاسیم، سولفور و ویتامین K است. این مسئله کلم را به درمان خانگی موثری برای رگ های واریسی تبدیل می‌کند. به لطف وجود سولفور در کلم؛ می‌توانید با مصرف آن از عفونت و زخم رهایی پیدا کنید. راه ساده برای معالجه‌ی ورم و درد و همچنین رگ‌ های واریسی استفاده از برگ‌های کلم پیچ بر روی ناحیه‌ی مبتلا به واریس است. راه دیگر درست کردن کلم پیچ است. برگ‌های کلم را به دقت بشویید. بعد، آن‌ها را ریز ریز کنید. به مقدار کافی آب اضافه کنید تا یک خمیر نرم و صاف به دست بیاید. این خمیر را روی ناحیه‌ی مبتلا به واریس بگذارید. بعد، باید از یک پارچه‌ی کتانی برای نگه داشتن خمیر در محل مربوطه استفاده کنید. بگذارید چند ساعتی روی آن باقی بماند. توصیه می‌شود که این درمان را دو یا سه بار در روز انجام دهید.

هرچند در این سری از مقالات سایت بازده این بار به درمان‌های خانگی درد رگ‌ های واریسی پرداختیم که بسیار موثر و مفید هستند، اما این به معنی آن نیست که از انجام تغییرات در سبک زندگی‌تان غافل شوید! چون این کار باعث عود کردن بیماری می‌شود. به عنوان مثال نباید به مدت طولانی سرپا بایستید یا بنشینید. اگر کارتان این شکلی است، می‌توانید وقت استراحت‌های ۱۵-۲۰ دقیقه‌ای تعیین کنید. برای مدتی طولانی در یک حالت و وضعیت قرار نگیرید. وقتی می‌نشینید، نباید پاهای‌تان را روی هم بیندازید. از پوشیدن کفش‌های پاشنه دار تا حد ممکن پرهیز کنید. پوشیدن لباس‌ّای تنگ مانع از گردش خون می‌شود. بنابراین، باید لباس‌ّای گشاد بپوشید. گفته می‌شود که ورزش‌های تقویتی و قلبی عروقی برای بیماران مبتلا به رگ های واریسی مفید است چون گردش خون آن‌ها را افزایش می‌دهد. از مصرف الکل و سیگار پرهیز کنید چون می‌تواند علائم رگ های واریسی‌تان را بدتر کند.تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی باعث خواهد شد رگ های واریسی در گذر زمان کاهش پیدا کنند و از بین بروند. امیدوارم از مطلبی که برای شما عزیزان فراهم آوردیم بهره‌ی کافی را برده باشید. تندرست و سلامت باشید.

نوشته‌های مرتبط