خواص جینسینگ: 30 فایده جینسینگ برای پوست، مو، سلامتی و میل جنسی

جینسینگ یکی از گیاهان دارویی بومی شرق آسیا، کشورهای چین٬ کره و شمال آمریکا می باشد. ریشه آن به عنوان دارویی اساطیری، بیش از هزاران سال است که در میان مردم کشورهای چین، کره، تایلند، ویتنام و نیز در بین سرخپوستان امریکایی مورد مصرف قرار می گیرد. خواص جینسینگ بسیار شگفت آور است و در این مقاله به ۳۰ فایده جینسینگ برای پوست، مو، سلامتی و میل جنسی اشاره میکنیم.

نام “جنسینگ” از عبارتی چینی به معنی “ریشه های مرد” گرفته شده است. این نام احتمالا به خاطر شباهت ریشه های عجیب این گیاه به پاهای انسان است. سابقه ی مصرف جنسینگ به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش برمی گردد. در این زمان جنسینگ اغلب در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و نیز  یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون مورد استفاده قرار می گرفت. جنسینگ به سرعت به یک ماده صادراتی تبدیل و در سراسر جهان پخش شد.

محصولات جینسینگ از ریشه و بریدن ریشه این گیاه به دست می آید. شما می توانید جینسینگ را در قالب خشک شده، پودر، کپسول و قرص پیدا کنید.

این گیاه ریشه‌های گوشتی بزرگی دارد. ریشه‌های روشن و گوشتی، ارزشمند‌ترین بخش این گیاه هستند که به‌صورت خشک‌شده، کامل یا تکه‌تکه در دسترس قرار دارند. برگ‌های سبز و بیضی‌شکل این گیاه کاربرد اندکی دارند. با‌ این حال در برخی از موارد می‌توان از آنها استفاده کرد. هر دو گونه‌ی جینسینگ آمریکایی و آسیایی به افزایش انرژی، کاهش قند خون، کلسترول و استرس، درمان دیابت و مدیریت اختلالات جنسی در مردان کمک می‌کنند.

انواع جینسینگ

انواع جینسینگ در واقع خواص نسبتا مشابهی دارند.

جینسینگ آسیایی:

این نوع جینسینگ که به عنوان جینسینگ قرمز یا کره ای شناخته می شود نوع کلاسیک و اصلی است و هزاران سال پیش شناخته شده است. اغلب در طب سنتی چینی برای رفع سردی و خستگی مفرط مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می تواند به رفع ضعف، خستگی، دیابت نوع ۲، اختلال عملکرد نعوظ و حافظه ضعیف کمک کند.

جینسینگ کشت شده در کره سه نوع دارد:

– نوع تازه که کمتر از چهار سال دارد.
– نوع سفید که بین چهار تا شش ساله است و پس از لایه برداری خشک می شود.
– نوع قرمز که وقتی شش ساله است برداشت می شود.

جینسینگ هندی:

این نوع جینسینگ یک گیاه شناخته شده برای افزایش طول عمر است. این نوع جینسینگ با اندکی تفاوت مزایایی مشابه نوع کلاسیک دارد. می توان آن را در طولانی مدت مصرف کرد و باعث بهبود سطح تیروئید، تسکین اضطراب، تعادل کورتیزول، بهبود کلسترول، تنظیم قند خون و تناسب اندام اشاره کرد.

جینسینگ سیبری:

این نوع جینسینگ در روسیه و آسیا به صورت وحشی رشد می کند و حاوی مقادیر بالایی از الکترودهاست که خواصش با نوع آسیایی بی اندازه مشترک است. این نوع جینسینگ بیشتر برای بهینه سازی استقامت قلب و عروق، بهبود خستگی و تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

جینسینگ آمریکایی:

در سراسر مناطق آمریکای شمالی از جمله نیویورک، پنسیلوانیا، ویسکانسین و انتاریو کانادا رشد می کند. این نوع جینسینگ برای مبارزه با افسردگی، تعادل قند خون، حفاظت در برابر ناراحتی های گوارشی ناشی از اضطراب، بهبود تمرکز و تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع جینسینگ از نوع آسیایی آن ملایم تر است اما باز هم خاصیت درمانی دارد.

گیاه جینسینگ

جینسینگ برزیلی:

در سراسر جنگل های بارانی آمریکای جنوبی رشد می کند و به زبان پرتغالی به آن “برای همه چیز” می گویند زیرا مزایای بسیار متعددی دارد. این نوع سطح سالم تستوسترون را در مردان و زنان تقویت می کند و می تواند در سلامت عضلانی، کاهش التهاب، مبارزه با سرطان، بهبود عملکرد جنسی و افزایش استقامت مؤثر واقع شود.

خواص جینسینگ

این گیاه دارویی خواص فراوانی برای سلامتی دارد.  امروزه جینسینگ یا عصاره‌ی جینسینگ به طور گسترده‌ای در ساخت محصولات زیبایی و سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱- جینسینگ دارای خواص ضد پیری است

جینسینگ به عنوان یک داروی ضد پیری شناخته شده‌ است. این گیاه حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی است که می‌تواند متابولیسم پوست را تحریک و فعال کند. جینسینگ کمک می‌کند که پوست شما از شر رادیکال‌های آزادی که در معرض نور آفتاب و آلودگی محیط زیست ایجاد می‌شوند،‌ خلاص شود. این گیاه دارویی همچنین حاوی ترکیبات خاصی است که می‌توانند تولید کلاژن را در لایه‌ی میانی پوست به نام درم افزایش دهند و پوست شما را سفت‌تر کنند. این کلاژن سبب می‌شود که پوست شما انعطاف‌پذیرتر و روشن‌تر شود. در نتیجه چین و چروک و خطوط نازک روی صورت و سایر قسمت‌های بدن کاهش می‌یابد.

۲- خواص جینسینگ برای بهبود رنگ چهره

ریشه و برگ جینسینگ غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامتی کلی پوست مفید هستند. سلول های پوست را متابولیزه می‌کنند و از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست را برای تولید پوست جدید و سالم تسهیل می‌کنند. دمنوش جینسنگ به ویژه برای پاکسازی و آبرسانی پوست بسیار عالی عمل می کند. این دمنوش با افزایش اکسیژن‌رسانی، سلول‌های پوست را بازسازی می‌کند. جینسنگ همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی خون است. همه‌ی این عوامل به داشتن پوستی سالم‌تر و بهتر و بهبود رنگ پوست کمک می‌کنند. استفاده‌ی موضعی از برگ‌های جینسنگ می‌تواند پوست شما سالم و درخشان نگه دارد.

۳- جینسینگ یک تونر عالی برای پوست است

جینسینگ همچنین یک تونر و طراوت‌بخش عالی برای پوست صورت است. این گیاه دارویی نه تنها تشکیل کلاژن را بهبود می‌بخشد بلکه باعث کاهش لکه‌های تیره در صورت نیز می‌شود. شما می‌توانید ماسک صورت خودتان را با مخلوط کردن روغن جینسنگ با مواد دیگری، مانند روغن آفتابگردان، عسل یا آب آماده کنید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، باید دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

۴- خواص جینسینگ برای پیشگیری و درمان بیماری‌های پوستی

متابولیسم ناقص پوست در بروز مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و زبر شدن پوست نقش دارد. جینسنگ در این زمینه مؤثر است زیرا به سرعت جذب پوست می‌شود و گردش خون عروق زیر جلدی را بهبود می‌بخشد. مصرف منظم جینسینگ می‌تواند به شما در از بین بردن و درمان این مشکلات کمک کند و در عین حال پوستتان را روشن و شاداب کند.

۵- حلقه‌های تیره ی دور چشم را درمان می‌کند

یکی دیگر از خواص قابل توجه و مهم جینسینگ این است که به کاهش پف دور چشم کمک می‌کند و سبب روشن شدن حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم می‌شود. برای این منظور می‌توانید از ماسک جینسینگ استفاده کنید.

۶- رشد مو را تحریک می‌کند

جینسینگ باعث افزایش تکثیر سلول‌های پاپیلای پوستی می‌شود. از این رو، استفاده‌ی موضعی از آن، توانایی بازسازی مو را بهبود می‌بخشد. این گیاه دارویی توسط تحریک جریان خون به پوست سر باعث تقویت رشد مو می‌شود. جینسینگ همچنین باعث بهبود سلامت فولیکول‌ها و سلول‌های مو می‌شود و به این ترتیب از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

۷- خواص جینسینگ برای مبارزه با فرآیند ریزش مو

ریزش مو اغلب با سیستم ایمنی ضعیف مرتبط است. یک سیستم ایمنی سالم شما را برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها توانمند می‌کند. اما هنگامی که بدن شما مشغول ترمیم خود باشد، قادر به انجام کارهای دیگر مانند رشد مو نیست و به همین دلیل شما دچار مشکل ریزش مو خواهید شد. جینسینگ گردش خون مناسب و همچنین جذب اکسیژن کافی توسط خون را تسهیل می‌کند. این گیاه دارویی با بهبود سلامت ارگان‌های داخلی بدن، به طور خودکار با مشکل ریزش مو مبارزه می‌کند.

۸- دارای خواص ضد سرطان است

برخی از مواد موجود در جینسینگ دارای خواص ضد سرطانی هستند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که جینسنوسیدها دارای اثرات ضد توموری هستند و می‌توانند به سلول‌های سرطانی پروستات، سلول‌های سرطانی تخمدان، سلول‌های نوروبلاستوما و سلول‌های آدنوکارسینوم ریه آسیب برسانند. این گیاه دارویی همچنین می‌تواند پیشرفت چرخه‌ی سلولی را مهار کند. به این ترتیب رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف جینسنگ پس از ابتلا به سرطان پستان، شانس زنده ماندن و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

۹- خواص جینسینگ برای بهبود سلامت روحی و جسمی

جینسینگ می‌تواند سلامت جسمی و روانی افرادی را که اغلب احساس ضعف و خستگی می‌کنند، بهبود ببخشد. این گیاه یک داروی مقوی فوق‌العاده است که می‌تواند سطح استقامت و انرژی شما را افزایش دهد. جینسنگ موجب تقویت هوشیاری روحی می‌شود و با از بین بردن خستگی، خلق و خوی فرد را تغییر می‌دهد. استرس بیش از حد باعث می‌شود که هورمون‌های غدد فوق کلیوی مانند کورتیزول، آدرنالین و نورآدرنالین به درستی آزاد نشوند و همین منجر به بروز مشکلات عمده‌ای در سلامتی فرد می‌شود. جینسنگ به تنظیم تعادل سطح آدرنالین در بدن کمک می‌کند. دمنوش جینسنگ یک محرک عالی برای سلول‌های مغز محسوب می‌شود و توانایی تمرکز و تفکر را بهبود می بخشد.

۱۰- برای دیابت نوع دو سودمند است

مصرف جینسنگ می‌تواند به کاهش شدید قند خون منجر شود. مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ آمریکایی می‌تواند قند خون را در حالت ناشتا و همچنین پس از صرف قند غذا کاهش دهد. حتی اگر داروهای دیابت مصرف می‌کنید، می‌توانید جینسنگ را همراه با آن‌ها مصرف کنید. با این حال، ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید چرا که ترکیب داروهای دیابت و جینسنگ می‌تواند سطح قند خون خود را بیش از اندازه پایین بیاورد.

۱۱-خواص جینسینگ برای سلامت قلب

خواص آنتی‌اکسیدانی جینسنگ پاناکس قرمز به ویژه برای بیماران قلبی بسیار مفید است چرا که اکسید شدن کلسترول LDL را کاهش می‌دهد. این گیاه به سلامت سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند و جریان خون را بهبود می‌دهد. جینسنگ همچنین می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

خواص جینسینگ

۱۲- کلسترول را کاهش می‌دهد

برخی مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ سطح کلسترول LDL را در بدن کاهش می‌دهد. این خاصیت را می‌توان به حضور جینسنوسیدها در جینسینگ نسبت داد.

۱۳- خواص جینسینگ برای تقویت سیستم ایمنی بدن و دستگاه عصبی

جینسینگ در طب گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. این گیاه مقوی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به ویژه زمانی که همراه با آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف شود برای بیماران مبتلا به برونشیت مزمن مفید است. می‌تواند شما را جوان نگه دارد و در عین حال سلول‌های آسیب‌دیده را در افراد مسن‌تر بازیابی کند. این گیاه دارویی همچنین تاثیر واکسن آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد.

۱۴- اختلال نعوظ را درمان می‌کند

جینسینگ یک داروی تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی است و می‌تواند اختلالات مرتبط با رابطه‌ ی جنسی از جمله اختلال نعوظ را در مردان درمان کند. جینسینگ قرمز پاناکس به دلیل تأثیر مثبتی که روی نعوظ، میل و رضایت جنسی دارد، در طب گیاهی چینی برای درمان اختلالات جنسی استفاده شده‌است. جینسینگ قرمز کره‌ای نیز برای تقویت عملکرد جنسی زنان کاربرد دارد.

۱۵- جینسینگ دارای خواصی برای زنان است

رپورتاژ

مصرف دمنوش جینسینگ آمریکایی اغلب به زنان جوان توصیه می‌شود. چرا که می‌تواند گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش دهد. این گیاه دارویی در کاهش درد ناشی از قاعدگی مؤثر است. جینسینگ اغلب برای زنانی که در دوره‌ی قبل از یائسگی به سر می‌برند توصیه می‌شود زیرا می‌تواند تولید استروژن را در بدن بهبود دهد. این تحریک استروژن در تخمدان‌ها باعث افزایش میل جنسی در زنان می‌شود.

۱۶- خواص جینسینگ به عنوان یک ضد التهاب

جینسینگ از هفت نوع جینسنوسید تشکیل شده که دارای اثرات ایمنی سرکوب‌کننده هستند. خواص ضد التهابی این گیاه می‌تواند به اثرات ترکیبی جینسنوسیدها نسبت داده شود، که سطوح مختلف فعالیت ایمنی را در بدن هدف قرار می‌دهند.

۱۷- به کنترل وزن کمک می‌کند

دمنوش جنسینگ یک سرکوب‌کننده‌ی اشتها است و به همین دلیل به کنترل وزن کمک می‌کند. عصاره‌ی جینسنگ می‌تواند به مبارزه با چاقی کمک کند و کنترل وزن را تسهیل کند.

۱۸- خواص جینسینگ برای بهبود استقامت بدن

جینسینگ به ویژه برای افراد ورزشکار بسیار مفید است چرا که به آن‌ها کمک می‌کند که اکسیژن را به صورت کارآمدتری استفاده کنند و همین‌طور به تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌کند. در نتیجه سبب می‌شود که انرژی بیش‌تری داشته باشند. این گیاه دارویی به دلیل قدرتی که برای بهبود استقامت بدن دارد، یک تونیک محرک بسیار محبوب در میان ورزشکاران است.

۱۹. عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

شواهد نشان می‌دهند که مصرف روزانه‌ی ریشه‌ی جینسینگ برای مدت ۱۲ هفته ممکن است عملکرد ذهنی را در کسانی که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند بهبود ببخشند. مطابق مطالعه‌ای که «دپارتمان نورولوژی» «موسسه‌ی تحقیقات بالینی» که در کره‌ی جنوبی واقع شده است، شرکت کنندگانی که از درمان جینسینگ استفاده کرده بودند نشان داد که بهبودهایی اتفاق افتاد و روند افزایشی به مدت ۱۲ هفته ادامه پیدا کرد. بعد از متوقف کردن استفاده از درمان جینسینگ، بهبودها سطح عملکرد ذهنی گروه کنترل کاهش پیدا کرد.

۲۰. از بوی بد دهان پیشگیری می‌کند

مطابق مطالعه‌ای در «ژورنال دایجسشن»، جینسینگ قرمز در پیشگیری از بوی بد دهان که ناشی از باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوری است مفید عمل می‌کند. در واقع، بعد از استفاده‌ی مکمل‌های جینسینگ برای مدت ۱۰ هفته، علائم بوی بد دهان به طور کامل کاهش پیدا می‌کند.

۲۱. عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد

در «ژورنال علم لبنیات»، مطالعه‌ای انجام شد که به بررسی امکان افزودن جینسینگ آمریکایی به غذا می‌پردازد. پژوهشگران نشان می‌دهند جینسینگ با سطحی کافی از این گیاه شیر را تقویت می‌کند تا عملکرد شناختی را بهبود ببخشد.

سه بار در هفته صبح‌ها یک کپسول جینسینگ بخورید. کم کم متوجه بهبود عملکرد ذهنی خواهید شد.

۲۲. افسردگی را بر طرف می‌کند

برای درمان افسردگی، باید عسل و پودر جینسینگ مصرف کنید.

۲۳. به کاهش وزن کمک می‌کند

در شیکاگو، مطالعه‌ای انجام شد که اثرات ضد چاقی و ضد دیابتی استفاده از عصاره‌ی جینسینگ در بزرگسالان را مورد بررسی قرار داده بود. در این آزمایش به موش‌های یک کیلوگرمی برای مدت ۱۲ روز ۱۵۰ میلی گرم عصاره‌ی جینسینگ تزریق کردند. بعد از پنج روز، موش‌هایی که این عصاره را دریافت کرده بودند سطح گلوکز خون‌شان به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده بود. بعد از ۱۲ روز، تحمل گلوکز در این موش‌ها افزایش پیدا کرد در حالیکه سطح گلوکز خونشان تا ۵۳٪ کاهش پیدا کرده بود. موش‌های درمان شده همچنین با کاهش وزن روبرو شدند، به نحوی که درمان را با ۵۱ گرم شروع کردند و به ۴۵ گرم ختم کردند.

برای کاهش وزن با استفاده از جینسینگ، ۱ قاشق چایخوری جینسینگ کره‌ای یا آمریکایی خرد شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. بعد بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه خیس بخورد. سپس، آن را صاف و کمی عسل یا آبلیمو به آن اضافه کنید. حالا روزی ۱ تا ۲ بار از این محلول بنوشید.

۲۴. کم کاری تیروئيد را درمان می‌کند

خیلی ساده است، کافی است ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم عصاره‌ی جینسینگ سیبریایی مصرف کنید. باید این فرایند را دو بار در روز (یک بار قبل از صبحانه و یک بار قبل از ناهار) تکرار کنید. با وجود این، یادتان باشد که قبل از مصرف مکمل جینسینگ به یک پزشک مراجعه کنید.

 

۲۵. علائم آلرژی را کاهش می‌دهد

مطابق مطالعه‌ای که در «ژورنال پژوهش‌های آلرژي، آسم، و ایمینولوژی» در ۲۰۱۲، استفاده از جینسینگ قرمز تخمیر شده به کاهش علائم آلرژی از طریق کاستن از التهاب کمک می‌کند. اثرات ضد التهابی آن از طریق فراهم آوردن شش قرص ۲۵۰ میلی گرمی جینسینگ قرمز تخمیر شده برای شرکت کنندگان در آزمایش به صورت روزانه تعیین شد. دریافتند که این ماده علائم آلرژی را بر طرف می‌کند و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

۲۶. فشار خون پایین را درمان می‌کند

برای درمان فشار خون پایین، فقط به ریشه‌ی جینسینگ سیبریایی، آب جوش یا داغ، و یک ماهیتابه‌ی تمیز نیاز دارید.

۲۷. ورم غدد لنفاوی را درمان می‌کند

می‌توانید برای درمان ورم غدد لنفاوی از کپسول‌های جینسینگ استفاده کنید. دوز پیشنهادی ۴۰۰ میلی‌گرم در روز است. اما، یادتان باشد با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید برنامه‌ی درمانی درستی را در پیش گرفته‌اید.

۲۸. نقص و ناراحتی کلیوی را درمان می‌کند

مصرف جینسینگ برای کسانی که مشکل کلیه دارند مفید است چون می‌تواند بسیاری از علائم ناراحتی کلیه، مانند کم خونی، خستگی مفرط، و فشار خون بالا را برطرف کند. می‌توانید از کپسول‌های جینسینگ، چای، یا تنتور آن برای رفع این ناراحتی البته بعد از مشورت با پزشک استفاده کنید.

۲۹. درد آپاندیس را تسکین می‌دهد

ابتدا، ۶ یا ۷ تکه‌ی نازک از ریشه‌ی جینسینگ را به ۳ فنجان آب داغ اضافه کنید. بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت کم بجوشد. حالا، بگذارید سرد شود، آن را صاف کنید و عسل خام به آن اضافه کنید. نهایتا، روزی ۲ بار و به مدت چند ماه از این چای بنوشید.

۳۰. باعث ترک سیگار می‌شود

جینسینگ به شما کمک می‌کند اشتیاق و میل به سیگار کشیدن را در خود کاهش دهید چراکه از انتقال عصبی دوپامین جلوگیری می‌کند. فقط کافی است یک قاشق چایخوری پودر جینسینگ بخورید یا آن را به شیک‌ها یا غلات اضافه و میل کنید.

طرز تهیه چای جینسینگ

برای تهیه چای جینسینگ، مقداری آب را بجوشانید. ترجیحا این کار را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید.

مقداری از ریشه خشک شده ی جینسینگ را به آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت ۲۰ تا ۳۰دقیقه بجوشد.
در صورت تمایل می توانید بیشتر از این مدت نیز آن را بجوشانید، تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه اش برسد.
حال صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد (این توصیه ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به صورت ولرم نوشیده شود). بهتر است که روزانه، ۱ یا ۲ فنجان از این چای بنوشید.

ریشه گیاه جینسینگ را می توان به صورت قطعه قطعه استفاده کرد. توجه کنید که ریشه ها در هنگام تهیه چای آن و نیز تا پایان مرحله خنک شدن، باید در داخل قوری بمانند.

دم کردن ریشه کمک می کند تا نرم و قابل استفاده شود. علاوه بر این می توان با قرار دادن تعدادی از ریشه ها در ماکروویو، آنها را نرم و قابل برش کرد. می توانید آن را به تنهایی یا همراه عسل میل کنید.

مصرف ۱ تا ۲ گرم پودر جینسینگ خالص و مرغوب در روز توصیه شده است. یا این که می توانید قطعه ای از ریشه آن را به اندازه یک سکه، روزانه مورد استفاده قرار دهید.

عوارض جانبی احتمالی و مضرات جینسینگ :

عوارض جانبی این گیاه معمولا اندک است. این گیاه در برخی از افراد ممکن است به عنوان یک محرک عمل کند بنابراین باعث بروز بی خوابی و عصبانیت به ویژه در دوزهای بالا می شود. مصرف طولانی مدت دوزهای بالا ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و معده درد شود. زنانی که از آن استفاده می کنند، ممکن است تغییراتی در قاعدگی شان تجربه کنند و واکنش هایی آلرژیک نیز گزارش شده است.

– جینسینگ برای کودکان و زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

– ممکن است سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید برای استفاده از آن با پزشک خود مشورت نمایند.

– این گیاه ممکن است با وارفارین و برخی از داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد کند. کافئین هم ممکن است اثرات محرک آن را تقویت نماید.

– نگرانی هایی نیز وجود دارد که این گیاه ممکن است برخی از علائم بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، ام اس و آرتریت را تشدید کند. بنابراین اگر دچار چنین بیماری هایی هستید با برای مصرف مکمل آنها هم با پزشک تان مشورت نمایید.

– با مصرف جینسینگ همچنین ممکن است با لخته شدن خون مواجه شوید و افراد مبتلا به شرایط خونریزی نباید از آن استفاده کنند. افرادی که پیوند عضو داشته اند هم از مصرف جینسینگ منع شده اند.

– جینسینگ ممکن است با بیماری های حساس به هورمون زنانه مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروئیدهای رحم ارتباط پیدا کند زیرا اثراتی مشابه استروژن دارد.

جینسینگ ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

– داروهای دیابت
– داروهای ضد انعقاد خون
– داروهای ضد افسردگی
– داروهای آسم
– تحریک کننده
– مورفین

استفاده بیش از حد از این گیاه ممکن است شما را با اختلالات عاطفی، آلرژی، مشکلات قلبی، عروقی و کلیوی، خونریزی مجرای تناسلی، سندرم تخمدان، پر فشاری خون، فشار خون بالا و مشکلات تولید مثل مواجه کند.

برای جلوگیری از عوارض جانبی جینسینگ، بعضی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که بیشتر از یک دوره  سه تا شش ماهه از آن استفاده نشود. در صورت لزوم پزشک ممکن است توصیه کند برای چند هفته یا چند ماه دیگر هم مصرف شود.

نوشته‌های مرتبط