تاثیر دکوراسیون در محیط کار، چرا طراحی دکوراسیون اداری مهم است؟

تاثیر دکور محیط کار بر روحیه کارکنان، خلاقیت و بهره وری آنها بر هیچکس پوشیده نیست. به همین علت ما تصمیم گرفتیم در این مطلب به ایده های مبتکرانه ­ای که باعث دستیابی مدیران به هدف مدنظرشان، یعنی افزایش فروش و بالا بردن کیفیت خدمات خود هست، اشاره کنیم.

پس اگر به دنبال ایده­ هایی جذاب برای خلق فضای کاری دوستانه و پربازده هستید یا می­خواهید بدانید استفاده از این ایده ­ها چه نتایج مثبتی برای کسب و کار دارد، با این مطلب همراه باشید.

ایده ­هایی جذاب برای خلق فضای کاری تاثیرگذار

با توجه به تحقیقات صورت گرفته انتخاب رنگ، استفاده از مبلمان مناسب، حفظ هارمونی بین رنگ­ها و وسایل منتخب بیش از آنچه تصور کنید باعث افزایش حس خوب در انسان­ها می­شوند. همین موضوع منجر شده مدیران زیادی خواهان خلق فضای کاری خاص و عالی برای کارکنان خود باشند. ما در این بخش به ایده ­های کاربردی مورد استفاده در طراحی داخلی اداری شرکت­ها اشاره می­کنیم.

فضایی برای گپ و گفت اجتماعی کارکنان فراهم کنید!

اخیرا مدیران شرکت­های معروفی نظیر Jimmy’s Iced Coffee و Ticketmaster با خلق فضایی برای گپ و گفت کارکنان در ساعات اداری به ارتقای کیفیت روابط اجتماعی آنها کمک کرده­اند. در نهایت استفاده از این ایده منجر به بهبود بهره وری کارکنان و افزایش فروش شرکت آنها شده است.

ایده خلق شرکت مدرن به عنوان روشی جایگزین منجر به ایجاد دورهمی­های جمعی در شرکت‌های بزرگ شده و این ایده­ها را می­توان توسط خلق فضایی برای بازی، گپ و گفت یا دیوارهایی با آثار هنری اجرایی کرد. حتی برخی از این شرکت­ها برای کارکنان خود آشپزخانه عمومی­ برای آشپزی یا سرو غذا فراهم کرده­اند.

به کودک درون کارکنان خود با خلق فضایی مناسب بازی توجه داشته باشید!

تصور کنید پس از ساعت ها کار فضایی برای استفاده از ترامپولین یا سرسره داشته باشید، حس شادی که پس از استفاده این وسایل بازی تجربه می­کنید نشانگر تاثیر دکور محیط کار بر روحیه کارکنان است. استفاده از وسایل بازی همچون ترامپولین که می­توانند سریعا به تغییر حالت کارکنان کمک کند و آنها را شاد نماید، به افزایش بهره وری، خلاقیت و کاهش خستگی آنها منجر می­شود.

از سبزیجات و گیاهان غافل نشوید!

قطعا بودن در کنار گل و گیاه و مراقبت از آنها به انسان حسی خوب القا می­کند، همین موضوع منجر شده اغلب مدیران کمپانی­های معروف دنیا فضایی را برای کاشت گیاهان و سبزیجات در محل کار خود ایجاد کنند. این ایده منجر به افزایش خلاقیت کارکنان، سم زدایی و افزایش انرژی آنها، بهبود میزان اکسیژن محیط و خلق فضایی برای گپ و گفت می­شود.

همچنین وجود گیاهی در یک گلدان مخصوص هر کارمند می­تواند باعث افزایش حس تعلق آنها نسبت به محیط کارشان شود. حتی می­توان از فرش‌های با طرح چمن هم برای داشتن رنگ سبز در محیط کار استفاده کرد.

از رنگ­های روشن و خنثی برای دکور فضا استفاده کنید!

یکی از فاکتورهای خیلی مهم برای تغییر حالات روحی و شاد کردن کارکنان انتخاب پالت رنگی مناسب برای وسایل و رنگ دیوارها است. استفاده از رنگ­های آرامش بخش نظیر سفید یا رنگ­های پاستیلی همچون آبی پاستیلی، آبی و سبز روشن یا رنگ­های خنثی همچون صورتی کمرنگ یا خاکستری روشن همگی مناسب فضای کار هستند.

البته فراموش نکنید اگر مایل به استفاده از رنگ­هایی با تناژ تیره همچون خاکستری یا بژ هستید، حتما به نور فضا توجه داشته باشید زیرا این رنگ­ها در صورت عدم استفاده درست می­توانند فضایی غمناک خلق کنند و تاثیر بدی بر روحیه افراد بگذارند.

از نور خورشید و استفاده از آن در محیط کار غافل نشوید!

نور خورشید باعث افزایش تاثیر دکور محیط کار بر روحیه کارکنان و افزایش شادابی آنها می­شود. با توجه به تحقیقات صورت گرفته هنگامی که افراد در معرض نور خورشید قرار می­گیرند، کیفیت خوابشان بهبود پیدا می­کند. به همین علت به هیچ وجه نور خورشید را نادیده نگیرید. حتما فضای داخلی شرکت را با پنجره­های بزرگ دکور کنید یا با استفاده از پانل­های شیشه ای بزرگ از فضای طبیعی بیرون در داخل بهره ببرید.

نوع نقاشی­های دیواری منتخب در شرکت بسیار مهم هستند!

رپورتاژ

استفاده از تصاویر حومه شهر، کوه های بلند یا سواحل آرام باعث افزایش حس شادابی و حال خوب کارکنان می­شود. همچنین زمانی که مراجعین به شرکت مراجعه می­کنند با مشاهده این نقاشی­ها آرامتر شده و حس خوبی را برای دقایقی تجربه می­نمایند. یکی از ایده های جالب شرکت های بزرگ استفاده از طرح آسمان بر سقف محل کار بوده تا کارکنان پس از مشاهده این طرح حس آرامش بیشتری را تجربه کنند.

از گل ها برای دکور میز کارکنان و بخش­های مختلف شرکت بهره ببرید!

استفاده از گل­های خوشبو همچون رز یا نرگس علاوه بر ایجاد حس شادابی، ظاهر شیک و بوی خوبی هم به فضا می­دهد. حتما گلدان­هایی در فضای کار قرار دهید و هفتگی آنها را با شاخه­های مختلف گل طبیعی پر کنید. قطعا این موضوع باعث ایجاد حس و حال خوب در کارکنان می­شود.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: ۷ تکنیک برقراری ارتباط موثر در محیط کار

از سطل­های زباله شیک استفاده کنید!

همه دفاتر و شرکت­ها به سطل­های زباله نیاز دارند، شما می­توانید با در نظر داشتن این نیاز فضایی لذت بخش برای کارکنان خود خلق کنید. زباله­های استیل ضدزنگ در طرح­های خلاقانه و رنگی می­تواند فضای محیط کار را شاداب­تر کند. شما همین ایده را می­توانید برای مبلمان، کمدها و دیگر وسایل ضروری شرکت هم پیاده کنید!

چرا دکوراسیون محیط کار عاملی مهم برای تقویت روحیه کارکنان است؟

کسب اطلاعات در رابطه با تاثیر دکور محیط کار بر روحیه کارکنان که مستقیما بر افزایش بهره وری کلی سازمان، قدرت رقابت شرکت در بازار، افزایش سودآوری و خلاقیت کارکنان اثر می­گذارد برای هر سازمان تجاری ضروری است.

این موضوع صرفا به یک مدیریت عالی مرتبط نیست بلکه یک ابزار استراتژیک برای دستیابی به دستاوردهای تجاری گسترده است. پس بیایید نگاهی به نتایج حاصل شده پس از خلق دکوراسیون اداری خلاق و جذاب بیندازیم.

افزایش روحیه و بهره وری کارکنان

روحیه تک تک کارکنان برای بالا بردن روحیه سازمان مهم است، به همین علت باید به حس و حال کارکنان به تنهایی توجه داشت. کارکنانی که روحیه بهتری دارند، انرژی بیشتر، بهره وری بالاتر، رضایت بیشتر از شغل خود، ایده­های خلاقانه­تر و کاربردی­تری هم دارند.

ارتقای میزان سودآوری شرکت

همانطور که گفتیم دکوراسیون محیط کار می­تواند بر روحیه کارکنان تاثیرات بسیار مثبتی بگذارد که در نهایت این موضوع باعث افزایش سودآوری و کسب نتایج مالی بهتر می­شود. روحیه بالا باعث کاهش ریسک از دست دادن کارکنان و اتلاف زمان و هزینه برای آموزش کارکنان جدید می­شود.

بالا بردن کیفیت خدمات یا محصولات

هنگامی که کارکنان نسبت به شرکتی که برای آن کار می­کنند، حس تعلق داشته باشند سعی در نگه داشتن موقعیت شغلی خود و بالا بردن کیفیت کار خود دارند. همین موضوع منجر به افزایش بهره‌ وری و ارتقای خدمات ارائه شده به مشتری می­شود که در نهایت باعث افزایش فروش محصولات و خدمات می­گردد.

جمع بندی

ما در این مطلب به تاثیر دکور محیط کار بر روحیه کارکنان به همراه ایده­هایی جذاب و خلاقانه که می­توانید از آنها برای ارتقای فضای داخلی محل کارتان بهره ببرید، اشاره کردیم.

توجه داشته باشید شما با استفاده از این ایده­ها نه تنها فضایی مثبت، پرانرژی، خلاقانه و جذاب برای کار فراهم می­کنید، بلکه باعث جذب مراجعین و خریدارانی علاقه مند به ایده­های خلاقانه می­شوید. در نهایت همه این ایده­ها باعث افزایش بهره وری کارکنان، دستیابی به نتایج عالی و ارتقای کلی روحیه سازمان می­گردند.

نوشته‌های مرتبط