علائم بیماری کلیوی: 10 نشانه که بیماری کلیوی مزمن دارید ولی نمی‌دانید

پیامدهای ابتلا به بیماری پیشرفته‌ی کلیه می‌تواند منجر به دیالیز، نیاز به پیوند کلیه یا مرگ زودهنگام شود. قطعا برای سلامتی‌تان مفید است که علائم بیماری کلیوی و این  ۱۰ نشانه هشداردهنده‌ی ابتلا به ناراحتی های کلیه در این نوشتار را ببینید و اگر آنها را در خودتان سراغ دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

کلیه‌های شما تصویر یکدیگر در آینه هستند و در پشت حفره‌ی شکم در دو طرف ستون فقرات، درست بالای کمر قرار دارند. آنها از طریق ادرار مواد زائد و مایعاتی را که قرار نیست توسط سلول‌های بدن استفاده شوند، حذف می‌کنند. کلیه می‌تواند مشکلات مختلفی داشته باشد از جمله عفونت کلیه، نارسایی کلیوی، بیماری پلی‌کیستیک کلیه، سرطان و سنگ کلیه. اگر مبتلا به هر کدام از این مشکلات کلیوی باشید، پزشک می‌تواند با آزمایش خون، ادرار یا هر دو آن را تشخیص بدهد. فاکتورهای خطر مرتبط با نشانه‌های بیماری کلیه عبارتند از دیابت، استعمال دخانیات، بالا بودن کلسترول و فشار خون بالا. تشخیص زودهنگام مهم است زیرا کمک می‌کند اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیشرفت بیماری صورت دهیم.

علائم بیماری کلیوی مزمن

۱. کمردرد

درد کمر و مفاصل ممکن است نشانه‌ی آسیب باشد، اما می‌تواند علامت عفونت کلیه نیز باشد.

۲. ادرار تیره

ممکن است خون وارد ادرار شود اما در اغلب موارد، فقط به وسیله‌ی میکروسکوپ می‌توان این را تشخیص داد. هرچند، کم شدن آب بدن هم باعث تیرگی رنگ ادرار می‌شود. احساس درد در هنگام دفع ادرار علامت دیگری از بیماری کلیه است.

۳. تغییر مقدار ادرار

زیاد یا کم رفتن به دستشویی می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در کلیه باشد. حتی ممکن است احساس کنید باید به دستشویی بروید اما نتوانید دفع ادرار کنید.

۴. طعم فلز در دهان

تجمع مواد زائد که از بدن خارج نمی‌شوند، می‌تواند باعث ایجاد طعم فلز در دهان شما بشود. همچنین، برخی ممکن است متوجه شوند که نفس شما به شدت بوی آمونیاک می‌دهد.

۵. تهوع یا استفراغ

تجمع مواد زائدی که کلیه‌ی بیمار قادر به دفع آنها نیست در شما حالت تهوع و استفراغ ایجاد می‌کند. تهوع می‌تواند به حدی شدید شود که استفراغ کنید. این هم روش دیگری است که بدن به کار می‌برد برای خلاص شدن از غذایی که به درستی پردازش نمی‌شود.

رپورتاژ

سنگ کلیه: ۱۰ درمان خانگی برای دفع سنگ کلیه فوری و قطعی

۶. عدم تمایل به خوردن پروتئین

وقتی بدن قادر نیست مواد مغذی را که مصرف می‌کنید، پردازش کند، تجمع این مواد در بدن رخ خواهد داد. تجمع پروتئین و ناتوانی بدن در پردازش آن باعث می‌شود تمایلی به خوردن پروتئین نداشته باشید. در واقع پروتئین اصلا خوب به نظرتان نمی‌رسد.

بیماری کلیوی همچنین می‌تواند به طور کلی اشتها را از بین ببرد. زمانی که کلیه خوب عمل نمی‌کند، ممکن است تمایل به خوردن چیزهای عجیب و غریب داشته باشید، مثلا جویدن یخ یا میل به خوردن مواد غیر خوراکی مثل خاک و گچ.

۷. ادرار کف‌آلود

زمانی که برای دفع ادرار به دستشویی می‌روید، دقت کنید که ادرارتان کف‌آلود یا پرحباب نباشد. حباب‌ها می‌توانند نشانه‌ای از وجود پروتئین باشند که با ادرار دفع می‌شود. معمولا پروتئین توسط بدن استفاده می‌شود؛ پس اگر متوجه این علامت هشداردهنده شوید، مبتلا به بیماری دفع پروتئین توسط کلیه هستید.

۸. خستگی

ضعف می‌تواند دلایل زیاد داشته باشد، اما اگر با علائم دیگر در این نوشتار ترکیب شود، قطعا موجب نگرانی است. کم‌خونی می‌تواند با بیماری کلیوی مرتبط باشد و شاید همین باعث بروز خستگی در شما شود.

۹. اغتشاش ذهنی

کم‌خونی یکی از علائم بیماری کلیوی است زیرا کلیه‌ها به حمل اکسیژن در خون کمک می‌کنند. وقتی کلیه‌ها بیمار باشند، تعداد سلول‌های قرمز خون کاهش می‌یابد. خستگی شدید می‌تواند باعث اغتشاش ذهنی شود.

راهنمای کامل سرطان کلیه: هرآنچه باید درباره انواع، علایم و دلایل ابتلا به سرطان کلیه بدانید

۱۰. ورم کردن صورت یا دست و پا

ورم کردن نشان می‌دهد مایعات در بدن انباشته شده‌اند در حالی که باید از طریق ادرار دفع شوند. زمانی که کلیه خوب کار نکند، نمی‌تواند مایعات اضافی موجود در بدن را مدیریت کند. ورم می‌تواند در هر قسمتی از بدن رخ بدهد. این نوع ورم “خیز یا ادم” نیز نامیده می‌شود. کلیه نمی‌تواند مایعات را از بدن خارج کند و بدن آب و نمک را حفظ می‌کند.

 

نوشته‌های مرتبط